Gå til innhold

Pristesten - sommeren 2007


Anbefalte innlegg

Slenger ut en liten kommentar til her angående antallet produkter etc...

 

Det skal ikke være noen fordel ved å ha færre produkter. Pristesten blir jo som en stikkprøve fra et stort utvalg, stikkprøven består av mellom 12 og 20 produkter. Det som skjer når en butikk har 12 produkter, er at stikkprøven blir mindre, dermed blir standardavviket på resultatet høyere. Dette kan naturligvis slå ut begge veger. Slik utenom det statistiske standardavviket, ser jeg ikke at det skal være noen fordel med færre varer av de vi ser etter.

 

Merk at fraktkostnaden som tas med, ikke er 1 enkelt fraktkostnad pr butikk, men avhenger av antallet varer. Dersom butikken har 12 varer, beregnes 4 fraktkostnader ekstra på handlekurven. Har butikken 16, blir "fraktmultiplikatoren" 16/3 = 5,3333. Dermed skal også fraktutregningen være nøytral.

 

Eksempelvis: En grunn til at XD kommer bedre ut enn Amentio, er jo nettopp at frakten er rimeligere hos XD. Prisene er ellers ganske jevne blant butikkene i teten, det er ikke store marginer som skiller mellom førsteplass og 4. plass. F.eks. SHG, som har mange av de laveste prisene, kommer litt dårligere ut grunnet forholdsvis høy fraktpris.

 

 

Mvh

 

Espen Thøring

Pristester HW.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel strengt tatt ingen som betaler 5 ganger frakt fra samme nettbutikk hvis de handler 16 varer fra et nettsted, så denne metodikken tror jeg dere seriøst må revurdere.

 

Det er en god ting å ta med fraktkostander, men en kan vel ikke ta med mer enn én gang. Bestiller du fra samme sted, så er det stort sett bare én forsendelse, med mindre du bestiller ekstra store ting som skjerm eller kabinetter. I en pristest så kan du ikke ta høyde for at ting sendes over mange forskjellige kolli. Jo da, billig frakt skal telle positivt, men det må finnes grenser.

 

Skal dere være så fokuserte på frakt, så mener jeg dere må sette opp to rangeringer: Med og uten frakt.

 

Kjøper jeg nytt HK, ny CPU, kanskje en bedre kjøler, fire minnemoduler, nytt skjermkort, ny mus, nytt tastatur og et par ekstra harddisker, som jeg ikke vil anta er en helt usannsynlig bestilling, så vil det helt sikkert kunne bli sendt i én pakke, mens dere hadde regnet ut 2,5 ganger fraktpris.

 

Så kunne ting selvsagt sett helt annerledes ut hvis jeg kastet på en stor skjerm og et kabinett i tillegg. Problemet her er vel at frakt varierer voldsomt ettersom hva du bestiller, og hvor mange enheter du bestiller, og derfor må en enten skille stigen med og uten frakt - eller rett og slett i prissammenligningen påpeke at en nettbutikk i utgangspunktet tar så-så-mye for hvert kolli.

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar
Skal dere være så fokuserte på frakt, så mener jeg dere må sette opp to rangeringer: Med og uten frakt.

9206749[/snapback]

Evt. en pristest på varer og en annen pristest på frakt. Så kan folk selv regne på hva som lønner seg i deres tilfelle. (Jeg tror ikke noen kommer til å sette opp en handleliste som er identisk med innkjøpslista i testen)

Lenke til kommentar
Håper dette får enkelte til å få øynene opp for andre enn Komplett. De er svindyre.

9187188[/snapback]

Har ikke handlet der på en stund, men det er svært sjelden jeg ender opp med den butikken som kommer best ut i testene her. Testen her sier kun noe om prisen på varene i denne testen. Når jeg handler har jeg ofte bestemt meg for produktene på forhånd og da er det naturlig for meg å bestille fra den butikken som faktisk har _alle_ produktene og som er billigst av disse. Utenom sjekker jeg leveringstid på varer som ikke er på lager, dersom butikken oppgir ubestemt leveringstid eller veldig lang leveringstid på en eller flere av varene bestiller jeg fra neste butikk på "listen".

 

Å bestille fra mer enn 1 butikk er somregel helt uaktuelt for meg, både fordi det er upraktisk og fordi jeg ender opp med å betale dobbelt opp meg frakt, ofte er ikke prisforskjellene så store. Dvs jeg har handler fra flere butikker, men da har det enten vært fordi det var mye å spare på det eller fordi jeg ikke fant en butikk med alle produktene jeg ønsker meg.

 

Jeg er vel i likhet med flere her skeptisk til at man erklærer en butikk med såpass få av varene som vinner, dersom man skulle tatt dem med så burde hvertfall de varene de ikke har blitt regnet med maxpris på listen eller noe slikt for å trekke ned pga utvalg.

9206547[/snapback]

det som er naturlig er at enten så blir resten av varene handlet hos en annen butikk eller at butikken her skaffer varene fra en annen butikk f.eks den billigste som har varene. da blir noen flere faktorer å ta hensyn til

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
det som er  naturlig  er  at  enten så blir  resten av  varene  handlet  hos en annen  butikk eller  at  butikken her skaffer  varene fra en annen  butikk f.eks den billigste  som har  varene.  da blir  noen  flere  faktorer å ta hensyn til

9207233[/snapback]

OK, mitt poeng er at jeg ønsker litt "praktisk" tenkning inn i dette. Dersom du ber en butikk om å skaffe varer de ikke har inne eller fører, så kan du regne med at det blir relativt dyrt, selv om de skaffer varene fra billigste butikk. Folk arbeider ikke gratis. Mitt poeng er at prisforskjellene i top 4 her for alle praktiske formål er såpass små at det å ha ett stort vareutvalg helt klart betyr noe i praksis og for hvilken butikk folk faktisk velger.

 

Det er ikke noe galt i seg selv at man kårer XD som vinner, men jeg vil tro for alle praktiske formål er det Amentio/Netshop som er vinneren. Uansett er det en grei tabell og man kan bruke den til å gjøre en subjektiv vurdering, f.eks kan man se hva som gjør at en butikk dropper ned på listen, dvs om det er ett enkeltprodukt eller en produktgruppe de er dyre på. Kanskje en butikk har høye priser på skjermer, noe som er irrelevant dersom man ikke skal kjøpe skjerm.

Lenke til kommentar
.....

 

Der har  plukket  ut  20 gjenstander som dere skal undersøke  om butikkene  har.

Hvis en butikk har minst  12 av gjenstendene så plukker dere ut 12 av dem  og summer prisen på disse.

er det de 12 billigste  som blir  summert.

denne metoden blir ikke helt  nøyatig  da det kan vere  noen butikker  som ikke har  den ene  varen som er billig  men en  en annen som koster  mer.

9206500[/snapback]

Vil da virkelig ikke håpe det er slik de tester. Tror heller de tar med alle produktene som den gitte butikken har av de varene HW.no ha plukket ut. Å bare ta de 12 billigste fra hver butikk vil som du sier bli helt på jordet.

 

Edit: Quote-feil.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Nå er det vel strengt tatt ingen som betaler 5 ganger frakt fra samme nettbutikk hvis de handler 16 varer fra et nettsted, så denne metodikken tror jeg dere seriøst må revurdere.

 

Det er en god ting å ta med fraktkostander, men en kan vel ikke ta med mer enn én gang. Bestiller du fra samme sted, så er det stort sett bare én forsendelse, med mindre du bestiller ekstra store ting som skjerm eller kabinetter. (...)

 

Altså, de fleste handler ikke 15 varer samtidig. En vanlig småhandel er kanskje 2-4 varer, og vil typisk gå i ett kolli. Å regne at en nettbutikk "selger" 1 stk frakt for hver 3. vare de selger til privatkunder, det burde ikke være så alt for langt fra virkeligheten vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Nå er det vel strengt tatt ingen som betaler 5 ganger frakt fra samme nettbutikk hvis de handler 16 varer fra et nettsted, så denne metodikken tror jeg dere seriøst må revurdere.

 

Det er en god ting å ta med fraktkostander, men en kan vel ikke ta med mer enn én gang. Bestiller du fra samme sted, så er det stort sett bare én forsendelse, med mindre du bestiller ekstra store ting som skjerm eller kabinetter. (...)

 

Altså, de fleste handler ikke 15 varer samtidig. En vanlig småhandel er kanskje 2-4 varer, og vil typisk gå i ett kolli. Å regne at en nettbutikk "selger" 1 stk frakt for hver 3. vare de selger til privatkunder, det burde ikke være så alt for langt fra virkeligheten vil jeg tro...

9207981[/snapback]

 

Nei, jeg er enig, det er sjeldent folk kjøper 16 varer i en og samme bestilling, 1 frakt per 3dje vare er sikkert ikke så langt unna snittet.

 

AtW

Lenke til kommentar

en gang kjøpte jeg selvbygger pc fra komplett. uten skjerm korte , med en harddisk resten hadde jeg fra før.

 

en annen gang kjøpte jeg bare en lcd skjerm

 

en gang et skjermkort

 

en gang en harddisk og noen kabler

 

en gang kjøpte jeg en dvd brenner fra nettshop . de var den eneste butikken som hadde den jeg ville ha

Lenke til kommentar
en gang  kjøpte  jeg selvbygger pc fra  komplett. uten skjerm korte , med  en harddisk resten hadde jeg  fra før.

 

en annen  gang kjøpte jeg  bare  en  lcd skjerm

 

en gang  et  skjermkort

 

en gang  en harddisk og  noen kabler

 

en gang kjøpte  jeg  en dvd brenner  fra nettshop . de var den eneste butikken  som hadde  den  jeg  ville  ha

9209019[/snapback]

 

 

http://www.hardware.no/priser/webshoptest/utregning_ny.html

Lenke til kommentar
har  dere sett på hvordan andre gjør  testene ?  f.eks hos  pcworld

 

de bruker  poeng

disse poengene blir  vektlagt lit  forskjellig  avhang hva som skal telle  mest

hist noen av  produktene får  lit for  høy poengsum i forhold  til det som virker "naturlig" så blir  disse  pengene justert 

 

Å drive å justere poeng etter om butikker blir rangert "naturlig" høres i mine øyne ut som en mindre god ide. Man må bestemme seg for objektive kriterier først, og bedømme etter det, slik "justering" gjør fort at rangeringen blir litt vel subjektiv.

 

AtW

Lenke til kommentar

"naturlig" var bare at ord jeg brukte i mangel på bedre ord.

 

poenget er at slik pcworld gjør det så trekker de fra noen poeng av totalsummen hvis et produkt for en lav skore på noen av de andre del testene ( del-poeng).

 

hvis de har teste en skrive så er testen del inn i flere del tester med hver sine pong. så blir poengene kalkulert

 

hvis man tar utgang punkt i butikktesten.

så kan en del av testen være slik ( forslag) : en butikk har minst 12 av varene = 12 poeng. har en butikk bare 4 av varene så for den 4 poeng

altså 1 del-poeng for hver vare av 12 som butikken har

 

så sortereres prisen på de varene butikken hadde .

den dyreste gir 1 poeng og den billigste gir 12 poeng hvis butikken hadde 12 varer , f.eks bare 6 hvis butikken hadde bare 6 varer.

 

man nå bestemme seg om man vil begynne med den dyreste varen og gi 1 poeng til den eller den billigste som gir maks poeng ( av 12) for så trekke fra eller legge til 1 poeng for neste på listen .

det kan blir komplisert å beregne dette om til et poen for totalsummen

har butikken inne alle de 12 billigste varene så blir poengsummen 12+11+10+9+8+7+6+5+4+3+2+1= 75

 

har butikken bare 6 av varene så blir det 57 ( jeg begynte med 12 for den billigste)

 

så kan man ha en lignende rangering på frakten

 

her går det an å regne inn en faktor som bestemmer hvor mye disse delene skal telle med i total summen

 

 

hvis man gjør det på denne måten så blir det kanskje mer rettferdig.

 

 

husk at dette bare var et forslag

Lenke til kommentar

Jeg mener i hvertfall at det bør stilles et minimumskrav til å ha i hvertfall 75% av varene i testen for å kunne komme inn på topplisten. Dvs absolutt minimum 15 av 20 varer.

 

Selv handler jeg stort sett hos de billige butikkene, men jeg gidder aldri å handle på to butikker om den billigste ikke har alt, selv om totalsummen skulle bli litt billigere. Da handler jeg heller på én butikk som har alt på lager, og betaler litt mer.

 

Og ettersom XD ikke er billigst på en eneste vare kommer jeg nok aldri til å handle datautstyr der i alle fall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...