Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Det føles dumt å stille slike nybegynnerspørsmål her inne, hvor det virker som det er mange som kan utrolig mye! Samtidig er det så inspirerende å lese om og se resultatene dere får av bilpleien deres at jeg synes jeg må prøve. Jeg har sett masse videoer og lest mye om bilvask og bilpleie, samtidig synes jeg ikke jeg får til selv det enkleste. Jeg har tilgang til høytrykksspyler og har en Turtle Extreme Nano-Tech bilshampoo, vaskevott og microfiberhåndduk og pusseskinn til å tørke med. Jeg synes jeg får bilen ren og pen, men når jeg skal tørke blir det alltid skjolder eller flekker, eller lo fra microfiberhåndduken. Pusseskinnet ga jeg opp, jeg fikk inntrykk av at jeg bare 'flyttet' vannet frem og tilbake. Voksing og sånn har jeg ikke turt å prøve meg på ennå. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan tørke bilen etter vask uten at den blir seende så amatørmessig ut? :) Har en Volvo med metallic magic blue lakk. Blir veldig takknemlig for tips :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har ikke jeg lest alle 163 sidene i denne tråden, men ønsker å komme med et par råd:

 

-Til dere som ikke synes at dere får det til:
HUSK: Dette krever trening, trening, trening. Å få en tilsynelatende "blank" bil er ikke vanskelig, men det er å korrigere bort alle småriper som er en kunst.

 

Kjøp skikkelige produkter, ikke det første og billigste. Kjøp produkter etter hva du ønsker å oppnå:

-LES på pakningen, hva gjør produktet og hva skal du gjøre for at produktet skal fungere optimalt?

Ikke kjøp produkter som skal brukes på en DA maskin hvis du bruker roterende maskin.

Jeg holder meg ALLTID unna All-In-One produkter. Kjøp produkter på hos en skikkelig forhandler.

Der får du også råd om hvilke pad'er som passer til hvilket produkt. Bruk produkter som er ment for et bestemt formål.

Dersom du kjøper produkter hos Biltema og lignende rent sporadisk vil du gjerne få et resultat som ikke er helt bra, både kvalitetsmessig og med tanke på holdbarhet.

 

Sørg for at MF, poleringspader og ALT som skal være i kontakt med lakken er RENT!!

Det hjelper ikke hvor mye det gnikkes og gnus så lenge det du bruker på lakken ikke er rent. Da får du riper uansett.

Altså: Den kluten som ligger i garasjen et sted som er brukt mange ganger før - Kast, kjøp nytt.
Den pad'en fra Biltema - kast, kjøp nytt.

Ved berøringsvask: Bruk vaskemitt (en hanske, ofte i lammeull), bøtte med vann og grit (grit er ei "sil" som gjør at dritten ikke blander seg i vaskevannet i bøtta.

 

Å få en BLANK og ripefri bil er et håndverk. Det gjøres ikke på 1-2-3.

Dersom en bruker tid, penger og vilje, så blir det bra til slutt. Men det må en innsats til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Trenger tips til en god voks, spesielt nå for vinteren.

 

Standardvasken (1 gang pr uke, evt annenhver uke) er som regel spyle over, shampoo (får stå 3-4 min), Meguiars NXTgen car wash (normal eller den med citrus) med hanske, skylle.

Har avsluttet en del med Meguiars quick wax, men den har vel mye olje og holder ikke spesielt lenge. Skinner godt, men forsvinner fort i vintersølet.

 

Bilen er en 2012-modell, svart, om det har noe å si. Takker for alle tips.

Lenke til kommentar

Pris?

Collinite 845 er en flytende syntetisk voks som er rask og legge og kan buffes omtrent med én gang og minimalt med herdetid. Den er heller ikke så ømfintlig for temperatur og luftfuktighet, men sørg for å ha noen plussgrader. Er også billig.

Aberet er at den lukter sterkt parafin, så ha et godt ventilert område. Kan legges med maskin (DA på laveste hastighet). EDIT: Holdbarhet er iallefall 5mnd under normale omstendigheter.

Fås hos bilnerden, bl.a.: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35

 

Ellers er Swissvax Shield en god vinner. Lukter himmelsk og koster deretter - 1100kr. Trenger over 15+ grader, lav luftfuktighet og må kunne haze en stund før buffing. Rundt en halv dag herdetid er også anbefalt for best mulig varighet. Rundt 6mnd levetid er også forventet her.

http://www.swissvax.no/produkter/voks-produkter/art-103-swissvax-shield-voks-200-ml

 

Ellers har du sealere som også er dugende. Gtechniq EXO v2 er i vinden nå og er meget motstandsdyktig mot skitt og vann. Det regelrett PRELLER av med denne. Noe mer arbeidssomt å anvende enn voks, og krever kjemisk rene overflater for best resultat. Denne skal jeg benytte meg av til våren/sommeren! Tåler ikke Surfex HD i sterk blanding (pga PH-vedi).

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=407

 

EDIT:

Angående vaskemetode på vinteren, bruk avfettinger før berøringsvask. Start med avfetting (som fjerner asfalt o.l.), anbefaler f.eks Mac 124 Prickbort. Legges på tørr bil. La denne stå i 7-10min uten at den tørker, og spyl av. Bruk så avfetting for trafikkfilm og skitt, som f.eks Surfex HD i 1:20 blanding (0,5dl på en liter). La stå like lenge som prickbort uten å tørke, for så å spyle av. Ingen avfettinger på vindu og glass, da dette gir skjolder som er vanskelig å få av.

 

Etter dette kan du skumlegge bilen, om du har muligheten til det med en godt egnet skumsåpe, for så å vaske bilen skånsomt for hånd fra toppen og ned.

 

Sjekk ut detailersclub.no for mer detaljert informasjon rundt bilpleie. :)

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode råd, Klykken.

 

Er det noen av disse som kan fås tilsvarende på lokale butikker også? Har det meste i nærheten, Biltema, Bilxtra, Jula osv... Har hørt en del nevne Meguiars 3steg-behandling. Kan den sammenlignes med de du nevner?

Prismessig tenker jeg at en voks umulig kan koste mer enn 300kr. Men innser jo at for skikkelige entusiaster er det få grenser oppad. F.eks. er to avfettinger nytt for meg, har alltid tenkt at det er omtrent samme innhold i alle slike.

Blir mer garasjeaktivitet nå fremover. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...