Gå til innhold

-Full rett til å kjempe mot norske soldater.


Anbefalte innlegg

Torstein Dahle, lederen i Rødt, støtter Afghaneres rett til å angripe norske soldater i Afghanistan. Hans uttalelser kom samme dag (men før han var blitt kjent med nyheten) som en norsk soldat ble drept i Afghanistan.

 

- Norge deltar i en okkupasjon, og utenlandske soldater har ingenting i Afghanistan å gjøre. Afghanerne har full rett til å yte motstand mot okkupantsoldatene, så ansvaret for den tragiske begivenheten ligger på den norske regjeringen og det norske storting som sender soldater ut i krig og okkupasjon på den andre siden av kloden

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.3020887

http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http:/...bs?artid=153500

 

Rødt har hele veien vært imot invasjonen av Afghanistan. Partiet får null støtte fra Flyktninghjelpen:

 

- Ettersom situasjonen i Afghanistan er blitt mer utrygg for lokalbefolkningen, har det internasjonale nærværet også blitt viktigere. Der de internasjonale styrkene mangler, tar illegale krefter over kontrollen, sier Rolf A. Vestvik, Samfunns- og informasjonssjef i Flyktninghjelpen.

 

Senest forrige uke ble flere afghanske politimenn drept av Talibanstyrker. SVs Bjørn Jacobsen sier "dagen i dag er ikke dagen for å diskutere dette", men nevner at hendelsen bør evalueres og om "SV mener at episoden i dag bør få konsekvenser for det norske oppdraget i Afghanistan"

 

Forsvarsministeren har sagt at regjeringen ikke vil endre sin politikk på bakgrunn av denne saken. Regjeringen får støtte fra Stortingspresident Jagland (AP) og FRP.

 

Vil denne saken starte en ny politisk diskusjon? Støtter du Dahle sitt utspill? Del dine tanker og synspunkt angående Norge sin tilstedeværelse i Afghanistan i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som er interessert, informasjon om ISAF styrken i Afghanistan, hentet fra NRK:

 

Den første ISAF-styrken begynte å operere fra februar 2002 under britisk ledelse. Etter det har Isaf vært under tyrkisk, tysk-nederlandsk, kanadisk, italiensk, fransk og britisk kommando.

ISAF er i dag under NATO-kommando. Til sammen deltar 37 nasjoner med i overkant av 35.500 soldater. Norge har 580 soldater i Afghanistan, ifølge Forsvarsnett.

ISAF ledes fra hovedkvarteret i Kabul hvor den amerikanske generalen Dan K. McNeill leder en stab på om lag 1.200 offiserer fra 37 nasjoner.

Landet er delt inn i fem militære soner med hvert sitt regionshovedkvarter: Kandahar (sør), Bagram (øst), Herat (vest), Mazar-E-Sharif (nord) samt hovedkommandoen i Kabul.

Følgende land deltar i ISAF: Albania, Australia, Østerrike, Aserbajdsjan, Belgia, Bulgaria, Canada, Kroatia, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Makedonia, Tyskland, Hellas, Ungarn, Island, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Luxemburg, Nederland, New Zealand, Norge, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Sveits, Tyrkia, Storbritannia og USA.

 

Styrken er der på FN-mandat. Invasjonen av Afghanistan var resultat etter at artikkel 5 ble iverksatt (med forbehold), etter angrepet på USA 11. september 2001. ISAF styrken er der på FN-mandat.

 

Blant annet SV støtter ISAFs tilstedeværelse i Afghanistan, som man kan lese her:

http://www.sv.no/partiet/utvalg/int_ut/utt...aFile96482.html

Lenke til kommentar

Norge har ingen ting å gjøre i Afghanistan eller Irak, det er USA's egenskapte, skitne kriger, som vi er blitt lurt/hjernevasket til å bli med på. Jeg anser at motstandsbevegelsene i Irak og Afghanistan fører en legitim kamp mot okkupanter. Vi burde hente hjem de norske soldatene som er der, før flere må bøte med livet. Jeg er lei av at USA skal sette dagsordenen.

 

Forøvrig mente Torstein Dahle det samme for noen måneder siden (23 mai), og kom også med lignende utsagn (oktober 2004) vedr. Irak

 

http://roedt.no/nyheter/2007/05/soldatene-hjem/

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ir...ticle881543.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtlige partier på Stortinget støtter norsk tilstedeværelse i Afghanistan og også hjelpeorganisasjoner har gitt uttrykk for at det er nødvendig med soldater der, noen attpåtil bedt om flere. Blant annet har en norsk lege blitt drept av Talibanske styrker, noe som medførte at Leger uten grenser trakk seg ut siden sikkerheten ikke var god nok og i protest mot manglende handling fra Afghanske styresmakter.

 

Det er en del viktige faktorer og forskjeller når det kommer til invasjonen av Afghanistan (og tilstedeværelsen der) og invasjonen (og tilstedeværelsen) i Irak. FN ber det internasjonale samfunn hjelpe til med å sikre sivile afghanere. Situasjonen gjør at det er for farlig å sende ned vanlige helsearbeidere osv. Marit Nybakk (AP) forklarer:

 

-Når man sender styrker til internasjonale operasjoner vet man at et hvert oppdrag er risikabelt. Vi har styrker i store deler av verden, og det er jo en grunn til at man sender soldater. Hadde det vært rolige tilstander kunne vi nøyd oss med å sende bistandsarbeidere

Lenke til kommentar
Norge har ingen ting å gjøre i Afghanistan eller Irak, det er USA's egenskapte, skitne kriger, som vi er blitt lurt/hjernevasket til å bli med på. Jeg anser at motstandsbevegelsene i Irak og Afghanistan fører en legitim kamp mot okkupanter. Vi burde hente hjem de norske soldatene som er der, før flere må bøte med livet. Jeg er lei av at USA skal sette dagsordenen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ir...ticle881543.ece

9129717[/snapback]

USA satte kanskje "dagsordenen" å invadere Afghanistan, men det er da klart at det er av internasjonal interesse å bidra mot at Taliban så bygger seg opp igjen, er det ikke?

Lenke til kommentar
Norge har ingen ting å gjøre i Afghanistan eller Irak, det er USA's egenskapte, skitne kriger, som vi er blitt lurt/hjernevasket til å bli med på. Jeg anser at motstandsbevegelsene i Irak og Afghanistan fører en legitim kamp mot okkupanter. Vi burde hente hjem de norske soldatene som er der, før flere må bøte med livet. Jeg er lei av at USA skal sette dagsordenen.

9129717[/snapback]

Mener du ikke at det er Norges plikt som medlem av NATO å hjelpe USA i å svare på 9/11-angrepene som ble utført av en terroristgruppe som ble støttet av regimet i Afghanistan?

 

Videre er de norske soldatene i Irak sikkerhetsbevarende styrker (om de fortsatt er i landet, det er jeg ikke sikker på); Norge støttet ikke Irak-krigen, men bidrar til stabilitet i området for å hindre sivile tap. Mener du at dette er feil?

Lenke til kommentar

RV er motstander av NATO, således anerkjenner de vel ikke prinsippene og forpliktelsene Norge har som medlem.

 

Jeg er usikker på om RV ønsker at noen skal hjelpe til i Afghanistan, eller om de ønsker at afghanerene skal overlates til seg selv.

 

RV var motstander av å tvangssende de afghanske asylsøkerne som fikk avslag på sin søknad og således oppholdt seg ulovlig i Norge. Argumentet er at det var for farlig for dem i Afghanistan. Hvilken tiltak RV ønsker for å gjøre det sikrere for afghanere kan sikkert noen andre opplyse om. Men de er vel også av den oppfatning at den afghanske regjering ikke er legitim, her kan noen korrigere meg om jeg tar feil.

 

Flere eksperter, deriblant på midtøsten, har uttalt at farene for en borgerkrig er stor om internasjonale styrker trekkes ut. Afghanske tjenestemenn blir jevnlig offer for Taliban og andre opprørsstyrker. Situasjonen gjorde at Leger uten grenser trakk seg ut etter 24 år i landet.

Lenke til kommentar

Blir bare oppgitt når jeg leser det idioten Dahle skriver.

 

At han i det heletatt støtter at norske soldater på NATO oppdrag med FN's sikkerhetsråd sin godkjenning blir drept er ikke annet en svik mot landet. Håper denne håpløse uttalelsen får flere til å få opp øyne for hvor håpløse Rødt er.

 

Selv om mange ikke liker de som styrer i USA så er det veldig viktig å skille mellom okupasjonen i Irak, og arbeidet med å stabilisere Afganistan.

 

NATO gikk inn i Afganistan med mål for å fjerne Taliban regimet som var en sentral spiller i angrepet på USA/NATO (9/11). USA har ingen økonomisk interesser i Afganistan. Har vi først sagt A, så må vi også si B. Vi har fjernet Taliban fra makten, og nå må vi hjelpe de med å stabilisere landet demmes. Det kan vi ikke gjøre med å bare sende ned penger og u-hjelp. Det må gjøres med millitære styrker.

 

Tørr ikke tenke på hva som kommer til å skje der nede hvis NATO trekker seg ut, og lar de klare seg selv...

Lenke til kommentar
FN ber det internasjonale samfunn hjelpe til med å sikre sivile afghanere.

9129844[/snapback]

Kanskje FN heller burde rette sin bekymring for sivile afghanere til Coalition Forces? Rundt 400 sivile er drept av amerikanske bombefly. (ca.100 isaf er drept i samme tidsrom)

 

Forøvrig er det interessant hvordan man forsøker å vri det til at Torstein Dahle m.fl. liksom synes det er helt ok. at norske soldater blir drept. Det er heller slik at han og andre ser det som en uheldig konsekvens av at Norge i det hele tatt deltar.

 

Leser den samme tåpelige taktikken vedr. Irak i Aftenposten 01.10.2004 linken jeg postet over;

 

"Norge, og norsk militært personell i Irak, sammen med politiet de trener opp gjør seg nå til legitime mål for irakske motstandsgrupperinger", sa RVs Lars Akerhaug i debattprogrammet 17.30, på P4 onsdag.

 

Meddebattant Torbjørn Røe Isaksen, som er leder i Unge Høyre, svarte med spørsmålet:

 

Betyr det at du oppfordrer til å skyte norske soldater som er på humanitære oppdrag i Irak?" :dontgetit:

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Mener du ikke at det er Norges plikt som medlem av NATO å hjelpe USA i å svare på 9/11-angrepene som ble utført av en terroristgruppe som ble støttet av regimet i Afghanistan?

9129973[/snapback]

Al Qaida er faktisk bare mistenkt for 9\11, se f.eks FBI sin hjemmeside for bekreftelse, og Taliban sa ikke at de støttet Al-Qaida men at de krevde å se bevis før de tillot noen aksjon.

 

Den eneste grunnen til at Norge har soldater i Afghanistan er for å beskytte oljeledningen som Statoil har milliardkontrakter på å bygge.

Lenke til kommentar
Hadde motstanden i Norge rett til å skyte Tyske soldater under andre verdenskrig?

 

Hvis ja, så har den Afghanske motstanden rett til å skyte Norske soldater, enn hva man mener om dem.

9130118[/snapback]

Det er et par vesentlige forskjeller...

 

Det regimet vi kjemper imot der nede (taliban) kan sammenlignes med Hitler. Taliban er et grusomt regime som ikke vet/vil vite hva menskerettigheter er.

 

I Norge så var mesteparten av befolkningen imot de tyske okupantene. I Afghanistan er situasjonen den motsatte, da de fleste er mot taliban.

Lenke til kommentar

Det kan være en fordel om denne tråden kan omhandle Afghanistan og at man ikke blander sammen to vidt forskjellige hendelser.

 

I Afghanistan var millioner på flukt før 9/11. Samtlige partier er for norsk tilstedeværelse i Afghanistan, med unntak av RV. FN er for norsk tilstedeværelse der og hjelpeorganisasjoner ber om, og er avhengig av, at internasjonale styrker er i landet.

 

Når det kommer til hvordan vi best mulig kan hjelpe afghanere så er det alltids velkommen med alternative forslag. Eventuelt kan man være motstandere av å hjelpe afghanerne.

 

Leger uten grenser vil ikke engang operere der med internasjonale styrker på plass. De som er for at styrkene trekker seg ut kan komme med noen velbegrunnede alternativer som er gjenomførbare. Gjerne med støtte i uttalelser av folk med kompetanse på feltet.

 

Det kan være interessant å se på alternativer som er bedre enn hva FN, et samlet norsk storting og eksperter på området har kommet frem til.

Lenke til kommentar
Raptor,24/07-2007 : 00:44]Det er et par vesentlige forskjeller...

 

Det regimet vi kjemper imot der nede (taliban) kan sammenlignes med Hitler. Taliban er et grusomt regime som ikke vet/vil vite hva menskerettigheter er.

 

I Norge så var mesteparten av befolkningen imot de tyske okupantene. I Afghanistan er situasjonen den motsatte, da de fleste er mot taliban.

9130154[/snapback]

Den første er en retorisk forskjell. I Talibantilhengeres øyne er Taliban er rettferdig regime som utøver det de mener er menneskerettigheter, og som er de rettmessige lederne av landet.

 

Den andre er en feilaktig antagelse. Flesteparten i Afghanistan er mot både Taliban og NATOinvasjonen. Da invasjonen startet var det relativt mange som var for den, selvom det aldri var bevist noe flertall, men da må man huske at store mengder av de som var for den hadde det skjulte motivet at de jobbet for\var under ledelsen til krigsherrer som er like ille som Taliban og ville ha makten selv.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Raptor,24/07-2007 : 01:11]NATO"invasjonen" har jo faktisk ett FN mandat...

 

Hva er det du mener vi skal gjøre der da?

9130360[/snapback]

Jeg har ikke sagt noe som helst om jeg er for eller imot invasjonen.

 

Jeg var faktisk for en FNintervensjon i Afghanistan lenge før 9\11. Men jeg visste nok litt for lite om krigsherrene som utgjorde nord-alliansen, og jeg var nok litt naiv i forhold til hva motivasjonen for rike land ville være til å støtte en slik invasjon.

 

Det eneste jeg gjør er å påpeke hva som er den ekte grunnen til at Norge har soldater der, hva som er de falske grunnene gitt for krigen, og hva den Afghanske motstanden faktisk har rett til enn om man liker det eller ei.

 

Jeg vet på ingen måte hva som må gjøres der, om jeg er for uttrekning eller ikke. Hadde det ikke vært for at okkupasjonen faktisk er der for å beskytte tyveriet av Afghanske ressurser(Og andre ressurser i området, gjennom oljeledningen) hadde jeg vært sikker på min støtte til den, men slik som det er i dag så vet jeg enkelt og greit ikke hva man burde gjøre(Utenom at man burde slutte å stjele fra fattige Afghanere, og heller hjelpe dem å kunne bygge opp en egen industri med ressursene sine).

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...