Gå til innhold

Avstemming konkurranse etterbehandling - avsluttet


Hvilket bilde synes du er best?  

52 stemmer

  1. 1. Hvilket bilde synes du er best?

    • Bilde 1
      5
    • Bilde 2
      3
    • Bilde 3
      3
    • Bilde 4
      4
    • Bilde 5
      3
    • Bilde 6
      0
    • Bilde 7
      2
    • Bilde 8
      10
    • Bilde 9
      2
    • Bilde 10
      18
    • Bilde 11
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja, og etter min mening, ikke bidrag som de to som kom høyest på konken som nettopp er ferdig.

9135680[/snapback]

 

Så jeg får ikke lov å delta på neste runde?

 

Jeg har ikke uttalt meg om dette ennå da det trolig ville vært brudd på reglene.

 

Er forsåvidt enig i at reglene kunne være presisert endel bedre i denne konkurransen. Mitt utgangspunkt var at det vil bli rart om dette skulle koke ned til en ren teknisk øvelse hvor man ikke kreativt kunne benytte seg av mulighetene raw filen ga innenfor reglene som var satt.

 

Når det er sagt ønsker jeg å presisere at jeg for min del *ikke* har innført nye pixler inn i bildet hverken i form av cut/paste fra andre bilder, kloning eller tegning som enkelte kom med hentydninger på (usikker på om hentydningen var rettet mot min redigering). Det nærmeste jeg kom å "tegne" var å bruke mask layers i PS. Og jeg vil gjette på at det samme gjelder vinnerbildet. Dersom regelforslagene skal ha noe for seg blir konkurransen vanskelig å ha med avstemning mener jeg. Jeg syns eier av RAW-filen bør "leke kunde" og beskrive oppdraget så godt som mulig og deltakerne utføre etter beste evne og vinneren bør bli kåret av fil-eieren. Hvis ikke vil man alltid få den med best publikumsappel som vinner - enten man har dratt løst eller hardt i spakene.

 

/vent mode

 

Jeg ønsker å presisere at jeg ikke på noen som helst måte betrakter etterbehandlingen min som et mesterverk så jeg tok meg ikke spesielt nær av de tildels surmagede kommentarene som ble skrevet av noen uten at jeg skal nevnte navnet til Mr. Olsen. (For the record stemte jeg ikke på mitt eget bilde), men jeg syns det kanskje hadde vært på sin plass med en regel for forbyr sverting og forsøk på sådan mens avstemning pågår? Vil nesten tro noe av det ville falle inn under stemmefiske i en litt utvidet tolkning subsidiært dårlig skjult misunnelse på at noen tolket reglene snevrere enn nødvendig.

 

/vent mode off

Lenke til kommentar

Skjult misunnelse kan du nok utelukke.

 

Jeg bruker forumet for å bli bedre til å knipse bilder OG redigere de så godt som mulig, og om jeg skal gidde å delta på slike konkuranser så syns jeg at meningen skal være å lage et BRA bilde. Et bilde som gjennspeiler virkeligheten, og ikke lager noe nytt. Om flertaller ikke er enige i det, så er det jeg som trekker meg ut. jeg har ikke NOEN interesse av å delta i en konkuranse hvor alle sitter å bruker brightness/contrast og crapper til bildene noe sinnsykt.

 

Så jeg er for at fotografen bestemmer.

 

 

(har noen fuglebilder som jeg er interessert på å se om noen andre klarer å fikse

 

Om dere vil redigere fuglebilder da)

Lenke til kommentar

Jeg er med på alt av redigering, også fugler. For øvrig synes jeg at folk kan gjøre hva de vil så lenge de ikke legger til elementer, maler eller tegner. La den gode smaken seire (evt den dårlige (har noen egentlig rett til å si at de har bedre smak? (smak er subjektivt og vil alltid være det)))

 

Jaja. Jeg vil bare, som Olsen, redigere bilder. Jeg sitter ikke her og furter, syter og lider siden jeg ikke vant. De deltagende for velge hvem de vil appelere til, massene eller de stilrene. Eller noen andre. La oss bli enig om noe og gå videre til neste råe fil.

Lenke til kommentar

Et bilde som gjennspeiler virkeligheten, og ikke lager noe nytt. Om flertaller ikke er enige i det, så er det jeg som trekker meg ut. jeg har ikke NOEN interesse av å delta i en konkuranse hvor alle sitter å bruker brightness/contrast og crapper til bildene noe sinnsykt.

 

Så jeg er for at fotografen bestemmer.

 

9136103[/snapback]

 

Vel det hele koker ned til at oppgaven ble tolket forskjellig, de fleste som stemte likte en tolkning du ikke likte som resulterte i at et hardt redigert bilde vant.

 

Det jeg hadde ønsket meg var en noe mer "behersket" og moden kommentarform mens prosessen står på. Til og med i forrige innlegg presterer du å bruke ord som "...og crapper til bildene noe sinnsykt....". Dette er selvsagt en mening du er berettighet til å ha, men særlig ydmykt syns jeg ikke det er og burde kanskje vært tenkt igjennom en gang eller to før "legg til svar" ble klikket.

 

Jeg er mer enn gjerne med på en diskusjon om hva som er "bra" og ikke. Kitch, camp, kunst, dokumentar osv. Selv om slike debatter aldri blir fedige, er de intressante og lærerrike syns jeg og burde kanskje høre hjemme på et forum som dette.

 

Ta f.eks en portrettfotogram av brude- og konfirmasjonstypen. Jeg vil gjette på at de fleste i denne kategorien langt på vei "ofrer/selger" seg for kunden og tar bilder de ikke selv liker, men bilder de vet kunden vil ha. Er bildene de da tar "fucka og sinnsykt crap?" Kunden vil jo ha dem. (tenkter da selvsagt ikke på det tekniske da jeg antar de fleste proff fotografer har mer en god kontroll på det)

 

Leste forøvrig en morsom kommentar på fotodotno om den ultimate klisje:

"En gravid naken dame som ser drømmende mot en mor som holder et nakent barn som tisser på en elg i solnedgang." Hadde vært litt av en bragd å feste til brikken :)

Lenke til kommentar

Et bilde som gjennspeiler virkeligheten, og ikke lager noe nytt. Om flertaller ikke er enige i det, så er det jeg som trekker meg ut. jeg har ikke NOEN interesse av å delta i en konkuranse hvor alle sitter å bruker brightness/contrast og crapper til bildene noe sinnsykt.

 

Så jeg er for at fotografen bestemmer.

 

9136103[/snapback]

 

Vel det hele koker ned til at oppgaven ble tolket forskjellig, de fleste som stemte likte en tolkning du ikke likte som resulterte i at et hardt redigert bilde vant.

 

Det jeg hadde ønsket meg var en noe mer "behersket" og moden kommentarform mens prosessen står på. Til og med i forrige innlegg presterer du å bruke ord som "...og crapper til bildene noe sinnsykt....". Dette er selvsagt en mening du er berettighet til å ha, men særlig ydmykt syns jeg ikke det er og burde kanskje vært tenkt igjennom en gang eller to før "legg til svar" ble klikket.

 

Jeg er mer enn gjerne med på en diskusjon om hva som er "bra" og ikke. Kitch, camp, kunst, dokumentar osv. Selv om slike debatter aldri blir fedige, er de intressante og lærerrike syns jeg og burde kanskje høre hjemme på et forum som dette.

 

Ta f.eks en portrettfotogram av brude- og konfirmasjonstypen. Jeg vil gjette på at de fleste i denne kategorien langt på vei "ofrer/selger" seg for kunden og tar bilder de ikke selv liker, men bilder de vet kunden vil ha. Er bildene de da tar "fucka og sinnsykt crap?" Kunden vil jo ha dem. (tenkter da selvsagt ikke på det tekniske da jeg antar de fleste proff fotografer har mer en god kontroll på det)

 

Leste forøvrig en morsom kommentar på fotodotno om den ultimate klisje:

"En gravid naken dame som ser drømmende mot en mor som holder et nakent barn som tisser på en elg i solnedgang." Hadde vært litt av en bragd å feste til brikken :)

9136487[/snapback]

 

Du har ikke forstått hvor jeg vil.

 

Jeg mener at konkuransen skal gjøre oss bedre til å redigere bilder, og få frem det lille ekstra etter man har tatt bildet, ikke skape noe nytt.

 

At du sikter til et bilde på foto.no viser at du ikk kommer til å forstå hva jeg sier uansett hvor godt jeg forklarer det.

 

Om dere vil holde konken helt åpen, så si fra, så trekker jeg meg.

 

men personlig syns jeg ikke det ligger noe "photografisk" bak bidlene som kom på topp, og det var noe man kunne klart med hvilket som helst bilde.

 

Takk for meg. Jeg leser reglene dere kommer fram til, og handler ut ifra det. jeg har sagt det jeg skal si, og om folk ikke vil høre, så ok.

 

 

Jeg prøver bare å ta fine bilder, som jeg redigerer litt i etterkant, ikke ta et bilde, for å bruke som mal, til et annet bilde.

Lenke til kommentar

Hm. Trudde det skulle være avstemming til torsdag 20:00 slik som i Abstrakt-konkurransen.

 

Enig med at reglene må være klare. Skal man jobbe helt fritt, eller prøve å få det beste ut av det som er der, ikke lage noe helt nytt av det (enten man legger til ting eller drar ekstremt i spakene for å få det til å bli noe helt nytt).

Endret av netrex
Lenke til kommentar

Leste du u det hele tatt posten? Jeg er nokså sikker på at jeg har forstått hva du vil og vi er trolig ikke særlige uenige. Det jeg ønsket å påpeke var:

 

- Jeg syns ikke kritikk av mitt forsøk på redigering var/er et problem

- Jeg syns imidlertid å bruke uttrykk som "fucka bilder og crappe dem sinnsykt" er udiplomatiske vendinger å bruke om andre bilder mens en konkurranse pågår og egentlig i bildekritikk generelt.

- Jeg prøvde kanskje å være "brude-fotografen" og redigerte sånn jeg trodde andre ville like det innenfor den begrensede redigeringskunnskapen jeg har.

- Referansen til foruminnlegget - ikke et bilde på foto.no var ikke noe annet enn en digresjon til avsnittet mitt om en mulig diskusjon om smak og hva som er bra.

Lenke til kommentar
Mye prat.. Alle bildene fulgte vel reglene.. ? Til neste gang må vi presisere mer hva som skal være grensene. Thats it!

9136629[/snapback]

Nettopp. Dessuten er dette første runde av denne konkurranseformen, det er helt normalt at ikke alt fungerer 100 % første gangen. Vi vil sikkert være i en innkjøringsfase i enda noen runder, dersom vi fortsetter da...

 

Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan enkelte ting bør være, men én ting er jeg klinkende klar på. De som redigerer et bilde må selv bestemme hva de ønsker å gjøre med det, så lenge de ikke legger til tekst eller utklipp fra andre bilder. Hvis vi skal nekte "alt", vil jo alle bildene bli seende omtrent like ut...

Lenke til kommentar
Hvis vi skal nekte "alt", vil jo alle bildene bli seende omtrent like ut...

9136827[/snapback]

En ting er å nekte alt, en annen ting er å sette klare retningslinjer for hva som er poenget med konkurransen.

 

Er det et vanskelig bilde, blir det nok mange forskjellige resultater av forskjellig kvalitet selv med klare retningslinjer.

Lenke til kommentar
Hvis vi skal nekte "alt", vil jo alle bildene bli seende omtrent like ut...

9136827[/snapback]

En ting er å nekte alt, en annen ting er å sette klare retningslinjer for hva som er poenget med konkurransen.

 

Er det et vanskelig bilde, blir det nok mange forskjellige resultater av forskjellig kvalitet selv med klare retningslinjer.

9136856[/snapback]

Jeg skrev "alt" i "gåsetegn" - altså en liten overdrivelse. Men skal man ha en konkurranse ut av det, må redigereren selv bestemme hva han vil gjøre. Så får vi heller avgjøre vinneren uten bruk av poll...

Lenke til kommentar

Ikke enig der. Det er forskjell på å ha en konkurranse hvor man skal få det beste ut av bildet slik det er, eller å gjøre det så bra man kan, selv om det blir noe helt annet. Forskjellige ferdigheter som settes på prøve, så det gir ingen mening å ha en slik konkurranse slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Diskujonen ser ut til å gjelde om konkurransen skal være en kreativ editering eller optimal billeddredigering, to forskjellige aspekter ved digital billeddbehanding som krysser spor, men som en annen her under denne tråden sier, tester forskjellige ferdigheter og der man har bruk for forskjellig programvare (etter min mening). Vi må bare bestmme oss for hva vi skal ha, det går ikke an å ha begge deler etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Ikke enig der. Det er forskjell på å ha en konkurranse hvor man skal få det beste ut av bildet slik det er, eller å gjøre det så bra man kan, selv om det blir noe helt annet. Forskjellige ferdigheter som settes på prøve, så det gir ingen mening å ha en slik konkurranse slik jeg ser det.

9137024[/snapback]

Jeg er som regel åpen for det meste, men jeg er spent på hvordan konkurransereglene da vil se ut, og jeg er spent på hvor mange som gidder å bidra lenger hvis nesten ingenting er tillatt. OK det var litt på spissen, men dere skjønner hvor jeg vil.

 

Edit: Personlig ville jeg heller ikke redigert bildet slik som de to på topp har gjort, men å nekte noen å redigere bilder annerledes enn det jeg selv liker, det henger virkelig ikke på greip.

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar

Hvor har jeg sagt at man kan lage noe nytt? Beklager om jeg har formulert meg dårlig, men det er i alle fall ikke det jeg mener. De to bidragene som fikk flest stemmer er overredigert ja, men de har ikke lagd noe nytt. Jeg ville ikke ha redigert bildene så til de grader, men hvor går grensene? Det er det jeg mener vil være vanskelig å lage regler om.

Lenke til kommentar

Kanskje vi ikke skal lage noen regel for hva som er ok mengde redigering, men la folk få redigere som de vil? Så får heller stemmegiverne ta seg av avstemningen, selv om det i noen runder kan være urettferdig fordi enkelte som stemmer ikke leser reglene. Samt at noen stemmefisker jo garantert, sånn er det alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...