Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

Tja. Med "grei installasjon" mener vel du at du slepper å ta ut hovedkortet for å feste kjøleren.

 

Den eneste kjøleren jeg vet om som bare kan "plugges" rett på og samtidig yter bra, er "Thermaltak Big Typhoon VX". Det finnes såklart mange andre, men dette er den jeg kommer på i farta. Du får nok bedre respons om det i den nye tråden din :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Testet nettopp gradene på min Core 2 Duo E6600 og fikk ca 30 idle og rundt 55 grader med Prime95 slått på i 2-3 minutter. Dette da med stock kjøler og 2.4GHz hastighet. Har tenkt å overklokke den til et hyggelig nivå rundt 3.0-3.2 GHz!

 

Hvor mange varmegrader kan jeg "tillate" å gå opp i med OC? Eller hva er "maks" eller "for høyt" for en E6600 med stock kjøler?

Lenke til kommentar
Er det noen som kjenner til volt-mod for quadcore? -jeg vet om et par guider til Intel CPU'er men ikke for quad. Noen som har kjennskap?

 

Bare v-mod til hovedkort. Men det er jo det som trengs for å overklokke seriøst. Mod mot v-drop og mod for v-dimm. Alle disse mod guidene finner man på xtremesystems.org

 

Kommer litt ann på hvilket hovedkort du har.

Lenke til kommentar

Tok en kjapp test av min Q6600 uklokket CPU, kjøler er Zalman 9500LED. Idle så ligger Core 1 til 2 på 38-40, core 3 og 4 på 31-33. I load, ca 10min ved bruk av Prime95, small FFT test så kom core 1 til 2 opp i 67 grader og 3 til 4 opp til 62. Har hatt maskina i en god stund nå, og den har vært dønn stabil.

 

Grunn til post, er fordi jeg kunne tenkt og gå til innkjøp av en ny kjøler muligens, og prøve å klokke, for regner med at temperaturene slik de er nå, ikke einer seg for det.

 

Edit: Det er G0 varianten av Q6600 om noen lurer.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Akkurat nå har jeg et MSI P35 Neo F. Den vil liksom ikke strekke seg over 1.3V, og da tenkte jeg litt på å defaulte CPU jfr. guiden som man finner hos VR-Zone -hva er dafault volt på X3210? det står max 1.35V på eska den kom ut av.

 

Er jo ikke sikkert du trenger å justere opp vcore heller da, kommer litt ann på hvor mye du har tenkt å klokke.

Jeg kjører min X3210 på 3ghz med 1,275vcore og den er dønn stabil.

Lenke til kommentar
Er det vits å oppgradere til en Quad 45nm CPU nå eller vente til senere? Vil det være store hoppet fra E6600 til en Q9450 f.eks? Er litt lysten på en ny CPU om ikke så altfor lenge...

 

E6600 er ikke en dårlig CPU, så langt i fra. Spørsmålet her er om du virkelig vil ha quad-core eller ikke. En viktig ting å merke seg er at dagens quad-cores er en smule "fake", det er to dual cores om hverandre. Først med nehalem skal vi se "true quad core", hva nå enn det skal bety. Slik sies det ihvertfall.

 

Akkurat nå droppes prisene på 65nm, hvis du venter til høsten/vinteren vil nok 45nm'erne dale nedover også, pluss at du vil få tidlige opsjoner på Nehalem-CPU'ene. Det må også nevnes at de mest populære 45nm-modellene er nærmest umulige å få tak i for tida. Mitt råd vil være å vente litt til, ihvertfall til over sommeren, og se hva som skjer.

 

I dataverdenen er det alltid kjøperens marked. Tror jeg...

Lenke til kommentar
Er det vits å oppgradere til en Quad 45nm CPU nå eller vente til senere? Vil det være store hoppet fra E6600 til en Q9450 f.eks? Er litt lysten på en ny CPU om ikke så altfor lenge...

 

E6600 er ikke en dårlig CPU, så langt i fra. Spørsmålet her er om du virkelig vil ha quad-core eller ikke. En viktig ting å merke seg er at dagens quad-cores er en smule "fake", det er to dual cores om hverandre. Først med nehalem skal vi se "true quad core", hva nå enn det skal bety. Slik sies det ihvertfall.

 

Akkurat nå droppes prisene på 65nm, hvis du venter til høsten/vinteren vil nok 45nm'erne dale nedover også, pluss at du vil få tidlige opsjoner på Nehalem-CPU'ene. Det må også nevnes at de mest populære 45nm-modellene er nærmest umulige å få tak i for tida. Mitt råd vil være å vente litt til, ihvertfall til over sommeren, og se hva som skjer.

 

I dataverdenen er det alltid kjøperens marked. Tror jeg...

Men var det slik at Nehalem får ny sokkel? LGA1033 elns?

Lenke til kommentar

Monterte ny CPU kjøler idag, Scythe Mine. Klokket Q6600 min til 3GHz, og så langt ser det lyst ut. Sitter å kjører Prime95 for øyeblikket og temperaturen på CPU 1 og 2 har roet seg ned rundt 55, CPU 3 og 4 rundt 50. Stor fremgang fra hva forrige kjøleren min greide(Zalman 9500LED, som jeg lagde en post om litt lengre opp).

 

CPU Vcore satt jeg til 1.3, FSB til 333 og CPU Multiplier står på 9x. Dette er slik det ser ut sålangt værtfall.

 

Edit: Dere som har klokket Q6600 til 3GHz og er fornøyd med det, var har dere Vcore på?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...