Gå til innhold

aldri fått svar fra en kristen på dette


Anbefalte innlegg

1. dem sier jorden ble skapt av gud for ca 6000 år siden, hva med dinosaurene som er bevist at dem levde for mange millioner år siden?   hva med oljen?

 

Kristne sier ikke at jorden er skapt på 6000 år. Jeg skal likevel ikke utelukke at noen tror nettopp dette. Grunnen til denne uvitenheten er at de ikke kjenner det som står i Bibelen godt nok.

 

2. hvorfor hjelper ikke den gode guden deres oss med sykdommer?  feks altzheimer, små barn som dør (krybbedød osv) bare kikker han på å lar det skje?

 

3. hvorfor hjelper han ikke folk som utsettes for vold, voldtekt og tortur som skjer mot barn og forsvarsløse mennesker?   driter han i det? eller synes gud at dem forsvarløse og  barn er skyld i det selv?

 

Mitt neste svar er ikke et fullgodt svar. Det er mer basert på følelser enn fornuft, skjønt innholdet er fornuftig, men formuleringene kan diskuteres. Det tar heller ikke for seg hele problematikken omkring det ”ondes problem”.

 

Dere (ateister, agnostikere osv.) spør ofte hvordan det kan finnes en Gud som er god, dersom det er så mye vondt i verden.

Til dere kan vil jeg si: Dere hater Gud, vil ikke vedkjenne ham og lever ugudelig, i ren ondskap med egoistiske motiver. Dette vil da også få konsekvenser for deres medmennesker. Hvordan kan dere forlange at Gud skal redde dere fra det når dere hater ham i deres gjerninger og har djevelen som deres herre. Dere har selv valgt det.

 

I syndefallet brakte menneskeheten det onde (død og synd) inn i verden. Det er dette Gud ønsker av hele sitt hjerte å frelse alle fra. Våre menneskelige behov kommer i annen rekke.

9200848[/snapback]

 

 

 

de er 150 000 000 amerikanere som tror jorda er 6000år gammel.

så det er ikke NOEN det er en hel hau,

 

og hvorfor er det da ikke bare ikke troende som er syke, i følge din logik skulle alle kristene leve til de ble 150 år i perfekt helse. mens vi ikke troende burde få kreft i løpet av neste uke

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og hvorfor er det da ikke bare ikke troende som er syke, i følge din logik skulle alle kristene leve til de ble 150 år i perfekt helse. mens vi ikke troende burde få kreft i løpet av neste uke

9200893[/snapback]

 

Uening. Måten et menneske lever på får konsekvenser for andre, også kristne.

Alle mennesker er født med arvesynd, som forklarer sykdommens opprinnelse.

Endret av kb87
Lenke til kommentar

eh nei det gjør det ikke, sykdommer er faktisk eldre en mennesker(hvis man ser på virus og bakterier som sykdommer) de var her lenge før oss.

 

og ikke prøv å gi oss skylda fordi du ikke lever til 150, mennesker har en "kill swich" som slår seg rundt 120, frem til vi mennesker får fjernet denne kill swichen enten med genetisk manipulering eller mediser vil ikke menneker blir mer en ca. 120.

og hva er det som en gang i tiden vil gjøre at vi kan leve til vi blir 150, jo vitenskap ikke religion, større sjangse for at religion vil STOPPE oss fra å bli 150 enten fordi den stopper medisinske fremskritt eller fordi jorda vil bli utslette av en "hellig" atomkrig

Lenke til kommentar
eh nei det gjør det ikke, sykdommer er faktisk eldre en mennesker(hvis man ser på virus og bakterier som sykdommer) de var her lenge før oss.

 

og ikke prøv å gi oss skylda fordi du ikke lever til 150, mennesker har en "kill swich" som slår seg rundt 120, frem til vi mennesker får fjernet denne kill swichen enten med genetisk manipulering eller mediser vil ikke menneker blir mer en ca. 120.

9201100[/snapback]

 

Bakteriene kan godt være eldre enn mennesket, for all del. Men det var først etter syndefallet at vi fikk sykdommer. En kan vel si at det var først etter syndefallet at bakterien ble ondartet.

 

Å jeg gir deg ikke skylda for at ikke jeg kommer til å leve fram til jeg er 150 år. Men dersom du dreper meg, er det din skyld at jeg ikke er i live.

Lenke til kommentar
Hjernevasket: Hva var før Big Bang?

 

Fornuftig: Vet ikke, hva var før gud?

 

Hjernevasket: Gud har alltid vært!

 

Fornuftig: Universet har alltid vært!!

9201223[/snapback]

 

Er det fornuftig at universet alltid har vært dersom det utvider seg?

Dersom vi reverserer denne utviklingen, vil universet gå tilbake til et sentrum.

Lenke til kommentar
Jeg googlet conversion to christianity, og fant følgende på en objektiv side (Faith Freedom xD):

..as each hour Islam loses just under 700 Muslims who join the Christian religion..

 

Jeg har vanskelig for å tro det ^^

9189774[/snapback]

 

Det minner meg om en på jobben.

 

 

Det kalles medgangssupportere!

 

Å jeg gir deg ikke skylda for at ikke jeg kommer til å leve fram til jeg er 150 år. Men dersom du dreper meg, er det din skyld at jeg ikke er i live.

9201161[/snapback]

 

Så alle som ikke lever til de blir 150 år blir drept av andre?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Kristne sier ikke at jorden er skapt på 6000 år. Jeg skal likevel ikke utelukke at noen tror nettopp dette. Grunnen til denne uvitenheten er at de ikke kjenner det som står i Bibelen godt nok.

9200848[/snapback]

 

En del kristne sier faktisk at jorden ble skapt for 6000 år siden. Bibelen forteller ikke direkte noe om jordens alder, men doktrinen bygger på slektskap og andre dateringen i Bibelen.

 

Dere (ateister, agnostikere osv.) spør ofte hvordan det kan finnes en Gud som er god, dersom det er så mye vondt i verden.

Til dere kan vil jeg si: Dere hater Gud, vil ikke vedkjenne ham og lever ugudelig, i ren ondskap med egoistiske motiver. Dette vil da også få konsekvenser for deres medmennesker. Hvordan kan dere forlange at Gud skal redde dere fra det når dere hater ham i deres gjerninger og har djevelen som deres herre. Dere har selv valgt det.

 

I syndefallet brakte menneskeheten det onde (død og synd) inn i verden. Det er dette Gud ønsker av hele sitt hjerte å frelse alle fra. Våre menneskelige behov kommer i annen rekke.

9200848[/snapback]

 

Jeg vil mye heller diskutere det du mener er fornuftig enn formuleringene dine.

  • Hvordan hater man noen som man ikke tror eksisterer?
  • Du vet ingenting om vår bakgrunn, men likevel mener du at vi er onde, egoister, og djeveldyrkere. Kun fordi vi ikke tror på en gud. Som religiøse så finnes også ikke-religiøse i alle farger og fasonger, du gjør derfor lurt i å roe denne stigmatiseringen din et par hakk hvis du har som formål å bli tatt seriøst.
  • Djeveldyrkere tror på en gud, men de dyrker den ikke, og/eller tilskriver djevelen flere av de samme egenskapene som en gud. En ateist er en med et fravær av gudetro.
  • Som svar på hvordan det kan finnes en god Gud i en verden der det er så mye vondt svarer du at fordi ateister og agnostikere hater gud (sic) så har det konsekvenser for våre medmennesker. Du legger altså skylden for elendighet her i verden på ateister/agnostikere fordi de ikke tror på en gud. Beklager for at jeg må spørre, men mener du virkelig dette?
  • Ingen velger om de vil tro eller ikke. Man kan velge å lære mer om en bestemt religion, man kan kan velge hvilke sko eller klær man vil ha på seg i dag, men tro er ikke noe du velger. Det er noe du du finner overveiende sannsynlig eller usannsynlig. Det er ikke et spørsmål om valg. Det kan virke som om misforståelsen ligger i at du ser på ateister/agnostikere som noen som snur ryggen til guden din, isåfall så har du nok forvekslet med sinte teister.
  • Var ikke Gud klar over at slangen ville friste Eva? Hvorfor grep han ikke inn? Om det var Guds vilje, så var det vel ikke menneskets skyld vel? Om det var menneskets skyld, hvorfor kunne ikke Gud tilgi Adam og Eva for å ha spist av frukten?

Lenke til kommentar
Hjernevasket: Hva var før Big Bang?

 

Fornuftig: Vet ikke, hva var før gud?

 

Hjernevasket: Gud har alltid vært!

 

Fornuftig: Universet har alltid vært!!

9201223[/snapback]

Er det fornuftig at universet alltid har vært dersom det utvider seg?

Dersom vi reverserer denne utviklingen, vil universet gå tilbake til et sentrum.

9201295[/snapback]

Universet – slik vi kjenner det – har ikke alltid vært, men masse/energi var der før "Big Bang". Om det er fornuftig å si at universet alltid har vært vil derfor avhenge av hva en legger i ordet "univers".

Lenke til kommentar
Kristne sier ikke at jorden er skapt på 6000 år. Jeg skal likevel ikke utelukke at noen tror nettopp dette. Grunnen til denne uvitenheten er at de ikke kjenner det som står i Bibelen godt nok.

9200848[/snapback]

 

En del kristne sier faktisk at jorden ble skapt for 6000 år siden. Bibelen forteller ikke direkte noe om jordens alder, men doktrinen bygger på slektskap og andre dateringen i Bibelen.

 

Dere (ateister, agnostikere osv.) spør ofte hvordan det kan finnes en Gud som er god, dersom det er så mye vondt i verden.

Til dere kan vil jeg si: Dere hater Gud, vil ikke vedkjenne ham og lever ugudelig, i ren ondskap med egoistiske motiver. Dette vil da også få konsekvenser for deres medmennesker. Hvordan kan dere forlange at Gud skal redde dere fra det når dere hater ham i deres gjerninger og har djevelen som deres herre. Dere har selv valgt det.

 

I syndefallet brakte menneskeheten det onde (død og synd) inn i verden. Det er dette Gud ønsker av hele sitt hjerte å frelse alle fra. Våre menneskelige behov kommer i annen rekke.

9200848[/snapback]

 

Jeg vil mye heller diskutere det du mener er fornuftig enn formuleringene dine.


  •  
     
  • Hvordan hater man noen som man ikke tror eksisterer?
     
     
  • Du vet ingenting om vår bakgrunn, men likevel mener du at vi er onde, egoister, og djeveldyrkere. Kun fordi vi ikke tror på en gud. Som religiøse så finnes også ikke-religiøse i alle farger og fasonger, du gjør derfor lurt i å roe denne stigmatiseringen din et par hakk hvis du har som formål å bli tatt seriøst.
     
     
  • Djeveldyrkere tror på en gud, men de dyrker den ikke, og/eller tilskriver djevelen flere av de samme egenskapene som en gud. En ateist er en med et fravær av gudetro.
     
     
  • Som svar på hvordan det kan finnes en god Gud i en verden der det er så mye vondt svarer du at fordi ateister og agnostikere hater gud (sic) så har det konsekvenser for våre medmennesker. Du legger altså skylden for elendighet her i verden på ateister/agnostikere fordi de ikke tror på en gud. Beklager for at jeg må spørre, men mener du virkelig dette?
     
     
  • Ingen velger om de vil tro eller ikke. Man kan velge å lære mer om en bestemt religion, man kan kan velge hvilke sko eller klær man vil ha på seg i dag, men tro er ikke noe du velger. Det er noe du du finner overveiende sannsynlig eller usannsynlig. Det er ikke et spørsmål om valg. Det kan virke som om misforståelsen ligger i at du ser på ateister/agnostikere som noen som snur ryggen til guden din, isåfall så har du nok forvekslet med sinte teister.
     
     
  • Var ikke Gud klar over at slangen ville friste Eva? Hvorfor grep han ikke inn? Om det var Guds vilje, så var det vel ikke menneskets skyld vel? Om det var menneskets skyld, hvorfor kunne ikke Gud tilgi Adam og Eva for å ha spist av frukten?
     
     

9201789[/snapback]

 

Skal prøve å fatte meg i korthet:

 

1. Du kan ikke hate noe du ikke tror eksisterer. Men dersom jeg sier at nettopp på grunn av at du ikke tror, og lever som om du ikke tror, hater du Gud, da er det mulig å hate noen du ikke tror eksisterer. Du vil ikke erkjenne det, men det vil en kristen.

 

2. Alle som ikke tror på Gud, har satan som herre i sitt liv. Jeg skal likevel ikke dømme ikke-troende alene da Bibelen lærer oss at mennesket er grunnleggende ondt – alle som en.

 

3. Alle mennesker er skyld i at det er så mye vondt i verden. Mennesket er roten til alt vondt. Å ”hate” Gud gjør seg gjeldende i handlinger – onde handlinger. Kristne er også i stand til å gjøre ondt – men det er (eller det bør i alle fall være) forskjell på en kristen og en ikke-kristen. Men det er ikke alltid tilfellet. For all del; det er mange flotte ikke-kristne mennesker i verden.

 

4. Helt enig. Ingen velger å tro. Bibelen lærer oss at troen kommer ved hjelp av Den Hellige Ånd. En må først innse at en er en synder og at en er fortapt i en selv. Deretter er det naturlig å ønske Jesus som sin frelser. Så tror man.

 

5. Gud gav mennesket et valg. Gud er kjærlighet. Han ønsket å bli elsket av menneskene. Derfor skapte han kunnskapens tre, siden ekte kjærlighet ikke kan tvinges fram.

Endret av kb87
Lenke til kommentar

Bibelen lærer oss at mennesket er grunnleggende ondt – alle som en

 

for en forferdelig måte å gå gjennom livet på, mennesker er grunnleggende ondt, sykt at folk i 2007 tror slike ting enda.

 

mennesker er ikke noe mer onde enn mygg eller hunder, vi lever på innebyggde moraler som holder de mer voldige og blodige handlingene våre under sjakk,

religion fjerner mange ganger denne innebygde moralen som gjør at religiøse mennesker er i stand til å drepe søstra si fordi hun ble voldtatt og har derfor brakt skam til familien.

Lenke til kommentar
Jeg googlet conversion to christianity, og fant følgende på en objektiv side (Faith Freedom xD):

..as each hour Islam loses just under 700 Muslims who join the Christian religion..

 

Jeg har vanskelig for å tro det ^^

9189774[/snapback]

 

Det tilsvarer i overkant av 6 millioner i året. Dessverre øker befolkningen i den islamske verden mye mer enn dette, så det er naïvt å tro at vi får en muslimfri verden innen århundret er omme.

Lenke til kommentar
har spurt mange kristne men dem alle bortforklarer seg, hvrfor kan dem ikke svare å noe enkle spørsmål?

 

 

1. dem sier jorden ble skapt av gud for ca 6000 år siden, hva med dinosaurene som er bevist at dem levde for mange millioner år siden?  hva med oljen?

 

2. hvorfor hjelper ikke den gode guden deres oss med sykdommer?  feks altzheimer, små barn som dør (krybbedød osv) bare kikker han på å lar det skje?

 

3. hvorfor hjelper han ikke folk som utsettes for vold, voldtekt og tortur som skjer mot barn og forsvarsløse mennesker?  driter han i det? eller synes gud at dem forsvarløse og  barn er skyld i det selv?

 

som sakt har spurt mange kristne om dette og aldri fått svar, som regler bortforklaring og skifte team....

men slik er det vel å være hjernevaska. :hrm:

svake folk som finner en enkel unnskyldning å gjemme seg bak, OH gud er allmektig, han er min venn og er hos meg hele tida.

 

jeg jobbet sammen med en som var blitt frelst. snakk om fyren er idiot da han skulle fortelle meg hvor bra det er å være kristen, jo han hadde minus 300kr på kontoen sin så han bedde til gud om en løsning dagen etter hadde han 200kr pluss på kontoen,  ÅH gud gidde han 500kr :)

 

han hadde heller aldri problemer sa han da han skulle på kjøpesenteret med å finne parkeringsplass, han bedde bare til gud før han dro hjemmefra, da fant han ledig plass med en gang....

er dere virklig så hjernevaska som denne fyren?? :no:

9159168[/snapback]

 

Dette er enkelt å svare på:

Alle de 3 spørsmålene har samme svar:

Gud skaper alt liv, men kan ikke påvirke hvordan det brukes

begrepet Gud stammer i fra solen eller solguden om du vil.

Så det er helt riktig at solen har skapt alt liv, så det er viktig å kunne se at bibelen er misforstått i over 2000 år. Bibelen er ikke annet en en blanding av astrologi og antagelser

 

Kan gi deg en gåte

hvem/hva kan gå på vannet?

hvem/hva er død i 3 dager snur og står opp?

Hvem/hva er alt liv avhengig av?

Hvem/hva kan skape et så kraftig lys at hele verden kan se det?

 

svar= http://zeitgeistmovie.com/

Lenke til kommentar
1. Du kan ikke hate noe du ikke tror eksisterer. Men dersom jeg sier at nettopp på grunn av at du ikke tror, og lever som om du ikke tror, hater du Gud, da er det mulig å hate noen du ikke tror eksisterer. Du vil ikke erkjenne det, men det vil en kristen.

9202072[/snapback]

Jeg tror ikke fordi jeg misliker konseptet, men fordi man ikke har belegg for hverken en kristen gud eller andre guder.

 

2. Alle som ikke tror på Gud, har satan som herre i sitt liv. [...]

9202072[/snapback]

Nei. Jeg vedkjenner ikke noen satan heller.

 

3. Alle mennesker er skyld i at det er så mye vondt i verden. Mennesket er roten til alt vondt. Å ”hate” Gud gjør seg gjeldende i handlinger – onde handlinger. Kristne er også i stand til å gjøre ondt – men det er (eller det bør i alle fall være) forskjell på en kristen og en ikke-kristen. Men det er ikke alltid tilfellet. For all del; det er mange flotte ikke-kristne mennesker i verden.

9202072[/snapback]

Om det er derfor du mener at jeg hater guden din så har visst vi to vidt forskjellige oppfatninger av hva som er onde handlinger. Jeg ser på onde handlinger som noe som gjøres bevisst med den hensikt i å såre andre eller ødelegge noe på pur. Det å ikke ha en tro på at noen gud eksisterer er ingen ond handling, da tro/ikke-tro ikke er et valg man tar.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å se at kristne er noe bedre enn andre mennesker, i det hele tatt.

 

4. Helt enig. Ingen velger å tro. Bibelen lærer oss at troen kommer ved hjelp av Den Hellige Ånd. En må først innse at en er en synder og at en er fortapt i en selv. Deretter er det naturlig å ønske Jesus som sin frelser. Så tror man.

9202072[/snapback]

For å tro på DHÅ, syndsforlatelse og synder i seg selv, e.l., så må man da først ha en tro på en Gud vel?

 

5. Gud gav mennesket et valg. Gud er kjærlighet. Han ønsket å bli elsket av menneskene. Derfor skapte han kunnskapens tre, siden ekte kjærlighet ikke kan tvinges fram.

9202072[/snapback]

I Bibelen står det uttrykkelig skrevet at Gud er allvitende, han visste utfallet av å plante kunnskapens tre alt før han plantet det i hagen. Hvordan kan du da si at mennesket hadde et valg? Gud visste hva som måtte til for en gitt hendelse, hadde Adam og Eva da noe mer enn et kunstig valg?

Gud visste hva som ville skje. Gud kunne ha latt være å plante treet i hagen, men valgte likevel å gjøre det. Han kunne ha grepet inn og minnet dem om påbudet på ethvert tidspunkt, men lot være. Vel vitende om hva som foregikk. Han straffer så Adam og Eva for å ha latt seg friste, en fristelse de ikke var gitt kunnskap om. Han legger også straff på andre, uskyldige. Synes du at det vitner om kjærlighet?

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Hvem med vettet i behold vil tørre å påstå at Gud skapte jorda og universet og alt bare fordi det står I EI BOK? Kan ikke folk skjønne at dette ble skrevet ned fordi man ikke visste bedre? MÅ kristne aboslutt være så lite glupe at de tror på dette? Jeg klarer ikke engang å tenke at de tror det før jeg blir illsint, fordi det er jo helt latterlig. :D Jada, de to første menneskene var Adam og Eva, fin historie det liksom. Men det er ikke sant. Det er idiotisk å tro det, det er det eneste som er fakta.

Lenke til kommentar

You nailed it.

For meg er det på en måte helt åpenlyst og logisk at det som står i bibelen -jeg har ikke lest hele bibelen så hvertfall det jeg har lært på skolen- bare er sprøyt. Kristendom er bare for svake folk som ikke kan slå seg til ro med sannheten om at menneskene bare er organismer som snegler og flodhester og hvis eneste oppgave er å bringe arten videre.

Endret av Ashol
Lenke til kommentar
You nailed it.

For meg er det på en måte helt åpenlyst og logisk at det som står i bibelen -jeg har ikke lest hele bibelen så hvertfall det jeg har lært på skolen- bare er sprøyt. Kristendom er bare for svake folk som ikke kan slå seg til ro med sannheten om at menneskene bare er organismer som snegler og flodhester og hvis eneste oppgave er å bringe arten videre.

9208601[/snapback]

stopp nå her litt!!

du har da ikke tenk å slå deg til ro med de redigerte tingene du har lært på skole??

 

skal si meg enig at det står masse sludder og vås i bibelen, men sjekk denne linken så forstår du hvorfor det er tull og tøys:)

http://zeitgeistmovie.com/

Lenke til kommentar

hva med små barn som blir bortført av pedofile folk, no som skjer ofte, der dem små barna blir misbrukt på det verste så som regel drept og dumpa. ja der har nok gud en mening med det?

 

det er søren med trist og skummelt med hvor hjernevaska dere er...

syns synd å dere!! leve i en slik rosa boble verden.

så mye dritt som skjer og dere mener fortsatt gud har en mening med det?

er menneskene som har valga? si det til dem som er offer!

Lenke til kommentar

BlueBench skrev:

"For å tro på DHÅ, syndsforlatelse og synder i seg selv, e.l., så må man da først ha en tro på en Gud vel?"

 

Troen på Gud kommer når mennesket ser på det som er skapt. Den naturlige tanke er at noe må stå bak det en ser, ergo tro på ”Gud”. Bibelen kaller dette den naturlige åpenbaring. Jeg forstår det som unaturlig at noen mennesker ikke erkjenner at noe står bak det skapte.

 

Når det gjelder tro på ”DHÅ, syndsforlatelse og synder i seg selv, e.l.” kommer det helt an på hvem det er som definere ordet ”tro” i denne sammenheng. For å illustrere hva jeg mener kan jeg ta i bruk et bilde. Tenk deg en mann som befinner deg på et synkende skip. Han ser at folkene løper til redningsbåtene, samtidig som skipet synker og synker. Han vet at hans eneste redning, er å hoppe i en av disse redningsbåtene. Men i stedet står han og holder for øynene, roper høyt for å overdøve de redselsfulle skrikene fra sine medpassasjerer, og later som alt er helt greit. Uansett hvor lenge han står i en slik posisjon, vil ikke det forandre på mannens virkelige skjebne.

Hva han føler og tror er irrelevant, da skipet før eller senere vil synke.

 

Kristne mener at i det en person tar avstand fra det han hører om dom og livets to utganger, gjør han det sammen som denne mannen.

 

Følgelig halter et slikt bilde, og naturlige innvendinger kan være at det ikke er mulig for et menneske å bli tilstrekkelig overbevist om at han er fortapt og trenger redning, slik det var for denne mannen. Bibelen lærer oss at nettopp dette er mulig, da et hvert menneske opplever en nådetid, der Gud kaller. Dersom man da ikke vender om, gjør man, praktisk talt, som denne mannen. Men jeg skal innrømme at alle mennesker ikke får høre Guds ord. Det er ikke alle som får muligheten til å bli reddet. Dette synes jeg som kristen er vanskelig. Dersom disse menneskene går fortapt, strider det, slik jeg ser det, men den rettferdige Gud som Bibelen taler om. Det kan tenkes at disse vil få flere sjanser, men jeg vet ikke om det står noe om det i Bibelen. Uansett inntar jeg en naturlig ydmyk posisjon i forhold til Gud. Han står over alt og alle. Han er ”bakeren”, vi lever i ”brødet”. Å tro at vi forstår alt, ut i fra det vi erfarer i ”brødets tilværelse”, er meningsløst. Og mens jeg først er inne på et slikt bilde; en leter heller ikke etter bakeren i brødet, da en ikke vil finne annet enn spor etter ham. Men det er en annen diskusjon.

 

I neste omgang stiller du spørsmål med Guds allvitenhet og kjærlighet sett i lys av det som skjedde i Edens hage – syndefallet. Å spise av frukten opplevde Adam og Eva som et fritt valg. Gud visste hele tiden at mennesket kom til å falle i synd. Men dersom Gud ikke hadde gitt menneskene det valget, kunne Hans relasjon til mennesket aldri bestå av gjensidig kjærlighet. Menneskene hadde da vært Guds marionetter, noe Han slett ikke ønsker. Mennesket falt som kjent i synd, og dette fallet fikk konsekvenser for hele menneskeslekten. Hele slekten falt altså i synd.

 

Før Gud skapte verden, hadde han allerede klar en frelsesplan, en genial frelsesplan. Dine innvendinger mot syndefallet er blant annet basert på det at uskyldige må lide for de første menneskers overtredelser. Men nettopp på grunn av at Adams fall fikk konsekvenser for alle mennesker, var det derfor mulig at hele menneskeslekten kunne bli frelst ved et menneske, nemlig Jesus. Dette er agape, guddommelig ekte kjærlighet.

 

Til KeyanZa:

Å svare på ditt første spørsmål ville ikke vært annet enn rene spekulasjoner fra min side. Det jeg vet er at Adam og Eva fikk sønner og døtre – hvor mange vites ikke. Dette er heller ikke problematisk for min tro.

 

I ditt neste spørsmål hevder du at Gud har en mening med alt som skjer på jorden. Det er feil. Gud hater synd, Gud hater at menneskene er onde mot hverandre. Derfor kan han heller ikke tolerere synd, siden det vil bety at han tolerer at noen gjør ondt med den han elsker. Bibelen lærer oss at ingenting ondt utgår fra Ham. Derfor har ikke Gud en mening med det som onde skjer.

 

Blant kristne er saken annerledes. I Bibelen står det: Jeg er Herren, og det er ingen annen. Det er jeg som er lysets opphav og mørkets skaper, som gir lykken og skaper ulykken. Jeg, Herren, gjør alt dette.

 

Gud er først og fremst kjærlighet og hellighet. Han er også allmektig. Vi vet ikke hvor det onde kommer fra, bare at vi selv brakte det inn i verden. Siden Gud er allmektig, kontrollerer Han det vonde som skjer og bruker det konstruktiv i hans frelsesplan med oss. Vi opplever det ofte helt meningsløst, noe vi også har rett til, da det ikke er meningen at mennesker skal få noe ut av lidelser. Derfor kan vi si at Han ”skaper” ulykke. Til sist lærer vi at Gud er historiens Gud, at han virker i verden, gjennom historien. Derfor kan bibelverset ovenfor, også brukes om enkelt individer og nasjoner, selv om verset gjelder kristne i første omgang.

 

De fleste mener det er idiotisk å tro på det som står i Bibelen. Kristne blir ofte framstilt som mindre intelligente, mindre opplyste, naive, enfoldige osv. Hva tror dere på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...