Gå til innhold

aldri fått svar fra en kristen på dette


Anbefalte innlegg

har spurt mange kristne men dem alle bortforklarer seg, hvrfor kan dem ikke svare å noe enkle spørsmål?

 

 

1. dem sier jorden ble skapt av gud for ca 6000 år siden, hva med dinosaurene som er bevist at dem levde for mange millioner år siden? hva med oljen?

 

2. hvorfor hjelper ikke den gode guden deres oss med sykdommer? feks altzheimer, små barn som dør (krybbedød osv) bare kikker han på å lar det skje?

 

3. hvorfor hjelper han ikke folk som utsettes for vold, voldtekt og tortur som skjer mot barn og forsvarsløse mennesker? driter han i det? eller synes gud at dem forsvarløse og barn er skyld i det selv?

 

som sakt har spurt mange kristne om dette og aldri fått svar, som regler bortforklaring og skifte team....

men slik er det vel å være hjernevaska. :hrm:

svake folk som finner en enkel unnskyldning å gjemme seg bak, OH gud er allmektig, han er min venn og er hos meg hele tida.

 

jeg jobbet sammen med en som var blitt frelst. snakk om fyren er idiot da han skulle fortelle meg hvor bra det er å være kristen, jo han hadde minus 300kr på kontoen sin så han bedde til gud om en løsning dagen etter hadde han 200kr pluss på kontoen, ÅH gud gidde han 500kr :)

 

han hadde heller aldri problemer sa han da han skulle på kjøpesenteret med å finne parkeringsplass, han bedde bare til gud før han dro hjemmefra, da fant han ledig plass med en gang....

er dere virklig så hjernevaska som denne fyren?? :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har spurt mange kristne men dem alle bortforklarer seg, hvrfor kan dem ikke svare å noe enkle spørsmål?

 

 

1. dem sier jorden ble skapt av gud for ca 6000 år siden, hva med dinosaurene som er bevist at dem levde for mange millioner år siden?  hva med oljen?

9159168[/snapback]

Det er bare en stor konspirasjonsteori og "de" sier at daterings-prosessen som man bruker i dag er ikke til å stole på.
2. hvorfor hjelper ikke den gode guden deres oss med sykdommer?  feks altzheimer, små barn som dør (krybbedød osv) bare kikker han på å lar det skje?

9159168[/snapback]

Fordi gud har en plan for alle oss :roll:
3. hvorfor hjelper han ikke folk som utsettes for vold, voldtekt og tortur som skjer mot barn og forsvarsløse mennesker?  driter han i det? eller synes gud at dem forsvarløse og  barn er skyld i det selv?

9159168[/snapback]

"Herrens veier er uransakelig. Vi kan ikke leve i en verden i bare harmoni...da vet vi ikke hva adam og eva gjorde galt i edens hage :roll:

 

Et godt og ordenlig svar får du svært sjelden uansett...det er få som kommer med noen konkrete og det legges bare på "tro" og at det er mitt valg å tro på ting..

 

Jeg tror btw på det flygende spagettimonsteret som svever rundt jorda.

Lenke til kommentar
2. hvorfor hjelper ikke den gode guden deres oss med sykdommer?  feks altzheimer, små barn som dør (krybbedød osv) bare kikker han på å lar det skje?

 

3. hvorfor hjelper han ikke folk som utsettes for vold, voldtekt og tortur som skjer mot barn og forsvarsløse mennesker?  driter han i det? eller synes gud at dem forsvarløse og  barn er skyld i det selv?

 

Bibielen bruker historien om Job for å forklare dette.

 

Job er i Bibelen hovedpersonen i Jobs bok i det Gamle Testamentet. Han bodde i landet Us, som identifiseres med et område øst for Israel.

 

Lesere har tidfestet hendelsene til så forskjellige perioder som Abrahams tid til etter hjemkomsten fra Babylon. En vanlig oppfatning i den judeiske tradisjon er at Job levde omkring den tiden da israelittene var i Egypt.

 

Job var en meget rik og velstående mann. Bibelen forteller om hvordan Djevelen prøvde å få ham til å slutte å tjene Gud ved å utsette ham for ulykker. Job ble berøvet sin helse og store deler av sine rikdommer. Tre av hans venner, Elifas, Bildad og Sofar, kom for å trøste ham. De påstod at han hadde gjort noe galt og at det var derfor ulykken hadde rammet ham. Mot slutten av beretningen kom en fjerde person, Elihu, inn i bildet. Elihu talte på en helt annen måte. Deretter sies det at de tre vennene hadde talt usant og uforstandig. Beretningen om Job omhandler på en unik måte spørsmålet om hvorfor en rettferdig person må lide - hvorfor livet er urettferdig.

 

Sprøyt spør du meg.

 

Gud er forresten ikke allmektig (det er vist til en oversettelsesfeil fra Bibielen). Gud har jo ikke evnen til å være ond?

 

EDIT: Jeg tror også heller på det flygende spagettimonsteret som svever rundt jorda. Heller det...

 

## Moderator ordnet quote ##

Endret av b-real
Lenke til kommentar
1. dem sier jorden ble skapt av gud for ca 6000 år siden, hva med dinosaurene som er bevist at dem levde for mange millioner år siden?  hva med oljen?

 

Nå er det jo ikke alle kristne som tar bibelen bokstavlig og det finnes mange tolkninger av skapelseberetningen. Noen kristne tror jo at Gud brukte "the big bang" for å sette i gang skapelsen.

 

2. hvorfor hjelper ikke den gode guden deres oss med sykdommer?  feks altzheimer, små barn som dør (krybbedød osv) bare kikker han på å lar det skje?

 

3. hvorfor hjelper han ikke folk som utsettes for vold, voldtekt og tortur som skjer mot barn og forsvarsløse mennesker?  driter han i det? eller synes gud at dem forsvarløse og  barn er skyld i det selv?

9159168[/snapback]

 

Mennesket har fått fri vilje og alle fordeler og ulemper dette medfører. Gud lar naturen gå sin gang og mennesket får utfolde seg ganske fritt. Krig og sykdommer er jo også en nødvendighet får å stagnere befolkningsveksten. Så har det vel litt å si at Eva tok en bit av eple når mennesket bodde i Edens hage, dette gjorde jo Gud ganske sint.

Lenke til kommentar
jeg jobbet sammen med en som var blitt frelst. snakk om fyren er idiot da han skulle fortelle meg hvor bra det er å være kristen, jo han hadde minus 300kr på kontoen sin så han bedde til gud om en løsning dagen etter hadde han 200kr pluss på kontoen,  ÅH gud gidde han 500kr :)

 

han hadde heller aldri problemer sa han da han skulle på kjøpesenteret med å finne parkeringsplass, han bedde bare til gud før han dro hjemmefra, da fant han ledig plass med en gang....

er dere virklig så hjernevaska som denne fyren?? :no:

9159168[/snapback]

Det er helt normalt at kristne tar slike små "indisier" til inntekt for sin tro.

Ting som for oss andre er vanlige tilfeldigheter tar kristne som bevis for at gud hjelper dem.

Det er en del av deres overbevisning.

Lenke til kommentar

Akkurat hvorfor gud ikke hindrer at ondskap skjer ser jeg forklart i den frie viljen. Nå er det noen som påstår at gud er allmektig og bestemmer alt, mens andre mener at han gir mennesket mulighet til å velge hva det ønsker å gjøre - det er litt vanskelig å spørre en kristen om slikt og få et svar som dekker alle, da alle har sitt eget syn på det.

Lenke til kommentar

Det er det som er så fint - man velger og vraker som man selv vil. På hvilken basis? Svarene som gis er svært individuelle, tilpasset hver enkel. Inkonsekvent? Nei, på ingen måte.

 

"Det gjør vi vel ikke det, vi følger Guds ord; slik han ville ønsket det." Dette er også pussig, da enkelte mener å kunne tolke Gud utover opprinnelige sannheter. Religionens finurlige posisjon, hellige tekster som i lys av moderne tid lar seg korrigere og endre av den syndige menneskeheten.

 

Det hele henger så fint i sammen, så bra.

Endret av wan
Lenke til kommentar

1. Moderate kristne hevder ikke dette. For bibeltro kristne kan man sikkert forklare det med at Gud har fått det til å se ut som om jorda er millioner av millioner av år.

 

2. Guds veier er uransaklige. Det er en mening med alt om skjer.

 

3. Gud har gitt oss fri vilje. Kanskje ofrene har begått mange synder eller er drevet av demoner? Uansett, hvis de er kristne vil de få evig liv i himmelen.

Lenke til kommentar

Han har utslettet hele byer, fått folk til å ofre sine barn og utslettet nesten alt liv på jord med syndefloden. Også må man ikke glemme at dinosaurene ble utryddet og at mesteparten av livet på jorden dør for hver istid, og svartedauden. Så alt i alt har han vel egentlig gjort mye mer ondt enn han har gjort av positive ting, om han finnes

Lenke til kommentar

Det er ganske gøy at kristne selv vet om alle disse barbariske sidene til Gud, men likevel hevder at han er tvers igjennom god. Sier litt om hvor redde de er for å kritisere Gud. Man underkaster seg en sterk leder og støtter han uansett Farlige greier.

 

Hitler, Stalin, Pol Pot og Idi Amin er ignenting sammenlignet med Gud.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
Det er ganske gøy at kristne selv vet om alle disse barbariske sidene til Gud, men likevel hevder at han er tvers igjennom Gud. Sier litt om hvor redde de er for å kritisere Gud. Man underkaster seg en sterk leder og støtter han uansett Farlige greier.

9166521[/snapback]

 

 

Diktator med tilhengerer som er under stockholm-syndromet?

Lenke til kommentar
Akkurat hvorfor gud ikke hindrer at ondskap skjer ser jeg forklart i den frie viljen. Nå er det noen som påstår at gud er allmektig og bestemmer alt, mens andre mener at han gir mennesket mulighet til å velge hva det ønsker å gjøre - det er litt vanskelig å spørre en kristen om slikt og få et svar som dekker alle, da alle har sitt eget syn på det.

9159415[/snapback]

En ting er selvforskyldt ondskap. Guden har gitt oss ansvar – også til å gjøre dårlige valg – så man må bære konsekvensene av egne handlinger. Det er er jeg med på. Men er det rettferdig at de dårlige valgene skal gå ut over andre, uskyldige? Og hva med ikke-selvforskyldt sykdom, naturkatastrofer; jordskjelv, ras og flodbølger? Hvorfor griper han ikke inn tror du?

 

Vet gud hvilke valg man vil ta før det blir gjort?

Lenke til kommentar

"1. dem sier jorden ble skapt av gud for ca 6000 år siden, hva med dinosaurene som er bevist at dem levde for mange millioner år siden? hva med oljen?"

 

Trodde ikke at det var noen (er alltid noen selvfølgelig) som trodde på at jorden kun er 6000 år gammel. I skapelsesberetningen så skapte gud jorden på 7 dager, men kan da ikke være mange kristne som tror dette er vanlige dager? Alle jeg har vært i kontakt med har vært av den forståelse at hver dag her kan bestå av dager, uker, mnd, år, tusenvis av år etc.... Kort sagt du skal møte noen utrolig spesielle kristne som hardnakket hevder at jorden er 6000 år gammel. Men de finnes sikkert ja :)

 

"2. hvorfor hjelper ikke den gode guden deres oss med sykdommer? feks altzheimer, små barn som dør (krybbedød osv) bare kikker han på å lar det skje?

 

3. hvorfor hjelper han ikke folk som utsettes for vold, voldtekt og tortur som skjer mot barn og forsvarsløse mennesker? driter han i det? eller synes gud at dem forsvarløse og barn er skyld i det selv?"

 

 

Disse to var såpass like og kan enkelt erstattes av - hvorfor gud tillater at mennesker lider?

 

Svaret er enkelt: Det er kvinnens sin feil.... :p Eva ga eplet til adam og da var det slutt på evig liv og paradis og alt.

 

Kvin err kristne vil stort sett også forklare det med fri vilje, stort sett er de fleste plager menneskapt (med unntak av alderdom, noe sykdom og naturkatastrofer etc).

 

Flere mener også at vi på jorden lever i en testperiode for deretter å få belønning (himmelen, evig liv etc).

 

Satan er denne verdens gud, mener det er et skriftsted som sier dette? Kort sagt det er ikke gud som styrer og steller, men satan, han har blitt kastet ned til jorden og har fri mulighet til å gjøre som han vil her (innenfor visse begrensninger.) (Satan når han prøvde jesus viste han blant annet mange av jordens byer og tilbydde jesus disse dersom han ville bøye seg ned, jesus sa aldri i mot at disse tilhørte satan.)

 

Mange kristne tror også at gud vil gripe inn og fjerne alt det onde, mener dette er en del av en kjent bønn i bibelen? Hvorfor denne perioden har blitt så lang er et annet spørsmål som sikkert har mange unike svar avhengig av hvilken kristen gren de tilhører.

 

Blir en del ? tegn etter svarene mine, for er ikke så veldig bevandret i dette. Det er også haugevis av forskellige svar på disse spørsmålene avhengig av hvilke kristne en spør, protestanter, katolikker, pinsevenner, jehovas vitner etc. Hvis du virkelig er interessert så er det bare å spørre noen av disse og du får sikkert noen skikkelig utfyllende svar (i motsetning til å spørre kristne som er i kirka en gang i året (forøvrig langt mere enn det jeg er.))

Lenke til kommentar

Hvorfor kalle seg kristen hvis man ikke tror på det som står i Bibelen? Hvis man verken tror at jorda er skapt på 6 dager for 6000 år siden, at Jesus kunne gå på vannet, at han var Guds sønn eller at alle som tror på Gud kommer til Himmelen mens resten går fortapt: Hvorfor kalle seg kristen??

Lenke til kommentar
Hvorfor kalle seg kristen hvis man ikke tror på det som står i Bibelen? Hvis man verken tror at jorda er skapt på 6 dager for 6000 år siden, at Jesus kunne gå på vannet, at han var Guds sønn eller at alle som tror på Gud kommer til Himmelen mens resten går fortapt: Hvorfor kalle seg kristen??

9168909[/snapback]

Kristne kan bruke metaforer, de også.

Lenke til kommentar
Metafor for hva?

 

Jesus døde på korset for en symbolsk synd som oppsto i en symbolsk hage for symbolske 6000 år siden for å redde menneskene fra å komme til et symbolsk helvete og bli pint av en symbolsk djevel?

9169025[/snapback]

Jeg tenkte mer på at de 7 dagene ikke nødvendigvis var 7 24-timersdager, men for all del, det du skrev funker også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...