Gå til innhold

Problem med varmt rom - PC-en blir for varm


Anbefalte innlegg

Men vi har kompressor heime, så det er meir fristande å bruke det. Vil det fungere? Eg satsar på det smile.gif
Mulig det er veldig forskjellig styrke i kompressorer. Den vi har hjemme ville ha blåst vekk mer enn bare uønsket støv..!

 

Min CPU gikk opp fra 40 grader idle, til rundt 47 de varme dagene som har vært. Så ser ut som denne typen LianLi klarer seg bedre i varmen. :)

 

Edit:

GFX temp rundt 85 grader
Det er jo ikke så ille. Tror ikke den er mye kjøligere med kaldere romtemperatur? Endret av severin20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123897
Men vi har kompressor heime, så det er meir fristande å bruke det. Vil det fungere? Eg satsar på det smile.gif
Mulig det er veldig forskjellig styrke i kompressorer. Den vi har hjemme ville ha blåst vekk mer enn bare uønsket støv..!

 

Min CPU gikk opp fra 40 grader idle, til rundt 47 de varme dagene som har vært. Så ser ut som denne typen LianLi klarer seg bedre i varmen. :)

 

Edit:

GFX temp rundt 85 grader
Det er jo ikke så ille. Tror ikke den er mye kjøligere med kaldere romtemperatur?

8837945[/snapback]

Eg trur eg held den langt fra pcen først, så tar eg den nærare etter behov. Legg igjen beskjed her seinare om det gjekk bra. (Kanskje ikkje i morra. vi har førebuing til muntleg eksamen)

Lenke til kommentar

Eg ser at noen foreslår og ta av sidedekselet, dette er noe som ikkje er å anbefala, ettersom at du da vil miste luftflyten i kabinettet.

 

Det eg gjorde og vil anbefala andre om å gjøra, er å bore eit 120mm hull i døra og mintera ei 120mm vifte der i stedet, slik at GPUen får kallest mulig luft, samt at ein oppnår størst mulig luft flyt i kabinettet.

 

Ein annen ting eg gjorde, var og lage til eit deksel over utluftinga til skjermkortet og CPUen, slik at all luft som har blitt oppvarmet går rett ut istedet for å risikere å risikere å sirkulere. Har lagt med ei skisse. post-30840-1181597858_thumb.jpg

 

Tempraturen under full load falt fra til ca.

CPUen fra 50 til 45 grader

North Bridge 40 til 35 grader

GPUen fra 60 til under 50 grader

 

Tempraturen i rommet var 28 grader

Lenke til kommentar

Tror Pcen min har blitt et offer for varmen. Satt og spilt da den plutselig restartet. Jeg kom ikke opp i Windows igjen siden den restarter hver gang Windows loader. Altså, rett etter Windows loading screenen. Jeg lot den være avslått til kvelden etter da det var ikke fullt så varmt og vifta var på inne på rommet men fortsatt vil den ikke la meg komme inn på Windows, er det noe som har ryki her? og hvis, hva da?

 

Takk for all hjelp på forhånd.

Lenke til kommentar

kan absolutt anbefale kompressor for å fjerne støv. vi har en på låven som blåser ganske kraftig, og gjør kort prossess med støv og rusk. støvet på zalman-ribber pleier å sitte ganske godt. blås fra siden eller under :)

 

elektronikk tar såklart ikke skade av dette, bare ikke kom borti med metallet.

Lenke til kommentar
Tror Pcen min har blitt et offer for varmen. Satt og spilt da den plutselig restartet. Jeg kom ikke opp i Windows igjen siden den restarter hver gang Windows loader. Altså, rett etter Windows loading screenen. Jeg lot den være avslått til kvelden etter da det var ikke fullt så varmt og vifta var på inne på rommet men fortsatt vil den ikke la meg komme inn på Windows, er det noe som har ryki her? og hvis, hva da?

 

Takk for all hjelp på forhånd.

8838507[/snapback]

 

Du er ikke første som opplever det der... Vanligvis har jeg pleid å bare kjøre en reformat, så ordner det seg. Hvis ikke det funker er det bare å kjøre i gang med diagnostieringsprogrammer som memtest osv. Hvis du har mye ekstra hardware er det enkelt å eliminere ut enkelte komponenter.

Lenke til kommentar

kommer vel litt an på hva hardware du har da ...

 

jeg har klokket prosessoren med 15% og gradestokken ligger på 40-50grader med luftkjølig og 20grader i rommet.

 

det som mange bommer på er at man må tenke litt logestikk ...

 

hva vei blåser skjermkortet ..

er det mange hull på sidene opp nede ?? .. (prøv å lag en tunell)

 

bruk gjerne et par store vifter med lite turtall som kan lage en hovedstrøm av luft

Lenke til kommentar

Med denne tråden friskt i minnet prøvde jeg forskjellige varianter i varmen i går.

 

Beste resultat for meg ble å sette side luka på gløtt, og sette en bord vifte foran pcen. altså ikke rett inn i side luka.

 

Dette skapte bedre luft gjennomstrømming, og lavere temperatur.

 

På full load, med 30 grader i rommet, lå temp stabilt på rund 80 grader på GPU og rund 60 grader på CPU. MB temp var rundt 50 grader.

 

:)

Lenke til kommentar
Man kan evt. kjøpe inn ett par 323m³/h Delta vifter, med 636m³/h bør det bli kjølig om man tåler lyden av ett jagerfly :p.

8834723[/snapback]

 

He he, heftig vifte det der.

 

Men man kan jo smelle til med en kanalvifte og da. Så kan man koble en fleksibel slange til kabinettet, og hente luft utenfor huset!

Greit med et filter da, så ikke kabinettet blir fullt av spennende dyreliv. :thumbup:

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Man kan evt. kjøpe inn ett par 323m³/h Delta vifter, med 636m³/h bør det bli kjølig om man tåler lyden av ett jagerfly :p.

8834723[/snapback]

 

He he, heftig vifte det der.

 

Men man kan jo smelle til med en kanalvifte og da. Så kan man koble en fleksibel slange til kabinettet, og hente luft utenfor huset!

Greit med et filter da, så ikke kabinettet blir fullt av spennende dyreliv. :thumbup:

 

Nettulf

8840566[/snapback]

 

Vil ikke det bare hente inn varm luft?

Lenke til kommentar
Man kan evt. kjøpe inn ett par 323m³/h Delta vifter, med 636m³/h bør det bli kjølig om man tåler lyden av ett jagerfly :p.

8834723[/snapback]

 

He he, heftig vifte det der.

 

Men man kan jo smelle til med en kanalvifte og da. Så kan man koble en fleksibel slange til kabinettet, og hente luft utenfor huset!

Greit med et filter da, så ikke kabinettet blir fullt av spennende dyreliv. :thumbup:

 

Nettulf

8840566[/snapback]

 

Vil ikke det bare hente inn varm luft?

8840586[/snapback]

 

I de fleste hus er det normalt høyere temperatur inne enn ute.

Ser da bort fra store murhus og skumle kjellere under bakken.

Så da er svaret nei, den vil ikke hente inn varm luft. (sett i forhold til den enda varmere luften inne)

 

Ellers kan jo de som kjører med vannkjøling koble seg direkte til springen, og la det varme vannet renne ut i det store, oppblåsbare bassenget utenfor huset.

Da får både radiatoren og pumpen seg en pause, vanntempen er sikkert rundt 10-15 grader og man kan ta seg et deilig bad etter et par dager i oppvarmet vann. :D

 

Men jeg oppfordrer ikke til vannsløsing med å la spillvannet gå rett i sluken, det må jo brukes til noe fornuftig! :yes:

 

Jeg har basseng, men ikke vannkjøling.... :hmm:

 

Nettulf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...