Gå til innhold

Kjøpsplan, noen som har tips til endring?


Anbefalte innlegg

Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro

Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM

Nikon SB-800

Lowepro mini trekker classic

D200-pakke:

Nikon D200

Tamron 17-50mm f/2.8

Nikon MB-D200

SanDisk Extreme IV 2GB

SanDisk Extreme IV 4GB

 

Rekkefølge:

Blitz

Makro

Sekk

Vidvinkel

D200 pakke

 

Noen som har tips til endringer, innenfor prisklassene?

 

Edit:

Satser på å få råd til D200 pakken til jul, men får se.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke noe imot å bruke stativ :)

 

Vil du annbefale det uansett?

 

Jeg leste på Bjørn Rørslett sine sider at han ikke likte Nikon 105mm f/2.8 VR.

Og så tror jeg at jeg kommer til å trenge de ekstra 45mm'erne

8937254[/snapback]

Enig i at for rendyrket makroarbeid så "trenger" man hverken VR eller autofokus. Kun godt lys, superstabilt stativ, vinkelsøker for arbeid langs bakken og god fokuseringshjelp (gjerne kulehode med fokuseringsskinne). Jeg har selv et Sigma 180 mm som brukes til makroarbeid. Det et helt topp til dette men autofokusen er plagsomt jagende (i forhold til Nikons AF-S optik) til vanlig generelt bruk. Sigma har også hatt enkelte kompatibilitetsproblemer med nyere Nikon hus som er svært tungvint/dyrt å få fikset hvis man har importert objektivet billig selv...

Lenke til kommentar

Har selv en slik sekk, men den er allerede for liten...

 

Det jeg har oppi er d80, sb-600, Tamron 11-18, Sigma 105 f/2.8 og Sigma 70-200 f/2.8. Dette går akuratt... Kunne tenkt meg en sekk som gjorde at jeg også fikk med konverte, mellomringer, normalzoom og 50mm. Samt savner mulighet til å feste stativet

 

Ja, jeg vet at mange prediker å bare ta med det du trenger, planlegge før turen osv.. Men hvorfor det, når man kan slippe :)

 

edit : ser også at du på sikt vil ha d200 med vertikalgrep.. tror du skal få slite med å stappe det nedi sekken "rette" veien.. dvs den er ikke spesielt høy, altså ikke laget for pro-kameraer på størrelse med 1d/d2 seriene til canon/Nikon.. og det er jo den størrelsen en d200 vil få med vertikalgrep montert

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

Du sier noe der, men jeg har tenkt at når jeg kjøper D200 så må jeg uansett ha større sekk, fordu jeg skal ha D50 som reserve. Men jeg vil ikke kjøpe ut ifra det nå, for da blir den for stor for utstyret mitt, og alt skrangler og div.

 

Tror du jeg får plass til:

 

D50

SB-800

Sigma 150mm makro

Sigma 10-20mm

Nikkor 50mm f/1.8

Tamron 70-300mm

 

Med et av objektivene montert på kamera?

Lenke til kommentar

njaei, det tror jeg nok ikke... skal ta ett bilde av "sekken" min... så ser du

 

Så var bildet lagt til... og som du ser, så er det kun det store objektivet som kan være montert når du har det i sekken... i ditt tilfelle vil vel det være sigma 150mm f/2.8. Om du har ett annet montert på, f.eks 70-300 så har du ikke plass til de andre tinga i sekken. Litt bakvendt der altså...

post-102966-1182783895_thumb.jpg

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Hvorfor SB 800 isteden for SB 600?

8944831[/snapback]

 

1. Når jeg først skal kjøpe blitz, så kliner jeg til med en gang, med tanke på å kan bruke den som master.

2. Kraftigere

3. Et eller annet Anew sa, som gjorde meg ganske sikker på at jeg må/trenger SB-800, husker ikke hva det var, men det var noe med at den ikek fungerte 100% på D50.

Lenke til kommentar

1. Nå kan du vel bruke selve kameraet som master også. Du får mulighet for flere "grupper" med blitser om du bruker SB800 som master, men det er noe de færreste har bruk for.

 

2. Fair enough... men det er i ganske få situasjoner at du vil få bruk for den ekstra styrken. Men alltids greit å vite at det ikke er der begrensningen ligger ihvertfall.

 

3. Både SB600 og SB800 skal fungere 100% på D50, men mulig at begge blitsene har muligheter som D50 ikke klarer å utnytte.

 

Lisen forøvrig ser jo bra ut, men ville kanskje vurdert å bytte ut Sigma 10-20 med Tokina 12-24 på bakgrunn av at Sigma har stor produktvariasjon (lettere å få et produkt som ikke er 100%) og dårligere fremoverkompatibiltet. Tokina'en har fått veldig mye skryt, men Fotovideo vil nok være raske med å nekte for dette da de selv er importører av Sigma, og tjener da selvsagt mest på disse. Forskjellen på største vidvinkel (10 vs. 12) synes ikke jeg er dramatisk, men noen sverger på at det er avgjørende. Det kommer helt an på personlige preferanser. (du har også Tamron 11-18, men denne har jeg liten erfaring med).

 

Ellers kan det jo bli morsomt om du prøver å kjøpe D200 på FotoVideo. Har hørt om noen som nesten er blitt presset til å kjøpe Canon i stedet for Nikon ved besøk i en av de butikkene (ja, jeg jobber for en konkurrent, men har av den grunn litt inside-information). Hvis du poengterer at du har masse Nikon utstyr fra før, så gir de seg nok ganske snart :)

Lenke til kommentar

D200 kjøpes hos JP, av flere grunner.

 

Jeg har vurdert Tokina'n. Men det er 1,5 mnd til jeg får råd til den, så får se hva det blir til.

 

Anew påpekt en ting som D50 ikke fikk til med SB-600, men med SB-800, men husker ikke hva det var, men uansett så vil jeg av egne, sære, personlige grunner ha det beste, når jeg vet jeg har råd til det.

 

Det er bare en dags arbeid som skiller de, så det går bra.

 

Var derimot på Fotovideo i dag for å sjekke sekker av div slag.

Ikke at jeg kan skryte av at fotovideo var i skyene etter å hente fram de produktene jeg har tenkt å bruke for å se hva som passer.

 

Ble bare slik at jeg fikk forklart at jeg heller burde komme tilbake når jeg hadde alt av utstyr for å sjekke hva som passet, selv om jeg preiserte at jeg skulle kjøpe sekk før jeg kjøpte makro og vidvinkel.

 

Så jeg kom ikke mye lenger enn til å håpe at Lowepro Mini trekker AW passer til utstyret.

 

Så på computertrekker også, men det å ikke ut som om den tok mer enn classic'en, utenom en pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...