Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Noen som tips til fjerning av riper utenfor bagasjerommet (på selve billakken altså) Har oppstått som følger av og på/av-lassing etc.) Er ikke stort verre enn børstevask-ripene som CFM postet bildet av på toppen av denne siden. Gir pittelitt etter når jeg drar neglen over. Men lurer litt på hvordan jeg bør gå frem. Kunne denne ScratchX funket?

Scratchx er en "filler" og fjerner ingenting, men skjuler inntil et par vasker etter. Permanent fjerning krever polish/rubbing med slipemidler og aller helst maskin. Finnes mange komboer her, men jeg for min del har en oscillerende maskin fra Flex som har tvungen rotasjon. Denne er paret med pads og polish fra Scholl i forskjellige grader. Tar tilfredsstillende med vaskestriper og rds med den. :)

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ScratchX 2.0 (som vel er den de selger nå? ) har vel ganske brukbar cut og kan til og med brukes med DA maskin - min egen erfaring er at den fungerer brukbart på små riper, selv for hånd - og ikke kun er en filler. Har brukt den med fordel på disse ripene under dørhåndtakene.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

En poleringsmaskin med tilhørende pads og polish. F.eks denne: http://www.scandicsh...&product_id=449

Scholl S17 er mellomgrov polish (kan skiftes til S03 Gold som er grovere), og S40 kan skiftes ut med S30+ som glansforhøyer og evt holofjerner.

 

Ikke glem å påføre voks eller forsegling.

 

Du må selvfølgelig vaske skikkelig og rense lakken så godt som mulig med clay før du hiver deg på dette, selv om det kanskje er underforstått. :)

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Hei og takk for mange svar. Har en del muligheter seg jeg, men er vel ikke å komme over at økonomi har en del å si. Så jeg kommer med et forslag til dere utifra hva jeg har tilgjengelig av saker og ting. Dette for også å fjerne noen litt større riper her og der. Det er lov å skyte meg om jeg bommer helt nå.

 

 

1. Avfette området, spyle vekk.

2. Vaskebøtte med bilsjampo og skrubbe området med hanske.

3. Spyle vekk. Tørke.

 

4. Lakkere med pennen. (Det er _denne_ som skal tørke +24 timer sant?)

5. Pusse vekk overflødig. (For øyeblikket har jeg bare ett stykk "80" papir) Er ikke denne alt for grov?

6. Spraye over med klarlakk?

Lenke til kommentar

Hei og takk for mange svar. Har en del muligheter seg jeg, men er vel ikke å komme over at økonomi har en del å si. Så jeg kommer med et forslag til dere utifra hva jeg har tilgjengelig av saker og ting. Dette for også å fjerne noen litt større riper her og der. Det er lov å skyte meg om jeg bommer helt nå.

 

1. Avfette området, spyle vekk.

2. Vaskebøtte med bilsjampo og skrubbe området med hanske.

3. Spyle vekk. Tørke.

4. Lakkere med pennen. (Det er _denne_ som skal tørke +24 timer sant?)

5. Pusse vekk overflødig. (For øyeblikket har jeg bare ett stykk "80" papir) Er ikke denne alt for grov?

6. Spraye over med klarlakk?

 

P80 blir alt for grovt ja. Bruk minimum P2000 eller helst P2500 etterfulgt av P3000 våtslipepapir.

 

Se litt her:

http://www.detailers...t-og-smaariper/

Endret av CFM
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Tar diskusjonen i denne tråden kanskje.

Prøvde med poleringsmaskinen jeg fant i garasjen.

Fikk dette resultatet, bildet ble i Detailersclubstil, mangler bare resultatene nå :p

20130728_185104_zps39447ed5.jpg

 

Det ble litt bedre, småriper gikk vekk, men de større er fortsatt der. Bildet får resultatet til å se bedre ut, enn IRL.

 

CFM, var det denne paden du mente? :ohmy:

 

CMF, du anbefalte Meguiars UC og en Collinite voks, som billigeste alternativ. Hva er hakket over, har ikke tenkt å kjøpe maskin med det første, da det gikk greit med slipemaskinen.

 

Kan bruke ca. 3-400kr, på produkter.

Tenker en eller annen polish, voks, clay og lakkforsegler(hvis ikke voksen gjør dette).

Hvis dere skulle være så greie å liste opp en liten handleliste til meg, kan dere forklare hva voksen og polishen gjør (hvilke oppgaver de har).

Paden skal være 125mm.

Tenkte meg en tur innom bilextra.

 

Lampeolje for å fjerne asfalt, er det no-go?

Lenke til kommentar

Nei, jeg glemte å nevne hvor du fikk tak i den... Denne mente jeg. :)

 

Her står egentlig det meste om hva polish, voks osv. er:

http://www.detailers...r-dummies-2-r14

 

Liste over hva man minimum trenger for å nærme seg en detailer:

 

Jeg ville ikke brukt lampeolje nei. I hvertfall ikke gnidd den inn med en klut...

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei, jeg glemte å nevne hvor du fikk tak i den... Denne mente jeg. :)

 

Her står egentlig det meste om hva polish, voks osv. er:

http://www.detailers...r-dummies-2-r14

 

Liste over hva man minimum trenger for å nærme seg en detailer:

Jeg ville ikke brukt lampeolje nei. I hvertfall ikke gnidd den inn med en klut...

Okei, som sagt evig takknemlig :)

 

Vil handle alt i morgen på et sted, gjerne Lillestrøm eller Strømmen, slik at jeg kan begynne på bilen i morgen :dribble:

Siden poleringsmiddelet blir handlet på Bilxtra, er det greit å handle det andre der også. Tenkte jeg skulle sende pappa, men tiden er nok ganske knapp etter jobben :hm:

Vet du om noen tilsvarende produkter, som vil fungere like godt, som de du linket til? (Bortsett fra maskin).

 

Vil denne voksen fungere like bra?

 

Takk for tips om pads, blander Biltema og Clas.

 

Edit: Leste guiden litt tidligere i dag, veldig lærerik :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Sonax paden er medium-fin vil jeg påstå. Nei, da bør du også ha en grovere polish hvis du virkelig vil se forskjell.

 

Jeg vil heller anbefale å sende Bilnerden en mail der du forklarer hva du vil ha. De er kjempegreie der så mekker de sammen en fin pakke til deg. Du har også Parts And Retards i Ås, bare å dra innom eller sende en mail så får du hjelp og får kjøpt alt på ett sted. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...