Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

På en BluRay plate med en FullHD film, ligger der kun en 1080p versjon som nedskaleres til å passe på et 720p fjernsyn, eller ligger der to versjoner av filmen, en 1080p og en 720p? Skulle tro oppløsning på 720p så mye bedre ut enn nedskalert 1080p...

 

Det ligger en versjon som skaleres.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor snakker de så fort og med lys stemme i gamle opptak?

Jeg trodde de hørtes normale ut i sin samtid, men ble spilt fortere på vårt moderne utstyr grunnet oppdateringsfrekvens på kino vs. TV.

 

Men både KLM og faktisk også filmen om Max Manus har parodiert disse filmavisstemmene.

Det stemmer ikke helt at gamle filmer var "normale" med datidens fremvisningsutstyr. Datidens kameraer var håndsveivd, og sveivehastigheten bestemte hastigheten filmen ble tatt opp med. Det er ikke alltid at det er så lett å time sveivehastigheten perfekt, og dermed ville det ofte oppstå "naturlige" variasjoner i framvisningshastigheten.

 

Dette ble faktisk også utnyttet med vilje. I vittige scener ville man sveive ekstra sakte slik at man fikk raske og lystige bevegelser på film, og i dramatiske scener ville man sveive ekstra fort så man fikk trege og dramatiske bevegelser på film. Det er derfor gamle komedier ofte har ekstra raske bevegelser.

 

Men da lydfilmen kom ble dette standardisert på 24 bilder i minuttet. Hvorfor Filmavisen har så rar stemme vet jeg ikke, den beste forklaringen jeg har er at det skyldes at det ble filmet i 24 Hz og så vist i 25 Hz. Eller at kommentatoren rett og slett snakket så fort. Ser du på de aller eldste opptakene hadde faktisk kommentatoren en mer "normal" stemme.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Desssuten var vel lydsporet på gamle filmer av en noe annen kvalitet enn dagens digitale opptak. Det å gjengi enkelte frekvensområder var nærmest umulig. Musikk på gamle grammofonskiver er f.eks som oftest innspilt med visse instrumenter (bl.a gitar, fiolin og klarinett) som ga klarest og mest naturtro lyd på datidens avspillerutstyr. Stemmene ble som de ble.

Lenke til kommentar

Tetthet har egentlig ikke noe med metthetsfølelsen å gjøre. Det har vist seg at dess mer grøtete/suppete konsistensen er, dess fortere føler man seg mett, og dess lengre etter måltidet føler man seg mett. Mat som inneholder mye fett føler man seg fortest mett av, men metthetsfølelsen varer ikke veldig lenge. Inneholder maten mye protein så varer metthetsfølelsen lengst etter måltidet. Den beste maten for bli fortest mett og for å føle seg mest mulig mett etter måltidet er altså et proteinrikt måltid malt til en suppelignende konsistens før inntak. Å spise langsomt gjør dessuten at man ikke rekker å spise like mye før metthetsfølelsen melder seg.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvor høy energi kan en laserstråle ha gjennom en fiberoptisk kabel og hva er energitapet for en fiberoptisk kabel per. f.eks. meter ? ( Finnes helt sikkert forskjellige kvaliteter, men la oss si en prislapp på ca 5,000 per meter )

 

Det er vel totalrefleksjon som er prinsippet i fiberkablene, så det skal vel ikke være noe som helst tap i det hele tatt. Teoretisk sett.

Lenke til kommentar

Metthetsfølelse består av to ting: hvor full magesekken er og, og kroppens behov for energi. Så om det er mer næring i den ene føler man seg mett lengre.

 

tenkte spesielt på umiddelbar metthetsfølelse, med andre ord før næringsopptaket starter for fult. (klar over at jeg presiserte det dårlig i innlegget)

Lenke til kommentar
På toyota sine sider ser det ut som Priusen får går lenger på literen i bykjøring? Synest dette virket ulogisk selv med hybrid opplegget til bilen.

Et poeng som svært få får med seg (inludert biljournalister) er at hybridbiler som oftest har akkurat nok strøm i fulladete batterier til å kjøre hele ECE-syklusen for bykjøring på elmotoren og at forbrenningsmotoren kun benyttes for landeveiskjøringen, der denne er mest effektiv. Dette gir svært lave forbrukstall totalt sett. Men i virkeligheten kommer all energien fra forbrenningsmotoren (unntatt i såkalte plugin-hybrider), så for den vanlige forbrukeren vil det i praksis være umulig å oppnå såpass lave forbrukstall som bilprodusenten oppgir i hehold til ECE-testen. Faktisk viser langtidtester at hybridbilene knapt har lavere drivforbruk enn rene forbrenningsmotorbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...