Gå til innhold

Problem med varmt rom - PC-en blir for varm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den vanligste feilen folk flest gjør når de har kjøleproblemer sette for mange vifter til å suge luft ut av kabinettet. Og selv om de fleste kabinetter har en kabinettvifte bak og en fremme og du setter den fremme til å blåse luft inn, Så vil fremdeles PSUen suge luft ut av kabinettet.

 

Dersom det oppstår vakuum inni kabinettet får PSUen problemer fordi den må kjempe mot de andre kabinettviftene.

 

Jeg har selv et Lian Li kabinett med en 120mm vifte foran og en 120mm bak. Jeg måtte snu den vifta bak slik at den trykket luft inn i kabinettet. Vifta foran trykker også inn luft i kabinettet. Men PSU trekker luft ut. Dette resulterte i 2-3 grader lavere tempratur inni kabinettet.

 

Hvis du tar et ark og holder dette foran noen luftehuller som ikke har vifte finner man fort ut om man har for høyt eller for lavt trykk inni kabinettet.

 

For lavt trykk i kabinettet kan være uheldig for de nye 8800 kortene til nvidia siden de kaster luften rett ut av kabinettet. Den lille vifta klarer ikke å slåss mot de store 120mm kabinettviftene og lufta blir stående mer eller mindre stille inni kjøleren.

 

Viftene må jobbe sammen, ikke mot hverandre.

Lenke til kommentar
Den vanligste feilen folk flest gjør når de har kjøleproblemer  sette for mange vifter til å suge luft ut av kabinettet. Og selv om de fleste kabinetter har en kabinettvifte bak og en fremme og du setter den fremme til å blåse luft inn, Så vil fremdeles PSUen suge luft ut av kabinettet.

 

Dersom det oppstår vakuum inni kabinettet får PSUen problemer fordi den må kjempe mot de andre kabinettviftene.

 

Jeg har selv et Lian Li kabinett med en 120mm vifte foran og en 120mm bak. Jeg måtte snu den vifta bak slik at den trykket luft inn i kabinettet. Vifta foran trykker også inn luft i kabinettet. Men PSU trekker luft ut. Dette resulterte i 2-3 grader lavere tempratur inni kabinettet.

 

Hvis du tar et ark og holder dette foran noen luftehuller som ikke har vifte finner man fort ut om man har for høyt eller for lavt trykk inni kabinettet.

 

For lavt trykk i kabinettet kan være uheldig for de nye 8800 kortene til nvidia siden de kaster luften rett ut av kabinettet. Den lille vifta klarer ikke å slåss mot de store 120mm kabinettviftene og lufta blir stående mer eller mindre stille inni kjøleren.

 

Viftene må jobbe sammen, ikke mot hverandre.

8841919[/snapback]

Jeg har en 120mm foran og en bak. Men den bak trekker jo ut den varme luften fra Big tyhoon kjøleren, sitter veldig ved siden av hverandre.

Og jeg merker en varm strøm med luft ut fra psu og vifta bak.

 

Men bør jeg virkelig snu den bak?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
AA deili, trenger ikke bekymre meg får varmen, får fasekjøleren om noen dager så :D

8839364[/snapback]

Når det er varmt ute øker bare sjansen ytterliggere for kondends med fasekjøler. :D

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Da er ny kjøler montert  :)

 

Ikke overraskende er nå systemet mitt kjøligere, og skrur seg heller ikke av.

Med luka på, og på full load er CPU temp ca 50 grader (rom temp på 25+) Ingen bord vifte i bruk heller.

 

Moralen må da være, Stock Equipment sux :)

8875499[/snapback]

 

captain.obvious.jpg

 

Han tuller, OK? tuller... :roll:

 

Forskning tilsier at menneskers sans for ironi ikke er utviklet før man når 12 år..

8881627[/snapback]

 

12 år .. minst.

Lenke til kommentar

Det er vel en del "dotter"her som ikke skjønner at det å mikse en angivelig romtemperatur på 25-30 grader,med temperaturen i et kabinett ,sirkulert av div vifter, ikke gir en lavere temperatur inne på feks CPU.

Det handler da om å få en lavere inngangs temperatur, for å få til dette!

Endret av crazycooler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...