Gå til innhold

Avstemming konkurranse etterbehandling - avsluttet


Hvilket bilde synes du er best?  

52 stemmer

  1. 1. Hvilket bilde synes du er best?

    • Bilde 1
      5
    • Bilde 2
      3
    • Bilde 3
      3
    • Bilde 4
      4
    • Bilde 5
      3
    • Bilde 6
      0
    • Bilde 7
      2
    • Bilde 8
      10
    • Bilde 9
      2
    • Bilde 10
      18
    • Bilde 11
      2


Anbefalte innlegg

I en sånn konkurranse skulle det nesten ikke ha vært avstemming, men isteden la fotografen (i dette tilfellet Anew) avgjøre hvilken redigering han synes stemmer best med virkeligheten, eller hvilket han liker best.

9129478[/snapback]

 

Nei...

 

Eller jo, om konkuransen har klare linjer for hva som er meningen. Skal man skape noe, eller forbedre noe?

 

Fotografen må gjerne få bestemme, men da syns jeg han skal sette noe ønsker først, som får oss til å vite hva vi skal gjøre.

 

Vi vet jo hva vi vil når vi redigerer våre egne bilder, noe vi bør gjøre her også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi får prøve å komme til enighet om hvordan vi skal finpusse reglene til neste runde da vettu.

 

Anew har kanskje et bilde av et brudepar som kan brukes. Stemmer ikke dette Anew?

 

Nå burde vi kanskje gjøre det slik at vinneren i utgangspunktet er ansvarlig for å starte en ny konkurranse. men vi får se.

Lenke til kommentar
Anew har kanskje et bilde av et brudepar som kan brukes. Stemmer ikke dette Anew?

9129682[/snapback]

Det er riktig det. Jeg kan finne ett med både forstyrrende elementer som

bør klones bort, og hvor brudgommens sjakett tilsynelatende er helt gjengrodd (informasjonen finnes i råfilen). Det må mao. dras ganske hardt i spakene, og det er ganske utfordrende (tror jeg) å beholde gode hudtoner. Samtidig er praktisk talt ingenting utbrent, så det bør, nok en gang, ikke være behov for å tegne annet enn for å klone bort ting.

 

...og med en råfil på 15MB blir kanskje også Snakenor fornøyd? ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Enten må alle bidragene ha ramme, eller ingen. Det samme gjelder eventuell tekst som blir satt på. Hvis kun et par bidrag har ramme, blir det distraherende, og det kan påvirke helhetsinntrykket på en positiv måte som i grunn ikke har noe med redigeringen å gjøre – synes jeg. Hva med for eksempel å forby rammer, tekst og lignende?

Lenke til kommentar
Jeg så det også som en konkurranse i å forbedre bildet, ikke legge til elementer eller tegne på ting.. Men bruke fargene som var i det fra før av, og endre kontraster og slikt.

9128741[/snapback]

 

Fint at vi har samme oppfatning :)

9128917[/snapback]

 

Enig med Juliess og Mr.Olson.

 

Vi kan kanskje lage en egen konkurranse for kreativ editering.

Lenke til kommentar
Jeg så det også som en konkurranse i å forbedre bildet, ikke legge til elementer eller tegne på ting.. Men bruke fargene som var i det fra før av, og endre kontraster og slikt.

9128741[/snapback]

 

Fint at vi har samme oppfatning :)

9128917[/snapback]

 

Enig med Juliess og Mr.Olson.

 

Vi kan kanskje lage en egen konkurranse for kreativ editering.

9134124[/snapback]

 

Tror det er en slik en i animasons delen av foto forumet.

 

Edit: Var ikke det, bare noe lignende. Dog jeg syns ikke den konkuransen bør utspilles her, fordi det blir for mye på et sted.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Så hva skjer nå?

9135276[/snapback]

 

Heh.. ikke peiling!

Er det ikke vanlig at vinner prøver å dra igang en ny konkurranse?

Så kan andre komme med bidrag om vinner ikke har eget bidrag som utgangspunkt ?

9135322[/snapback]

 

Ja, men først må vi finne ut av reglene. Hittil er det ikke noen som har sagt seg imot "å gjøre et bilde bedre" istedet for å skape noe nytt.

 

De som stemmervet ikke alt dette, så jeg syns det skal gjøres klart når bildene redigeres.

Lenke til kommentar
Ja, men først må vi finne ut av reglene. Hittil er det ikke noen som har sagt seg imot "å gjøre et bilde bedre" istedet for å skape noe nytt.

 

De som stemmervet ikke alt dette, så jeg syns det skal gjøres klart når bildene redigeres.

9135491[/snapback]

 

Er helt enig med deg. Så om noen har et konkret forslag til regler "fra nå av" så er det bare å komme med et forslag til dette (liste med punkter)

 

Hvem som setter i gang neste konkurranse er ikke så nøye igrunn, men er enig i at vi blir enige om reglene først.

Lenke til kommentar

Er enig at man ikke skal skape et helt nytt bilde, men som vi har sett nå, kan man gjøre et bilde veldig forskjellig bare ved å justere farger og kontraster også, så vi skal kanskje være litt forsiktig med hvordan vi ordlegger oss her. Men å legge til tekst eller lime inn noe fra andre bilder, bør være strengt forbudt. At noen velger å legge til ramme, ser jeg derimot ikke på som noe problem; det er jo bare en, ja nettopp; ramme...

Lenke til kommentar
Ja, men først må vi finne ut av reglene. Hittil er det ikke noen som har sagt seg imot "å gjøre et bilde bedre" istedet for å skape noe nytt.

 

De som stemmervet ikke alt dette, så jeg syns det skal gjøres klart når bildene redigeres.

9135491[/snapback]

 

Er helt enig med deg. Så om noen har et konkret forslag til regler "fra nå av" så er det bare å komme med et forslag til dette (liste med punkter)

 

Hvem som setter i gang neste konkurranse er ikke så nøye igrunn, men er enig i at vi blir enige om reglene først.

9135519[/snapback]

 

ja, vi bør får klart formålet med konken og hva resultatene skal være.

 

Problemet oppstår når noen sender inn bilder som ikke fyller kravene, og som likevell deltar som tar stemmene fra stemmere som ikke vet hva reglene innebærer.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se blir det noe som dette:

 

1. Det er ikke lov å klippe/lime fra andre bilder

 

2. Det er ikke lov å legge på ramme (da har alle bildene uansett likt utgangspunkt, som noen nevnte kan ramme påvirke ganske mye.. så greit at det er likt for alle; ingen rammer)

 

3. Det skal ikke legges til tekst på det ferdige bildet

 

4. Vinneren av konkurransen har ansvaret for neste runde (skaffe RAW-fil, samle inn bidrag samt legge ut ny tråd)

 

Formålet med konkurransen bør jo være å trene på å utnytte en RAW-fil, og så bruke den f. eks i PS etterpå (kanskje mer aktuelt på f. eks et portrettbilde enn naturbilde).

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
ja, og etter min mening, ikke bidrag som de to som kom høyest på konken som nettopp er ferdig.

9135680[/snapback]

Punktene Juliess nevner er for så vidt greie de, men jeg er ikke enig med deg her Mr. Olsen. Selv om jeg er enig at de nevnte bildene ble over-redigert, så kan man ikke si at over-redigering ikke er tillatt. Hvor går grensene for når de er blitt over-redigert? Det vil det være mange forskjellige oppfatninger om, og det vil også komme an på hvert enkelt bilde, hvordan bildet er i utgangspunktet. Men nettopp derfor foreslo jeg tidligere at fotografen selv er dommer og avgjør hvilket bidrag som vinner, så slipper vi problemet med at folk stemmer på det de synes er kult, og ikke nødvendigvis er best og mest naturlig redigert.

Lenke til kommentar
Formålet med konkurransen bør jo være å trene på å utnytte en RAW-fil, og så bruke den f. eks i PS etterpå (kanskje mer aktuelt på f. eks et portrettbilde enn naturbilde).

9135650[/snapback]

Ser ikke noe grunn til at det skal være mer aktuelt for portrett enn natur. Et av problemene med denne konkurransen ser ut til å være at ikke så altfor mange er "kvalifiserte" til å avgjøre om et bilde faktisk er teknisk bedre enn et annet?! De lar seg lure av "spesialeffekter" og "solnedganger/oppganger"! Må si meg enig med Mr. Olsen. Jeg synes faktisk at de to bildene som fikk flest stemmer faktisk var de minst "heldige". I tillegg synes jeg at vannet i forgrunnen i alle fall burde beskjæres bort. Det virker i mine øyne kun forstyrrende.

 

Beskjæring av bilder kunne i grunnen vært en konkurranse i seg sjøl. Kanskje det hadde vært lurest (færrest faktorer å forholde seg til) å kun tillate redigering av RAW-fila uten noen form for beskjæring? Virker som det kan være en god ide å forenkle konkurransen?

Endret av magneska
Lenke til kommentar

Vinneren er den som allerede er kåret! Ingen tvil der.

 

Jeg syns bildet ble veldig bra (stilig), selv om jeg selv ville prøvd å få bildet mer naturlig i steden for å "pimpe" det. Men dette var hans måte å tolke det på, noe som er helt greitt siden ingen klare retningslinjer ble satt.

 

Meget bra Thogn83!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...