Gå til innhold

priskutt på intel prosessorer!


Anbefalte innlegg

Theo343 Postet i dag, 20:43

PCP160:

Ah for et kosebilde jeg fikk rett inn i middagen her  Synes jeg ser 4stk Ballistix brikker også. Dæven for en kar

He he, ja tenkte meg vel at du ville sette pris på å se at 3Ghz tilsynelatende går veldig greit.

 

Vedrørende dette med temperaturen er det litt bekymringsfult, men ser bare nå etter å ha brukt den litt i FSX og av/på noen ganger, ser jeg at 5 min med Orthos ikke får core over 63, og cpu 50. Så det er nok klart at det å sette inn cpu, og boote rett opp på 3Ghz, og starte med Orthos er ikke akkurat innkjøring. Eller dvs det er forsjåvidt grei innkjøring, men resultatet ser man jo ikke før etter en del timers bruk slik at AS5 får lagt seg litt.

 

Vel, om det blir bedre eller ikke i FSX tør jeg ikke si enda, men det er gledelig å se dette bildet under Load (som jeg forøvrig også syns går merkbart fortere)

100% store deler av tiden.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1185307416_thumb.jpg

 

Det er jo også helt klart at FSX som lovet benytter alle kjernene, selv om kjerne 1 ser ut til å få størst belastning, er det god aktivitet på alle de andre. Men hvor merkbart det faktisk er vet jeg ikke helt enda. Det virker til å takle masse trafikk bedre i alle fall, men det er fortsatt fint mulig å "kvele" denne maskinen også med FSX med alt på max og take of på feks Kennedy int.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1185308030_thumb.jpg

 

Syns det er vanskelig å gjøre noe fornuftige målinger med FSX, fordi man nesten må fly for at det skal bli riktig. Sånn subjektivt ser jeg ikke noe umiddelbar forskjell under normal flyvning med Q6600@ 3Ghz vs E6600 @3,7Ghz, og frameraten flyr fortsatt mellom 15 og 50. Så skal ikke gå noe mer inn på det i denne tråden.

 

Forøvrig har det ikke crashet hittil ved 3.0Ghz, men det spørs jo hva som skjer ved stresstest av alle 4. På den annen side er det til min bruk ikke særlig realistisk at jeg noen gang vil belaste alle 4 kjerner 100% over noe tid, så kommer ikke til å kjøre noe 24 timers tester på denne maskinen. Den brukes mest til lek og fjas også, så har ikke ekstreme stabillitetskrav :)

 

Takk for tipset ang stresstest Endre, skal se om ikke den får liv i alle kjernene her, så jeg får sløst vekk litt mer strøm :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1200kr er jo egentlig ganske billig for E6600...

9135988[/snapback]

Et tips: Følg med i bruktmarkedet. Det kommer sikkert en haug med sånne til salgs for under tusenlappen når folk oppgraderer til Q6600, E6750, E6850, X3210, X3220 og lignende. ;)

9136057[/snapback]

 

Dæven! Takk for tipset :)

 

Har lagt merke til at det er mange her på forumet som har fem-fots syken når det gjelder hardware, så det er nok ikke så dumt ang. bruktmarkedet :p

Lenke til kommentar

Sitter å vurderer noe veldig nå om jeg skal velge E6850 istedefor Q6600.

Er pr idag ingen ting jeg bruker pc'en til som utnytter 4 kjerner. Greit nok at det kommer spill som støtter det, men kansje bedre å oppgradere til quad core da.

 

Noen som tenker i samme baner?

Lenke til kommentar
Kanskje lurt å vente litt med å kjøpe Q6600 siden de nyeste chippene har G0 stepping som stort sett klokker bedre. Regner med at de ikke er så utbredt i de norske nettbutikkene enda.

9136871[/snapback]

G0 chippene kommer ikke på evigheter på Q6600. Netshop kunne fortelle meg at leverandørers lager bugner over av B3 baserte.

Lenke til kommentar
Hva er er den høyeste frekvensen oppnådd på Q6600?

9136228[/snapback]

Hva er den høyeste stabile frekvensen oppnådd på Q6600 med luftkjøling og vannkjøling? (Med unntak av ES)

9136397[/snapback]

På vannkjøling er den 3,005Ghz! (eller det er i alle fall den høyeste 1-times stresstest-stabile jeg har sett med egne øyne :D )

 

He he, nei jeg vet ikke, men her går det i alle fall bedre og bedre. Har nå fyrt opp 4 instanser av Prime, affinitet satt til hver sin, og kjørt 1 time så langt uten feil.

Bilde av Prime og temperaturer:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1185315667_thumb.jpg

 

Det er godt å se at den lett dramatiske temperaturen jeg hadde innledningsvis er gått en god del ned. For jeg vil jo gjerne litt lenger med klokkingen, ikke minst siden jeg fortsatt ikke har økt V-core. Men denne maskinen drar altså svimlende 374Watt av stikkontakten med load på alle 4 kjerner. Og det er med standard V-core. (Er godt jeg har et miljøvennelig "Green Asus" merket hk...)

 

He he, ja Emil, en del av oss er nok tildels store barn med både store gleder, 3 fot-syken, og det som værre er.

Aporopå det skaffet jeg meg en sånn LianLi cube i dag også, så da skal den glad-klokkende E6600 i den etterhvert tenkte jeg. Må bare finne ut hva pokker jeg skal med en Cube-pc. Ny htpc kanskje? :hmm: Men det står jo på esken at den er "design to be cool" og jeg syns den er litt kul så finner nok på noe :innocent:

 

Vel, etter en times stresstest er jeg klar for å gå litt videre med eksperimentene. Jeg glemte faktisk i min barnslige iver å resette bios før jeg satte den inn, og fikk da "overclock failed", så den går ikke på 3,7Ghz... Men over de 3 jeg har nå tror jeg skal gå bra.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Sitter å vurderer noe veldig nå om jeg skal velge E6850 istedefor Q6600.

Er pr idag ingen ting jeg bruker pc'en til som utnytter 4 kjerner. Greit nok at det kommer spill som støtter det, men kansje bedre å oppgradere til quad core da.

 

Noen som tenker i samme baner?

9136963[/snapback]

Det er jo nettopp det vanskelige valget denne tråden for det meste har omhandlet, og det er vel desverre et av de spørsmålene her i verden det ikke er mulig å gi ET riktig svar på. Det er jo fordeler og ulemper med begge alternativene, i grunn akkurat som det lenge var med dual vs singelcore. Jeg ventet lenge med den overgangen, fordi jeg 95% av tiden drev med applikasjoner der høy fart på en tråd var å foretrekke.

Hvis man ikke skal klokke ville jeg gått for Quadcore.Da er det bare mer varme som er negativt slik jeg ser det. Skal man klokke er valget litt værre siden det er rimelig og anta at de fleste oppnår høyere frekvens med Dual. Jeg sitter jo her med begge deler akkurat nå, men klarer fortsatt ikke gi noe bedre svar. I alle fall ikke før jeg har brukt den en stund.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hva er egentlig forskjel på Q6600 og X3220...ser di koster akurat det samme på komplett.no

9126539[/snapback]

Bare navnet. De er teknisk sett identiske.

 

Ellers så ser jeg komplett velger å legge seg relativt høyt i pris. Ca 150-200 kroner over de andre prisene jeg har sett. 2350 kr for Q6600 og X3220.

9127006[/snapback]

Dvs ingen ytelses forskjell i eks spill?

 

- Jeg trodde at Xeon var mer for servere o.l.

9127174[/snapback]

Huff, dette var vanskeligere å forklare enn jeg hadde trodd. De er IDENTISKE. Ordet identiske betyr at de er kliss like, oppfører seg kliss likt, ser kliss like ut, har kliss likt innhold, gir akkurat like mange FPS, har kliss like egenskaper osv. Jeg kan jo gjenta meg selv ennå flere ganger...

 

Intel selger også noen Xeon-prosessorer med en annen sokkel (LGA771) som er ment for servere. De er likevel kliss like på innsiden. Sokkelen gjør derimot at de egner seg for servere siden servere ofte har denne sokkelen. De Xeon-prosessorene som ikke har "serversokkelen" er identiske med Core 2 Quad-serien både på innsiden og utsiden.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hva er egentlig forskjel på Q6600 og X3220...ser di koster akurat det samme på komplett.no

9126539[/snapback]

Bare navnet. De er teknisk sett identiske.

 

Ellers så ser jeg komplett velger å legge seg relativt høyt i pris. Ca 150-200 kroner over de andre prisene jeg har sett. 2350 kr for Q6600 og X3220.

9127006[/snapback]

Dvs ingen ytelses forskjell i eks spill?

 

- Jeg trodde at Xeon var mer for servere o.l.

9127174[/snapback]

Intel Core 2 Quad

Intel Quad-Core

 

Dette er vel en forskjell, om det har noen betyding...eller huur :hmm:

9127216[/snapback]

Nei, det er ingen forskjell. At nettbutikkene roter med navnene betyr ikke at de er ulike. Sjekk dokumentasjonen til intel, sjekk alle spesifikasjoner, navn på kjerner, steppinger, egenskaper osv. De finnes ikke forskjellige med unntak av navnet.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hva er egentlig forskjel på Q6600 og X3220...ser di koster akurat det samme på komplett.no

9126539[/snapback]

Bare navnet. De er teknisk sett identiske.

 

Ellers så ser jeg komplett velger å legge seg relativt høyt i pris. Ca 150-200 kroner over de andre prisene jeg har sett. 2350 kr for Q6600 og X3220.

9127006[/snapback]

Så en Xeon vil ikke klokke bedre siden den sannsynelighvis har gått igjennom en strengere kontroll på fabrikk, noe ala athlon vs opteron? opteron cpu'ene klokket jo en del bedren en en a64 cpu.

9127227[/snapback]

Tja, det kan tenkes at de er litt ulike sorteringer av de ellers samme brikkene og at de muligens overklokker litt bedre, men det blir spekulasjoner fra min side.

9128680[/snapback]

 

Hva er vitsen med at Xeon 3220 og q6600 har to forskjellige navn vis de er KLISS like?

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med at Xeon 3220 og q6600  har to forskjellige navn vis de er KLISS like?

Fin quoting.

 

De er like, men de blir ikke markedsført likt.

9137394[/snapback]

 

 

Sorri:P

 

greit nok .. får det bare ikke helt til og stemme.. men takk for raskt svar:)

Lenke til kommentar
Sitter å vurderer noe veldig nå om jeg skal velge E6850 istedefor Q6600.

Er pr idag ingen ting jeg bruker pc'en til som utnytter 4 kjerner. Greit nok at det kommer spill som støtter det, men kansje bedre å oppgradere til quad core da.

 

Noen som tenker i samme baner?

9136963[/snapback]

 

Da er vi enige.

 

Vi tar 6850,så knaller vi til med 4kjerne da 45nm CPUene kommer.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...