Gå til innhold

priskutt på intel prosessorer!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått kjørt på litt her, og hva sier vi til 1M SuperPi-stabil :p @3,78Ghz?

Klokker som bare det denne her, så de som venter på ny stepping pga klokke-evne har enten fantastiske resultater i vente, eller de venter forgjeves... :D

 

Her er i alle fall max-klokk så langt og fortsatt er jeg med V-core på auto. Men har da skrudd på V-damper så den reelle spenningen er muligens litt høyere (eller den går ikke ned ved last). Everest og Cpu-z sier 1,43V. I alle fall booter det ikke om jeg manuelt setter V-core til feks 1,46Volt på 3,7 Ghz, men det gjør den med V-core på auto.

 

Bilde 13,5sek SuperPi 3,78Ghz

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1185321281_thumb.jpg

 

Kjører nå Orthos på 3,6Ghz og varmen er da tilbake opp mot 68 grader (det er altså CoreTemp, cpu temp er ca midt på 50 tallet). Det blir nok rundt 3,6Ghz som er realistisk som 24/7 setting, og det er jeg svært godt fornøyd med i såfall. Å gå ned 0,1Ghz (med E6600) mot å få 2 kjerner til kan jeg absolutt leve med. Det blir nok temperaturen som avgjør de siste Mhz til eller fra på 24/7 klokken.

 

Nei, har man god kjøling ser jeg ikke noen grunn til å vente -løp og kjøp :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hm.. ja dette var jo imponerende, men dette er med vann da. Håper på 3.4GHz+ stabilt på luft :w00t:

 

Håper Asus P5W DH Deluxe tar denne uten at jeg må sende inn kortet for ny bios versjon.. Hva gjør man om den er feil? Må man sende inn hele HK? Eller kan man ta ut bios brikken, sende den og få en oppdatert en? Tror dere butikker er villige til og låne ut en annen prosessor for noen minutter? Jeg håper virkelig jeg slipper det :cry:

Lenke til kommentar

Jau.. Kortet støtter quad, men kun etter en viss bios versjon, og jeg vet ikke hvilken versjon jeg har.. Og for og oppdatere må jeg ha en prosessor som er støttet slik at jeg kan starte maskinen (den er ikke færdig enda, mangler masse deler)

Hva vil skje om jeg starter med feil versjon? Ingenting, eller kan ting bli skadet?

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
Jau.. Kortet støtter quad, men kun etter en viss bios versjon, og jeg vet ikke hvilken versjon jeg har.. Og for og oppdatere må jeg ha en prosessor som er støttet slik at jeg kan starte maskinen (den er ikke færdig enda, mangler masse deler)

Hva vil skje om jeg starter med feil versjon? Ingenting, eller kan ting bli skadet?

9137920[/snapback]

 

Quad core har vert på markedet en god stund nå, så om kortet er ganske nytt vil sikkert biosen allerede vere oppdatert for quad.

Endret av Sheriff_buford
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg funnet ut at kortet mitt støtter Q6600 siden 1506 bios som ble lagt ut 2006/11/10. Har støttet quad ganske lenge med andre ord. Mitt kort har jeg hatt siden februar så det skal gå bra :w00t: (kommer ann på hvor lenge det har ligget på komplett)

 

MEN! om jeg venter til G0, så får jeg bios problemer. G0 er støttet med nyeste beta bios 2205, som ble lagt ut 2007/07/09. Lenge etter jeg kjøpte det :(

 

Spørs om jeg går for B3 da :roll: Trenger bare litt mer cash in the konto

Lenke til kommentar

@Sneakydecoy det vil oftes være mulig å boote maskinen, og oppdatere bios etterpå. Det har i alle fall vært tilfelle de ganger jeg har vært borti problemstillingen, med manglende dualcore- støtte, manglende Opteron-støtte osv, men cpu blir ikke gjenkjent riktig før ny bios er på plass.

Lenke til kommentar

Det jeg er litt usikker på er om Q6600 klarer 3Ghz uten spenningsøkning på luftkjøling.

Jeg skal sette på en Scythe Ninja med en 120mm vifte som blåser mot exhaust.

 

Men den står ikke på 3Ghz hele tiden vel PCP160? Den detter vel ned til laveste MP ved lite bruk?

 

EDIT:

WOW PCP160! Jeg leste ikke siden før jeg postet. Det var jo et enormt godt resultat og over all forventning for min del ang. B3.

 

Da regner jeg med at 4 kjerner@3Ghz på godt luftkjøling vil være en nesten slapp 24/7 klokk med greie temps :D

 

Hva er laveste MP på Q6600? Altså dit den faller utenom høy load.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det jeg er litt usikker på er om Q6600 klarer 3Ghz uten spenningsøkning på luftkjøling.

Jeg skal sette på en Scythe Ninja med en 120mm vifte som blåser mot exhaust. 

 

Men den står ikke på 3Ghz hele tiden vel PCP160? Den detter vel ned til laveste MP ved lite bruk?

 

EDIT:

WOW PCP160! Jeg leste ikke siden før jeg postet. Det var jo et enormt godt resultat og over all forventning for min del ang. B3.

 

Da regner jeg med at 4 kjerner@3Ghz på godt luftkjøling vil være en nesten slapp 24/7 klokk med greie temps :D

 

Hva er laveste MP på Q6600? Altså dit den faller utenom høy load.

9138251[/snapback]

 

Thottle trodde jeg overklokkere skrudde av ... :hmm:

 

Også trodde jeg det var FSB og ikke MP som ble satt ned.

Lenke til kommentar
Det jeg er litt usikker på er om Q6600 klarer 3Ghz uten spenningsøkning på luftkjøling.

Jeg skal sette på en Scythe Ninja med en 120mm vifte som blåser mot exhaust. 

 

Men den står ikke på 3Ghz hele tiden vel PCP160? Den detter vel ned til laveste MP ved lite bruk?

 

Jeg er ingen OC'er, og har ikke noe system som er designet for OC (heller for lite støy...). Bruker Arctic Cooling Freezer 7 Pro, luftkjøling. Men satte nå FSB til 333, bare for å prøve. Alt annet står på Auto. Maskinen booter fin-fint til Vista x64, og alt ser faktisk ut til å fungere flott. Men temperaturene er høy, ca. 55c ved idle og minst 10 grader høyere ved normal load. Core temp har vært oppe i 73. Har ikke stresstestet. Skal sies at kjøleren akkurat er montert med Arctiv Silver 5, så noen grader vil den vel droppe i løpet av en tid.

 

Konklusjonen min er at det må en kraftigere kjøler til ;)

 

Hva er BTW maks. temperatur C2Q 6600 bør operere på over tid, og har den integrert temp sperre slik som Pentium 4 har?

Lenke til kommentar
Theo343 Postet i dag, 09:01

EDIT:

WOW PCP160! Jeg leste ikke siden før jeg postet. Det var jo et enormt godt resultat og over all forventning for min del ang. B3.

 

Da regner jeg med at 4 kjerner@3Ghz på godt luftkjøling vil være en nesten slapp 24/7 klokk med greie temps

 

Hva er laveste MP på Q6600? Altså dit den faller utenom høy load.

He he, ja nå satte du vel frokosten i halsen Theo, og bestillingsfingeren har begynt sine ukontrollerte rykkninger igjen?

 

Men ja, dine spørsmål bringer meg til noen litt vesentlige detaljer. Jeg bruker ved benchmark og når jeg skal finne max klokk å skru av alle strømsparingsfunksjoner, så hva den synker ned til osv vet jeg ikke akkurat nå.

Når det er sagt har jeg overhodet ikke noe plagsom temperatur ved idle, men det er klart at spesielt om en har luftkjøling vil det være interessant å få den enda lavere ved liten/ingen last.

 

En annen ting som jeg så vidt var inne på i 3,78Ghz-skryteposten :p er at til tross for at jeg har V-core på auto, er den neppe 1,35V i praksis. P5K Deluxe fremstår om jeg selv må få si det som et svært bra klokkekort, og jeg har altså påskrudd det som kalles "Voltage Damper". Andre kan ta den fulle tekniske beskrivelsen, men i korthet er det jo slik at Intel spesifiserer at V-core skal ned, når strømforbruket går opp på C2D (er vel bla det vi overklokkere hyler og syter om V-drop og "undervolting" ved stresstest) Så vidt jeg har forstått sørger denne Voltage Damper for å begrense denne påkrevde funksjonen noe. Og dermed er det rimelig og anta at strømforbruket går mer opp en det egentlig skulle.

 

Min teori er at dette er bidragsytende til at jeg kommer så vanvittig høyt i frekvens med V-core på auto, men også en bidragsyter til den heftige varmeutviklingen, og det sinnsyke strømtrekket.

 

Dette er da bare velkvalifisert synsing fra min side, så om noen mener noe annet hører jeg gjerne på.

 

Jeg skal få sett på hva den klokker seg ned til i løpet av dagen Theo, akkurat nå jakter jeg på luftkjøler til E6600, og hva som er bra til fornuftig pris.

 

Man kan jo som du vet aldri ta andres klokk som noen mal for overklokken sin, men ut fra det eksemplaret jeg har fått tildelt skal du ikke ha noe problemer med en 3Ghz dagligklokk. Men du vil nok ha litt høy coretemp ved full last ja.

 

Men nå er det jo faktisk ikke core-temp, men cpu- temp som slik jeg ser det er nærmest det Intel spesifiserer når de oppgir max case- temp (som er like over 60 mener jeg å huske). Den skal altså måles utenpå HS, midt i senter av den, noe som i praksis ikke er mulig uten speseille ombyggninger. Men det er nok den temperaturen avlest cpu-temp i feks Probe eller Everest skal forsøke å gjengi.

CPU tempen har altså aldri gått over 58 grader her, så så lenge det er stabilt er det egenltig ikke noe å bry seg om det er litt varmt mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Thottle trodde jeg overklokkere skrudde av ...  :hmm:

 

Også trodde jeg det var FSB og ikke MP som ble satt ned.

9138364[/snapback]

Nja både og, jeg skrur den av for å finne stabil 24/7 klokk, men skrur den på ved vanlig bruk slik at jeg ikke har den på "maks" klokk til enhver tid. Det er skjelden jeg trenger "maks 24/7" klokken når jeg surfer osv.

 

Min E4300 throttler opp til 3Ghz når den trenger det, og ned til 2Ghz når jeg ikke trenger det. MP throttling 6/9 med bussen på 333Mhz.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
bIsk0p Postet i dag, 09:46

Også trodde jeg det var FSB og ikke MP som ble satt ned.

Det er multipler og V-core som går ned. :)

 

Her er forresten et "temperatur-kart" for C2D. Har ikke Quadcore foran meg akkurat nå, men mener å huske det er relativt likt når det gjelder max-temp i alle fall. Kan se om jeg finner den frem etterpå.

 

@opresterud, ja C2D har en innebygget Thermal Diode, som sørger for kutting -PROCHOT#. Men er litt usikker på helt spesifikt hvordan den slår inn, eller altså om den skrur seg helt av, om det var det du mente. Den skrus i alle fall ned.

post-56388-1185350467_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

PCP160:

Jeg kommer til å bestille før fredag nå, jeg skal reise bort fra lørdag til tirsdag slik at jeg da har noe å glede meg til når jeg kommer hjem.

 

Vil ikke bestille nå i tilfelle jeg får pakken før fredag og saboterer alle reiseplaner :p

 

Skal leke meg litt med samme auto vcore oppsett som deg tenker jeg for å se hvordan kortet mitt fikser den biffen.

 

Edit:

Noen av årsakene til at G0 er mindre strømkrevende og mindre varm er vel fordi den har 2 funksjoner ekstra ift. B3 som har -PROCHOT#.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ha ha, familien må bli hjemme, far skal overklokke! :!:

 

Men det høres bra ut, jeg har ikke satt meg noe inn i hva den nye steppingen innebærer, men det er nok lurt om den bruker litt mindre strøm, for dette minner litt om første generasjon Prescott som ved sine høyeste frekvenser ikke var kalde nok med stock kjøleren.

 

Men her er i alle fall temperaturkart for Quadcore

130Watt versjoner:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1185351994_thumb.jpg

 

Og 105Watt versjoner:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1185352015_thumb.jpg

 

Er som nevnt relativt likt som dualcore. :)

Lenke til kommentar

Synes kurven er litt misvisende siden temperaturen Watt øker med samme trinn mens temperaturforskjellene er mindre.

 

Edit:

Hmm nei faktisk ikke watt øker med 0.2 per 0.2-0.4 celcius økning, dog kanskje omvendt. Egentlig skummelt stabil og lik økning hele veien? Men det er vel derfor Watt er en måleenhet for effekt/varme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...