Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Nei, var mer det at jeg har lest litt om MS vs Haltech, og det virker som det er ganske blandede meninger om hvilken av de to som er bedre. Ms kan jeg få ferdiglaga pnp, så jeg sparer mye jobb, mens haltechen må jeg koble selv.

 

Derfor lurte jeg på hvilken haltech det var snakk om, for er det den vanlige, så spørs det om jeg orker styret med å koble selv igjen. Ble litt lei av motorstyring i tiden jeg holdt på med piggy-back sprut og chip som aldri ble bra og kverrulerte konstant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Noen som vet om det fins en X kobling som har 1/8" male NPT i ene enden, to stk 1/8" female NPT i de to andre, og en AN4 i siste? Kansje dårlig forklart, men det er snakk om nesten et T-stykke med en ekstra ende, altså et X ledd med fire inn/utganger.

 

Tegna en lynkjapp dårlig skisse i paint.

post-97607-0-26601300-1312354187_thumb.jpg

Endret av Brian
Lenke til kommentar

:p HÆ? hva snakker du om? :p

 

Neida, dette er noe jeg skal gjøre litt senere, men jeg driver bare å planlegger litt løsninger osv. Var nedom Tess nå, og det eneste de hadde som var i nærheten var et NPT kryss med 4 female NPT. Den var i syrefast, så det var litt overkill, men fikk pressa ned prisen til 300kr. Har ikke handlet enda da jeg vil sjekke alle muligheter før jeg gjør noe. Det eneste negative med denne er at jeg mest sannsynlig må borre den opp litt også.

 

Hvis jeg skaffer en slik trenger jeg to overganger, en male to male 1/8" NPT union, og en 1/8" male NPT til AN4. Kan forsåvidt funke greit det også. Tingen er det at det ikke skal ta så mye plass.

 

Ellers kan jeg avsløre så mye at jeg har fått en fin pakke nå nylig med masse deler. :D Begynte så smått i går kveld på demonteringa på bilen. Update kommer i løpet av kvelden etter dagens økt. :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Update 4/8 - 11

 

Fikk så smått begynt å plukke litt på bilen i dag, og ting begynner å gå fremover. Har møtt på en del problemer underveis, så ting har tatt litt lengre tid enn antatt, men det går uansett riktig vei nå. :)

 

Har handlet en del nytt, blant annet et nytt sveiseapparat. Skal innom å kjøpe gassflaske i løpet av uka.

3-5.jpg

 

Her er de fire forsterkaplatene som skal sveises på karosseriet ved opphenget til bakstillinga. Samme forsterkningen som sitter originalt på M3'n.

8-2.jpg

 

Esken med det gode i. Her er det mye foringer til bakstillinga, bremserør, utløserlager, foringer i forstilling, stag osv. Mye som skal byttes med andre ord. :)

9-2.jpg

 

 

Første på lista var å plukke ut anlegget og ta av trekkene slik at jeg kom til dempertårnene.

1-5.jpg

 

Og plutselig var bilen på stylter igjen.

2-5.jpg

 

Inspeksjon på hva som skulle ut.

4-5.jpg

 

Fort gjort å glemnme av å plukke ut håndbrekkwirene, så det var det første jeg gjorde.

5-4.jpg

 

Bakpotta ut. Må bare legge til at denne var et rent helvette å få ut rett og slett. Boltene var rustet og satt helt vilt godt fast. At det var trangt om plassen gjorde ikke saken bedre. Brukte en god del tid på å bannne, bryte, stresse med dremel og alt jeg kunne finne for å få den ut. Ene opphengsfestet gikk også i stykker i samme slengen, så må bestille nytt av dette. Dere kan se at det henger igjen på bakpotta på høyresiden ved siden av bukken.

6-4.jpg

 

Igjen, skulle løsne mellomaksel ved diffen, men her satt boltene helt fantastisk godt fast, så jeg løsnet ved kassa istedet. Må uansett løsne her også siden jeg skal ut med kassa og bytte utløserlager etterhvert. Tar av ved diffen når jeg får bakstillinga ned istedet, så jeg får lagt mer makt på boltene.

7-4.jpg

 

Så var det dags for å løsne svingarmene, og igjen, det var helt vannvittig så boltene satt. Måtte varme de rødglødende og bruke en 2m latmannsarm, og da var det så vidt det gikk. Var bare så det smalt og sang i hele bilen når de endelig løsnet.

10-2.jpg

 

Traversforingene var så råtne at innerhylsa ble med bolten ned på de to fremre foringene. Her var det ikke mye rart igjen. Ikke rart bilen føltes som et badekar. :p

11-3.jpg

 

Et MUST å ha til denne jobben.

12-3.jpg

 

Bakstillinga på vei ned.

13-3.jpg

 

Bare abs følere, samt føler til instrumentpanel igjen.

14-3.jpg

 

Endelig var skiten ute. Mye bedre å holde på når man har den ute av bilen og foran seg på gulvet.

15-2.jpg

16-2.jpg

 

De fire store traversforingene som var ganske sliten. De som faktisk ser litt bra ut enda er i mye dårligere stand enn det ser ut til. Skulle ikke mye til før innerhylsa slapp på den som så best ut av disse.

17-2.jpg

18-2.jpg

19-2.jpg

20-2.jpg

 

Heldigvis var det ingen sprekker i karosseriet, så det ble jeg litt lettet over. Men det var i siste liten, for rusten hadde begynt å få feste der, og da har det sikkert ikke tatt lange tiden med 300hk før den hadde revnet. Blir en del sandblåsing og sliping her før det blir noe sveising iallefall.

21-2.jpg

22-2.jpg

23-2.jpg

24-2.jpg

 

Oversiktsbilde av bilen uten føtter. :)

25-2.jpg

 

Rakk så vidt å begynne å borre ut traversforingene, så får fortsette i morgen.

26-2.jpg

 

Slik ser det ut så langt, er fortsatt mye jobb igjen, så det kommer flere updates etterhvert. :) Må også bytte bremseslanger bak, så disse skal bestilles snart. Måtte klippe slangene da det var så rustet baki der at jeg ikke fikk skilt bremserøret fra slangen.

 

Skikkelig møkkajobb, men gleder meg sykt til å kjenne hvordan bilen blir å kjøre når dette er ferdig.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Det der må være den mørke siden av bil-mekking! Merker også at jeg forstår mindre og mindre nå.. Men gøy å følge med :)

 

Hehe, ja det kan du si. Ikke noe spesielt morro jobb dette. :) Men det må gjøres innimellom.

 

Kombinere nye og gode foringer med et godt og stivt senkesett så vil du kjenne alle ujevnheter på den Norske vei!

 

For ikke å glemme lavprofil, da snakker vi. :D Tror ikke det blir så ille med nye foringer, bilen er ikke så møkka stiv og blodsenka fra før av.

 

 

Liten statusoppdatering fra dagens økt.

 

Har brukt mye tid i dag, og ikke følt at jeg har kommet så mye lengre. Traversforingene var litt av et prosjekt å få ut, så det gikk med en del tid her. I tillegg var alle boltene utrolig dårlig i hele bakstillinga, så jeg måtte kappe/borre ut flere da de var helt oppspist av rust.

 

Tre traversforinger ute, etter mye stress.

1-6.jpg

 

Bare å pusse litt her, så er det på med nye PF foringer.

2-6.jpg

 

Og omsider etter mye om og men var alle fire ute. Mellom foringene ligger mitt kjøre skrujern som kjempet tappert, men måtte til slutt takke for seg.

3-6.jpg

 

Oversiktsbilde, her ser dere alle fire foringene er plukka ut. Nå gjenstår det "bare" bærearmsforingene.

4-6.jpg

 

Måtte kappe en del bolter for å komme til, her blir en bolt til stabstaget kappa for å komme til andre deler.

5-5.jpg

 

Som nevnt er det "bare" bærearmsforingene som gjenstår, i alt 8stk. Disse er mye mindre og utrolig vanskelig å få ut og inn uten skikkelig presse. Skal gi det en bitteliten sjangse til, men sleit fælt med å få det ut uten presse. Blir eventuelt til at jeg plukker av alle bærebruene og tar de med til et verksted og får de til å presse inn nye.

 

Svingarmsforingene er heller ikke bytta enda, men disse virker såpass greie å bytte at jeg ikke har stressa noe med disse enda.

 

Satser på å få pussa og lakkert noe av understellet i løpet av helga, samt sandblåst karosseri og sveisa inn forsterkaplatene. Begynner vel å plukke ned girkassa også for å bytte utløserlager om jeg får tid.

Lenke til kommentar

Understell: Bilens minst prissatte del, dog den viktigste, selv over motor!

 

Gruer meg til å bytte foringer under RX7en, har ikke plass å stå engang :/ Bortsett fra fellesgarasjen i blokka, men jeg tviler på at de viser stor glede når jeg står med traversen, eksosen, diffen og 4 hjul der :/

Lenke til kommentar

Understell: Bilens minst prissatte del, dog den viktigste, selv over motor!

 

Gruer meg til å bytte foringer under RX7en, har ikke plass å stå engang :/ Bortsett fra fellesgarasjen i blokka, men jeg tviler på at de viser stor glede når jeg står med traversen, eksosen, diffen og 4 hjul der :/

 

Ta det natt til mandag/tirsdag, tvilsomt noe trafikk da ;)

Lenke til kommentar

Jeg blir nok ikke å bytte annet enn bakdemperne på min i nærmeste framtid :) Har investert 10k i motordeler for å få min havarerte snurremotor til å gå, dommens dag i slutten av August engang. Etter det er det eksos, så får jeg se om understell blir prioritert. Men funksjon, så lovlighet. Viktigste som er.

Lenke til kommentar

Hehe ja, foringer er noe dritt å holde på med. Spesielt moro er det om de har fått en del år på å godgjøre seg i saltlake og dritt.

 

Har ikke vært så mye fremgang hos meg for tiden, måtte gi opp foringene på bærearmene oppe og nede. De sitter som støpt fast, så jeg må ha presse, er ikke mulig på annet vis. De har satt seg ekstra godt fast med all rusten blant annet. Har også måtte kappe/borre ut urovekkende mange bolter, da stort sett alle bolthodene er runde. Så må ordne en bestiling av iallefall 15 nye bolter på mandag for å erstatte de ødelagte.

 

Håper å få tak i ei presse på mandag eller tirsdag slik at det blir litt fortgang i prosjektet igjen. Må ha bilen klar til neste søndag, så begynner å haste litt også. :p Må skaffe sveiseprimer på mandag, så blir det å sandblåse og sveise opp forsterkaplatene, og få klemt ut og inn nye foringer så fort det lar seg gjøre.

 

Har holdt på med litt forskjellig småtteri for det meste i dag. Plukka ned bensintanken, holdt på litt med bremserør, plukka av turboen (skal tette en liten oljelekkasje i området ved manifoldet), samt begynt å løsne girkassa. Måtte bruke hele 6 forlengere på skralla for å komme til boltene øverst på kassa. :p

 

I morgen satser jeg på å plukke ned kassa og bytte utløserlager, samt montere kassa igjen. Så blir det å plukke ned bærearmene foran for å bytte foringer der, samt stag i rundt. Regner med boltene på bærebruene sitter heftig godt fast, så det spørs hvor fort gjort det kommer til å være. :p Må muligens plukke ned støtdemperne foran for å komme til med større verktøy om det sitter som støpt.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Update 13/8 - 11

 

 

Da var det dags for update igjen, og det har skjedd litt siden sist gang. :)

 

Har plukka av turboen da jeg tenkte å tette en liten oljelekkasje i samme slengen. Det lekker litt rundt kjedestremmeren igjen, begynte plutselig. Det lekker veldig lite, merker det ikke på peilepinnen, men litt oljegris ser fort jævlig ut nedi motorrommet, pluss at jeg ikke liker at det lekker olje ca 2cm unna et til tider glohett manifold.

1-7.jpg

 

Så var det dags for at bensintanken skulle ut av bilen. Da var det ut med baksetet og ut med pumpelokkene.

2-7.jpg

 

Sleit litt med å få ned tanken da det var noen slanger som gikk inn på tanken på høyre side ved papirbiten. Disse satt selvfølgelig ekstremt godt fast, og klipsene satt også unormalt godt fast. Slangene var også så korte at jeg ikke fikk senka tanken såpass at jeg kom til godt nok, men fikk den ned etter en del banning og bryting. :p

3-7.jpg

 

Og plutselig var det en ny fluktrute ut av kupeen.

4-7.jpg

 

Prøvemonterte ny bremserør T-stykke som blir byttet, det gamle henger like under. Skal også bytte bensinslangen bak, som er klipt rett ved siden av. Her er da slange til kullfilter, samt bensintilførsel og retur klipt. Skal også ta rusten som har begynt å få feste rundt.

5-6.jpg

 

Så var det girkassa sin tur, ingenting slipper unna her i gården. :p Til min store overraskelse så hadde to bolter vridd seg ut og forsvunnet av bakre girkasseoppheng. :ohmy: De to siste boltene var halvveis på vei ut. Hadde jeg kjørt maks et par dager til, så kunne de siste løsna helt, og girkassa falt ned i bakkant på eksosen og varmeskjoldet, mens drivaksling og hardyskive har fått gjennomgått. Har vel først og fremst kommet til å merket det ved at girkula hadde forsvunnet ut av kupeen. Så jeg vil si det var litt flaks at jeg sjekka det nå. Girkassa har da ligget og klaska opp og ned i gulvet når jeg har tatt av osv, noe som forklarer de til tider rare lydene jeg hadde.

6-5.jpg

 

Girkasse løsnet og på vei ut. Var veldig trangt og morro på de øverste boltene ja. :p

7-5.jpg

 

Oversikt over rotet mitt mens jeg holder på, bakstilling, bensintank og girkasse ute på en gang, ikke mye igjen under bilen nå akkurat. :D

8-3.jpg

 

Så da kassa var ute var det tid for å bytte utløserlageret som jeg mistenker lager den fantastisk irriterende lyden til tider. Her er gammelt utløserlager.

9-3.jpg

 

Gammelt vs nytt lager. Det hadde blitt slakke i lageret, så det var helt klart for utskifting. Nå gjenstår det bare å se om lyden forsvinner når alt er montert sammen igjen.

10-3.jpg

11-4.jpg

 

Nytt utløserlager montert.

12-4.jpg

 

Jeg har også slitt litt med en liten svetting av bunnpluggen på girkassa. Jeg ble fortalt at det ikke skulle noe på gjengene i denne pluggen, og at det skulle bli tett likevel. Men til tross for at jeg har stremt til skiten med det jeg turte, så lekker det enda. Benyttet muligheten til å surre på noen runder med gjengeteip for deretter å dra til godt i girkassa igjen. Satser på at det fikser svettinga.

13-4.jpg

14-4.jpg

 

Så var det de hersens foringene sin tur igjen da. Her er øvre indre bærearmsforing mosa ut. Var pil råttent og gjennomrusta hele saken. Laga alle mulige slags fancy lyder når jeg klemte det ut, så det kan fort bidratt til alle lydene fra bakstillinga.

15-3.jpg

 

Gammel vs ny foring, tror den har sett sine bedre dager.

16-3.jpg

 

Dette var den verste foringa av alle i hele bakstillinga. Herrejesus som den satt. Holdt på utrolig lenge på denne. Måtte varme godset rundt så det nærmest gløda flere ganger. Samtidig lå hele foringa under ekstrem press, brukte en to meter lang latmannsarm og stremte til med det gjengestanga ville være med på, samtidig som jeg slo med det jeg makta med den største slegga jeg hadde. Slik måtte jeg holde på i flere timer før den endelig rikka på seg. Helt utrolig at en foring kan sitte så fantastisk godt. Dette er også en slags "kuleleddsforing" eller hva jeg skal kalle det, så det var ikke noe gummi å brenne av heller, nesten bare massivt metall hele greia.

17-3.jpg

 

Dette var resultatet etter myyyyye bryting og herjing, endelig rikka den på seg. Tok av verktøyey og satte en hylse inni og banka som en tulling med det jeg makta. Etter utrolig mange bank, så løsnet den og susa i bakveggen. :p

18-3.jpg

 

Dette var da ytterringen som lå press og ble slått på, så rimelig herja ut etterpå ja. :p Som en trøst, så var den nesten like jævlig på andre siden også, bare bittelitt greiere, kjempegøy! :D

19-3.jpg

 

Bytte av nedre indre bærearmsforing. Denne har også sett sine bedre dager. Laga utrolige lyder når denne ble pressa ut også, så ingen tvil om at den gikk på overtid.

20-3.jpg

 

Varma godset på bærearma godt, slengte foringa i frysern, og smørte den inn med fett, og da kom den lett på plass med pressa. Måtte til opplysning opp i 9 tonn for å få den gamle ut, og da varmet jeg godt i tillegg.

21-3.jpg

 

Så var det nedre ytre bærearmsforing i spindelen sin tur. Denne var også litt dritt å få ut, men i forhold til satanforinga, så var den en fryd å få ut.

22-3.jpg

 

Gammel vs ny foring. Som dere ser så var dette så fastrustet at jeg ga opp å få ut bolten. Bolten hadde rusta seg bom hakke fast i foringa. Måtte kappe mutter og bolthode for å komme til med pressverktøy. Tok bare ut hele foringa med bolten sittende fast. :p

23-3.jpg

 

Så var det tid for lakkering. Her er de øvre bærearmene klare for å bli kvitt litt krokan.

24-3.jpg

 

Etter mye pussing og lakk ble de seende slik ut. Ikke helt 100% perfekt finish, men hva kan man forvente av gamle bærearmer i grunn, blir ikke synlig heller. Brukte flere lag med hammerite lakk på disse .

25-3.jpg

 

Nedre bærearm og ene opphenget til bensintanken pusset og lakkert.

26-3.jpg

 

Enda mer krokanbefengt oppheng til bensintank.

27-2.jpg

28-1.jpg

 

Mitt superfancy utendørs lakkoppsett. :p

29-1.jpg

 

Svingarmsforingene var de greieste å bytte. Satte bare gassbrenneren ved siden av, og lente meg tilbake og nøt sola og lukta av svidd gummi mens den brant opp. :p Fikk mange rare blikk av forbipasserende når dette foregikk. :p

30-1.jpg

 

Inn med ny powerflex foring og hylse.

31-2.jpg

32-2.jpg

 

Pussing og lakkeringa av svingarm, spindel og stikkaksling.

33-2.jpg

34-2.jpg

 

Bremserørene som sitter på svingarmene rett før calipper. Trenger vel ikke nevne hva som er nytt og ikke. :D

35-2.jpg

 

Så var det diffen som stod for tur. Denne tok utrolig lang tid å pusse ned, var snakk om flere timer. Det var så mye gravrust at du kan stå å pusse i evigheter uten å føle at du kommer noen vei.

36-2.jpg

37-2.jpg

 

Slik så den ut etter myyyyye pussing. Fortsatt en del pussing igjen.

38-2.jpg

 

Og omsider ble den akseptabel, så da var det på med lakk.

39-2.jpg

40-2.jpg

 

Og for de av dere som lurer på hvorfor i all verden drivaksel og spindel henger på på ende siden, så kommer dette av at boltene satt som ville satan. Så jeg tenkte at istedet for å bryte og banne og pådra meg høyt blodtrykk samtidig som jeg knekte noen bolter, så tok jeg det bare ut disse som en del.Den andre siden var grei å få av siden det ikke var lenge siden jeg var av med denne da boltene knakk. Bremseskjoldene skal byttes, sammen med skiver, klosser og klaver til håndbrekket ganske snart, så derfor gadd jeg ikke å kaste bort lakk på de nå.

41-1.jpg

 

Svingarmsforing på andre siden bytta og svingarm lakkert.

42-1.jpg

 

Lakkering av undersiden av bærearmene og brakettene til svingarmsforingene.

43-1.jpg

 

Selve ramma som diffen henger i. Denne hadde fått LITT rust på seg i løpet av årene. Begynte å pusse denne i kveld, men er ikke ferdig enda.

44-1.jpg

 

Etter en del timer var lakken herda på oversiden av diffen, så da stod undersiden for tur. Her er jeg i gang med å pusse fartsstripe på undersiden. :p

45-1.jpg

 

Slik ligger det an akkurat nå. Skulle egentlig ta mye mer i dag, men måtte gi meg tidligere enn jeg hadde planlagt pga smerter i ryggen. Har vært mye fucka arbeidsstillinger og alt for mye bryting og herjing, og det tar på. Tok tidlig kveld i kveld og slapper av, og satser på at det ordner seg i morgen. Så får jeg ta igjen skippertaket som jeg egentlig skulle ta i kveld. :)

 

Skal pusse undersiden av karosseriet i morgen, og få sveisa inn forsterkaplatene. Deretter går det videre med enda mer puss puss puss puss på den ramma, samt litt lakkering. Når dette har tørket så er det bare å begynne og montere bakstilling i ramma igjen. Håper jeg rekker å klemme inn bakstillinga før kvelden også. Skulle helst vært i vei på dragrace også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig kom siste del av updaten. Bilen har vært ferdig siden forrige uke, men jeg har ikke hatt tid til noe som helst. Fadderuke og oppstart av skole stjal mye av tiden, så updaten har måtte vente på seg til i dag. :)

 

Diffen ferdig lakka.

1-8.jpg

 

Bytta begge støttestaga bak også da de knakk.

2-8.jpg

4-8.jpg

 

Litt mer rustpussing og lakkering :)

5-7.jpg

 

Powerflexforinger til traversen

6-6.jpg

 

På med kobberpasta og inn med første del av foringa

7-6.jpg

 

Deretter var det neste del som stod for tur, og til slutt ble hylsa pressa inn.

8-4.jpg

9-4.jpg

10-4.jpg

11-5.jpg

 

Preparering av karosseri før M3 platene ble sveisa inn. Glemte selvfølgelig helt av å ta bilder etterpå. Men det som ble gjort var at det ble sveisa på plater der det er bart metall nå. Dro over med litt sveiseprimer, og sveisa de på, og tok to lag med sinkgrunning og tre lag med hammeritelakk over der igjen til slutt.

12-5.jpg

 

Bakstilling montert og på vei opp i bilen igjen. Glemte også her å ta bilde når det var helt på plass, men det ser omtrent likedan ut likevel så. :)

13-5.jpg

14-5.jpg

 

På grunn av tidsmangel så droppet jeg lekkasjen ved kjedestremmeren akkurat nå. Satser på å ta denne så fort det lar seg gjøre istedet.

 

Ellers er ikke bremsene helt 100% luftet, luftet ved bremseslangen før kalipper, da luftenipplene var sinnsykt rustet. Knakk den ene luftenippelen på kalipperen, så den må borres ut. Skulle ingenting til for at de knakk, helt utrolig.

 

Sleit også med at bilen feiltente / gikk delvis på alle syl til tider. Klødde meg lenge i hodet over hvordan dette kunne skjedd da jeg bare har skrudd på bakstillinga. Fant etterhvert ut feilen, og det var overslag eller noe fjusk med jordinga ved syl 6. Fikset det nå, og den går som ei kule igjen.

 

Forskjellen etter foringsbytte var også heftig. :dribble: Rævva er utrolig mye fastere og jeg føler den henger på, og ikke dangler etter slik som tidligere. Ble ikke for stivt å kjøre med heller. Bilen ble stivere og mer presis ja, men fortsatt ikke slik at det var forferdelig å kjøre med på ujevn vei. Eneste negative med dette var at jeg straks kjente hvor lite fronten satt i grunn. :p Så det må vel byttes foringer her også om ikke så alt for lenge. Har alle deler liggende, mangler bare tid til å få gjort det egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...