Gå til innhold

Opera 9.5 på vei


Anbefalte innlegg

Jeg har 21 tabs oppe akkuratt nå og Opera 9.21 bruker 176MB RAM. Så enkelt og greit Opera bruker litt av det minne som er tilgjengelig, så spørs hvor mye annet minne som er i bruk av andre programmer. Har man 1GB minne og 700MB er ledig, så hvorfor ikke utnytte den ledige RAM'en og heller "snøre" inn når det er behov fra andre programmer. Dette gjør Opera, nevnt flere ganger tidligere i tråden.

 

Jeg har også "kun" 1024MB RAM.

8972442[/snapback]

 

Jeg har 44 åpne tabs fordelt på to vinduer. Et for "stricktly business" og et for ting som dette. 4 av tabs'a mine er eBay som er kjent for å være litt plagsomt i Opera. 4 for diskusjon.no. 8-10 for research av min neste telefon.

 

Dette tar totalt 149MB av totalt 2GB.

 

Prøv å gjøre det samme i IE eller firefox.

 

Siden jeg har tablista vertikalt på venstre side, og siden jeg har to vinduer, er tittelen på hver eneste tab godt leselig med ca 18-22 bokstaver (avhengig av antall store bokstaver). Og da har jeg plass til ca 25 tabs til fordelt på de to vinduene. I tillegg får jeg opp et preview når jeg peker på hver tab. Og dette tar altså bare 149MB.

 

Jeg er kjempefornøyd med minnebruken i Opera.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Har installert Opera på nytt nå, slettet alle brukerfiler før installasjon.

Fremdeles samme problemet, men slår jeg av visning av bilder vises startsiden helt fint.

 

Kjører forøvrig Vista, med PPT på 110%, har ikke prøvd sette PPT til 96 som er default.

8947723[/snapback]

 

Prøv å deaktivere "Tilpass til vindusbredde" ("Fit to width"). Denne er skrudd på ifølge screenshot'et, og kan gjøre at innholdet blir skviset sammen..

Endret av poi
Lenke til kommentar
Har installert Opera på nytt nå, slettet alle brukerfiler før installasjon.

Fremdeles samme problemet, men slår jeg av visning av bilder vises startsiden helt fint.

 

Kjører forøvrig Vista, med PPT på 110%, har ikke prøvd sette PPT til 96 som er default.

8947723[/snapback]

 

Prøv å deaktivere "Tilpass til vindusbredde" ("Fit to width"). Denne er skrudd på ifølge screenshot'et, og kan gjøre at innholdet blir skviset sammen..

9296119[/snapback]

 

Problemet var Adblock i Norton Internet Security 2007, siden vistes fint når denne ble fjernet.

 

Forøvrig har jeg gått over til Firefox som parkerer Opera på de fleste områder=)

Lenke til kommentar
Forøvrig har jeg gått over til Firefox som parkerer Opera på de fleste områder=)

9296862[/snapback]

Interesant påstand. Personlig vil jeg da svare med at Opera parkerer Firefox på de aller fleste områder.

 

Men. Smaken er som baken, etc.

9297149[/snapback]

 

Hmm, FF er mer brukervennlig, medfølgende genial adblock, websider vises rett ved forstørring av tekst, bruker mindre ram og cpu, enkel add.on håndtering+++

 

Feks om jeg kjører den bærbare på max batteri, der max prosessorkraft er 800 mhz, da er Opera veeeldig treig, mens FF er like kjapp som vanlig.

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Hmm, FF er mer brukervennlig, medfølgende genial adblock, websider vises rett ved forstørring av tekst, bruker mindre ram og cpu, enkel add.on håndtering+++

9297528[/snapback]

Skal ikke si noe annet enn følgende:

 

At FF er mer brukervennlig er en særdeles objektiv påstand. Selv føler jeg meg handicapet når jeg bruker FF sammenlignet med opera.

 

Og her i gården sluker FF cpu og ram sammenlignet med Opera. FF er nesten like ille som IE, ikke helt men nesten.

 

Forøvrig er dette feil tråd å diskutere forskjellene på Opera og FF, så det er siste ord fra meg. Og igjen. Smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Har installert Opera på nytt nå, slettet alle brukerfiler før installasjon.

Fremdeles samme problemet, men slår jeg av visning av bilder vises startsiden helt fint.

 

Kjører forøvrig Vista, med PPT på 110%, har ikke prøvd sette PPT til 96 som er default.

8947723[/snapback]

 

Prøv å deaktivere "Tilpass til vindusbredde" ("Fit to width"). Denne er skrudd på ifølge screenshot'et, og kan gjøre at innholdet blir skviset sammen..

9296119[/snapback]

 

Problemet var Adblock i Norton Internet Security 2007, siden vistes fint når denne ble fjernet.

 

Forøvrig har jeg gått over til Firefox som parkerer Opera på de fleste områder=)

9296862[/snapback]

 

Aha, la merke til det manglet adbanner på toppen av screenshotet... (og, litt for sent, at det var et forholdsvis gammelt innlegg jeg svarte på.....fant det fra forsida via opera 9.23...)

 

hvis FF parkerer opera, må det være med en del extensions installert...men til tv2 webtv (sumo) bruker jeg faktisk FF da opera ikke takler disse sidene.... (hverken med eller uten adblocker aktivert...)

 

edit:

Kompatibilitet: Opera+Vista er forresten dårlig kombinasjon, henger seg daglig..., men reddes av "continue last session"-funksjonen.

 

Minnebruk; savner en "flush cache"-funksjon for å fjerne gamle sider i trashcan/history, finnes denne valgmuligheten? Hvis man lukker en en minne-slukende side, synker ikke Operas RAM-forbruk tilsvarende, har jeg inntrykk av

Endret av poi
Lenke til kommentar
FF er mer brukervennlig

Uenig. Man må installere en haug ekstra tillegg for å få grunnleggende funksjonalitet, og dette slutter å funke når du oppgraderer.

 

medfølgende genial adblock

Opera ja. I Firefox må du installere tredjepartsprogramvare :(

 

websider vises rett ved forstørring av tekst

Dette er det jo Opera som gjør riktig, da den forstørrer alt. Mozilla er så misunnelig på denne funksjonaliteten i Opera at det er en høy prioritet i neste versjon av Firefox :D

 

bruker mindre ram og cpu

Opera bruker mindre RAM og CPU enn Firefox, og det er et ubestridt faktum. Opera kan tross alt kjøre på mobiltelefoner, i motsetning til Gecko.

 

enkel add.on håndtering

Ja, hvis man liker at addons slutter å fungere når man oppgraderer...

 

Feks om jeg kjører den bærbare på max batteri, der max prosessorkraft er 800 mhz, da er Opera veeeldig treig, mens FF er like kjapp som vanlig.

9297528[/snapback]

Da er det et problem på din PC, for Opera er både raskere og bruker mindre minne enn Firefox.

 

Men hvorfor spammer du en Opera-tråd med irrelevant Firefox-tull?

Lenke til kommentar
Feks om jeg kjører den bærbare på max batteri, der max prosessorkraft er 800 mhz, da er Opera veeeldig treig, mens FF er like kjapp som vanlig.

9297528[/snapback]

Da er det et problem på din PC, for Opera er både raskere og bruker mindre minne enn Firefox.

 

 

Anraklig ligger svaret i addblocken, ser ikke ut som sony har fått med seg at det er adblock i opera, og om han blokker flash med FF og ikke i opera så krever det nok mer med opera, flash bruker urovekkende mye CPU.

 

AtW

Lenke til kommentar
Feks om jeg kjører den bærbare på max batteri, der max prosessorkraft er 800 mhz, da er Opera veeeldig treig, mens FF er like kjapp som vanlig.

9297528[/snapback]

Da er det et problem på din PC, for Opera er både raskere og bruker mindre minne enn Firefox.

 

 

Anraklig ligger svaret i addblocken, ser ikke ut som sony har fått med seg at det er adblock i opera, og om han blokker flash med FF og ikke i opera så krever det nok mer med opera, flash bruker urovekkende mye CPU.

 

AtW

9299260[/snapback]

 

Joda, jeg vet det er adblock i Opera, men sidene er veldig stygge med den aktivert, da den ikke justerer siden når reklamen er blokkert.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
enkel add.on håndtering

Ja, hvis man liker at addons slutter å fungere når man oppgraderer...

9299253[/snapback]

 

Og det at man i det hele tatt _trenger_ a installere addons. Opera har alt forhandsinstallert _og_ installasjonsfilen tar mindre plass.

9299970[/snapback]

 

Hmm, så alt er forhåndsinstallert i Opera?

 

I FF bruker jeg Foxmarks for synkronisering av bokmerker mellom maskiner og for backup, hvor i Opera finner jeg dette?

 

Adblock som funker?

 

Opera begynner bli som Nero..

Lenke til kommentar

Heh, litt morsomt å se hvordan folk er så hysterisk for at et program bruker mye minne. I linux-verden har de skjønt at ubrukt minne har ingen funksjon, og alt minne blir brukt hele tiden. Dermed går mange funksjoner mye raskere, ettersom det er cachet opp i minnet. I Vista har MS endelig skjønt dette, og de bruker minnet langt mer effektivt enn i eldre operativsystem som XP. Så OM Opera hadde brukt opp alt ledig minne på maskinen, så er det bare positivt egentlig. Nå skal det sies at Opera ikke er programmert til å bruke alt ledig minne som cache, men man kan stille inn at man vil cache opp så og så mye, og dermed få det til å gå raskere på systemer med masse minne. Mulig dette kan gjøres i Firefox, det skal jeg ikke si noe om.

 

...minnelekkasjer derimot, det er ikke bra. Men jeg personlig har liten erfaring med minnelekkasjer i Opera. Andre er kanskje av en annen erfaring?

 

Og vær så snill å slutte med alt dette "min nettleser er best" tullet, det er jo helt hull i hodet! Både Opera og Firefox er fantastiske produkter, og begge har bidratt enormt til utviklingen av nettsider og nettlesere generelt. Firefox med sin populæritet, tilpasningsdyktighet og brede appell, Opera med sine nyvinninger, ressursbruk og oppfinnsomhet. Ikke minst har Opera åpnet helt nye arenaer for nettsider (Opera Mini for eksempel)

 

Om dere skal være sure på noen, vær sur på Internet Explorer. Dette monopolistiske møkkaprogrammet har på egenhånd ødelagt millioner av nettsider med sin elendige kodehåndtering og foreldete standard-støtte.

 

Og hører jeg en eneste firefox tulling skrike om at Opera er bloatware tror jeg at jeg sprekker. Det er det mest hull i hodet argumentet jeg noensinne har hørt, da Opera har en liten installer, liten ressursbruk og er så kjapp som den er. Ingen av "bloat"-funksjonene hindrer vanlig surfing på noen måte, men er bare tilgjengelig som en ekstrafunksjon for de som ønsker det...

 

Edit: liten leif

Endret av DrThomas
Lenke til kommentar

Og hører jeg en eneste firefox tulling skrike om at Opera er bloatware tror jeg at jeg sprekker. Det er det mest hull i hodet argumentet jeg noensinne har hørt, da Opera har en liten installer, liten ressursbruk og er så kjapp som den er. Ingen av "bloat"-funksjonene hindrer vanlig surfing på noen måte, men er bare tilgjengelig som en ekstrafunksjon for de som ønsker det...

 

Edit: liten leif

9300088[/snapback]

 

Men hva er vitsen med å inkludere en hel masse ekstra funksjoner som bare funker halveis?

 

Bruker må jo allikavel finne ett 3-parts program for å dekke sitt behov.

Lenke til kommentar

Sideoppbyggingen avgjør hvorvidt Opera presenterer den godt eller dårlig etter Adblocking. Om FF bygger om siden får være dems sak, kan ikke se at det alltid er så smart heller.

Når det er sagt så er dette en opplysningstråd for Opera 9.5 og ikke en sytetråd for FF fanboys. Begge nettleserene er sikkert gode, majoriteten av lesere i denne tråden foretrekker Opera. Av åpenbare grunner. Du ser neppe meg poste Operapropaganda eller FF-skit i en FF tråd.

 

En ting skal jeg imidlertid ha meg frabedt, det er å sammenligne Opera med Nero Bloatware. Da får du i såfall agumentere litt mere uttypende og ikke slenge rundt med tullete påstander. At du også finner en -1- funksjon i FF som ikke Opera har skulle bare mangle, de er jo ikke like. Tror du ikke vi finner tilsvarende 'manglende' funksjonslitet ved FF?

 

Jeg bruker i alle fall Opera fordi alt jeg trenger er med i installasjonen, jeg slipper å lete meg frem til alle mulige typer plugins for å få det til å funke. Ved oppgradering funker også alt, trenger ikke fikse plugins på nytt. Minnebruken tilpasses systemets tilgjengelige ressurser og leseren er meget rask å navigere i med mouse gestures, caching av historikken, speed dial og fast forward for å nevne noe funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Mozze, innse at FF-fanboys er laverestående vesener. Fornuft og argumentasjon biter ikke :)

9301222[/snapback]

 

Hmm, fornuft og argumentasjon?

 

Rart at jeg da OPPLEVER Opera helt annerledes enn hans "fornuftige argumentasjon"?

 

Forøvrig begynner jeg innse at om man bruker noe annet enn Linux og Opera betegnes man som laverestående her ja.

 

Er det virkelig noen her som påstår at Opera sin adblock er bedre enn FF sin når det i opera vises store hvite felt der reklamen har vært?

 

Glad at ikke den type fornuft og argumentasjon biter på meg iallfall da=)

Lenke til kommentar
Mozze, innse at FF-fanboys er laverestående vesener. Fornuft og argumentasjon biter ikke :)

9301222[/snapback]

 

Hmm, fornuft og argumentasjon?

 

Rart at jeg da OPPLEVER Opera helt annerledes enn hans "fornuftige argumentasjon"?

 

Forøvrig begynner jeg innse at om man bruker noe annet enn Linux og Opera betegnes man som laverestående her ja.

 

Er det virkelig noen her som påstår at Opera sin adblock er bedre enn FF sin når det i opera vises store hvite felt der reklamen har vært?

 

Glad at ikke den type fornuft og argumentasjon biter på meg iallfall da=)

9301338[/snapback]

 

De aller fleste bruker jo FF med Linux... hallo liksom :p

 

Men er det adblocken sin feil eller nettleseren sin feil når reklamen blir blokkert og nettleseren likevel viser nettsiden med reklamen kuttet vekk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...