Gå til innhold

Problem med varmt rom - PC-en blir for varm


Anbefalte innlegg

En ting ingen har vært inne på ennå, er socketen. Dersom det er snakk om en S478, så er den etter min oppfatning grei. Her er enten kjøleren av eller på....

 

...MEN, dersom vi her snakker om Intel sin "fantastiske" socket T, eller LGA775, er det grunn til å være skeptisk!

 

Det første en bør forsikre seg om når det gjelder sistnevnte, er festeplaten som skal holde prosessoren fast til hovedkortet. Denne har jeg selv erfart at kan "ødelegge", ved at kjøleren ligger og "rir" på kanten av den og dermed får dårligere kontakt med varmesprederen på prosessoren. Jeg har gått så langt at jeg fjernet denne rammen på et Asus hovedkort med 915 brikkesett. dermed sank prescott 3Ghz fra 74C idle til mer edruelige 65C. Senere monterte jeg også Golden orb ll kjøler som førte idle temp. ned på 50 tallet. Dette var riktig nok i en kontormaskin, der PSU stod for eneste ventilasjon av kassen som var av typen Qtec.

 

Det har imidlertid vært omstridt om fjerning av rammen på LGA775 hovedkort er noe som "anbefales". Det var enkelte som gikk så langt som å hevde at dette måtte være helt feil. Andre mente det kunne ha en sammenheng med at prosessoren kunne ha en bøyd varmespreder, og at ekstra kjølepasta derfor var løsningen.

 

Det andre er naturligvis at kjøleren må være riktig montert. Det er ikke like lett som på S478.

 

Uansett kan det etter min mening være grunn til å undersøke dette, dersom temp. skulle avike mye fra hva som er "normalt".

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Da jeg monterte mitt system sjekket jeg nøye at denne bøylen ikke ødela. Etter mange skarpe haukeblikk konkluderte jeg med at den var rett. Prøvde også å ta den av bare for gøy.

Lenke til kommentar
Man kan evt. kjøpe inn ett par 323m³/h Delta vifter, med 636m³/h bør det bli kjølig om tåler lyden av ett jagerfly :p.

8834723[/snapback]

 

Sykt sammentreff at du la inn link til den viften da..

Har planer om å kjøpe 2 av den + sunbeam viftestyring :p

 

Edit: Neeei :ohmy:

Vifta i fronten på kabinettet mitt er 120x120x25, så jeg tror ikke deltavifta kommer til å passe siden den er 120x120x38 :(

Jaja, verdt ett forsøk :p

Ellers kan jeg alltid finne en plass å ha den (:

8835023[/snapback]

 

EN veldig dårlig ide. Delta bråker rett og slett for mye!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Var 30 grader hos meg i dag, i skyggen (!). Dette merket skjermkortet mitt (8800GTS). Kom opp i 74 grader idle. Heldigvis er dette langt fra kritisk.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

- Min E4300@3Ghz på stock kjøler idler på 41 grader når det er 30-34 grader i skyggen her på det varmeste og noe mer inne.

- Nå idler den på 37 (begge kjerner). På det kaldeste i mai idlet den på 28 grader.

 

- En Samsung 320GB SATA300 HD ligger på 32 og en Seagate 250GB SATA150 på 37. Det sier litt om hvor mye kjøligere Samsung er ;) De står i samme brønn rett foran en lydløs 120mm vifte.

 

- GPU ligger på 58(passive kjølet 7600GT og dårlig stock heatsink)

- AUX er 46

- HK er 35

 

Ingen vifter er over 1100RPM atm. Den har også stått på 24/7 noen uker nå. Jeg skal montere en Scythe Ninja på CPU'en.

 

Trenger du en rågod CPU kjøler har jeg en ubrukt Noctua NH-U12F i orginalforpakning. (passet ikke på mitt sære Gigabyte P35 HK)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@vetle

 

Ja det kabinettet der er velkjent for å ha det problemet du beskriver relatert til PSU. Selv vurderte jeg også den men valgte istedet Stacker i siste liten. et valg jeg hittil ikke har angret på. Min Stacker (har 2 så dette er den som er mest belastet) har 12 harddisker, amd X2 3800+ (1,8GHz) og et crappy skjermkort som ikke utvikler stort med varme..

 

Effekten den trekker fra stikkontakta er på litt over 300watt, så det går endel varme ut av den.

Jeg monterte den beste luftkjørelen som finnes, ThermalTake Big Typhoon på cpu'en der, og har en normal temp under lett load på 37 C.

 

Lian Li kabinettet du har der har dessverre altfor kort mellomrom mellom innsug og utsug på PSU til å operere effektivt.. noe som kommer veldig tydelig fram når det blir litt varme i rommet.. (noe du nå har merket).

 

Det er sure penger, men jeg ville faktisk sterkt anbefale deg å se på andre kabinettløsninger samt bytte stock kjøleren.. Heldigvis har du allerede bestilt en ny av den siste der, så da er det bare kabinettet igjen.

 

Lykke til.

 

-blc

Lenke til kommentar

Denne varmen er virkelig en pest og plage! :green: Stakkars dere som skal prøve å overklokke nå...

 

 

Jeg burde nok gjøre et par endringer selv også, skjermkortet idler på 80 c nå, noe som er 20 c varmere enn vanligvis... Skal prøve en runde 3dmark 06 nå og se åssen det fungerer. Ingenting har hengt seg eller blitt ustabilt, men så har jeg ikke stressa pcen noe særlig i varmen enda :p . Btw, cpuen som er vannkjølt holder seg kjølig nok heldigvis :)

 

Kanskje det er prisen for ikke å ha en eneste vifte som blåser luft inn i kabinettet? :!:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

CPU idler på 38-39C her, GPU på 53-54. Er aldri over 50C på CPU under last da, og har en vifte som blåser på grafikkortet, så det er som regel på 65-70C avhengig. Temperaturene varierer jo en del, da dagen er varm og kvelden er noe kjøligere. Men må si jeg foretrekker vår- eller høstværet best når det kommer til PC-bruk. ;)

Lenke til kommentar
@vetle

 

Ja det kabinettet der er velkjent for å ha det problemet du beskriver relatert til PSU. Selv vurderte jeg også den men valgte istedet Stacker i siste liten. et valg jeg hittil ikke har angret på. Min Stacker (har 2 så dette er den som er mest belastet) har 12 harddisker, amd X2 3800+ (1,8GHz) og et crappy skjermkort som ikke utvikler stort med varme..

 

Effekten den trekker fra stikkontakta er på litt over 300watt, så det går endel varme ut av den.

Jeg monterte den beste luftkjørelen som finnes, ThermalTake Big Typhoon på cpu'en der, og har en normal temp under lett load på 37 C.

 

Lian Li kabinettet du har der har dessverre altfor kort mellomrom mellom innsug og utsug på PSU til å operere effektivt.. noe som kommer veldig tydelig fram når det blir litt varme i rommet.. (noe du nå har merket).

 

Det er sure penger, men jeg ville faktisk sterkt anbefale deg å se på andre kabinettløsninger samt bytte stock kjøleren.. Heldigvis har du allerede bestilt en ny av den siste der, så da er det bare kabinettet igjen.

 

Lykke til.

 

-blc

8836552[/snapback]

 

 

Jepp, veldig enig, og som sagt tidligere i denne underlige tråden, det kabinettet har feil design. Det er vistnok rettet opp nå, i den nye versjonen. Men jeg skal ikke ha et nytt. Dette går på dynga, eller blir server. Stacker er i bestilling.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Komprimert luft på sprayflaske fungerer veldig bra.

8837385[/snapback]

Men vi har kompressor heime, så det er meir fristande å bruke det. Vil det fungere? Eg satsar på det :)

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar

Kos å se at folk med kabinetter som er "store" sliter med varme :)

 

 

Min lille Shuttle XPC koser seg med idletemp på 30-40 og load på max 60 :D

Har riktig nok greit med vifter da, samt orginal kjøling..

PC'n står ganske trangt plasert i ett TV bord med masse anna stuff..

 

Bilder av Shuttle XPC finnes her !

 

For tiden er det vel heller jeg som sliter med varmen ! :tease:

Godt at det er kjempe bra badevann i Mjøsa enn så lenge !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...