Gå til innhold

Svar tilgjengelig fra samordna opptak


t_man

Anbefalte innlegg

Så man skal belønnes for at man er "dårlig" iet fag?

Å gi dem ekstra poeng for at de skal kunne utkonkurere folk som søker studier som ikke har spesialkrav som matte eller fysikk er bare teit.

 

Når de kjemper mot søkere ved studier som medisin og ingeniør kjemper de mot andre som har hatt samme "ulempe" med at det er vanskelig å oppnå en god karakter.

 

Dersom du ikke har bruk for et av realfagene i det studiet du har tenkt til å søke er det ingen grunn til å velge et av dem.

9109433[/snapback]

Du kjenner visst ikke grunnen til at det gis realfagspoeng...

 

Politikerne vil gjerne at flere velger studier som har med realfag å gjøre. La oss si du etter ungdomsskolen er dritt lei realfag, du liker heller språk eller samfunnsfag eller whatever. Du får derfor ekstra realfagspoeng for å ta realfagene, så kanskje du etterhvert får øynene opp for realfagene og kanskje velger mer realfagsrettede studier. Hadde politikerne bare gitt realfagspoeng til de som skal inn på realfagsrettede studier, hadde det ikke funket; siden du ut fra ungdomsskolen hatet realfag og ikke trengte realfag for å ta et svadafag ( :tease: ), hadde du heller ikke tatt realfag, og dermed kunne man ikke klare å vekke din interresse for realfag igjen.

 

Mulig du er en av de som hadde bestemt seg for hvilken retning du ville studere allerede når du gikk ut av ungdomsskolen, men jeg er enig med systemet i at denne måten å vekke interesse for realfag på kan fungere.

9109852[/snapback]

 

Vanskelig spørsmål dette...Det er nok flere som velger realfag pga ekstrapoengene, og at dette gjør at flere søker seg inn på realfaglige utdannelser. Likevel synes jeg det blir urettferdig overfor de som allerede på VK1 vet at de ikke vil gå denne veien. Den lave interessen for realfag skyldes vel heller at lærerne i grunnskolen ikke er flinke nok til å skape interesse rundt faget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må da også nevnes at realfag er de aller vanskeligste fagene. Jeg jobbet like mye med fysikk som med engelsk, nyere historie og religion til sammen for å få toppkarakter. Det samme gjelder for kjemi og matte. Realfagene tar enormt med ressurser i forhold til andre fag.

Lenke til kommentar
Det må da også nevnes at realfag er de aller vanskeligste fagene. Jeg jobbet like mye med fysikk som med engelsk, nyere historie og religion til sammen for å få toppkarakter. Det samme gjelder for kjemi og matte. Realfagene tar enormt med ressurser i forhold til andre fag.

9119038[/snapback]

 

 

Så sinnsykt enig!

Lenke til kommentar

Jeg er selv en realist og synes det er fint med realfagspoengene jeg har fått, men jeg ser jo helt klart at det oppleves urettferdig når folk bruker disse poengene for å komme inn på studier som har lite og ingenting med realfag å gjøre. Jeg velger uansett å tro at dette gjelder et mindretall, og at det er positivt at realfagspoengene frister flere til f.eks. å ta litt mer matte en de ellers ville gjort.

 

Ellers må jeg nevne at jeg nok måtte slitt mye mer for å få toppkarakter i SK eller engelsk, enn i et tilfeldig valgt realfag. At realfag "er vanskeligere" enn humanistiske fag er jeg derfor ikke umiddelbart enig i ...

Lenke til kommentar
Ellers må jeg nevne at jeg nok måtte slitt mye mer for å få toppkarakter i SK eller engelsk, enn i et tilfeldig valgt realfag. At realfag "er vanskeligere" enn humanistiske fag er jeg derfor ikke umiddelbart enig i ...

9120600[/snapback]

 

Reglene er ikke skreddersydd for deg, men for gjennomsnittet av elevmassen. Det at du føler at realfag er enklere, har lite å si i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar

Realfag har også alltid falt veldig lett for meg, men fysikk, kjemi og matte på høyeste plan er det ikke bare å surfe gjennom slik som med engelsk. Jeg gikk opp som privatist i 3EN både muntlig og skriftlig. Begynte å lese 24 timer før eksamen og fikk 6 i både skriftlig og muntlig. Dette hadde ALDRI gått med fysikk.

Lenke til kommentar
Ellers må jeg nevne at jeg nok måtte slitt mye mer for å få toppkarakter i SK eller engelsk, enn i et tilfeldig valgt realfag. At realfag "er vanskeligere" enn humanistiske fag er jeg derfor ikke umiddelbart enig i ...

9120600[/snapback]

 

Reglene er ikke skreddersydd for deg, men for gjennomsnittet av elevmassen. Det at du føler at realfag er enklere, har lite å si i den store sammenhengen.

9120619[/snapback]

Litt usikker på hva du prøver å få frem her, men det JEG forsøker å formidle, er at det er forskjell på elever, og at det er tull å si at realfag definitivt er vanskeligere enn alt annet. Jeg ser selvsagt poenget til eskhyo ang. eksamensforberedelser og slikt, men jeg tror ikke at jeg selv er blant dem som kunne tatt dobbel sekser i engelsk med ett døgns forberedelse.

Lenke til kommentar
Ellers må jeg nevne at jeg nok måtte slitt mye mer for å få toppkarakter i SK eller engelsk, enn i et tilfeldig valgt realfag. At realfag "er vanskeligere" enn humanistiske fag er jeg derfor ikke umiddelbart enig i ...

9120600[/snapback]

 

Reglene er ikke skreddersydd for deg, men for gjennomsnittet av elevmassen. Det at du føler at realfag er enklere, har lite å si i den store sammenhengen.

9120619[/snapback]

Litt usikker på hva du prøver å få frem her, men det JEG forsøker å formidle, er at det er forskjell på elever, og at det er tull å si at realfag definitivt er vanskeligere enn alt annet. Jeg ser selvsagt poenget til eskhyo ang. eksamensforberedelser og slikt, men jeg tror ikke at jeg selv er blant dem som kunne tatt dobbel sekser i engelsk med ett døgns forberedelse.

9121190[/snapback]

 

Nå må du ikke legge ord i munnen på meg. Jeg vil tro at det kom rimelig tydelig frem at det ikke er snakk om ditt forhold til de forskjellige fagene. "Reglene er ikke skreddersydd for deg, men for gjennomsnittet av elevmassen." Det er ikke mulig å vurdere hver enkelt elev på forskjellig grunnlag. Derfor har vi standardiserte regler som skal gjelde for alle. Disse reglene tilpasses selvfølgelig til flertallet, og ikke unntakene.

 

Du kan også lese denne tråden.

Lenke til kommentar

Heh, typisk. Du skulle hatt min plass! Dette er pinlig å innrømme men jeg klarte faktisk utrolig nok å feilprioritere bachelorstudiet og introduksjonsstudiet. Etter snakk med SO klarte jeg å få snakket meg inn på venteliste, men det skal vel mye til før de begynner å fylle opp kvoten derifra.

 

Fått meg hybel på Moholt, blir en enorm forskjell fra min 44kvm leilighet i Tromsø til usle 10kvm, men det skal bli sabla gøy!

Lenke til kommentar
når det er like poeng så kommer de eldste inn :S Noen som vet hvorfor det er sånn??

9156579[/snapback]

 

Hvordan ville du valgt personer som har like mange poeng?

 

Ps: Hvordan velger de personer som har like mange poeng, og samme alder? Går de faktisk etter alder? Trodde du bare fikk alderspoeng jeg...

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
når det er like poeng så kommer de eldste inn :S Noen som vet hvorfor det er sånn??

9156579[/snapback]

 

Hvordan ville du valgt personer som har like mange poeng?

9156650[/snapback]

 

For å gjøre det mest mulig retferdig, ville jeg rett og slett trukket lodd om hvem av de med samme poengsum som skulle kommet inn ;)

 

Hvis det er samme alder ser de sikkert på hvilken dag du er født på, skal litt til at folk er født samme dag. Det er sånn, var det opptakskontoret på NTNU sa til meg hvertfall.

Endret av Fluren
Lenke til kommentar
når det er like poeng så kommer de eldste inn :S Noen som vet hvorfor det er sånn??

9156579[/snapback]

 

Hvordan ville du valgt personer som har like mange poeng?

 

Ps: Hvordan velger de personer som har like mange poeng, og samme alder? Går de faktisk etter alder? Trodde du bare fikk alderspoeng jeg...

9156650[/snapback]

 

De går etter alder, ja. Jeg hadde samme poengsum som grensen på jusstudiet, men fikk ikke studieplass fordi den siste personen de tok inn var året eldre enn meg.

Men det ordnet seg for meg uansett. Universitetet gir egentlig blanke i hvor mange studenter de har, så etter litt godsnakk fikk jeg i dag tilbudt en plass.

 

Bare litt over en uke til jeg flytter hjemmefra. Det er en helt sinnsykt ekkel følelse og jeg er nesten lammet av angst.

Lenke til kommentar
Syns fortsatt at den regelen er idiotisk. Skal det være en ulempe at man søker rett etter vgs da? Burde man heller ta seg 5 år og sitte i kassa på rimi mens man venter? :S

9156610[/snapback]

Jeg vil si at de som er eldre har mer livserfaring enn de yngre på generell basis. Dessuten er det riktig som de andre skriver, systemet vil bli ferdig med de eldste først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...