Gå til innhold

Opera 9.5 på vei


Anbefalte innlegg

Ikke si meg at folk sitter på Windows og klager på at Opera bruker mye ram? WINDOWS bruker mye ram :p Linux bruker gjerne 50mb ram mindre enn Windows i gjennomsnittet, woohoo! :p

 

Hehe, ikke ment for å starte krangel her, bare fremlegger fakta på en litt ertende måte. ;)

8938998[/snapback]

:sleep:

Veel, når Opera bruker mer ram en IE7 og FF på samme plattform må det vel være lov å påpeke det=)

Itillegg er vises en stor del websider "feil" i Opera, det gjør de ikke i IE7 og FF.

Er klar over at det kanskje er Opera som viser sidene "rett", men for brukeren blir sidene feil.

 

Nå regner jeg med du i en annen tråd en denne kan dokumentere Windows bruk av ram, da denne gjelder nettleseren Opera.

8939045[/snapback]

 

Bruker opera mer RAM enn FF og IE? Det er ikke min erfaring, og det med at sider vises "feil" har jeg for å være helt ærlig ikke merket på år og dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker opera mer RAM enn FF og IE? Det er ikke min erfaring, og det med at sider vises "feil" har jeg for å være helt ærlig ikke merket på år og dag.

 

AtW

8939079[/snapback]

Hos meg bruker Opera en god del mer ram en IE/FF. Men så slipper man forsinkelsen ved trykk på tilbake, ved bytting av tabs etc.. Så da er det absolutt verdt det etter min mening..

Lenke til kommentar

Rammen er jo til for å brukes. Når et program bruker mye ram så er det sansynlig at det brukes til noe nyttig. Hva skal man med ledig minne?

 

I opera brukes tydeligvis det meste av rammen til å lagre gamle besøkte nettsider, slik at de skal lastes raskere ved gjenbruk.

Som nevnt tidligere så justerer Opera minnebruket automatisk etter hvor mye ledig man har på maskinen, men til dere som fortsatt ikke er fornøyd så går det jo an å stille inn dette i innstillingene:

 

Opera er satt default til å bruke mye minne hvis det er mye ledig minne.

Man kan endre dette her: Verktøy-->Instillinger...-->Avansert-->Historikk

 

Her er forslag til instillinger ift. mengden RAM:

RAM/      Cache Size

32MB/      OFF

64MB /    4MB

128MB/  10MB

256MB/  20MB

512MB / 40MB

>1024MB/  40-60MB

 

Kilde: www.operawiki.info

8938716[/snapback]

Lenke til kommentar
Ikke si meg at folk sitter på Windows og klager på at Opera bruker mye ram? WINDOWS bruker mye ram :p Linux bruker gjerne 50mb ram mindre enn Windows i gjennomsnittet, woohoo! :p

 

Hehe, ikke ment for å starte krangel her, bare fremlegger fakta på en litt ertende måte. ;)

8938998[/snapback]

:sleep:

Veel, når Opera bruker mer ram en IE7 og FF på samme plattform må det vel være lov å påpeke det=)

Itillegg er vises en stor del websider "feil" i Opera, det gjør de ikke i IE7 og FF.

Er klar over at det kanskje er Opera som viser sidene "rett", men for brukeren blir sidene feil.

 

Nå regner jeg med du i en annen tråd en denne kan dokumentere Windows bruk av ram, da denne gjelder nettleseren Opera.

8939045[/snapback]

 

Bruker opera mer RAM enn FF og IE? Det er ikke min erfaring, og det med at sider vises "feil" har jeg for å være helt ærlig ikke merket på år og dag.

 

AtW

8939079[/snapback]

 

Jeg bruker ww.startsiden.no som startside, i Opera blir siden veldig rotete, bilder og tekst feilplassert feks.

Noen med Opera som kan sjekke om de opplever det samme?

Dette skjer ikke i IE7 eller FF.

 

Opera bruker mer ram enn IE7 og FF, itillegg bruker den mer cpu.

Det er iallefall min erfaring, forhåpentligvis er dette fikset i den nye versjonen.

Lenke til kommentar
Rammen er jo til for å brukes. Når et program bruker mye ram så er det sansynlig at det brukes til noe nyttig. Hva skal man med ledig minne?

 

I opera brukes tydeligvis det meste av rammen til å lagre gamle besøkte nettsider, slik at de skal lastes raskere ved gjenbruk.

Som nevnt tidligere så justerer Opera minnebruket automatisk etter hvor mye ledig man har på maskinen, men til dere som fortsatt ikke er fornøyd så går det jo an å stille inn dette i innstillingene:

 

Opera er satt default til å bruke mye minne hvis det er mye ledig minne.

Man kan endre dette her: Verktøy-->Instillinger...-->Avansert-->Historikk

 

Her er forslag til instillinger ift. mengden RAM:

RAM/       Cache Size

32MB/      OFF

64MB /     4MB

128MB/   10MB

256MB/  20MB

512MB / 40MB

>1024MB/  40-60MB

 

Kilde: www.operawiki.info

8938716[/snapback]

8939126[/snapback]

 

Det er nok mulig det er dette som er problemet hos meg, da jeg har mye ram og mesteparten ledig=)

Å det i Windows attpåtil :roll:

Lenke til kommentar

Enig med resten om at Opera bruker lite RAM og samtidig er rask og fin.

Det jeg derimot opplever (på jobb PC'en som er en P4 2.0Ghz med 768MB RAM) er at ved flash og integrert windows media player i nettsider spiser litt ekstra og at Opera da ofte henger med 99% cpu kraft. Lukker Opera, men prosessen står og henger og må killes eller vente 3-6 minutter før den skjønner at jeg skal stenge.

 

Sikkert bare noe med jobb PC'en som er FUBAR.

Lenke til kommentar
RAM-debatten er totalt uviktig med mindre noen her sitter med 256mb eller mindre på maskinen sin. Og hvis noen gjør det bør de kontakte NAV for å skaffe seg en jobb.

 

For øvrig syntes jeg det er lite "synlige" forbedringer siden 9.2, særlig siden det har gått hva... to år?

 

Tydelig at desktop browseren har falt litt i bakleksa i forhold til de mobile versjonene. (Som er fantastisk bra, det må innrømmes.)

8938733[/snapback]

 

om man ikke har xxxxMB ram på datamaskinen, så betyr ikke det at man går på fattigkassa!

bare at man kanskje bruker pengene på noe annet.

 

ang. når opera 9.2 kom ut, så treffer du nok bedre om du bytter ut dine 2år med måneder! siden det er omtrent 2-3 måneder siden den kom ut.

 

det er gjerne greit at ting ikke oppdateres hver dag også.

programmer som vil oppdatere seg hver gang de startes er i allefall jeg kritisk til!

(ad aware og lignende er unnskyldt.)

Lenke til kommentar

Forskjellen er at Opera er utviklet bl. a. for systemer som har minimalt med minne, og kan derfor klare seg med svært lite minne om den må. Dersom den har tilgang på minne bruker den det.

Et svært godt eksempel på dette er på mobile platformer hvor opera tusler og går uansett hvor tunge sider man er beveger seg rundt på, mens andre mobile browsere begynner å slite med minne ganske så fort.

 

Forøvrig er flash-plugin den egentlige synderen svært ofte når folk klager på ulike browsere. Flash suger opp minne, og er i tillegg ganske ustabilt. Når flash kræsjer drar den som regel med seg hele browseren (gjelder i hvertfall IE og opera). Og flash har en lei tendens til å gjøre nettopp det.

For en del måneder siden hadde jeg problemer med at vg.no kræsjet både ie og opera (ff vet jeg ikke, da jeg ikke bruker den) ca hvert 5 besøk. Det var nemlig et reklamebanner inne i reklamerulleringa som kræsja flash hver eneste gang.

 

Oppsummering: Om man har lite minne tilgjengelig så er opera veien å gå, opera klarer seg med svært lite minne sammenlignet med konkurentene.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ww.startsiden.no som startside, i Opera blir siden veldig rotete, bilder og tekst feilplassert feks.

Noen med Opera som kan sjekke om de opplever det samme?

Dette skjer ikke i IE7 eller FF.

 

Opera bruker mer ram enn IE7 og FF, itillegg bruker den mer cpu.

Det er iallefall min erfaring, forhåpentligvis er dette fikset i den nye versjonen.

8939135[/snapback]

 

Opera hos meg viser startsiden.no helt fint, både i linux og windows.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ww.startsiden.no som startside, i Opera blir siden veldig rotete, bilder og tekst feilplassert feks.

Noen med Opera som kan sjekke om de opplever det samme?

Dette skjer ikke i IE7 eller FF.

 

Opera bruker mer ram enn IE7 og FF, itillegg bruker den mer cpu.

Det er iallefall min erfaring, forhåpentligvis er dette fikset i den nye versjonen.

8939135[/snapback]

 

Startsiden.no funker helt fint her. Hvilken versjon har du?

 

Det kan godt hende at Opera bruker en god slump minne og prosessorkraft. Jeg er mer opptatt av at den støtter web-standarder bedre enn noen annen web-leser, er rask, responsiv og komfortabel å bruke og ikke minst har det man trenger av funksjonalitet. :thumbup:

 

Ellers koker jo dette ned til smak og behag, som så mye annet.

Endret av wizkid
Lenke til kommentar
Jeg bruker ww.startsiden.no som startside, i Opera blir siden veldig rotete, bilder og tekst feilplassert feks.

Noen med Opera som kan sjekke om de opplever det samme?

Dette skjer ikke i IE7 eller FF.

 

Opera bruker mer ram enn IE7 og FF, itillegg bruker den mer cpu.

Det er iallefall min erfaring, forhåpentligvis er dette fikset i den nye versjonen.

8939135[/snapback]

 

Startsiden.no funker helt fint her. Hvilken versjon har du?

 

Det kan godt hende at Opera bruker en god slump minne og prosessorkraft. Jeg er mer opptatt av at den støtter web-standarder bedre enn noen annen web-leser, er rask, responsiv og komfortabel å bruke og ikke minst har det man trenger av funksjonalitet. :thumbup:

 

Ellers koker jo dette ned til smak og behag, som så mye annet.

8939281[/snapback]

 

Bruker versjon 9.2

 

Slik blir startsiden hos meg:

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Det eneste jeg ikke liker ved Opera er når det kræsjer og "glemmer" alle tabs jeg hadde oppe (i perioder mange, opptil 20+). Det har også skjedd at det kræsjer og fjerner alle snarveiene jeg har lagt inn i verktøylinjene, hvor du drar tabene for lettere tilgang, og når det har skjedd noen ganger begynner det å bli passe irriterende.

 

Det verste som skjedde meg var da stort sett alle av fler hundre bokmerker plutselig forsvant.. men det hadde en klar sammenheng med at jeg hadde startet FRAPS videorecording uten å vite det, og det spiste opp alt ledig minne på samme partisjon. Desverre var altså dette måten Opera reagerte på (slettet stort sett samtlige bokmerker samt all e-mail i Opera mailklienten og alle meldinger og abbonnement i newsgroups).

 

Utover det og muligens minnebruk, synes jeg fremdeles at Opera er kongen på haugen. Det er en svært fleksibel webbrowser, og når den ikke har slike problemer er den bunn solid for meg.

 

Jeg har forresten byttet hurtigtast for videorecording i FRAPS :ph34r:

Lenke til kommentar
Det eneste jeg ikke liker ved Opera er når det kræsjer og "glemmer" alle tabs jeg hadde oppe (i perioder mange, opptil 20+). Det har også skjedd at det kræsjer og fjerner alle snarveiene jeg har lagt inn i verktøylinjene, hvor du drar tabene for lettere tilgang, og når det har skjedd noen ganger begynner det å bli passe irriterende.

8939441[/snapback]

Dette tror jeg ikke skyldes Opera. Selv har jeg hatt et utall kræsj (grunnet flash) og Opera har aldri mistet tabs.

Derimot har jeg opplevd det en gang, og da hadde jeg kjørt et program en liten stund før som renset registeret og browser-settings.

Er det mulig at du enten kjører et slikt program ofte, eller at du har et program som gjør noe lignende som automatisk kjører på intervall. For der tror jeg nemlig du har synderen.

Lenke til kommentar
Selv har jeg hatt et utall kræsj (grunnet flash)

8939474[/snapback]

 

Jeg har fortsatt ikke fått til flash i Opera. Håper de får fikset dette nå. Må alltid bruke IE til videoer på nett.. :(

8939510[/snapback]

Hva er det du ikke får til? Å installere plug-in?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...