Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Orket ikke lese gjennom alt, men vil bare legge til. Hvis man er i utlandet, og har handlet varer til en verdi langt over hva maksimalt er tillatt å ta med hjem uten å fortolle, finnes det et enkelt tips. Ta varen/varene ut av original emballasje. Varen er dermed ikke ny og det er derfor ikke grunnlag for å betale moms.

 

Heng meg hvis jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orket ikke lese gjennom alt, men vil bare legge til. Hvis man er i utlandet, og har handlet varer til en verdi langt over hva maksimalt er tillatt å ta med hjem uten å fortolle, finnes det et enkelt tips. Ta varen/varene ut av original emballasje. Varen er dermed ikke ny og det er derfor ikke grunnlag for å betale moms.

 

Heng meg hvis jeg tar feil...

 

Varen er kanskje ikke ny, men har fortsatt en verdi, og blir grunnlag for fortolling. Så vidt jeg vet er det opp til deg å bevise at tingene er tatt ut av Norge (med erklæring fra tollvesenet), ellers blir de grunnlag for MVA-beregning og evt. toll.

Lenke til kommentar
Orket ikke lese gjennom alt, men vil bare legge til. Hvis man er i utlandet, og har handlet varer til en verdi langt over hva maksimalt er tillatt å ta med hjem uten å fortolle, finnes det et enkelt tips. Ta varen/varene ut av original emballasje. Varen er dermed ikke ny og det er derfor ikke grunnlag for å betale moms.

 

Heng meg hvis jeg tar feil...

 

...Så vidt jeg vet er det opp til deg å bevise at tingene er tatt ut av Norge (med erklæring fra tollvesenet), ellers blir de grunnlag for MVA-beregning og evt. toll.

Helt korrekt.

 

edit: evnt det er ditt ansvar å bevise at norsk moms er betalt på varen.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Hvis du kjøper en pc kan du ikke bare legge den i kofferten??, tollen merker jo ikke det.

Det blir jo smugling da, men toll er jo dyrt, hehe

 

De merker det dersom du blir tatt ut i kontroll. Da vil du nok også få spørsmål om hvorfor du har lagt en for dem helt ny laptop i kofferten.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper en pc kan du ikke bare legge den i kofferten??, tollen merker jo ikke det.

Det blir jo smugling da, men toll er jo dyrt, hehe

 

De merker det dersom du blir tatt ut i kontroll. Da vil du nok også få spørsmål om hvorfor du har lagt en for dem helt ny laptop i kofferten.

 

Så rådet blir vel å kline til med noen skikkelig bra usensurerte voksen filmer med 2 mannfolk som herjer og leker på den og bare spille av alle disse når en må møte opp på tollkontoret?

 

Ærlig talt, et riktig så morsomt knep kan være å slenge i noen løse kondomer i kofferten eller noen åpnet noen bare for helv*tte. Mange tollere som har litt fobi for sånne ting hehe. (Har bare hørt noen historier, så jeg vet ikke om de er sanne)

 

Men så sant, det er viktig å la ting se ut som at de er brukte og ikke nye. Hvis ikke blir du tatt selv om de er kjøpt i Norge og det er betalt norsk moms på tingene (Beholder alle Norges innbyggere på kvitteringene på tingene de har kjøpt?)

 

Har tenkt å bestille en del ting selv fra utlandet. Derimot høytalere som jeg ikke engang gidder å prøve å unngå å betale moms på engang siden de er meget store og meget tunge. Eller er høytalere ikke tollpliktige? :)

Lenke til kommentar
Jeg har en liten case..

 

Jeg har nettopp bestilt meg headset fra recordcase.de. Totalprisen kom på 183 euro (ca 1450kr) og i den summen så måtte jeg betale 19% tax (29.37 euro). Jeg fikk nå regning fra DHL der de krever meg for 440kr i "importfortolling" og 362kr i mva, samt 111kr i eksp. gebyr. Den siste er grei nok, men etter å ha lest litt rundt, så har jeg forstått at man ikke skal betale dobbel mva. Og når jeg allerede har betalt 19% i tyskland, så skal jeg vel ikke betale 25% til når den kommer til Norge? Og, correct me if I'm wrong, men er ikke headset tollfritt?? Nekter å betale 913 kr...

 

Du har betalt tysk moms. Dersom Norge hadde vært medlem av EU ville dette vært toll og avgiftsfritt. Siden Norge IKKE er en del av EU, skulle den tyske butikken solgt deg headsettet uten tysk mva. DHL krever 440,- for importfortolling av alle pakker som ikke kommer inn via fly uansett om pakken er toll-pliktig eller ikke. Dersom pakken er toll og avgiftspliktig (noe din er siden det er en vare med verdi over 200,-) så må du betale et eksp. gebyr på 111,- samt 25% av totale verdien av frakt og varen.

 

Synd og si det, men det er nok bare å bite i det sure eplet og betale. Avsender vil ha vært klar over disse gebyrene (440,- + 111,-), du som mottaker vil ikke få noe info om dette.... Er ikke DHL et fantastisk firma dere?

 

Tror jeg har mottatt pakker snart fra alle verdens-hjørner og ber alltid om å få tilsendt med regulær post, dvs. det enkelte lands tilsvarenhet til Posten Norge. Å "legge" 440 kroner i lomma på DHL og andre slike fraktselsaper er vel i fleste tilfeller unødvendig.

Lenke til kommentar

Om Posten fortoller for deg blir regnestykket som følger:

 

1028,- + 10,8% toll + 25% MVA + behandlingsgebyr

 

=> 1028,- + 111,- + 284,76 + 196,-

 

= 1619,78

 

Ikke sikkert du må betale toll, av erfaring er det ikke alltid Posten beregner toll på klær. Isåfall må du betale 1481,-.

 

Om du ønsker å fortolle selv sparer du 99 kroner.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, et riktig så morsomt knep kan være å slenge i noen løse kondomer i kofferten eller noen åpnet noen bare for helv*tte. Mange tollere som har litt fobi for sånne ting hehe. (Har bare hørt noen historier, så jeg vet ikke om de er sanne)

 

Men så sant, det er viktig å la ting se ut som at de er brukte og ikke nye. Hvis ikke blir du tatt selv om de er kjøpt i Norge og det er betalt norsk moms på tingene (Beholder alle Norges innbyggere på kvitteringene på tingene de har kjøpt?)

Tollerne bruker hansker. Jeg tror jeg ville irritert meg mer over å få klærne mine fulle av glidemiddel, enn en toller med gummihansker. Dersom man ikke har kvittering på f.eks en laptop når man reiser ut, kan man få et bevis hos tollvesenet ved utreise at du har tatt med deg laptopen ut av landet. Uansett så er vel butikken som solgte deg laptopen pliktig til å holde på kvitteringen i 10(?) år, så ny kvittering er det sjeldent noe problem å få.

 

Ble ikke noe klok av de linkene med info der. ER noen snille nok til å svare meg sånn ca ka eg må betale for klær eg kjøpte fra usa som kom på 1028kr? Blir det 25% moms (250kr ca) og ka mer?

10% toll på klær, i tillegg til gebyrer de som gjør fortollingen tar. Er det Posten vil det være snakk om rett over 150,- siden varens verdi er over 1000,-.

Lenke til kommentar
ehm - Dette er sikkert notert av andre.

 

Man betaler moms på tollavgiften????? Gawd, for et dusteland.

 

Lykke til.

 

Man betaler moms på alle avgifter uansett om det gjelder klær, bensin, tobakk, alkohol, etc. Dette er enkelt å greit fordi avgiftene skal betales i det øyeblikk varen ankommer landet, mens mva betales først når produktet når sluttkunden (gitt at sluttkunden ikke er en bedrift med eget mva-regnskap). Ved egenimport vil disse to tingene skje samtidig, men rekkefølgen det skjer i er den samme.

Lenke til kommentar
Har tenkt å bestille en del ting selv fra utlandet. Derimot høytalere som jeg ikke engang gidder å prøve å unngå å betale moms på engang siden de er meget store og meget tunge. Eller er høytalere ikke tollpliktige? :)

 

 

Kjøpte med SVS Subwoofer før Lsound begynte import og det gikk fint. Betalte MVA, ikke toll. Betalte to gebyr til Nor-Cargo samt mva. på gebyrene. De kontaktet meg ved ankomst, jeg fikk fakset over faktura, jeg fakset kvittering på at den var betalt. Varen var levert 2 timer etter de ringte meg fra gardermoen.

 

Antall Vareslag Vekt M3 Fr.vkt Godsmerking

73972474

1 KL SPEAKER

I N

Moms-grunnlag(*)

INFORMASJONER

492, 00

40 ,246

R

KONTANT GEBYR 200,00 *

UTLAGT MOMS 1071,00

FORTOLLING 292,00 *

Merverdiavg: 123,00

41

00 1

B E L 0 P

 

Betalingsvilkår

TotaltNOK 1.686,00

 

Endte altså med 1686,- i tillegg på prisen for subben (599USD taxfree) fra USA. Beklager at det ovenfor er litt utydelig. Copy pastet fra OCR'et PDF).

Lenke til kommentar

Staten skal ha penger for alle varer som selges til privatpersoner (eller norske bedrifter uten mva-regnskap) som det ikke allerede har blitt betalt mva på.

 

Satt på spissen vil dette si at dersom du får kjøpe en gammel server fra en norsk bedrift så skal du betale mva til staten. Dette er umulig å holde oversikt over (da pengene ofte går i lommen til en privatperson i bedriften), men import/eksport er enkelt.

Lenke til kommentar
Er det toll på instrumenter? (elektrisk gitar hvis det har noe å si)

Prøvde å lete litt på toll.no, men fant ikke noe.

 

Et søk i tolltariffen etter "instrumenter, musikk" ga følgende (er vanskelig å finne med en gang):

92.07

 

"Musical instruments, the sound of which is produced, or must be amplified, electrically (for example, organs, guitars, accordions).

Guitars 0 kg,item"

 

Det er med andre ord ikke toll på instrumenter, men du må betale 25% MVA + gebyr til posten (hvis det er de som fortoller for deg).

Lenke til kommentar
Er det toll på instrumenter? (elektrisk gitar hvis det har noe å si)

Prøvde å lete litt på toll.no, men fant ikke noe.

 

Et søk i tolltariffen etter "instrumenter, musikk" ga følgende (er vanskelig å finne med en gang):

92.07

 

"Musical instruments, the sound of which is produced, or must be amplified, electrically (for example, organs, guitars, accordions).

Guitars 0 kg,item"

 

Det er med andre ord ikke toll på instrumenter, men du må betale 25% MVA + gebyr til posten (hvis det er de som fortoller for deg).

Er du sikker? Mener en kompis fikk et eller annet greier til trommesettet sitt gjennom tollen uten verken mva eller toll ettersom det brukes i produksjon av kunst (under samme paragraf hvor det står at bøker er mva-frie). Skal ikke banne på dette siden jeg ikke fant noe konkret på toll.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...