Gå til innhold

Problem med varmt rom - PC-en blir for varm


Anbefalte innlegg

Da er det sommer, og PCene mine sliter. Jeg har et varmt rom som nå på sommeren gjør at PCene mine sliter.

 

Etter en time eller 2 med gaming, så har PCen min en tendens til å skru seg av.

Etter hva jeg kan se er GFX temp rundt 85 grader, og CPU temp rundt 80 når den slår seg av.

 

Jeg har 2 vifter i rommet, 1 i taket og en på gulvet. Likevel slår pcen min seg av.

Synes ikke selv det så ille å sitte der inne, viftene kjøler i det minste meg ned.

 

Men hva kan jeg gjøre? Kanskje Kabinettet mitt er problemet.

 

PCV1100B

 

Kabinettet er bra, god plass osv, men kjølingen i det er ikke bra.

 

Selfølgelig har jeg døren av, og har ettermontert orginal lian li vifte i front.

 

En annen ting er PSU plassering. PSU ligger i bunnen, og har minimal plass til å blåse ut luft under psu. Kan det være det som gjør at pcen slår seg av?

 

Event viewer og andre logs forteller ingenting om overopphetet CPU eller GFX

 

All hjelp om hvordan løse dette tas imot med takk. Dersom andre har erfaringer med den kassa jeg har, så hadde det og vært fint.

 

Resten av mine speqs finnes i profilen min.

 

takk :)

Endret av vetle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en CPU-temp på 80 grader kan jeg godt forstå at PC'en skrur seg av. Vanligvis gjør den slikt automatisk når den når kritisk temperatur, i ditt tilfelle, rundt 80 grader. Det er fint lite å gjøre med det dessverre. Du kunne skru av denne sperren i BIOS og gamble på at CPU tåler det, noe jeg ikke tror.

 

Forøvrig nekter jeg å tro at CPU kan bli så varm bare pga at det er sommer. Hva var tempene sånn ca. i vinterhalvåret? Har de steget mer enn 10 grader ville jeg sjekket goop og støv i ribba.

 

Som siste nødløsning ville jeg ha klokket ned CPU og GPU ett par steg. Du ofrer litt ytelse til fordel for sikkerheten til din PC

 

Husk: på 80 grader løper du faktisk risken for at CPU brenner opp. GPU tåler mer, og er sannsynligvis ikke skyldneren her.

Lenke til kommentar

Hvis du er litt gjerrig, er det ingenting i veien med å senke volten litt+ kanskje underklokke litt. Prøv det.

 

Ang. luftkjøling, så kan du nesten kjøpe hva som helst for å overgå stock. Jeg har aldri prøvd noen P4 kjølere, så jeg kan ikke anbefale noe, men jeg bruker å mene at jo mer kjøleren veier, og jo flere heatpipes, jo bedre :)

Go kopper forresten.

 

Hvor mye er du villig til å betale? Bruk HW.no's prisguide og se på brukerkommentarer.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Bare for moro skyld har du sett etter om kjøleren sitter som den skal og at den ikke montert litt skjevt?

 

Når det kommer til kjølere så vil disse gjøre jobben noen hakk bedre enn en kjøler som følger med cpu'en. Zalman pleier jeg som regel og helle i mot, stille og de kjøler bra...

 

Edit:

 

Har en CNPS9500LED som kjøler min X2 4600+ cpu nå og gjør det uten alt for mye problemer...

Endret av Manx
Lenke til kommentar

Har selv en server med en P4 3.4ghz s478 cpu, originalkjøleren sliter nok ved vanlige temperaturer så det er ikke rart du har problemer!

Satte på en Thermalright XP90 med ei 90mm vifte - temperaturen sank til ca 35grader (idle) og er aldri over 45 grader ved maks load (ingen spilling da men)

Lenke til kommentar

Jeg sleit også med ganske mye overoppheting, min idlet på ca romtemp + ~40, altså rundt 60 grader. Åpna opp hele driten, og tok bort alt støvet og hybelsauene i ribba og rundt vifta, og den sank med ca 5 grader.

Bytta fra stock 478 til Zalman 9500 (husker ikke nøyaktig modellnummer), og nå idler jeg på rundt 35.

 

Hvis du kan, ville jeg sett på mulighetene for å flytte PSU'en opp, over CPU'en da dette er hovedutblåsning. En ganske så optimal luftflyt vil være f.eks en vifte nede foran som blåser inn, CPU-vifte som blåser luften oppover, og PSU'en ut

 

<-[PSU]

^

[CPU]

^

-[vifte]<----

 

Det vil også fungere greit med vifte på siden eller bak, så lenge den er forholdsvis lavt nede. Dette pga konveksjon, da den kalde lufta alltid vil være nærmest bakken, og den varme lufta vil prøve å stige i samme retning som du blåser den.

 

Det var en guide på HW ikke så lenge siden om påsmøring av kjølepasta, kan være verdt å ta en titt også!

 

Lykke til :)

 

 

EDIT: Ta en titt her, mye å hente.

Endret av bevertann
Lenke til kommentar
Da er Thermalright XP-90C CPU-Kjøler bestilt fra Netshop.

 

Får håpe dette løser kjøle problemet mitt. :thumbup:

8831734[/snapback]

 

Monter den riktig med akkurat passe mengde kjølepasta så vil det går helt fint, jeg har en vanlig alubasert XP90 og din XP90C kjøler enda bedre.

Lenke til kommentar
Jeg sleit også med ganske mye overoppheting, min idlet på ca romtemp + ~40, altså rundt 60 grader. Åpna opp hele driten, og tok bort alt støvet og hybelsauene i ribba og rundt vifta, og den sank med ca 5 grader.

Bytta fra stock 478 til Zalman 9500 (husker ikke nøyaktig modellnummer), og nå idler jeg på rundt 35.

 

Hvis du kan, ville jeg sett på mulighetene for å flytte PSU'en opp, over CPU'en da dette er hovedutblåsning. En ganske så optimal luftflyt vil være f.eks en vifte nede foran som blåser inn, CPU-vifte som blåser luften oppover, og PSU'en ut

 

<-[PSU]

       ^

     [CPU]

       ^

        -[vifte]<----

 

Det vil også fungere greit med vifte på siden eller bak, så lenge den er forholdsvis lavt nede. Dette pga konveksjon, da den kalde lufta alltid vil være nærmest bakken, og den varme lufta vil prøve å stige i samme retning som du blåser den.

 

Det var en guide på HW ikke så lenge siden om påsmøring av kjølepasta, kan være verdt å ta en titt også!

 

Lykke til :)

 

 

EDIT: Ta en titt her, mye å hente.

8831901[/snapback]

 

Er enig i at PSU burde være øverst. men akkurat med mitt kabinett så er ikke det mulig. Den lian li serien har et "kammer" nederst. Der skal PSU og HDD være.

Og akkurat der er muligens problemet, det blir veldig varmt der nede, og jeg tror ikke PSU får nok luft inn\ut. Den kassa jeg har var omtalt i en artikkel av dahle,

 

Link til artikkel:

 

1100B

 

han sleit og med å få ting til. Vurderer seriøst å bytte kasse, er lei av problemene med kjøling.

 

Men en ting, dersom PSU overopphetes, vil maskinen også da skru seg av uten forvarsel?

 

jada, alle vifter er satt riktig, brukte ivrig Hw.no når jeg bygget, og har også side deksel og front dør åpen til en hver tid.

 

Takk igjen for kjempe gode svar og hjelp :)

Endret av vetle
Lenke til kommentar

Jeg har også fått et lignende problem med at pcen skrur seg av etter en liten stund nå i sommervarmen. Dette kom for to dager siden, men jeg heller mot at det må være psu som er problemet. Jeg har en skikkelig underpowered psu på 300w på et c2d system, denne har atpåtil dårlig og treg 80mm vifte. Har kjøpt ny psu men har ikke fått installert den enda grunnet eksamensstress.

Pcen har til tross for dette vært stabil helt frem til for 2 dager siden da det må ha vært rekordtemperatur inne på rommet. Dette resulterte i at pcen skrudde seg av og på av seg selv hele tiden. Satte så en bordvifte inn mot delene og allt gikk fint, men når denne skrus av så ryker også maskinen etter 5min, uten at noen av de andre temperaturene er unormale. Har ca 50 på cpu og 75 på gfx (dette legger seg her pga. den automatiske viftejusteringen)

Eneste jeg kan tenke på da er psuen som må ha røket en termisk sikring( går ut i fra at psuer har det) og at den nå etter første gangs utløsning har blitt overfølsom/hyperaktiv :p

 

Mitt råd, hvis du har en annen psu liggende så test den :)

Lenke til kommentar

Om viften i PSU ikke får dratt inn luft, så kan det være PSU som kutter strømmen grunnet varme, og ikke CPU/Skjermkort.

 

Du skriver at den er montert i bunnen. Regner med at viften står ned mot bunnen av kabinettet? Hvor mye klaring er det fra PSU til bunnen av kabinettet?

 

Tror nok jeg ville snudd PSU om det er veldig liten klaring.

Lenke til kommentar
Om viften i PSU ikke får dratt inn luft, så kan det være PSU som kutter strømmen grunnet varme, og ikke CPU/Skjermkort.

 

Du skriver at den er montert i bunnen. Regner med at viften står ned mot bunnen av kabinettet? Hvor mye klaring er det fra PSU til bunnen av kabinettet?

 

Tror nok jeg ville snudd PSU om det er veldig liten klaring.

8833097[/snapback]

 

 

Mot bunnen er det maks 3-4 cm klaring

 

Som sagt tidligere så mener jeg at dette lian li kabinettet har en feil design.

Den nye revisjonen av modellen er annerledes.

 

Men godt forsklag å snu psu, det skall jeg prøve. En annen lønsing er vel å la PSU stå på utsiden av PCen, kablene er lange nok til det.

Lenke til kommentar
Husk: på 80 grader løper du faktisk risken for at CPU brenner opp. GPU tåler mer, og er sannsynligvis ikke skyldneren her.

8831304[/snapback]

 

:scared:

 

Min CPU lå på 90 grader i går.. Merket ingen ustabilitetsproblemer tho.

Fant den største vifta i huset og satte den på full blås inn i kassa. Fikk tempraturen ned til ca 60-70 da..

 

Kvelden før så hadde maskina stått på hele dagen uten at jeg hadde gjort noe med kjølingen. Dønn stabil....

Lenke til kommentar

Ser et par foreslår å kjøre med sidedøren på kabinettet av - dette er ikke nødvendigvis en god ide, det kan fort føre til at en ødelegger luftflyten inne i kabinettet - som også noen nevnte er den optimale luftflyten å dra inn luft nede foran, og pumpe den ut oppe bak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...