Gå til innhold

aldri fått svar fra en kristen på dette


Anbefalte innlegg

Apenes tankegang...

 

Det er riktig at religiøse ikke evner eller er redde for å være kritisk til religiøse dogmer, og at bibeltro kristne generelt er lite opplyste. Men det er vel ingen vits i å rakke unødvendig mye ned på dem?

 

Eller mente du kanskje at de er aper som oss?

 

Edit: Selvfølgelig kan ikke moderatorene slette innlegget. De bibeltro går jo rundt og tror at du er et fjols som kommer til Helvete. Hvis det skal aksepteres, må man sannelig akseptere at en spade kalles en spade.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel egentlig ikke så OT. Må jo få lov til å spørre litt. Blir nysgjerrig på hva det er som gjør at folk faktisk tror på disse rare historiene  :)

 

Tror du virkelig med hjernen, eller er det bare et håp? Og hva er det som gjør at det som står i Bibelen virker trovedig og sannsynlig?

9184434[/snapback]

 

Jeg tror virkelig med hjernen. jeg har vokst opp i kirken, riktig nok ikke statskirken. jeg har etter verdt fått et vidnesbyrd på at ting er sanne gjennom bønn. For å finne ut om evangelitet er sant, så hjelper det ikke å høre på hva andre har å si (biskopen f.eks), man må finne det ut selv gjennom bønn. Det er da man virkelig kan tro at noe er sant, og etterhvert vite.

 

Om en ting er sannsynelig for meg, gjør det nødvendigvis ikke sannsynlig for deg...kanskje jeg har opplevd ting i livet mitt som gjør det troverdig og ikke du? litt vanskelig å få sagt det på papiret, men men :)

Lenke til kommentar
Apenes tankegang...

 

Det er riktig at religiøse ikke evner eller er redde for å være kritisk til religiøse dogmer, og at bibeltro kristne generelt er lite opplyste. Men det er vel ingen vits i å rakke unødvendig mye ned på dem?

 

Eller mente du kanskje at de er aper som oss?

9184536[/snapback]

Mente bare at man ikke var like smart før i tiden, det var jo da man fant opp kristendommen, at noen fortsatt tror på det ikke dag rakker jeg ikke ned på. HAdde trodd på det selv jeg hadde det ikke vært for at pappa er glad i AC/DC og alt annet rock, og jeg har vokst opp et sted hvor vi gjorde mye morsomme ting som ikke alltid fulgte bibelen akkurat!

Lenke til kommentar
jeg tror på alt som står i Bibelen så langt det er riktig oversatt!

 

men nå går vi litt Off Topic her....føles ut som en tredjegrads forhøring jo!

9184410[/snapback]

Du Nils:

Når en person har sinnsforestillinger kalles det sinnsykdom, men når flere har de samme sinnsforestillingene hva kalles det da?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jo religion, apenes tankegang

 

Edit: Til alle moderatorere , administratorere, snekkern og efikkan. Dere kan ikke slette dette innlegget. Han krenker like mye det jeg tror på som det jeg krenker det han tror på. Selv om jeg vet at jeg har rett.

9184504[/snapback]

 

så jeg er sinnsyk? fordi jeg tror på noe du ikke tror på....that makes sense.. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tror virkelig med hjernen. jeg har vokst opp i kirken, riktig nok ikke statskirken. jeg har etter verdt fått et vidnesbyrd på at ting er sanne gjennom bønn. For å finne ut om evangelitet er sant, så hjelper det ikke å høre på hva andre har å si (biskopen f.eks), man må finne det ut selv gjennom bønn. Det er da man virkelig kan tro at noe er sant, og etterhvert vite.

 

Om en ting er sannsynelig for meg, gjør det nødvendigvis ikke sannsynlig for deg...kanskje jeg har opplevd ting i livet mitt som gjør det troverdig og ikke du? litt vanskelig å få sagt det på papiret, men men :)

9184547[/snapback]

 

Kan du nevne noen konkrete eksempler (savner alltid dette...) som har overbevist deg om at Bibelens gud eksisterer?

 

Hvordan forholder du deg til forskning som viser at bønn ikke har noen effekt, og at det ikke eksisterer vitenskap overhodet som støtter kristne tro? Generelt er jo GT ekstrem konflikt med vitenskapen.

 

 

så jeg er sinnsyk? fordi jeg tror på noe du ikke tror på....that makes sense.. :hmm:

9184555[/snapback]

 

Han mener vel heller at du er sinnssyn fordi du tror på noe som ikke kan bevises eller sannsynliggjøres i noen grad.

 

Selv mener jeg at "sinnssyk" er et litt for sterkt ord. Ser heller på det som et slags mentalt virus som går i arv fra generasjon til generasjon. Blind tro er jo den største dyden i kristendommen. Å tvile er farlig. Blir tvilen for sterk, havner man i Helvete. Når man hører dette fra man er liten, er det vanskelig å tenke selvstendig senere i livet. Sånn sett bærer man på et ødeleggende mentalt virus.

 

Helt ærlig, men ikke vondt ment på noen måte.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
så jeg er sinnsyk? fordi jeg tror på noe du ikke tror på....that makes sense.. :hmm:

Syns det er litt sinnsykt ja å tro på jorden ble laget for 6000år siden, eller gjør jeg det?

Kanskje oljen kom når jorden ble laget. Kanskje jorden ble laget for 6000år siden, det finnes vel egentlig ikke beviser for det? Nå er jeg forvirret her.

 

Uansett tar opp debatten igjen i morra, har sittet en time nå med armene i lufta og hendene på tastaturet ebgynner å bli støl. Så egentlig film(Oceans 13), men den sugde forøvrig. Så siden jeg ikke hadde stolen til pcen sitter jeg i senga og har tastaturet på pcbordet. Så legger meg å ser er ferdig sopranos har bare 11 episoder igjen hehe. Snakkes god natt klem.

 

Sorry for at jeg dissa deg litt!

Lenke til kommentar

Jeg har følt den hellige ånd ved flere anledninger. Dette vil jo selvfølgelig ikke hjelpe deg noe særlig vil jeg tro...

 

Er det bevist at bønn ikke fungerer?

 

Dessverre kan jeg ikke gå så veldig dypt inn i dette pga min manglende kunnskap om alle spørsmålene. Men jeg kjenner en som gladelig hadde svart på alle...kan prøve å få ut noen svar av han. ;)

 

foreløpig så går jeg ut av diskusjonen, trenger litt søvn.

Lenke til kommentar
Jeg tror virkelig med hjernen. jeg har vokst opp i kirken, riktig nok ikke statskirken. jeg har etter verdt fått et vidnesbyrd på at ting er sanne gjennom bønn. For å finne ut om evangelitet er sant, så hjelper det ikke å høre på hva andre har å si (biskopen f.eks), man må finne det ut selv gjennom bønn. Det er da man virkelig kan tro at noe er sant, og etterhvert vite.

 

Om en ting er sannsynelig for meg, gjør det nødvendigvis ikke sannsynlig for deg...kanskje jeg har opplevd ting i livet mitt som gjør det troverdig og ikke du? litt vanskelig å få sagt det på papiret, men men :)

9184547[/snapback]

 

Kan du nevne noen konkrete eksempler (savner alltid dette...) som har overbevist deg om at Bibelens gud eksisterer?

 

Hvordan forholder du deg til forskning som viser at bønn ikke har noen effekt, og at det ikke eksisterer vitenskap overhodet som støtter kristne tro? Generelt er jo GT ekstrem konflikt med vitenskapen.

 

så jeg er sinnsyk? fordi jeg tror på noe du ikke tror på....that makes sense.. :hmm:

9184555[/snapback]

 

Han mener vel heller at du er sinnssyn fordi du tror på noe som ikke kan bevises eller sannsynliggjøres i noen grad.

 

Selv mener jeg at "sinnssyk" er et litt for sterkt ord. Ser heller på det som et slags mentalt virus som går i arv fra generasjon til generasjon. Blind tro er jo den største dyden i kristendommen. Å tvile er farlig. Blir tvilen for sterk, havner man i Helvete. Når man hører dette fra man er liten, er det vanskelig å tenke selvstendig senere i livet. Sånn sett bærer man på et ødeleggende mentalt virus.

 

Helt ærlig, men ikke vondt ment på noen måte.

9184562[/snapback]

 

måtte bare si en liten ting til :p jeg er mormoner og ifølge min tro kommer man ikke til helvete selv om man tviler. Det er ikke bare himmel og helvete, svart og hvitt..finnes flere forskjellige grader, og det er bare de aller verste som kommer til helvete...

Lenke til kommentar

Det var noe av dette jeg tenkte du ville svare...uannsett hva jeg har følt eller opplevd vil du komme med noe annet...altså dette er noe en må finne ut selv! noe jeg har sagt tidligere...hvis du vil da..

 

angående bønn, så har jeg lest mange historier hvor bønn virker. I bladet Liahona f.eks. selv om dette nok ikke vil tilfredstille din jakt etter bevis..

Lenke til kommentar

nesten all reiligion blir ført fra foreldre til barn, det er veldig få som faktisk hopper religion selv når de kan det uten å blir drept(noe som ville skjedd i saudia arabia eller iran)

 

så blir du født i india så er det ca. 80% sjangse for at du blir født til hiduer og at du forblir en hindu.

 

13% for å bli muslim osv.

 

hvis noen kan finne tall på hvor mange som faktisk bytter religion i løpet av livet sitt hadde det vært kult å vite,

Lenke til kommentar
Det var noe av dette jeg tenkte du ville svare...uannsett hva jeg har følt eller opplevd vil du komme med noe annet...altså dette er noe en må finne ut selv! noe jeg har sagt tidligere...hvis du vil da..

 

angående bønn, så har jeg lest mange historier hvor bønn virker. I bladet Liahona f.eks. selv om dette nok ikke vil tilfredstille din jakt etter bevis..

9187925[/snapback]

 

Det er aldri bevist vitenskapelig at bønn hjelper. Selvsagt er det tilfeller hvor syke mennesker har blitt friske etter å ha blitt bedt for, men det skylles ikke bønnene. Selvsagt har det også blitt skrevet bøker om at bønn hjelper, men det har jo også blitt skrevet bøker om at spøkelser, engler, demoner og big-foots eksisterer.

 

Fortell litt mer detaljert om din hellige ånd-opplevelse, da. Dere kristne går aldri inn på detaljer her, bare slenger ut i løse lufta at dere har hatt opplevelser bla bla bla...Har du i det hele tatt spurt det selv om det kan finnes en naturvitenskapelig forklaring på opplevelsene?

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
Akkurat hvorfor gud ikke hindrer at ondskap skjer ser jeg forklart i den frie viljen. Nå er det noen som påstår at gud er allmektig og bestemmer alt, mens andre mener at han gir mennesket mulighet til å velge hva det ønsker å gjøre - det er litt vanskelig å spørre en kristen om slikt og få et svar som dekker alle, da alle har sitt eget syn på det.

9159415[/snapback]

Fri vilje er umulig. Gud vet alt alle noen gang kommer til å gjøre, så han skaper mennesker med følelser for å sende dem til evig pinelse. Way to go God!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kristen, men for å svare på spørsmålene dine.

 

Det finnes en bevegelse innenfor kristendom som kaller seg kreasjonister. De mener at Satan har plantet dinosaurben i jorden for at vi mennesker skal tvile på at Gud skapte verden. Men så er igjen dette dumt, for det er mange kristne som mener at Gud er djevelen. Der det er lys må det også være mørke osv!

Lenke til kommentar
Fortell litt mer detaljert om din hellige ånd-opplevelse, da. Dere kristne går aldri inn på detaljer her, bare slenger ut i løse lufta at dere har hatt opplevelser bla bla bla...Har du i det hele tatt spurt det selv om det kan finnes en naturvitenskapelig forklaring på opplevelsene?

9191179[/snapback]

 

Det begynner liksom så bra, med noe som ser ut som et fornuftig spørsmål – men så bikker det jammen over til den fundamentalistiske tautrekkinga det er så vanvittig mye av her. Sinnsykt dårlig utgangspunkt for diskusjon.

Lenke til kommentar
1. dem sier jorden ble skapt av gud for ca 6000 år siden, hva med dinosaurene som er bevist at dem levde for mange millioner år siden?   hva med oljen?

 

Kristne sier ikke at jorden er skapt på 6000 år. Jeg skal likevel ikke utelukke at noen tror nettopp dette. Grunnen til denne uvitenheten er at de ikke kjenner det som står i Bibelen godt nok.

 

2. hvorfor hjelper ikke den gode guden deres oss med sykdommer?  feks altzheimer, små barn som dør (krybbedød osv) bare kikker han på å lar det skje?

 

3. hvorfor hjelper han ikke folk som utsettes for vold, voldtekt og tortur som skjer mot barn og forsvarsløse mennesker?   driter han i det? eller synes gud at dem forsvarløse og  barn er skyld i det selv?

 

Mitt neste svar er ikke et fullgodt svar. Det er mer basert på følelser enn fornuft, skjønt innholdet er fornuftig, men formuleringene kan diskuteres. Det tar heller ikke for seg hele problematikken omkring det ”ondes problem”.

 

Dere ateister spør ofte hvordan det kan finnes en Gud som er god, dersom det er så mye vondt i verden.

Til dere kan vil jeg si: Dere hater Gud, vil ikke vedkjenne ham og lever ugudelig, i ren ondskap med egoistiske motiver. Dette vil da også få konsekvenser for deres medmennesker. Hvordan kan dere forlange at Gud skal redde dere fra det når dere hater ham i deres gjerninger og har djevelen som deres herre. Dere har selv valgt det.

 

I syndefallet brakte menneskeheten det onde (død og synd) inn i verden. Det er dette Gud ønsker av hele sitt hjerte å frelse alle fra. Våre menneskelige behov kommer i annen rekke.

 

La meg bare poengtere at dette er fra en kristens synsvinkel og min oppfattelse av

tilværelsen. Jeg har full forståelse for at dere ser annerledes på det.

Endret av kb87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...