Gå til innhold

Problem med varmt rom - PC-en blir for varm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg og har varme problemer , hadde 77 grader på gpu ca 10 sec etter at jeg hadde skrud av graw2 demoen, så jeg ligger nok på godt over 80 grader når jeg spiller =(

 

kortet er et x1900xt samt et billig kabinett, pc en står og piper når jeg spiller så varm blir gpu =P har zallman vf-900cu er nok den som forhindrer at den skrur seg av.

Lenke til kommentar

Hmm, så ikke så bra ut, men om psu sin luftstrøm ligger i sin egen "tunnel"? Det bør jo være minimalt med varme fra harddiskene hvis du har 120mm i front og så psu som da pumper dette ut. På mitt system er det mer at det nok er undertrykk i kabinettet og psu da taper i kampen.

Prøv, hvis du har lange nok kabler, og legg psu utenfor kabinettet og sett en skikkelig karaftig vifte på, da kan du i hvert fall utelukke den skikkelig. :)

Lenke til kommentar

Prøv å skaffe noe lignendes ala vindtunellen som kommer med Silverstone TJ-06 kabinettet :) (ja, jeg har det)

CPUen ligger på stabilt 35°C (+- 5°C) :p

 

Og, tviler på at eventloggen i windows skriver noe om overoppheting, siden den så aldeles ikke monitorer det, med mindre du har et eller annet program som gjør det for deg...

 

Hvis du ikke har et, finnes det sikkert et fra produsenten av hovedkortet ditt :)

Lenke til kommentar
jeg og har varme problemer , hadde 77 grader på gpu ca 10 sec etter at jeg hadde skrud av graw2 demoen, så jeg ligger nok på godt over 80 grader når jeg spiller =(

 

kortet er et x1900xt samt et billig kabinett, pc en står og piper når jeg spiller så varm blir gpu =P har zallman vf-900cu  er nok den som forhindrer at den skrur seg av.

8833306[/snapback]

 

 

 

70-80 grader på gpu er det ikke nødvendigvis noe galt med. Har et 8800gts 320mB og det stabiliserer seg selv på 70-80 grader, omtrent uansett hva jeg gjør. Har prøvd å skru av viften med rivatuner og latt den krype opp til 95, når jeg da satte den til auto igjen så spant viften på fullt og innen 30s så var den nede på 75 og da skrudde den viften til 60% og var fornøyd. Gpuene nå til dags er tydeligvis lagt for å kjøres på høye temps. Men den hylelyden hørtes bare merkelig ut... :hmm:

Lenke til kommentar

Har selv tidliger hatt problemer med varme pc'er, pipende pc'er og ustabile pc'er pga sommeren.. :p

 

Men disse har vært AMD eller Prescott, og min E6600 har (hittil) ikke vist noen form for varmedannelse.. Nye cpu'er er generelt kjølige..

 

Men jeg skal uansett ta å investere i vannkjøling innen en mnd har gått.. Håper at vannet ikke blir for varmt da.

 

BTW: Jeg er heldig, bor i Nord-Norge, så aldri hetebølger her :D

 

TuppenX2

Lenke til kommentar

jeg kjøpt sånt bordvift til 200kr på expert og tok vekke sidendøra poff så vare sommervarmen ikke et problem lenger.

 

Har også sånt a/c unit fra expert til 3000kr på kontor for jeg holde på død i solesteiken. anbefals sterk!

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Har selv store problemer i denne sommertempraturen. C2D som er klokka fra 2.6 til 2.8 bli ca 65-70 grader ved full load og ligger på 55 ved idle. Når det ikke var 30 grader ute lå den på 30-50. Fryser som regel etter 1-2 timer med spilling. (blir ca akkurat like varm hvis jeg kjører stock hastighet)

 

Hvor mye tåler c2d av tempratur egentlig? Tenker kanskje det kan være hovedkortet som blir for varmt..

 

Har Zalman CPN S9700 NT så kjølern skal vell være bra nok... noen som vet hvilke temp jeg egentlig kan forvente med den kjølern ?

Lenke til kommentar

Heihei! Hadde litt av samme problemet som deg før jeg også, og akkurat som meg, innså du at luftflyten er rimelig laber i øvre del av kabinettet. Ikke tenk på verken PSU, eller harddisker, de får tilgang frisk luft på begge kanter, med mindre du har snudd viftene.

 

Tipset mitt til deg, om du enda har problemet etter byttet kjøler, er å åpne noen slots foran og midlertidig sette ei løs vifte der. Hvis du vil ha en fin og mer standardisert løsning som Lian Li tilbyr til det kabinettet, sjekk:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ex33b&mcat=

Lenke til kommentar
Heihei! Hadde litt av samme problemet som deg før jeg også, og akkurat som meg, innså du at luftflyten er rimelig laber i øvre del av kabinettet. Ikke tenk på verken PSU, eller harddisker, de får tilgang frisk luft på begge kanter, med mindre du har snudd viftene.

 

Tipset mitt til deg, om du enda har problemet etter byttet kjøler, er å åpne noen slots foran og midlertidig sette ei løs vifte der. Hvis du vil ha en fin og mer standardisert løsning som Lian Li tilbyr til det kabinettet, sjekk:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ex33b&mcat=

8833562[/snapback]

 

 

Hei

 

Har faktisk den. 2 vifter er monter inni, og blåser riktig vei.

 

:)

 

Jeg tror fremdeles at dette er en kombinasjon av dårlig design, og oppetede deler som ikke får luft

 

 

La oss oppsummere da:

 

Blåse PCen for støv (ikke bruk støvsuger)

Ta av luken (kan ødelegge luft strømmen)

Sett bordvifte rett på Pcen

Bytt ut CPU kjøler

Sette inn extra vifter

La PSU stå på utsiden av PCen

Kjøpe extern psu

 

En ting som ikke er nevnt er varme fra HDD`s

Jeg har 6 hdd i min pc, de utvikler en del varme.

Jeg skal ta vekk 4 av dem i kveld.

Extern AC anlegg på claes (jeg skal på claes i kveld)

Lenke til kommentar
Ser et par foreslår å kjøre med sidedøren på kabinettet av - dette er ikke nødvendigvis en god ide, det kan fort føre til at en ødelegger luftflyten inne i kabinettet - som også noen nevnte er den optimale luftflyten å dra inn luft nede foran, og pumpe den ut oppe bak :)

8833201[/snapback]

 

Som du sier over.. gjorde jeg. Det funket, senken temperaturem på cpu fra 55 til 45 grader.. AMD 4600+

 

Jeg har topp kjøler, 2 x 120mm viter i kabinett, alt er bygger for å holde temp nede, men funket ikke. Mitt neste kabinett blir større..

 

Hadde et chiftec midi tower før, samme utstyr. Det funket knall, cpu lå rundt 40 grader da(23 i rommet).

 

Prøv kjøre uten side deksel som foreslått :)

 

Lykke til

Lenke til kommentar

hehe da er jeg heldig jeg da :D I rommet mitt skinner aldri sola inn fordi det ligger på skyggesia av huset men uansett så har jeg tatt av døra og satt en diger bord-vifte der som blåser inn kald luft direkte på hardwaren :D

Har ikke hatt noen problemer med kjølinga så langt i sommer

 

~xav

Lenke til kommentar

Hos meg selv så ligger temperaturene bra selv med hardcore spilling, grafikkort blir maks 60 grader, samme med cpu. (Men jeg har litt bra kjøling).

Det jeg vil anbefalle til alle dere er å kjøpe air condition til rommet, trenger ikke være en for 14 tusen men det kan være en for 3000kr som de f.eks. selger på elprice. Da blir det 20 grader på rommet igjen og 40 grader ute :p

Selv har jeg ikke det enda, men skal få kjøpt det så fort som mulig.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

@vetle

jeg ville sett på denne:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SCYKAMABAYS&mcat=

og evt kjøpt den får å sette den i fronten på kabinettet.

Sammen med en enkel viftestyring, så skal du nok få litt bedre lufting.

Og ja, som en nevner tidligere, å ha døren av vil fatisk ikke gjøre

luftingen bedre med mindre du har en vifte rettet mot selve pc'n (ala bordvifte f.eks.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...