Gå til innhold

Kjøpsplan, noen som har tips til endring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det lønner seg for deg å skrive dette ned på et ark og gi det til ekspeditøren i fotobutikken, og ikke si et eneste ord. Kan jo hende det kommer ei dame forbi, eller ekspeditrisen er ei dame og du går ut døra med en Canon 400D med kitobjektiv :D

8988192[/snapback]

 

Jeg tror faktisk ikke Mr. Olsen hadde gått for noe som helst av Canon UANSETT om de hadde gruset Nikon på alt (tenkte en hypotetisk situasjon frem i tid). Han er gift med Nikon.. hehe

Lenke til kommentar
Tror det lønner seg for deg å skrive dette ned på et ark og gi det til ekspeditøren i fotobutikken, og ikke si et eneste ord. Kan jo hende det kommer ei dame forbi, eller ekspeditrisen er ei dame og du går ut døra med en Canon 400D med kitobjektiv :D

8988192[/snapback]

 

Jeg tror faktisk ikke Mr. Olsen hadde gått for noe som helst av Canon UANSETT om de hadde gruset Nikon på alt (tenkte en hypotetisk situasjon frem i tid). Han er gift med Nikon.. hehe

8988240[/snapback]

 

Hvis selgeren er en tidligere Miss Norge og hadde glemt klærne hjemme, så er det mulig at det hhadde blitt Canon på han også ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis selgeren er en tidligere Miss Norge og hadde glemt klærne hjemme, så er det mulig at det hhadde blitt Canon på han også ;)

 

Tom

8988250[/snapback]

 

Selv ikke DA tror jeg han hadde gått for Canon.. har du sett hans tidligere innlegg? hehe

 

PS:

Mr. Olsen. Regner med du skjønner at dette er uskyldig ironi!

Lenke til kommentar
Tror det lønner seg for deg å skrive dette ned på et ark og gi det til ekspeditøren i fotobutikken, og ikke si et eneste ord. Kan jo hende det kommer ei dame forbi, eller ekspeditrisen er ei dame og du går ut døra med en Canon 400D med kitobjektiv :D

8988192[/snapback]

 

Jeg tror faktisk ikke Mr. Olsen hadde gått for noe som helst av Canon UANSETT om de hadde gruset Nikon på alt (tenkte en hypotetisk situasjon frem i tid). Han er gift med Nikon.. hehe

8988240[/snapback]

 

Hvorfor skal jeg bytte, av grunn?

Lenke til kommentar
Hvis selgeren er en tidligere Miss Norge og hadde glemt klærne hjemme, så er det mulig at det hhadde blitt Canon på han også ;)

 

Tom

8988250[/snapback]

 

Selv ikke DA tror jeg han hadde gått for Canon.. har du sett hans tidligere innlegg? hehe

 

PS:

Mr. Olsen. Regner med du skjønner at dette er uskyldig ironi!

8988261[/snapback]

 

Nei det kjønner jeg ikke.... :ermm: ..................... :devil:

 

Hvis selgeren er en tidligere Miss Norge og hadde glemt klærne hjemme, så er det mulig at det hhadde blitt Canon på han også ;)

 

Tom

8988250[/snapback]

 

Kanskje jeg hadde kjøpt et Canonfiler som hadde passet til kit, så hadde jeg kunne hatt det som reserve i sekken, but nothing else.

Lenke til kommentar
549 for forsikring på en blits? Hvor er det du kjøper det? Det kan da umulig lønne seg...

8994904[/snapback]

 

JP :whistle:

 

4 års supersikring.

 

1. Dekningsomfang:

 

Forsikringen dekker de anførte apparater mot:

 

Normale reparasjonsomkostninger ved enhver skade som følge av plutselig og uforutsette utenfra kommende hendelser, som gjør produktet uanvendelig, herunder hendelige uhell, som f.eks støt- eller fuktskade.

Skade oppstått ved normal slitasje, eksempelvis på mekaniske deler.

Omkostninger til rensning av apparatet i forbindelse med nedbrudd.

Alle forsikringsdekninger er tegnet i Bankers Insurance Company Limited, reg. nr. UK-2341082.

2. Forsikringsperioden

Forsikringsperioden er 4 år (Mp3-spillere 2 år) og regnes fra produktets kjøpsdato.

 

3. Skadeanmeldelse

Skade skal umiddelbart, og senest 3 måneder etter skaden er inntruffet, meldes til forsikringsselskapet via Japan Photo.

 

4. Erstatning

Forsikringen erstatter reparasjon hos Japan Photo. Den maksimale erstatning er produktets verdi som nytt. Såfremt reparasjonsomkostningene vil overstige den maksimale erstatning, erklæres produktet totalskadet. Forsikringsselskapet erstatter med et annet tilsvarende produkt, dog høyest svarende til den maksimale erstatning. Reparasjon kan kun foretas av Japan Photo eller av reparatør anvist av forsikringsselskapet.

 

5. Forsikringen dekker ikke:

Tilbehør og løsedeler, eksempelvis ledninger, ”Link-installasjoner, kabler, lamper, batterier, film, videobånd, software og lign.

Brann.

Hvis fabrikantens eller bruksanvisningens anvisninger til generelle betjening eller regelmessige vedlikehold ikke er overholdt.

Mindre skrammer (riper m.m.), som ikke nedsetter apparatets bruksverdi.

Indirekte skader (følgeskader f. eks. film eller bånd).

Tyveri eller tap, f.eks. glemte eller forlagte apparater.

Uforsvarlig oppbevaring, anvendelse og betjening av apparatet.

Service, som ikke skyldes en dekningsberettiget skade.

Skade oppstått ved uforsvarlig innpakning under transport og forsendelse.

Denne forsikring dekker subsidiert i forhold til andre forsikringer, som måtte dekke samme apparat. Dekker annen forsikring likeledes subsidiert, anvendes Forsikringsavtalelovens bestemmelser om dobbeltforsikring.

 

6. SuperSikring bortfaller helt eller delvis såfremt:

Det med vilje er tilbakeholdt eller gitt feil opplysninger av betydning for bedømmelse av skaden.

Forsikringstaker med vilje har fremkalt forsikringsbegivenheten.

Det er ytet totalskadeerstatning. Forutbetalt premie tilbakebetales ikke. For forsikringen gjelder at såfremt risikoen ufrivillig opphører på apparatet, f.eks. fordi det er tale om tyveri, som bekjent ikke dekkes av nærværende forsikring, tilbakebetales som forholdsmessig premie.

7. Oppsigelse:

Fra kjøpsdatoen er det 30 dagers angrerett for tegnet forsikring. Etter det kan forsikringen ikke sies opp, dog gjelder nedenstående regler:

 

Ved enhver skade kan både forsikringsselskapet og forsikringstaker senest 14 dager etter avgjørelsen, si opp forsikringen til nestkommende 1. i måneden. Forutbetalt premie tilbakebetales. For SuperSikring gjelder Forsikringsavtaleloven.

Lenke til kommentar

Tja, det er langt fra alle som løper rett i butikken hver gang det begynner å renne veske ut av munnviken. Noen av oss klarer oss faktisk med samme hus, blitz og optikk til det faller i fra hverandre. Det blir litt feil hvis konklusjonen av å være akam-medlem betyr at man må være hardt rammet av kjøpegalskap hele tiden.

Som en liten fotnote vil jeg nevne at jeg passerer i disse dager 170 bilder publisert i bildekritikken, alle tatt med Eos 20D og Sigma 18-50 eller EF 50mm. Blitzen er også like gammel, EX550. Det er klart at EX580 har noe å sikle etter, men det er ingen grunn for meg til å skifte. Den dagen mitt nye kamerahus ikke støtter E-TTL, skifter jeg ut den.

Om prisen på forsikringen er høy, eller ikke, har jeg ingen mening om.

 

Edit: omformulerte siste setning.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
JP :whistle:

 

4 års supersikring.

Har skrevet mye før om hva jeg synes om slike superforsikringer. Man bør selvsagt forsikre ting, men da kun ting som kan føre til personlig konkurs om man mister dem som innboforsikring, husforsikring, bilforsikring, livsforsikring og så videre.

 

Statistisk sett taper man mye penger på å forsikre alle mulige småting. Hadde jeg forsikret alle mine småting i løpet av årene siden jeg kjøpte min første mobil, hadde jeg tapt flere tusen kroner totalt. Jeg kunne mistet eller ødelagt et par mobiler og et par kamera og fortsatt gått i pluss om jeg ikke hadde forsikret noe.

 

Ellers har disse butikkforsikringene masse forbehold. Uaktsomt bruk eller oppbevaring? Hehe. Hvis den ligger i lomma di og faller ut når du bøyer deg... det må jo være uaktsomt bruk fordi du burde tenkt deg at den kunne falt ut. For eksempel. Og uansett så dekker reiseforsikringen de fleste slike tap uansett. Så det blir ofte smør på flesk.

 

Nei, slike superforsikringer dyttes på oss av én grunn... butikkene tjener masse penger på dem. Så statistisk sett er det dumt å velge en slik forsikring, med mindre man har til vane å ødelegge ting, og det vanligvis ikke er på grunn av uaktsom bruk eller oppbevaring. Men hvor ofte skjer det liksom?

Lenke til kommentar

Langt på sida av det meste:

En forsikring kan ses på som et veddemål.

 

Altså, vi går til forsikringsselkapet og sier: Jeg er villig til å vedde 500 kr på at jeg ødelegger eller mister denne dingsen her til 5000 i løpet av de neste fem årene.

Neida. Det tror vi ikke at du gjør svarer selskapet, og så lager dere en kontrakt på dette veddemålet.

Temmelig absurd hele greia, ut fra et sånt perspektiv ;)

 

Uansett så er det klinkende klart at selskapene tjener penger på slike tilbud. Forsikringsselskap gjør ingen verdens ting som de ikke tjener penger på.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Altså, vi går til forsikringsselkapet og sier: Jeg er villig til å vedde 500 kr på at jeg ødelegger eller mister denne dingsen her til 5000 i løpet av de neste fem årene.
Hehe... men problemet ligger jo i det, at hvis man faktisk går inn for å ødelegge gjenstanden (tar den med ut i øsregn, har den i jakkelommen så den kan dette ut når man bøyer seg osv...) så dekker ikke forsikringen det... verken forsikringen fra butikken eller forsikringsselskap.

 

Fra Japan Photos supersikring (kun som eksempel ettersom det er den forsikringen Mr. Olsen har).

 

Forsikringen dekker ikke:

Tyveri eller tap, f.eks. glemte eller forlagte apparater.

Uforsvarlig oppbevaring, anvendelse og betjening av apparatet.

 

Da er det plutselig ikke så mye som kan gå galt, enn det som uansett dekkes av fem års reklamasjonsrett... og den er helt gratis.

 

En venninne av meg ble frastjålet mobilen på jobben. Hun hadde lagt den litt for synlig for kunder, og ble selvsagt borte. Hun fikk hele kjøpesummen tilbake på reiseforsikringen, og kunne kjøpe seg en bedre mobil for pengene. Så hvis du absolutt må ha en forsikring, så er det faktisk mye bedre å velge reiseforsikring (som dekker alle dine ting så fort du går ut døra hjemme) da de faktisk også dekker tyveri... noe "butikkforsikringer" ikke gjør. Skulle noe skje med gjenstanden hjemme hos deg selv, så dekkes det av innboforsikringen.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Heisann

 

Tror du kommer langt med en Minitrekker AW jeg. I min går det lett følgende:

 

Canon EOS 5D med EF 24-70 f2,8L

Telelinse EF 70-200 f2,8L (stor)

Vidvinkel EF 17-40 f4L

Fastobjektivene EF 50 f1,5 og EF 85 f1,8

Blitsen Speedlite 580EX

+ diverse annet utstyr. JEg har hatt denne sekken i flere år og er superfornøyd.

 

Fikk for meg at jeg trengte større sekk for ett par år siden, kjøpte en diger og flott Photo trekker AW

 

http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/...kker_AW_II.aspx

men denne er faktisk for stor for meg, kun brukt en gang :-( Derimot har jeg hatt stor glede av en CompuDaypack som har vært ideel til kamera, blits og en ekstra lins + mac'en + stasj

 

http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/...mpuDaypack.aspx

 

Geir

 

PS Afseth har ett stort poeng ang. forsikringer, blir dyrt om ALT skal forsikres, summerer du det sammen kan du sannsynligvis lett kjøpe noe nytt ved uhell etc, og hvor ofte skjer slikt egentlig om man er forsiktig... ikke hatt bruk for forsikring på noe IT/foto/TV utstyr de siste 10 årene i allefall....

 

sjekk om feks din families inbo/reiseforsikringer dekker kamerautstyr også, i og med at du er 16 år vil jeg tro du kan dekkes av dine foreldres forsikringer?

Lenke til kommentar
Fra Japan Photos supersikring (kun som eksempel ettersom det er den forsikringen Mr. Olsen har).

 

Forsikringen dekker ikke:

Tyveri eller tap, f.eks. glemte eller forlagte apparater.

Uforsvarlig oppbevaring, anvendelse og betjening av apparatet.

 

Da er det plutselig ikke så mye som kan gå galt, enn det som uansett dekkes av fem års reklamasjonsrett... og den er helt gratis.

 

Jeg skjønner poenget ditt, men synes allikevel du er litt for negativ. Det er ikke uansvarlig å ha et kamera i lommen. Det er heller ikke uansvarlig å miste kameraet i bakken fordi reimen hekter seg fast i noe. Motparten skal ha ganske gode kort på hånden for å påstå at kunde er uansvarlig. Dersom noe ble ødelagt ved et hendelig uhell så kan jeg vanskelig se at de kan bruke "uansvarlig" mot deg.

 

Men jeg er også enig i at slike forsikringer stort sett er tull og at en må lese betingelsene nøye.

Lenke til kommentar
PS Afseth har ett stort poeng ang. forsikringer, blir dyrt om ALT skal forsikres, summerer du det sammen kan du sannsynligvis lett kjøpe noe nytt ved uhell etc, og hvor ofte skjer slikt egentlig om man er forsiktig... ikke hatt bruk for forsikring på noe IT/foto/TV utstyr de siste 10 årene i allefall....

Tips: sett heller de pengene du lurer på å bruke på forsikring, på en konto. Gjør det samme for alle andre artikler du lurer på å kjøpe forsikring til. Du skal ha skikkelig uflaks for at de pengene ikke vil dekke det som blir ødelagt i perioden...

 

En annen ting er at det lønner seg gjerne mye mer å ha en felles verdisaksforsikring for alt fotoutstyret enn supersikring på alt hver for seg. Litt dyrere, men bla. dekker det tyveri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...