Gå til innhold

Opera 9.5 på vei


Anbefalte innlegg

Her ser du hva som skjer:

 

http://whyfirefoxisblocked.com/

 

Flere og flere sider har begynt med dette.

 

Reklame er med på å finansiere mange, mange sider. Jeg personlig bruker "content blocker" som nettopp en "content blocker". Reklame er ikke et problem i seg selv. Det er hvis den er irriterende/i veien at jeg fjerner den. Som regel lar jeg det være igjen reklame på sidene, med mindre de er enormt store eller blinker, lager lyd, el.l. Men det trenger ikke være reklame heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her ser du hva som skjer:

 

http://whyfirefoxisblocked.com/

 

Flere og flere sider har begynt med dette.

 

Reklame er med på å finansiere mange, mange sider. Jeg personlig bruker "content blocker" som nettopp en "content blocker". Reklame er ikke et problem i seg selv. Det er hvis den er irriterende/i veien at jeg fjerner den. Som regel lar jeg det være igjen reklame på sidene, med mindre de er enormt store eller blinker, lager lyd, el.l. Men det trenger ikke være reklame heller.

9310517[/snapback]

 

Jaha.... jeg har enda tilgode å møte på en slik side...

for å si det på en annen måte, jeg håper jeg snart møter på en slik side=)

 

å jeg håper jeg møter på en slik side i FF, å ikke i Opera, for en slik side kan jeg garantere deg blir stengt!

 

det får da f--- være måte på!!

Lenke til kommentar
Her ser du hva som skjer:

 

http://whyfirefoxisblocked.com/

 

Flere og flere sider har begynt med dette.

 

Reklame er med på å finansiere mange, mange sider. Jeg personlig bruker "content blocker" som nettopp en "content blocker". Reklame er ikke et problem i seg selv. Det er hvis den er irriterende/i veien at jeg fjerner den. Som regel lar jeg det være igjen reklame på sidene, med mindre de er enormt store eller blinker, lager lyd, el.l. Men det trenger ikke være reklame heller.

9310517[/snapback]

 

Dette tror jeg er en del av trenden der man hevder at avsenderen av et budskap har rett til å bestemme hvordan mottakeren skal tolke eller bruke budskapet.

På samme måte har musikkindustrien lenge ønsket at "budskapet" deres, altså musikken, kun skal være tilgjengelig på original-CDn uten at brukeren skal kunne kopiere den til andre media.

 

Jeg syns dette er usmakelig, fordi det ligger i menneskets naturrett å kunne tolke, sortere bort eller motta hele eller deler av et budskap på den måten en selv velger. Avsenderen av budskapet behøver ikke like dette, men det er ikke opp til avsenderen å bestemme.

 

Dette strider i mot kommersielle argumenter, f.eks. "uten reklameinntekter ville du ikke sett den siden du leser" osv. Det kan være riktig, men det mener jeg er mindre viktig i forhold til det jeg nevnte.

Andre medier som også bruker reklame som hel eller delvis finansiering, enten aviser, TV, radio e.l., klarer seg fint selv om brukeren fint kan overse reklamen om han/hun ønsker, ved å bla videre, slå på en annen kanal osv.

 

EDIT: Oi, dette ble veldig off-topic.

ONTOPIC: Jeg bruker Opera, og kommer til å fortsette med det ^^ Jeg pleier ikke blokkere så mye reklame, men en sjelden gang gjør jeg det med irriterende reklamer.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Såeh, med andre ord kan vi brukere slå fast at om vil du bli plaget av reklame, bruk Opera!!

 

Ønsker du derimot selv bestemme om du vil se reklame el ikke, bruk Firefox

I'm speechless. Det er jo helt klart det som er forskjellen på Opera og den klart overlegne Fx.

9312426[/snapback]

 

Nope, kun atter en liten fordel med Firefox=)

Lenke til kommentar
Enig med resten om at Opera bruker lite RAM og samtidig er rask og fin.

Det jeg derimot opplever (på jobb PC'en som er en P4 2.0Ghz med 768MB RAM) er at ved flash og integrert windows media player i nettsider spiser litt ekstra og at Opera da ofte henger med 99% cpu kraft. Lukker Opera, men prosessen står og henger og må killes eller vente 3-6 minutter før den skjønner at jeg skal stenge.

 

Sikkert bare noe med jobb PC'en som er FUBAR.

8939187[/snapback]

Jeg hadde og problem med at Opera prosessen hang etter lukking tidligere.

Jeg tok alltid vare på hele Profile mappen når jeg tok en nyinstall av XP, og fant ut at dette var problemet.

Når jeg tog en helt ren installasjon av ny Opera, forsvannt dette problemet hos meg. Så det var en eller annen bug som hang igjen fra tidligere versjoner går jeg ut ifra

Lenke til kommentar
Såeh, med andre ord kan vi brukere slå fast at om vil du bli plaget av reklame, bruk Opera!!

 

Ønsker du derimot selv bestemme om du vil se reklame el ikke, bruk Firefox

I'm speechless. Det er jo helt klart det som er forskjellen på Opera og den klart overlegne Fx.

9312426[/snapback]

 

Nope, kun atter en liten fordel med Firefox=)

9312430[/snapback]

 

Opera kan da blokkere reklame? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Opera bruker mer RAM enn Internet Explorer, så jeg er enig med xNINJA.

8938645[/snapback]

 

Sitter med både Opera og IE7 oppe nå, har 3 faner på begge. IE7 bruker 88MB RAM, og Opera bruker 70MB RAM. Når det gjelder cpu bruken nettleseren tar ligger Opera på 5-15% av cpu bruken når jeg har Opera over hele skjermen og samtidig bruker den(så lenge IE7 bare ligger i bakgrunnen tar den 1-3% cpu kraft). Når jeg gjør omvendt(bruker IE7, Opera ligger i bakgrunn) tar IE7 20-35% cpu kraft, mens opera ligger på 0-1% cpu kraft.

 

Har hvertfall kommet fram til at dersom du bare skal ha 1-2 sider oppe er det IE7 som bruker minst RAM, fler sider enn dette og IE7 tar igjen opera når det gjelder RAM bruk

Lenke til kommentar

Sony123: Det er utrolig hvor mye energi du bruker for å forsvare at du kommer med off topic informasjon som absolutt ikke passer inn i tråden.

 

Jeg spør deg:

 

1) Hvorfor skal du plent skrive om hvor dårlig opera er og hvor bra ff er i en tråd som omhandler opera? Særlig med tanke på alt du skriver er svært så subjektive oppfatninger.

 

2) Hvorfor prøver du å kamuflere subjektive oppfatninger som fakta?

 

For å si det slik, du provoserer på deg mange erfarne brukere av forumet her med en oppførsel som mange på forumet mener er umoden og unødvendig oppførsel.

Lenke til kommentar

Ja, var en del rot her inne. Uansett, jeg ser det går varmt for seg angående de hvite rammene som Opera legger igjen når enkelte reklamer blir blokkert. Jeg hadde på min side vært sjeleglad om den gjorde såpass, her hjelper det ingenting å blokkere reklamen femten ganger, den dukker like greit opp igjen neste gang siden oppdateres...

 

Er det noe jeg gjør feil eller muligens noe feil med Opera? Etterlyser vel egentlig en funksjon som kan blokkere alle url-er som f.eks begynner med http://ad1.asdf.no/annonse....

 

Jeg får ihvertfall ikke blokkert reklame eller noe som helst innhold uansett hvor mye jeg prøver :S

 

GLEM DET!

Jeg er en stor svart bavian som ikke leser instruksjoner, det er nemlig mulig å blokkere uten å bruke shift-knappen også.... :wallbash::wallbash:

 

Brukte 3 sekunder på operawiki.info for å finne det ut...

Endret av devo_thj
Lenke til kommentar
Ja, var en del rot her inne. Uansett, jeg ser det går varmt for seg angående de hvite rammene som Opera legger igjen når enkelte reklamer blir blokkert. Jeg hadde på min side vært sjeleglad om den gjorde såpass, her hjelper det ingenting å blokkere reklamen femten ganger, den dukker like greit opp igjen neste gang siden oppdateres...

 

Er det noe jeg gjør feil eller muligens noe feil med Opera? Etterlyser vel egentlig en funksjon som kan blokkere alle url-er som f.eks begynner med http://ad1.asdf.no/annonse....

 

Jeg får ihvertfall ikke blokkert reklame eller noe som helst innhold uansett hvor mye jeg prøver :S

9314176[/snapback]

 

Bruk *, f.eks http://ad1.asdf.no/*

Lenke til kommentar
Såeh, med andre ord kan vi brukere slå fast at om vil du bli plaget av reklame, bruk Opera!!

 

Ønsker du derimot selv bestemme om du vil se reklame el ikke, bruk Firefox

9312418[/snapback]

Nei, begge kan blokkere reklame. Poenget er at Firefox begynner å få et dårlig rykte på grunn av AdBlock. Riktig eller galt, resultatet er uansett det vi ser her. Opera fokuserer på at man kan blokkere innhold. For eksempel irriterende avatarer i et forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...