Gå til innhold

aldri fått svar fra en kristen på dette


Anbefalte innlegg

Jeg mener at om man ikke tror på det ekstraordinære som står i Bibelen, men bare ser på det som symboler, bør man ha en mening om hva det er symboler på. Hvis ikke ser jeg ingen grunn til å kalle seg kristen. Men det er vel mange som går rundt med kort og kaller seg kristen fordi det er en motegreie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener at om man ikke tror på det ekstraordinære som står i Bibelen, men bare ser på det som symboler, bør man ha en mening om hva det er symboler på. Hvis ikke ser jeg ingen grunn til å kalle seg kristen. Men det er vel mange som går rundt med kort og kaller seg kristen fordi det er en motegreie.

9169202[/snapback]

Kristendom er like mye i moten som platåsko. Er man kristen idag møter man mer motgang enn noengang før, så akkurat mote tror jeg ikke noe på. Når det gjelder hva man mener om bibelen, så er det opp til enhver. Jeg tror ikke noen kristne føler at de må rettferdiggjøre sin tro, det er tross alt noe personlig. En ting er å tro at jorden er 6000 år gammel når den ikke er det, men å stille krav til hva man synes er "skikkelig" kristen synes jeg blir for teit. Det er da masse annet man kan bruke tiden på.

Lenke til kommentar
det er ikke de kristenes jobb å si hvorfor det er som det er eller hvorfor en eventuel gud gjorde ditt og datt.

9169228[/snapback]

 

 

Jo, det er det hvis de vil bli tatt seriøst. Jeg kan påstå at det flygende spaghettimonsteret sto for jobben, men folk vil le av meg inntil jeg har noen gode argumenter å komme med.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
det er ikke de kristenes jobb å si hvorfor det er som det er eller hvorfor en eventuel gud gjorde ditt og datt.

9169228[/snapback]

 

 

Jo, det er det hvis de vil bli tatt seriøst. Jeg kan påstå at det flygende spaghettimonsteret sto for jobben, men folk vil le av meg inntil jeg har noen gode argumenter å komme med.

9169246[/snapback]

Det er en del som tror på et flygende spaghettimonsteret, så du må gjerne påstå det. Jeg gidder ikke klage på det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Metafor for hva?

 

Jesus døde på korset for en symbolsk synd som oppsto i en symbolsk hage for symbolske 6000 år siden for å redde menneskene fra å komme til et symbolsk helvete og bli pint av en symbolsk djevel?

9169025[/snapback]

Jeg tenkte mer på at de 7 dagene ikke nødvendigvis var 7 24-timersdager, men for all del, det du skrev funker også.

9169052[/snapback]

 

For all del, skapelseberetningen i bibelen går ut på hvordan Gud skapte verden. Han gjorde ikke dette ved å ta bittesmå skritt og prøve feile. Nei, Gud hadde en bestemt design som han satte i verk. For meg er det essensen i den kristne skapelseberetningen.

 

Vitenskapen om evolusjonen er det stikk motsatte av dette. Din påstand SteffyPants er et typisk eksempel på hvordan Kristne og andre relgiøse prøver å vri og vende på det sin egen tro slik at den kan møte argumentene fra solide vitenskaplig argumenter.

 

(vil også ta med at kunnskap om vitenskap er ikke en nødvendighet for å ikke tro på religion, men det hjelper)

Lenke til kommentar
Jeg mener at om man ikke tror på det ekstraordinære som står i Bibelen, men bare ser på det som symboler, bør man ha en mening om hva det er symboler på. Hvis ikke ser jeg ingen grunn til å kalle seg kristen. Men det er vel mange som går rundt med kort og kaller seg kristen fordi det er en motegreie.

9169202[/snapback]

Kristendom er like mye i moten som platåsko. Er man kristen idag møter man mer motgang enn noengang før, så akkurat mote tror jeg ikke noe på. Når det gjelder hva man mener om bibelen, så er det opp til enhver. Jeg tror ikke noen kristne føler at de må rettferdiggjøre sin tro, det er tross alt noe personlig. En ting er å tro at jorden er 6000 år gammel når den ikke er det, men å stille krav til hva man synes er "skikkelig" kristen synes jeg blir for teit. Det er da masse annet man kan bruke tiden på.

9169240[/snapback]

 

Det er jo en intressant påstand. La meg sitere litt fra bloggen til biskop Sigurd Osbergs: "Paulus er klar i sin tale om at Jesu oppstandelse fra de døde er avgjørende for den kristne kirke. ”Hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening… Troen på at Jesus er stått opp fra de døde er altså uoppgivelig for den kristne kirke. Uten tro på Kristi oppstandelse kan en kirke ikke kalle seg kristen." (les hele

her).

 

Da ser det altså ut til at det er mulig å sette i hvertfall et kriterie for hva som er en kristen. Du kan ikke kalle deg en kristen uten å godta at Jesus er Guds sønn, døde, sto opp og for til himmelen. Hvis dette er den minst kontroversielle tingen i kristendommen, da er det ikke rart at det er mye splittelse i kirken og stadig flere som faller fra. Dessverre er det endel som søker til nyrelgiøse fenomener (les prinsesse Märthas engler).

 

Det er også intressant syns jeg at det helt sikkert er en drøss av folk som ikke tror at jesus døde og for opp til himmelene. De burde jo melde seg ut av Statskirken med en gang!

 

Du nevnte i et annet innlegg om skapelsen på 6 dager at dette er en matafor. Da regner jeg med at oppstandelsen også er en metafor da? Ingenting skal tolkes bokstavlig, alt er bare bilder og metafor hvor det er fritt frem for nye tolkninger alt etter som det passer retorikken. Det er mitt problem med relgion.

Lenke til kommentar
Kristendom er like mye i moten som platåsko. Er man kristen idag møter man mer motgang enn noengang før, så akkurat mote tror jeg ikke noe på.

9169240[/snapback]

 

Har du glemt at det finnes andre land enn Norge i verden? Det finnes 2 mrd. kristne i verden, og etter det aller mest konservative anslaget er det ca 4.000.000 kristne i Norge (sannsynligvis ligger tallet reelt sett på rundt 700.000) – noe som utgjør ca 2‰ av de kristne i verden. I USA hevder rundt 80% (ca 240 000 000 mennesker) at de tror Jesus er frelseren, sønn av Gud osv. – er det mye motstand å møte der?

 

Hvordan er det egentlig å være kristen i verden i dag?

Lenke til kommentar
”Hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening…

9169558[/snapback]

 

Gnostikerne lanserte jo en alternativ endelse til evangeliene i tiden mellom ca 40 og ca 100, hvor Jesus ikke døde på korset, men ble skyflet inn i graven mens han ennå levde. Etter det levde han videre, fikk unger og greier. Men den versjonen ble ikke "godkjent" av konsilet.

Lenke til kommentar
Akkurat hvorfor gud ikke hindrer at ondskap skjer ser jeg forklart i den frie viljen. Nå er det noen som påstår at gud er allmektig og bestemmer alt, mens andre mener at han gir mennesket mulighet til å velge hva det ønsker å gjøre - det er litt vanskelig å spørre en kristen om slikt og få et svar som dekker alle, da alle har sitt eget syn på det.

9159415[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det er livet på jorden en ting som avgjøres av den frie viljen ja. Og såvidt jeg vet har Gud aldri lovet at vi skal være lykkelige og ha det bra her. Det som sies er at dersom du tror på ham så skal du komme til "paradis". Det vil si at du får en ubekymret og lykkelig eksistens i etterlivet.

Lenke til kommentar

1. Adam og Eva ble kastet ut av edens have for 6000 år siden ca. Gud skapte jorden på 7 dager, eller i 7 perioder. Disse periodene var tidsrom hvor Gud skapte jorden og det som er på den. Det gjør jorden eldre enn 6000 år. Kanskje at under denne tiden så fantes det dinosaurer? Dette gjorde at vi har olje idag. litt vill gjetting kanskje..

En annen "teori" jeg har er: Gud skapte ikke jorden fra ingenting. Akkurat som en kunster måtte han ha materiale. Og på disse materialene, altså mindre planeter, eller deler av planeter så levde det dinosarer?

 

Men som sagt, dette vet man rett og slett ikke. Det står ingenting om dette i Bibelen, eller andre skrifter (som jeg vet om), og det er kanskje derfor mange kristne underviker spørsmålet..

 

2. mange mennesker blir født med hemmelser o.l. Slik jeg har forstått det, så har disse menneskene gjort et stort arbeid før de kom ned til jorden, altså i Åndeverdenen. En med Downs syndrom vil ikke være ansvarlig for sine egne handlinger og vil komme rett til det Celestiale riket, eller himmelen som er det kjente begrepet. Min forklaring kan være litt vag, men det bygger ihvertfall en ramme rundt det.

 

3. Dette har noe med handlefrihet å gjøre. Vi mennesker har fått den største gaven noensinne og det er handlefrihet. Dessverre er det mange som missbruker den. Hvis Gud skulle gripe inn i alle onde gjerninger som skjer på jorden (og det er mange!) ville noe av poenget med handlefrihet forsvinne.

Da kunne det like gjerne hvert Lucifer som skulle frelse oss isteden for Jesus, i og med at hans plan gikk ut på å tvinge oss tilbake til Gud, ikke la oss få handlefrihet. Selv om jeg allikevel skjønner tankegangen til mange, hvordan kan en god Gud sitte å se på at barna hans blir torturert? vet ikke om du det hjelper noe (typisk "naiv" kristentprat vil nok mange si) men de vil få sin straff etter dette livet!

Lenke til kommentar

Er vel egentlig ikke så OT. Må jo få lov til å spørre litt. Blir nysgjerrig på hva det er som gjør at folk faktisk tror på disse rare historiene :)

 

Tror du virkelig med hjernen, eller er det bare et håp? Og hva er det som gjør at det som står i Bibelen virker trovedig og sannsynlig?

Lenke til kommentar
jeg tror på alt som står i Bibelen så langt det er riktig oversatt!

 

men nå går vi litt Off Topic her....føles ut som en tredjegrads forhøring jo!

9184410[/snapback]

Du Nils:

Når en person har sinnsforestillinger kalles det sinnsykdom, men når flere har de samme sinnsforestillingene hva kalles det da?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jo religion, apenes tankegang

 

Edit: Til alle moderatorere , administratorere, snekkern og efikkan. Dere kan ikke slette dette innlegget. Han krenker like mye det jeg tror på som det jeg krenker det han tror på. Selv om jeg vet at jeg har rett.

Endret av SisteBert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...