Gå til innhold

Forskjell på Sigma 70-200 og Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dat er det jo bare til å løpe å kjøpe- i dette tempoet blir du gammal før du får tatt fuglebilder.

Hehe.. Jeg venter fortsatt på lønning, som kommer om noen dager, håper jeg. Feriepenger kommer vel nå snart også, vil jeg tro.

 

Jeg har fortsatt min gamle, trofaste 70-210/4 i kamerabagen, så fuglebilder blir det mer enn nok av selv uten L-objektiv.. :)

Lenke til kommentar
Jeg vil anta Canonfolket vil gjenta seg selv med:

"Den ene kan du bare ikke gå feil med, og kan selges om du skulle ombestemme deg".

 

Dat er det jo bare til å løpe å kjøpe- i dette tempoet blir du gammal før du får tatt fuglebilder.

8836326[/snapback]

 

Canon-folket kan jo vanskelig anbefale denne Sigmaen. Såvidt jeg kan se utfra linken passer den jo på Nikon! :D

 

Gissan: Sigmaen veier 565 gram mer og er 10-11mm lengre og tykkere. Den blir altså noe helt annet å ha hengende i skulderstroppen. Lystyrken er jo bedre og EX er vel Sigmas svar på Canons L, mens HSM er Sigmas USM, så objektivet skal sikkert være rimelig bra det.

 

Fant en test av objektivet på nettet: Sigma AF 70-200 f/2,8 EX APO HSM DG

Lenke til kommentar
Jeg vil anta Canonfolket vil gjenta seg selv med:

"Den ene kan du bare ikke gå feil med, og kan selges om du skulle ombestemme deg".

 

Dat er det jo bare til å løpe å kjøpe- i dette tempoet blir du gammal før du får tatt fuglebilder.

8836326[/snapback]

 

Canon-folket kan jo vanskelig anbefale denne Sigmaen. Såvidt jeg kan se utfra linken passer den jo på Nikon! :D

 

Gissan: Sigmaen veier 565 gram mer og er 10-11mm lengre og tykkere. Den blir altså noe helt annet å ha hengende i skulderstroppen. Lystyrken er jo bedre og EX er vel Sigmas svar på Canons L, mens HSM er Sigmas USM, så objektivet skal sikkert være rimelig bra det.

 

Fant en test av objektivet på nettet: Sigma AF 70-200 f/2,8 EX APO HSM DG

8836488[/snapback]

En enkel liten feil fra min side, men objektivet passer jo til Canon også.. :) Bare en annen fatning.. :D

Lenke til kommentar

Ja for pokker, hadde ikke du bestemmt deg allerde da? :!:

 

En 2.8 vil alltid(!) ha en force over en f4.0 i den forstand at den gir deg dobbelt så rask lukkertid på største blender. Det kan være forskjell mellom være og ikke være.

Dessuten kan du tre på en 1.4 konverter og få en fin f4.0 zoom som strekker seg nesten til 300mm. Og om du tøyer strikken har du 400mm og f/5.6 med en 2X converter.

Dessuten har du på 2.8 bedre mulighet til å isolere motivet fra bakgrunnen.

 

Her kan du se en direkte sammenligning. Velg bledere/brennvidde i listboksene og hold muspeker over kartet for å switche mellom objektivene

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...omp=0&APIComp=0

 

På kortere brennvidder ser Sigmen best ut, men av en eller annen grunn er Sigmaen *grisedårlig* på 200mm. Om det er slik det er, eller om det skyldes et dårlig eksemplar vet jeg ikke (les reviewen så står det sikkert der). Og akkurat det med dårlig eksemplar av Sig zoomen er symptomatisk. Får du en fin en derimot, skal det være bra greier.

Lenke til kommentar
*Sniip*

Takk for utdypende svar, ragamuffin! :fun:

 

Jo, jeg hadde bestemt meg, men da jeg så dette objektivet til over 7000 kroner i prisguiden bli solgt for snaue 5000 på foto.no, måtte jeg ta en kikk for å være sikker på at jeg hadde tatt det rette valget.

 

Min konklusjon er derfor at; selvom kanskje Sigmaen er et lite hakk over Canonen, får jeg likevel er kjempe-objektiv i Canon 70-200. Så lenge jeg er fornøyd med objektivet, har det ingenting å si for meg om det finnes objektiver til samme prisen som leverer minimalt bedre bilder. Og sånn som jeg ser det, kan jeg ikke ta feil om jeg velger Canons versjon. :)

 

Redigert: Fjernet lang quote..

 

Igjen... Jeg venter fortsatt på penger og et røverkjøp på et bruktmarked for Canon-objektivet (finn.no, foto.no).. :

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Mente å se en 70-200 til 4100,- på foto, sver mye billigere enn det skal det godt gjøres å finne. ettersom nypris er rundt 5000,-

8843497[/snapback]

Selges jo også til 5500 på finn, selvom nypris er 5700. https://prisguiden.no/product.php?productId=2829

 

Hvor fikk du nypris 5000 fra? :ermm:

Kostet det hos Stretto i går... Men det var endret i dag, så jeg.

8843589[/snapback]

Prisen har alltid vært den samme, men nå har prisguiden endelig klart å bruke den aktuelle prisen; inkl. mva. :)

Lenke til kommentar
Prisen har alltid vært den samme, men nå har prisguiden endelig klart å bruke den aktuelle prisen; inkl. mva. :)

Niks, kostet 5038,- elns i går, prisen som står nå er 4522 + mva (5653,- kr på nettsidene, 5735 i prisguiden, så helt frisk er den ikke).

8843698[/snapback]

5038,- uten mva, ja.

 

Tro meg, jeg sjekket.

Lenke til kommentar
5038,- uten mva, ja.

 

Tro meg, jeg sjekket.

Det er mulig, men prisen har uansett vært justert i dag...

8844166[/snapback]

Sånn sett rett, men du tar feil når du sier at nypris ligger på rundt 5000. Du får ikke objektivet billigere enn rundt 5500 maks, og når da flere år gamle objektiver blir solgt for samme prisen, er det en grunn til at jeg ikke har handlet ennå..

 

Uansett, dette ble for mye OT.. :)

Lenke til kommentar
Sånn sett rett, men du tar feil når du sier at nypris ligger på rundt 5000. Du får ikke objektivet billigere enn rundt 5500 maks, og når da flere år gamle objektiver blir solgt for samme prisen, er det en grunn til at jeg ikke har handlet ennå..

Sier ikke at nypris ligger på rundt 5000. Sier at produktguiden sa det i går for Stretto...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...