Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om prosessoren min er noe å overklokke?

 

Har for øyeblikket en E6400 som er i luft. Har aldri overklokket noe før, så om noen kunne fortalt meg hvordan(guider o.l?) og hvor mye burde jeg klokke (luft avkjølt, temperatur i vedlegg)?

 

Takk for svar!

Endret av Tuftez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
E8200 2,66 GHz - 1250kr - 2,13MHz/kr

E8400 3,00 GHz - 1350kr - 2,22MHz/kr

E8500 3,16 GHz - 1900kr - 1,66MHz/kr

 

Du ser vel at det beste kjøpet her er en E8400..?

 

Det er vel ingen tvil om at E8400 er det beste kjøpet. Problemet er bare at det bare er E8200 som er å få tak i for øyeblikket For de av oss som skal kjøpe nå er det fristende å gå for E8200, og få cpu nå.

Lenke til kommentar
E8200 2,66 GHz - 1250kr - 2,13MHz/kr

E8400 3,00 GHz - 1350kr - 2,22MHz/kr

E8500 3,16 GHz - 1900kr - 1,66MHz/kr

 

Du ser vel at det beste kjøpet her er en E8400..?

 

Det er vel ingen tvil om at E8400 er det beste kjøpet. Problemet er bare at det bare er E8200 som er å få tak i for øyeblikket For de av oss som skal kjøpe nå er det fristende å gå for E8200, og få cpu nå.

 

Jeg gikk for E8200 av denne grunn, og har ikke angret. Klarer 4Ghz stabilt på ca 1.3V. Krever dog at hovedkortet klarer 500FSB.

Lenke til kommentar

Da kjøper du en prosessor med høyere multipler, evt opgraderer hovedkortet :p

 

2bb1: Tror egentlig at det er ganske forskjellig fra prosessor til prosessor innenfor de samme modellene også hva som trengs av volt for å klare 4Ghz stabilt. Tror ikke en er sikret å få ett like godt eksemplar som meg uten videre.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Ja, det er det da. Vet ikke helt hvilke hovedkort som støtter 45nm cpuer, men P5K Deluxe/Premium/P5K-E og tilsvarende Abit-hovedkort klarer oppunder 500fsb med quad, så vil tro disse kortene klarer et stykke opp på 500-tallet med dobbelkjerne.

 

Så dette er noe brukerne må undersøke før de går til innkjøp.

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis er det på load, hvis ikke bør du skaffe deg ny kjøler (noe jeg ville gjort uansett, spesielt om du vil klokke).

 

Uhm, hvis du med "load" mener CPU usage på rundt 30%, så ja, hehe.

 

Jeg er nok ikke interessert i å skaffe meg ny kjøler, så derfor lurte jeg på om det er noe håp for meg å overklokke?

Ettersom noen spørte tidligere, så er hovedkortet mitt en Asus P5N-E SLI.

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis er det på load, hvis ikke bør du skaffe deg ny kjøler (noe jeg ville gjort uansett, spesielt om du vil klokke).

 

Uhm, hvis du med "load" mener CPU usage på rundt 30%, så ja, hehe.

 

Jeg er nok ikke interessert i å skaffe meg ny kjøler, så derfor lurte jeg på om det er noe håp for meg å overklokke?

Ettersom noen spørte tidligere, så er hovedkortet mitt en Asus P5N-E SLI.

Load = "ved last", f.eks. når du kjører testprogram så kjører prosessoren på 100%. Om temperaturene ligger på 55 grader ved 30% last MÅ du skaffe deg ny kjøler om du skal klokke. Mistenker muligens også at den du har nå kanskje ikke er helt optimalt satt på? Var i alle fall veldig høye temperaturer for en dobbeltkjerne.

 

P5N-E Sli vet jeg ikke helt hvor god er med tanke på fsb, men det burde gå greit å overklokke en god del. Ang. kjøp av nye kjøler: Lag deg en ny tråd under "Kjøling"-kategorien, og så legger du ut linken til den nye tråden her, så kan vi komme å hjelpe deg :)

 

På Q6600 så er maks temp anbefalt av Intel 61 på "CPU" og 71 på selve kjernene. Hvor ligger disse temperaturene med E8400?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Forhåpentligvis er det på load, hvis ikke bør du skaffe deg ny kjøler (noe jeg ville gjort uansett, spesielt om du vil klokke).

 

Uhm, hvis du med "load" mener CPU usage på rundt 30%, så ja, hehe.

 

Jeg er nok ikke interessert i å skaffe meg ny kjøler, så derfor lurte jeg på om det er noe håp for meg å overklokke?

Ettersom noen spørte tidligere, så er hovedkortet mitt en Asus P5N-E SLI.

Load = "ved last", f.eks. når du kjører testprogram så kjører prosessoren på 100%. Om temperaturene ligger på 55 grader ved 30% last MÅ du skaffe deg ny kjøler om du skal klokke. Mistenker muligens også at den du har nå kanskje ikke er helt optimalt satt på? Var i alle fall veldig høye temperaturer for en dobbeltkjerne.

 

P5N-E Sli vet jeg ikke helt hvor god er med tanke på fsb, men det burde gå greit å overklokke en god del. Ang. kjøp av nye kjøler: Lag deg en ny tråd under "Kjøling"-kategorien, og så legger du ut linken til den nye tråden her, så kan vi komme å hjelpe deg :)

 

På Q6600 så er maks temp anbefalt av Intel 61 på "CPU" og 71 på selve kjernene. Hvor ligger disse temperaturene med E8400?

Takk for svar!

 

Jeg lager en tråd under Kjøling kategorien i løpet av dagen og ser ossen det går :) Bare et kjapt spørsmål, hvor mye koster en grei kjøler og er det vanskelig å innstallere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...