Gå til innhold

-Full rett til å kjempe mot norske soldater.


Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir utrolig provosert av utspillet til Torstein Dahle. Om det ifølge han er greit for afghanere, å angripe og drepe Norske Soldater, mener jeg at det burde være greit å anklage Torstein Dahle for landsforæderi, dømmer han, og om lovverket hadde tillatt det, gitt han den samme straff som en av være tidligere landsforædere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noe alternativ å komme med? :)

9133052[/snapback]

Hvorfor skal jeg i det hele tatt gidde å komme med synspunkter på det?

 

Fordi det ellers blir meningsløst å opposisjonere. Å være mot noe uten å ha noe alternativ å vise til grenser jo til kverulering. Når man foreslår å fjerne ISAF, så medfører det konsekvenser. Man må da altså kunne underbygge hvorfor man vil fjerne ISAF og hvordan man skal hanskes med de utfordringer det medfører.

 

Jeg håper Rødt tar mer ansvar og faktisk lanserer et alternativ. Ellers er deres standpunkt det mest meningsløse man kan finne. Da opposisjonerer man seg kun for å opposisjonere seg.

 

Jeg vil tro velgerne gjerne vil vite hvordan Rødt vil stille seg til å løse Afghanistans utfordringer. Eller er det Rødt sitt standpunkt at Afghanistan skal overlates til seg selv?

 

Jeg vet ikke hva din underbyggelse er, du "gidder jo ikke komme med synspunkt" på det. Du er ikke tilhenger av dagens alternativ (ISAF), men vil ikke utdype hvilket alternativ du ønsker. Jeg undres hva poenget med det er. :)

Lenke til kommentar
Dette har jeg vært inne på mange ganger før, det argumentet om at diktatorstyre er mer "stabilt" enn tiden etter et slikt styre er avsatt med militær makt. Dette er en uhyggelig myte mange kaster seg på, for å argumentere mot kriger og innvasjoner.

9133390[/snapback]

Det er en uhyggelig myte, ja.

 

Som f.eks USA kaster seg på med sin gode venn Musharraf i Pakistan eller Mubarak i Egypt. Eventuelt noe man burde tenke på når Putin tar kontroll over Dumaen, når kritiske journalister blir drept, eller når opposisjonpartier blir bannlyst.

 

Å støtte diktatorer er en god gammel tradisjon på begge sider av det politiske spekteret.

 

Men i dette tilfellet handler Dahle sitt utsagn på ingen måte om å støtte diktatorstyre, men faktisk å fremheve retten til motstandskamp mot innvasjon.

Lenke til kommentar
...

Kanskje det er slikt som dette du har lest?

 

...

http://www.internasjonaltforum.no/dok/artikkel254.asp

Forskningssentret Senlis Council presenterte 5. september rapporten Five Years Later: The Return of the Taliban som peker på at flertallet av befolkningen oppfatter den pågående krigen som en konflikt mellom Vesten og den islamske verden. I en meningsmåling legger 88 % av den mannlige befolkningen ansvaret for økende spenning mellom Vesten og islam på Vestens skuldre.

9133110[/snapback]

Det kan absolutt virke som det er utgangspunktet for det jeg har lest, men i omtolket versjon. Takk for at du oppklarte det. :)

Lenke til kommentar

Alternativ:

 

Et demokrati bør aldri tvinges igjennom ved bruk av makt. Dersom Saddam faktisk var USAs venn, hadde det ikke vært mye enklere å gjøre det politisk, i ro og orden?

 

Dersom du roter på noens rom, så trenger du ikke komme tilbake og ommøblere rommet fordi du velger å rydde etter deg.

 

Military Industrial Complex -- USA er avhengig av krigføring! Jeg støtter ikke denne taktikken .. Det må gå an å fjerne diktaturer uten å pumpe på med bombefly og bakkestyrker.

 

Er dette sant?

 

 

Mon tro hva slags verden vi ville hatt dersom USA hadde prioritert fredlige løsninger ...

 

Edit:

 

Jeg vet hva noen vil si. En verden full av muslimer :)

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva din underbyggelse er, du "gidder jo ikke komme med synspunkt" på det. Du er ikke tilhenger av dagens alternativ (ISAF), men vil ikke utdype hvilket alternativ du ønsker. Jeg undres hva poenget med det er. :)

9133491[/snapback]

Utdypet jeg ikke "hvorfor jeg ikke gadd"?

 

Har man lest litt rundt i diverse tråder, og vilket forenklet syn mange forfekter vedr. hele midtøsten inkl. Afghanistan (f.eks. årsaken til Iran-USA konflikten er at studenter i 1979 beleiret USA'a ammbasade i Iran, eller at Afghanistan-USA konflikten er p.g.a 9/11) dvs. mange er uvillige til å se årsak-virkning.

 

Videre skrev jeg;

 

Eneste som er sikkert er at innvasjonene er bortkastet, jeg sa det da det begynte, og jeg tør si det nå også. Å tvinge på folket mer eller mindre Quisling-regjeringer eller Generaler slik USA også holdt på med i Sør-amerika, er fullstendig dødfødt. Denslags holder kun en liten stund, deretter vil folket alltid reise seg å kreve sin rett.

 

Korstog-farerne og krigs-pådriverene her inne vil få mange ISAF soldaters bortkastede død på "samvittigheten" etterhvert.

 

(Å ja, selve gulroten skal vel bli å fange og henrette Osama Bin Laden? Vi husker hvordan det artet seg med Saddam Hussain? Vi får kanskje se en liten videosnutt på nettet fra henrettelsen, dagen etter er alt glemt og druknet i nye nyheter. Kort sagt vil det ikke forandre en døyt på situasjonen i Afghanistan.)

 

Dvs. mitt syn er at afghanerne må få rydde opp i eget hus, uten innblanding utenfra. Det er den ENESTE holdbare og langsiktige løsningen slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Et demokrati bør aldri tvinges igjennom ved bruk av makt. Dersom Saddam faktisk var USAs venn, hadde det ikke vært mye enklere å gjøre det politisk, i ro og orden?

 

9133586[/snapback]

 

Historisk sett er det vel sjeldent at demokrati ikke er blitt tvunget gjennom makt. Afghanistan var vel for ordens skyld et av de første områdene som noensinne ble omtalt som demokrati (av grekerne, noen hundre år f.kr.). Korriger meg noen om jeg husker feil :)

Lenke til kommentar
Et demokrati bør aldri tvinges igjennom ved bruk av makt. Dersom Saddam faktisk var USAs venn, hadde det ikke vært mye enklere å gjøre det politisk, i ro og orden?

 

9133586[/snapback]

 

Historisk sett er det vel sjeldent at demokrati ikke er blitt tvunget gjennom makt. Afghanistan var vel for ordens skyld et av de første områdene som noensinne ble omtalt som demokrati (av grekerne, noen hundre år f.kr.). Korriger meg noen om jeg husker feil :)

9133656[/snapback]

 

Jeg visste noen ville plukke på den. Jeg har ikke sovet på i natt, og orket ikke bry meg om å se over at det er formulert riktig, eller editere. Jeg har nevnt 3. part i tidligere poster. Men sånn, nå er det korrigert .. takk :)

 

Edit: Er det ingen med kunnskap nok som kan enkelt forklare hva USA/CIA og Sovjet har foretatt seg i landene før 9/11? Er det bare konspirasjonsteori jeg har lest om at CIA supporterte Taliban i kampen mot kommunistene, eller er det noe hold i det?

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar
Kjenner jeg blir utrolig provosert av utspillet til Torstein Dahle. Om det ifølge han er greit for afghanere, å angripe og drepe Norske Soldater, mener jeg at det burde være greit å anklage Torstein Dahle for landsforæderi, dømmer han, og om lovverket hadde tillatt det, gitt han den samme straff som en av være tidligere landsforædere.

9133419[/snapback]

Jeg blir provosert av fascister som du og Peter Gitmark som ønsker å kneble alle som har avvikende syn på en krig som Norge er med i.

9133667[/snapback]

 

 

Jeg står nok mye mer til venstre enn Peter Gitmark. Men jeg er ingen Normann som oppfordrer afghanere til å angripe Norske soldater som faktisk prøver å helpe og beskytte afghanere!

 

Noen ordinær krig er det heller ikke. Norge er ikke i krig med en annen Nasjon, men blir angrepet av en millits ved navn Taliban. En organisasjon som har vist sin grusomhet.

Endret av langtongting
Lenke til kommentar

Oppfordrer? Leser de HW-forumet? WTF!

 

Gi dem kunnskap, ikke forsyn dem med våpen og hat! Ikke vet jeg hvordan man skal gjøre det, men det er det vi har politikere, organisasjoner, frivilige, etc. for. Jeg tviler på at massemedia nå kan forsyne afghanere med deres syn på verden, slik at de forstår hva vi gjør der. Hvor velinformert er den jevne afghaner etter at han er ferdig i skolen?

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar
Kjenner jeg blir utrolig provosert av utspillet til Torstein Dahle. Om det ifølge han er greit for afghanere, å angripe og drepe Norske Soldater, mener jeg at det burde være greit å anklage Torstein Dahle for landsforæderi, dømmer han, og om lovverket hadde tillatt det, gitt han den samme straff som en av være tidligere landsforædere.

9133419[/snapback]

Jeg blir provosert av fascister som du og Peter Gitmark som ønsker å kneble alle som har avvikende syn på en krig som Norge er med i.

9133667[/snapback]

 

 

Jeg står nok mye mer til venstre enn Peter Gitmark. Men jeg er ingen Normann som oppfordrer afghanere til å angripe Norske soldater som faktisk prøver å helpe og beskytte afghanere!

 

Noen ordinær krig er det heller ikke. Norge er ikke i krig med en annen Nasjon, men blir angrepet av en millits ved navn Taliban. En organisasjon som har vist sin grusomhet.

9133716[/snapback]

Gjesp. Du svarte ikke på det jeg skrev. Min kritikk rettet seg mot ditt og Gitmarks syn på dissidenter i eget land. Gitmark har ikke sagt noe om konsekvenser for Dahle, men har uttalte seg i slike ordelag at han nok håpet at Dahle og andre "dissidenter" skulle krype inn i hullene sine. Du derimot, ønsker å tiltale dissidenter for landsforræderi og ta livet av dem(?). Det er så sykt at du stiller deg nærmest på lik linje med Taliban.

 

(Med forbehold om at jeg har missforstått deg)

Lenke til kommentar
Men jeg er ingen Nordmann som oppfordrer afghanere til å angripe Norske soldater som faktisk prøver å helpe og beskytte afghanere!

9133716[/snapback]

Torstein Dahle har ikke oppfordret til angrep mot Norske soldater. Du må forskjellen på å oppfordre til angrep og å påpeke at det er legitim motstandskamp.

Lenke til kommentar
Gjesp. Du svarte ikke på det jeg skrev. Min kritikk rettet seg mot ditt og Gitmarks syn på dissidenter i eget land. Gitmark har ikke sagt noe om konsekvenser for Dahle, men har uttalte seg i slike ordelag at han nok håpet at Dahle og andre "dissidenter" skulle krype inn i hullene sine. Du derimot, ønsker å tiltale dissidenter for landsforræderi  og ta livet av dem(?). Det er så sykt at du stiller deg nærmest på lik linje med Taliban.

 

 

La meg spesifisere: Jeg sa at et slikt syn som jeg fremla på spissen er like korrekt som Dahle sitt syn, i mine øyner.

 

Jeg er imot dødsstraff. Og det er heller ikke tillatt i følge den norske Grunnloven.

Endret av langtongting
Lenke til kommentar
Men jeg er ingen Nordmann som oppfordrer afghanere til å angripe Norske soldater som faktisk prøver å helpe og beskytte afghanere!

9133716[/snapback]

Torstein Dahle har ikke oppfordret til angrep mot Norske soldater. Du må forskjellen på å oppfordre til angrep og å påpeke at det er legitim motstandskamp.

9133786[/snapback]

 

2 sider av samme sak! Blir denne faksemilen fanget opp av afghanere, Vil dette bli oppfattet som en støtte og oppfordring.

Lenke til kommentar
La meg spesifisere: Jeg sa at et slikt syn som jeg fremla på spissen er like korrekt som Dahle sitt syn, i mine øyner.

 

Jeg er imot dødsstraff. Og det er heller ikke tillatt i følge den norske Grunnloven.

9133813[/snapback]

Et slik syn du framla er komplett inkorrekt, fordi det har ingenting med saken å gjøre. Torstein Dahle har ikke oppfordret til angrep mot Norske soldater. Og hvis Norge skal bli et land hvor man blir straffet som landsforæder for å si åpenbare sannheter så kunne vi like gjerne invitert Taliban hit. For å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar
2 sider av samme sak! Blir denne faksemilen fanget opp av afghanere, Vil dette bli oppfattet som en støtte og oppfordring.

9133824[/snapback]

Man kan ikke bli stillt ansvarlig for hva folk misoppfatter dine uttalelser som.

 

Eller er du for eksempel for at du skal bli tiltalt for mordtrussel mot Torstein Dahle fordi at han kan misforstå ditt innlegg om dødstraff som landsforæder?

Lenke til kommentar
2 sider av samme sak! Blir denne faksemilen fanget opp av afghanere, Vil dette bli oppfattet som en støtte og oppfordring.

9133824[/snapback]

Man kan ikke bli stillt ansvarlig for hva folk misoppfatter dine uttalelser som.

 

Eller er du for eksempel for at du skal bli tiltalt for mordtrussel mot Torstein Dahle fordi at han kan misforstå ditt innlegg om dødstraff som landsforæder?

9133848[/snapback]

Han er tydeligvis i mot prinsippet om yttringsfrihet ...

Lenke til kommentar

Torstein Dahle sammenligner på VG`s nettmøte, dagens situasjon med Natos tilstedeværelse med Tysklands okkupasjonen av Norge 1940-45,

 

Vilken Idiot han er. Norge ble okkupert av et land som hadde til hensikt å erobre oss. Tyskland en angrep suveren nasjon, som var styrt av en folkevalgt Regjering og storting.

 

Afghanistan var i 2001 styrt av en millits ved navn Taliban, som hadde grepet makten med vold. Et regime som styrte med vold og terror, og som uten tvil oppholdt Terrorister som angrep andre nasjoner. USA ble angrepet av disse terroristene, og hadde enten en liker USA eller ei, et rettmessig krav å få disse utlevert av Taliban. Noe Taliban nektet å gjøre. Kjernen til USA`s trussel oppholdt seg i Afghanistan, og ingen Nasjon i Verden ville tillatt dette å gå ubesvart hen.

Trusselen måtte tas ut med makt da, ikke noe annet ville føre frem. Dette førte til Talibans fall. Et maktvakum oppstår, og ansvaret ligger hos Nato som har ansvaret for vakumet. Valg er blitt gjennomført i Afghanistan og en regjering sitter i Kabul som er annerkjent av FN. Regjeringen har ikke den makt å forsvare sin suverenitet og Ifas er invitert til å støtte regjeringen i denne perioden mot ytre og indre fiender. IFAS er der ved et mandat i FN.

IFAS sin rolle er å forsvare og støtte en Folkevalgt Regjering, landet og folket som bor der. Deres rolle har i seg selv en tidsbegrenset rolle, som er avhenging av Kabul sin evne til å bygge opp sine eget selvstendige sikkerhetsstyrker som kan utføre denne oppgaven.

 

Dette er ingen okkupasjon!

 

Torstein Dahle sitt hat til USA er større enn hans kjærlighet til nestmann. Han driter i om Taliban kommer til makten, bare USA får seg en på tryne.

 

FN betyr tydligvis også lite for Torstein Dahle, så lenge deres syn ikke er på linje med Torstein Dahle`s. Dette gjør ikke Torstein Dahle det hakk bedre en Bush.

Endret av langtongting
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...