Gå til innhold

Pristesten - sommeren 2007


Anbefalte innlegg

Jeg mener det er veldig merkelig at XD får havne øverst i denne testen når de bare har 12 av 20 varer. Som det sies, så er det egentlig en butikk som selger fotoutstyr, som i senere tid har begynt å selge datautstyr også, dog virker jo utvalget å være veldig begrenset.

 

Veldig pussig at grensen for hvor mange varer en butikk må ha for å være med i testen også går akkurat på så mange som XD har. Mistenkelig nesten. Ellers er det stort sett kun ukjente butikker som har mindre varer enn XD.

9188147[/snapback]

Må si meg enig her. Liten tvil om at nettbutikkene kommer usedvanlig godt ut med utregningssystemet som benyttes på varer som de ikke fører. XD var ikke billigst på noen produkter, men kommer likevel til topps, da er det noe som ikke stemmer.

 

En rask titt på listen viste at SHG var billigst på 6 av 20 produkter (halvparten så mange varer som XD i det hele tatt har med i testen), og billigere enn XD på omtrent halvparten av de varene som XD også førte.

 

Det hele skurrer litt for meg.

9188789[/snapback]

 

 

Jeg må si meg enig der. Det er noe som skurrer. Jeg mener også at minimum av varer en nettbutikk som skal være med på en slik test er 15 varer. Det holder ikke når en butikk har såvidt over halvparten av varene i testen, og VINNER!

Endret av kalg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dere gjør et godt forsøk på å lage en rettferdig kåring av billigste nettbutikk, men det varierer jo så veldig mellom hver gang noe skal handles. Prisguiden egner seg langt bedre til å finne en butikk å handle i.

 

En liten visjon: En prisguide som regnet ut billigste frakt hjem til deg på varer/ handlevogner hos nettbutikkene, og la den til på totalprisen. Og med mulighet for å regne ut laveste mulige pris inkl. frakt på en handlevogn fra en eller flere butikker. :dribble:

Ikke sikker på om det var serlig lett å forstå hva jeg mener egentlig :blush: , og det å lage noe sånt blir nok 20 ganger værre. Men tenk så greit! Bare å raske sammen en handlevogn og trykke kjør eller noe, og så har du billigste totalpris med en gang.

 

Ellers er jeg enig i at XD kanskje ikke burde vunnet dette, ikke sikkert de hadde hatt så gode priser samlet om de hadde hatt flere produkter. Vil heller si at Amentio og litt SHG og imponerer mest. Amentio har jo alle produktene og er nest billigst samlet, mens SHG er billigst på 6 av 20 produkter, og ville gått forbi netshop hvis man droppet frakt (etter hva jeg kom frem til) Dog er det nok helt riktig at SHG tar mer i frakt. XD er jo faktisk ikke billigst på noe.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er veldig merkelig at XD får havne øverst i denne testen når de bare har 12 av 20 varer. Som det sies, så er det egentlig en butikk som selger fotoutstyr, som i senere tid har begynt å selge datautstyr også, dog virker jo utvalget å være veldig begrenset.

 

Veldig pussig at grensen for hvor mange varer en butikk må ha for å være med i testen også går akkurat på så mange som XD har. Mistenkelig nesten. Ellers er det stort sett kun ukjente butikker som har mindre varer enn XD.

9188147[/snapback]

 

At testen kunne blitt regnet ut på en bedre måte er jeg enig i, skal forsøke å konstruere en modell som er OK senere. Og se om mine forslag tl forandringer blir tatt inn.

 

Men at grensen går der XD er er ikke noe spesielt, uansett hvor man setter grensen, så vil alltid noen ligge akkurat der grensa er satt. Og iogmed at det på mange måter er en fordel å være representert med færrest mulig varer, så er det vel heller ikke så sjokkerende at vinneren ligger ned mot denne grensen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg går konsekvent innom prisguiden for å sjekke om andre butikker kan levere billigere enn komplett. Somregel er komplett max 200,- dyrere på en varer på en totalverdi av 3000,-. Da jeg stoler på Komplett som leverandør, og har handlet mesteparten av varene mine der så ser jeg ikke merverdien av å kjøpe hos noe annet sted. Bedre service kunne vært et argument, men jeg har ikke hatt så god erfaring andre steder heller. (Kun Databutikken.com og Datakjeden jeg har hatt dårlig erfaring med)

 

Gode fraktmuligheter, og godt utvalg også på komplett.

Lenke til kommentar
Jeg går konsekvent innom prisguiden for å sjekke om andre butikker kan levere billigere enn komplett. Somregel er komplett max 200,- dyrere på en varer på en totalverdi av 3000,-. Da jeg stoler på Komplett som leverandør, og har handlet mesteparten av varene mine der så ser jeg ikke merverdien av å kjøpe hos noe annet sted. Bedre service kunne vært et argument, men jeg har ikke hatt så god erfaring andre steder heller. (Kun Databutikken.com og Datakjeden jeg har hatt dårlig erfaring med)

 

Gode fraktmuligheter, og godt utvalg også på komplett.

9192226[/snapback]

 

Personlig synes jeg komplett har en stor fordel, og det er utvalget, utover det er de vel sånn gjennomsnittlig greie.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg  får bestandig  det inntrykket  at  de  beste aldri havner øverst på sånne lister.

det fokuseres litt for mye på pris i forhold  til alt  de andre

9188678[/snapback]

 

Du synes det fokuseres for mye på pris i en pristest?

 

Pristesten brukes til å avdekke hvem som har gode priser.

 

Jeg tror det du er på utkikk etter er webshopguiden. Webshopguiden brukes til å finne ut hvilke webshop'er som oppleves som gode.

https://prisguiden.no/shop_list_all.php

 

 

Riktig nok er det ikke sånn at noen bedrifter har alle varene på lista, derfor er det gjort et utvalg. Det er heller ikke sikkert at rekkefølgen er den samme når du setter opp det du selv ønsker å kjøpe. Derfor har man prisguiden, med handlekurv.

 

Pristesten har én funksjon og kun én funksjon; å sette fokus på hvordan prisnivået varierer mellom diverse nettbutikker, slik at man vet hvor man kan og eventuelt ikke kan få en god pris. Den må komme ut med jevne mellomrom, for noen bedrifter som tidligere hadde veldig gode priser har etterhvert blitt ganske dyre, og dette burde du som forbruker informeres om.

 

Alt annet er dekket av andre deler av hardwarenettverket.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Jeg går konsekvent innom prisguiden for å sjekke om andre butikker kan levere billigere enn komplett. Somregel er komplett max 200,- dyrere på en varer på en totalverdi av 3000,-. Da jeg stoler på Komplett som leverandør, og har handlet mesteparten av varene mine der så ser jeg ikke merverdien av å kjøpe hos noe annet sted. Bedre service kunne vært et argument, men jeg har ikke hatt så god erfaring andre steder heller. (Kun Databutikken.com og Datakjeden jeg har hatt dårlig erfaring med)

 

Gode fraktmuligheter, og godt utvalg også på komplett.

9192226[/snapback]

Enig med deg her, gitt. Jeg handler konsekvent hos Komplett (med unntak av når jeg er avhengig av å få en vare fort som fy og Komplett er utsolgt) fordi det er enkelt, de har greie priser og jeg er fornøyd med både leveringstid og service.

Dessuten er det praktisk å kunne ha en så og si komplett logg over mine IT-relaterte innkjøp på ett sted, og Komplett har bygd opp et imponerende sortement av varer, så man finner nesten alltid hva man skal ha.

Lenke til kommentar
jeg  får bestandig  det inntrykket  at  de  beste aldri havner øverst på sånne lister.

det fokuseres litt for mye på pris i forhold  til alt  de andre

9188678[/snapback]

 

Du synes det fokuseres for mye på pris i en pristest?

 

Pristesten brukes til å avdekke hvem som har gode priser.

 

Jeg tror det du er på utkikk etter er webshopguiden. Webshopguiden brukes til å finne ut hvilke webshop'er som oppleves som gode.

https://prisguiden.no/shop_list_all.php

 

 

Riktig nok er det ikke sånn at noen bedrifter har alle varene på lista, derfor er det gjort et utvalg. Det er heller ikke sikkert at rekkefølgen er den samme når du setter opp det du selv ønsker å kjøpe. Derfor har man prisguiden, med handlekurv.

 

Pristesten har én funksjon og kun én funksjon; å sette fokus på hvordan prisnivået varierer mellom diverse nettbutikker, slik at man vet hvor man kan og eventuelt ikke kan få en god pris. Den må komme ut med jevne mellomrom, for noen bedrifter som tidligere hadde veldig gode priser har etterhvert blitt ganske dyre, og dette burde du som forbruker informeres om.

 

Alt annet er dekket av andre deler av hardwarenettverket.

9192858[/snapback]

 

jeg bruker ikke prisguden på hardware men lete i butikkene direkte hvis jeg skal handle .

det er også andre ting man må ta hensyn til.

en ting det virker som man ikke har tatt hensyn til at hvor seriøs de billigste butikkene er. om man i det hele tatt får den varen man har bestilt.

om prisen bare er et spill for galleriet

Lenke til kommentar

Netshop er god service syns jeg. Husker da de hadde sånn "bestill før 15.00 og varene sendes samme dag". Om de har det fortsatt mon tro?

Fikk som regel pakkene dagen etter hvis jeg f.eks bestilte kl 13.00. Ikke værst!

 

At jeg kan hente i Sandefjord er heller ikke værst, mtp jeg bor i Tønsberg.

Lenke til kommentar

Kjempeflott test, bra dere kommer med slike av og til!

 

MEN synes noen ting var litt pussige:

-De med under 12 produkter blir ikke tatt med i det øverste sjiktet.

 

-Vinneren har akkurat 12 produkter av 20.

 

-De lilla feltene = billigste nettbutikk på den og den varen - XD er ikke billigest på et eneste produkt.

 

-De 13 plassene etter førsteplassen har alle over 15 produkter av 20.

 

Synes det er ufortjent at en nettbutikk med såpass lite lagerutvalg i forhold til de andre, skal vinne. I tillegg litt rart at listen ble lagt akkurat på 12 produkter, men en plass må vel listen ligge.

 

 

Edit: Ser det er andre som har lagt merke til dette også..

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
har i det siste egentlig kun handlet hos Netshop i oslo og hentet varene selv..sparer postgebyr og venting og man få det samme dag.. hva mer kan en ønkser seg ?

:thumbup:

9195695[/snapback]

 

et er jo greit når ein bur såpass nært netshop, men vi som bur 50 mil ifrå Oslo, så er det ganske greit å få med seg frakt kostnadene :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vi takker for tilbakemeldinger, alle seriøse innspill tas til etterretning. Etter tilbakemelding fra dere brukere, har vi over det siste året tatt med fraktkostnader i testen, samt økt antallet produkter vi henter priser på. For noen år tilbake hentet vi pris på 10 produkter, nå tar vi 20 produkter pluss fraktkostnader.

 

For å svare på hvorfor vi har satt kravet til 12 produkter: Dette rett og slett samme andel av produktene vi alltid har tatt. I "gamle dager" da vi hentet pris på 10 produkter, var kravet at butikkene måtte ha 6 av 10. Senere ble det 9 av 15, og nå 12 av 20, altså har det alltid vært 60% av varene. Som 2bb1 skrev, "en plass må vel listen ligge" :-)

 

Det er jo en tanke at mindre vareutvalg kunne slått noe negativt ut, men det jeg tenker er at dette vil få mindre butikker til å se dyrere ut, og det er jo heller ikke rettferdig. Da forteller testen at butikken er litt dyrere, mens den egentlig er billig men med et mindre vareutvalg...

 

Igjen, alle forslag mottas med takk :-)

 

Mvh

 

Espen Thøring,

Pristester HW.no

Lenke til kommentar

har dere sett på hvordan andre gjør testene ? f.eks hos pcworld

 

de bruker poeng

disse poengene blir vektlagt lit forskjellig avhang hva som skal telle mest

hist noen av produktene får lit for høy poengsum i forhold til det som virker "naturlig" så blir disse pengene justert

 

nå har jeg ikke får med meg detaljene om hvordan der gjorde testen.

 

der har plukket ut 20 gjenstander som dere skal undersøke om butikkene har.

hvis en butikk har minst 12 av gjenstendene så plukker der ut 12 av dem og summer prisen på disse.

er det de 12 billigste som blir summert.

denne metoden blir ikke helt nøyatig da det kan vere noen butikker som ikke har den ene varen som er billig men en en annen som koster mer.

 

det er om å få så like varer som mulig .

hva med å lege flere lister ?

noen kan hente varen direkt hos butikken mens andre må få dem tilsendt.

så er det ikke alle som sender på samme måte heller .

 

klarer der å luke ut de butikkene som prøver å jukse seg til høyere plass ?

Lenke til kommentar
Håper dette får enkelte til å få øynene opp for andre enn Komplett. De er svindyre.

9187188[/snapback]

Har ikke handlet der på en stund, men det er svært sjelden jeg ender opp med den butikken som kommer best ut i testene her. Testen her sier kun noe om prisen på varene i denne testen. Når jeg handler har jeg ofte bestemt meg for produktene på forhånd og da er det naturlig for meg å bestille fra den butikken som faktisk har _alle_ produktene og som er billigst av disse. Utenom sjekker jeg leveringstid på varer som ikke er på lager, dersom butikken oppgir ubestemt leveringstid eller veldig lang leveringstid på en eller flere av varene bestiller jeg fra neste butikk på "listen".

 

Å bestille fra mer enn 1 butikk er somregel helt uaktuelt for meg, både fordi det er upraktisk og fordi jeg ender opp med å betale dobbelt opp meg frakt, ofte er ikke prisforskjellene så store. Dvs jeg har handler fra flere butikker, men da har det enten vært fordi det var mye å spare på det eller fordi jeg ikke fant en butikk med alle produktene jeg ønsker meg.

 

Jeg er vel i likhet med flere her skeptisk til at man erklærer en butikk med såpass få av varene som vinner, dersom man skulle tatt dem med så burde hvertfall de varene de ikke har blitt regnet med maxpris på listen eller noe slikt for å trekke ned pga utvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...