Gå til innhold

Kjøpsplan, noen som har tips til endring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg fått frastjålet en bag med kamerautstyr fra lageret mitt på Kulturhuset USF i 96, men den inneholdt ikke det viktigste utstyret. Det ville jeg aldri latt ligge lagret over lenger tid uansett. Noen vil kanskje hevde at jeg burde ha hatt en slik forsikring, men hvem gjør vel det for en Zenit med de tre vanligste brennviddene skruoptikk, en Lomo, en Vivitar 35 ES (faen), et par foldekameraer og et video8-kamera? Det hadde jo liten økonomisk verdi, så jeg brydde meg ikke om å bruker penger på å forsikre lageret. Likevel svir det voldsomt at jeg mistet Vivitaren til disse utro håndtverkerene, som stjal min kjære (og fantastisk gode) målsøker på sin ferd gjennom rommet for å komme til neste rom.

Moralen? Det er ingen moral i denne historien. Ville bare fortelle den til noen som forstår hvilket savn det er å miste et viktig arbeidsverktøy som en sjelden målsøker, selv om den ikke har noen særlig pengeverdi. I dag sørger jeg også litt over den Zenit'en, for den skulle guttungen fått, hvis jeg fremdeles hadde hatt det. Han er nemlig (paradoksalt nok for en 7-åring) mer interessert i å overta min FM, enn å ta over 20Den. Gamle far er stolt av poden som tar bilder med sin mors F65, i steden for å spørre meg om å få låne mitt kamera. Likevel er det nok på tide å gi ham et lite digitalkamera som han altid kan ha med seg, slik at han kan få litt raskere utvikling i kunsten sin. Et stort talent er han i alle fall.

Ja, ja. Fra forsikring til fotograferende syvåringer på noen få avsnitt. Dere får ha meg unnskyldt, men det finnes heller ingen annen tråd, der en stolt far kan skryte av sin flinke lille protesje.

Tilbake til temaet, så er det kanskje en liten moral i historien om tyveriet. Det er at noen mennesker trenger forsikring (jeg kjenner noen slike), men personlig trenger jeg ikke mer enn reiseforsikring og innboforsikring. Jeg har dradd på en stor kamerabag i 25 år med flere hus og optikk, og fikk etter hvert rutiner som forhindrer tyveri og ulykker. Jeg har nesten en innebygget refleks, som gjør at jeg til enhver tid legger min arm over bagen min, eller en hånd over kamera på brystet, uten å tenke på det. Det eneste som jeg kunne forsikret meg mot, er slike ting som Riktig ble utsatt for i vår, nemlig ran. Slikt kan hende, selv på landlige Strømmen.

 

Ps: Dette er et av de få produktene fotobutikkene faktisk tjener penger på, så jeg vil forsvare bransjens ønsker og behov for å selge slike tjenester. Det er derfor bra at en del forbrukere kjøper disse tjenestene, slik at i alle fall noen butikker overlever, og vi fortsatt kan gå i butikken og kjøpe oss kamerautstyr. Vi skulle faktisk være takknemlige for at også noen av våre egne bidrar til butikkenes økonomi på denne måten. Gud og hvermann skal vite at jeg ikke bidrar så altfor mye til bransjens overlevelse, så derfor vil jeg ikke kritisere disse ordningene.

Lenke til kommentar
I dag sørger jeg også litt over den Zenit'en, for den skulle guttungen fått, hvis jeg fremdeles hadde hatt det.

Husverten har en gammel Zenit liggende. Aner fint lite om den, men det er en 55mm f/2 elns (ikke helt sikker på brennvidden) som står på den.

 

Det eneste som jeg kunne forsikret meg mot, er slike ting som Riktig ble utsatt for i vår, nemlig ran. Slikt kan hende, selv på landlige Strømmen.

Høh, landlig og landlig... Du har ikke vært på Brårud i Nes på Romerike du ;o)
Lenke til kommentar
I dag sørger jeg også litt over den Zenit'en, for den skulle guttungen fått, hvis jeg fremdeles hadde hatt det.

Husverten har en gammel Zenit liggende. Aner fint lite om den, men det er en 55mm f/2 elns (ikke helt sikker på brennvidden) som står på den.

 

Det eneste som jeg kunne forsikret meg mot, er slike ting som Riktig ble utsatt for i vår, nemlig ran. Slikt kan hende, selv på landlige Strømmen.

Høh, landlig og landlig... Du har ikke vært på Brårud i Nes på Romerike du ;o)

8999860[/snapback]

Der får jeg ta deg som sannhetsvitne, siden Strømmen befinner seg på helt feil del av landet. Den Zenit'en til din far kan gjerne være helt lik den jeg hadde, hvis den er svart. Jeg hadde i alle fall en slik 55mm, men også en 50mm av japansk fabrikat. I tillegg hadde jeg en 28mm og en 135mm, begge f/2,8. Det fungerte stort sett som lånekamera, når jeg fikk besøk utenbys fra, som enten ville lære foto av meg, eller som med hensikt la sitt eget kamera igjen hjemme i den visshet om at jeg hadde et til utlån. Optikken jeg hadde var ganske skarp, så jeg brukte den av og til til mitt eget arbeid også, spesielt da jeg var på heisaturer med mine mer fordrukne fotovenner. Det var også misjonen til Lomo'en. Den ble brukt til å dokumentere turer til Roskilde med Agfa CT 100 i kamera, for den kombinasjonen gav ganske brukbare resultater. Jeg var nemlig mer opptatt av å tøyle de litt rare fargeegneskapene til kamera i de dager, og kan derfor ikke skryte på meg at jeg var lomograf allerede i 1992, selv om jeg brukte det aktivt. Kjøpte det via en kompis fra en russisk sjømann i Kristiansund for 100kr, nytt og i boks med manual. Siden det faktisk gir skarpe bilder når det er riktig brukt, så utgjorde det et viktig tilskudd til min kamerasamling. Savnet av den meldte seg likevel ikke før noen år senere, slik at jeg til slutt prutet et eks ned fra 70 til 30 euro på Porta Portese. Den stakkars russeren ble helt fortvilet da han forstod at jeg hadde forvirret ham til å gi meg den prisen, og våget ikke nekte, da jeg stappet pengene i hånden på ham, og vandret lykkelig videre med en målløs frue på slep. Du er ikke norsk, var hennes eneste kommentar til hendelsen. Kanskje hun har rett. Mine brune øyne og litt mørke pigmenter kan fort få ukjente til å tvile på min opprinnelse, i alle fall så lenge jeg ikke avslører min vestlandsdialekt. Slikt utseende er jo ganske vanlig her på vestlandet, noe mange i utlandet ikke er klar over ;)

Lenke til kommentar

Skal høre med gamlingene i kveld, om hva selskapet dekker. men det må vell registreres hos de (Har jernbanen) som eiendel, FØR det ødelegges?

 

Tja, som 16 åring er jeg jo ganske "brutal" i vendinger og reflekser så at jeg skubberborti utstyret en gang iblant er noe jeg regner med, men har til nå gått bra...

Lenke til kommentar
Skal høre med gamlingene i kveld, om hva selskapet dekker. men det må vell registreres hos de (Har jernbanen) som eiendel,  FØR det ødelegges?

 

Tja, som 16 åring er jeg jo ganske "brutal" i vendinger og reflekser så at jeg skubberborti utstyret en gang iblant er noe jeg regner med, men har til nå gått bra...

9000799[/snapback]

Ja, men det tåler en 30D og D80 godt. Jeg har både skrubbet og skubbet, så solblender er standard på alle mine objektiver, og har altid vært det. Som vi har nevnt så mange ganger, så er det ikke bare for bildekvaliteten man har dem montert frempå objektivet. Jeg hadde aldri våget å gå rundt med skyteklart kamera på skulderen uten det, selv om UV hjelper. Siden solblendere er billigere, og også har større effekt på bildekvaliteten, så blir det mitt valg mot ulykker.

Jeg vil forøvrig gjenta at jeg ikke har noen som helst mening om slike forsikringer. Det er opp til hver enkelt hva man skal bruke pengene sine til, og hvis en slik forsikring gjør at man blir kvitt nerver for å ta med utstyret, så er det faktisk viktig å ha en slik. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det føles å være nervøs for slikt, men kan godt forestille meg at det fører til at fotogleden reduseres. Derfor legger jeg meg ikke opp i om andre bør ha en slik forsikring, eller ikke. Jeg ble tilbudt superforsikring da jeg kjøpte laptop for noen uker siden, men takket nei. Det er deilig å være uten noia for sine materielle verdier, og jeg er glad jeg kan være slik, så slipper jeg å medisinere meg med forsikringer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

PMnormal, jeg nyter innleggene dine for tiden. :)

 

Over til tema har jeg kommet til den oppfatning at det er skremmende mye en reisefosikring dekker. Sykkeltur rundt eller bak huset og opp til den gamle låven er et prakteksempel på en fullgod reise, på lik linje med en tur til Louvre.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Hehe, tenkte d på å skubbe borti noe så det detter i bakken fra bord, hylle(!) eller trapp (!!)

 

Har sparket uttalige ting ned trappa på vei opp... ingenting som overlever...

9001038[/snapback]

Da, så. Holder du på slik så forstår jeg veldig godt hvis du ønsker deg et proffhus. Med tiden får du forhåpentligvis kontroll over armer og bein, men det får tiden vise :)

 

Tusen takk, Freem@an. Det varmer mitt hjerte å lese slik :love:

Det finnes ingen bedre følelse enn følelsen å være til glede for noen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Objektivet mitt datt i bakken, og det klarte seg ikke med god margin. Og det var et L-objektiv. Takk og lov for forsikringene til mamma og pappa :)

9002394[/snapback]

Se det, det finnes nok mange som trenger forsikring. Det er jo en idè å være litt mer forsiktig og respektfull med utstyr også. Jeg har aldri mistet i bakken, eller på andre måter fått noe av mitt utstyr ødelagt grunnet uforsiktig bruk. Vi er jo alle forskjellige, men det er lurt å drille inn noen forsiktighetsregler i håndtering av dyrt teknisk utstyr.

Hvilken forsikring var det, forresten? Virker ikke som om det var noen kameraforsikring som er kjøpt med objektivet, når jeg forsøker å tyde det du skriver.

Lenke til kommentar
Har sparket uttalige ting ned trappa på vei opp... ingenting som overlever...
Tror det faller inn under kategorien "uforsvarlig bruk" :!: Dekkes derfor ikke av blant annet denne Supersikringen, om vi skal tro vilkårene.

 

PMNormal har imidlertid et poeng... hvis man føler seg tryggere, så kan det være verdt pengene (bortsett fra hvis man føler seg så trygg at ustyret brukes og oppbevares uforsvarlig). Men statistisk sett så vil du tape penger på det. Og sjekk for all del om andre forsikringer dekker skade, så du ikke kjøper en fullstendig unødvendig ekstraforsikring.

Lenke til kommentar

Mange lurer nesten på hvordan forsikringsselskapene tjener penger, og føler at de gjør et kupp ved å velge forsikring. Både og, sier jeg... det er klart at man betaler for mange forsikringer i flere år, uten å bruke dem. Så sånn sett er det en idé å kutte ned på antallet. Det nye nå er jo at butikkene gir kunder verdisaksforsikring ved kjøp av produkt. Selv syntes jeg det var okey å betale 9000 framfor 8000 for K10D mot å få 3 års forsikring som dekker alt. Dette valgte jeg helt åpenlagt fordi jeg ikke vil legge igjen kameraet hjemme fordi jeg ikke tør å ta det med på båttur feks. Hele poenget med slr er jo borte da.

 

Bortsett fra kamera synes jeg det er unødvendig å forsikre mobiler, pc'er og alt annet dill dall. En omfattende reiseforsikring derimot er helt greit. Har hatt mobilforsikring i 5 år, og har ikke benyttet den på 3 år. Jeg greier stort sett å passe på utstyret mitt, men skulle en laptop bli stjålet er det gull verdt å ha reiseforsikring, særlig hvis du har litt lite penger i den perioden og er helt avhengig av pc.

Endret av moestue
Lenke til kommentar

Når vi er inne på japanphoto (siden denne og dahles tråd hopper i alle retninger), har noen fått testet Bilora Pro Combi II stativet som de selger for 999,-? Skulle gjerne hatt et greit stativ som er passe mobilt.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Skulle kanskje ha hatt is i magen og kjøpt alt samlet for å tvinge fram en god pakkepris, men slik har jeg ikke tid til, eller penger.
Det er ikke nok marginer i dagens marked for å gi spesielt gode pakkepriser uansett, så jeg tror ikke du taper mange kronene på å kjøpe det etterhvert :)

 

Som jeg sier til kunder som spør om rabatter: "Her er prisene ferdig rabatterte, slik at ALLE kunder får den gode prisen... ikke bare de som spør". Noen ser rart på meg (de som tror at vi har 2-300% fortjeneste på alt vi selger :!: ), mens de fleste synes det høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Skulle kanskje ha hatt is i magen og kjøpt alt samlet for å tvinge fram en god pakkepris, men slik har jeg ikke tid til, eller penger.
Det er ikke nok marginer i dagens marked for å gi spesielt gode pakkepriser uansett, så jeg tror ikke du taper mange kronene på å kjøpe det etterhvert :)

 

Som jeg sier til kunder som spør om rabatter: "Her er prisene ferdig rabatterte, slik at ALLE kunder får den gode prisen... ikke bare de som spør". Noen ser rart på meg (de som tror at vi har 2-300% fortjeneste på alt vi selger :!: ), mens de fleste synes det høres fornuftig ut.

9007001[/snapback]

 

hehe, joa....

 

*Sjekk innboksen din om 5min*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...