Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Sendte dei ein mail for ei stund sia so får sjå om dei kjem tebake te meg iløpet av måradagen. Antar at det er sånn dei må gjer det ja, hadde jo vert kjekt om eg kunne få pressa greiene under 1k får satse på at amerikanarane er nokon galningar når det kjem te høge moms satsar :devil:

 

Som jeg nevnte i forrige innlegg som du tydeligvis ikke fikk med deg. Frigrensen ligger på 200,-. Så godt som alle "gaver" fra utenlandske butikker blir stoppet hvor de ber deg fremskaffe dokumentasjon for varens verdi.

 

Eneste grensen som er på 1000,- er gaver fra privatpersonger til privatpersoner. Siden du snakker om å trekke fra mva så er det helt klart en butikk du snakker med og da er som sagt grensen 200NOK.

 

Hver obs at dersom du velger express shipping, så er fortollingsgebyret en del av frakten så du betaler kun mva og evnt toll dersom varen er tollpliktig.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NB! På varer over 200 kroner må du betale toll og merverdiavgift. Bøker, dvder og CD-er er imidlertid fritatt for tollavgifter.

Sitat: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=531591

 

Jeg visste at bøker fra fritatt, men stemmer det virkelig at det ikke kommer toll på filmer man bestiller?

 

Dette er litt klønete skrevet fra artikkelforfatterens side, og jeg regner med at denne ikke har satt seg grundig nok inn i regelverket.

 

Ja, det stemmer at det ikke kommer toll på filmer man bestiller. Men man må likefullt betale MVA (25%) på DVDer og CD-er dersom forsendelsens vareverdi overstiger kr 200. Dertil kommer også fortollingsgebyr (med sitt misvisende navn).

 

Bøker er den eneste gruppen av de tre tidligere nevnte som er unntatt fra MVA og toll.

Lenke til kommentar

Dersom ei vare koster under 1000kr kan du fortolle det sjøl viav internett, eller har eg misforstått noko?

 

BTW den som kommenterte det tidlegare, mente aldri eg sku sleppe og betale moms håpte berre eg kunne få verdien av vara under 1000kr slik at eg kunne fortolle det sjøl over nett. 100kr for at posten skal fortolle er jo tross alt grusomt dyrt for ein stakkars lærling :ermm:

 

(beklager at eg ikkje har lært meg og bruke qoute funksjonen, er klar over kor utruleg irriterande det må vere)

Lenke til kommentar
Du kan selvsagt fortolle selv over nettet, men da skal Posten ha tollageravgift eller hva de nå kaller det, og den tilsvarer fortollingsavgift.

 

Feil.

 

Tollvesenet skal ha et gebyr for fortollingen (som er det samme som Posten tar), og Posten skal ha et gebyr for å passe på pakken dersom pakken ikke er ferdig fortollet når de mottar den.

 

Som nevnt tidligere, velger du Express shipping, så er alle fortollingsgebyr osv inkludert i fraktprisen og du betaler kun mva og evnt tollavgift.

Lenke til kommentar
Du kan selvsagt fortolle selv over nettet, men da skal Posten ha tollageravgift eller hva de nå kaller det, og den tilsvarer fortollingsavgift.

 

Feil.

 

Tollvesenet skal ha et gebyr for fortollingen (som er det samme som Posten tar), og Posten skal ha et gebyr for å passe på pakken dersom pakken ikke er ferdig fortollet når de mottar den.

 

Som nevnt tidligere, velger du Express shipping, så er alle fortollingsgebyr osv inkludert i fraktprisen og du betaler kun mva og evnt tollavgift.

 

Du kan i det minste ha rett når du påstår at andre har feil. Her er et sitat fra tollvesenets nettsider (link) som helt klart motbeviser det du påstår om at tollvesenet tar gebyr: "Tollvesenet belaster ingen gebyr når du fortoller varer via Internett. Tollvesenet krever kun inn merverdiavgift og eventuell toll for varen. Transportører vil derimot ofte belaste deg med gebyrer når de sender varen til deg. Ønsker du å rette klage på dette beløpet ber vi deg sende denne til det firmaet som har stått for forsendelsen av varene."

 

Posten sier videre dette om fortolling / internettfortolling på Postens nettsider (link): "Kr 97,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad. Kr 97,- Forenklet tollbehandling per oppdrag."

 

Neste gang du prøver å rette på folk, så sørg for at du faktisk har noe å rette på.

Lenke til kommentar
Du kan selvsagt fortolle selv over nettet, men da skal Posten ha tollageravgift eller hva de nå kaller det, og den tilsvarer fortollingsavgift.

 

Feil.

 

Tollvesenet skal ha et gebyr for fortollingen (som er det samme som Posten tar), og Posten skal ha et gebyr for å passe på pakken dersom pakken ikke er ferdig fortollet når de mottar den.

 

Som nevnt tidligere, velger du Express shipping, så er alle fortollingsgebyr osv inkludert i fraktprisen og du betaler kun mva og evnt tollavgift.

 

Du kan i det minste ha rett når du påstår at andre har feil. Her er et sitat fra tollvesenets nettsider (link) som helt klart motbeviser det du påstår om at tollvesenet tar gebyr: "Tollvesenet belaster ingen gebyr når du fortoller varer via Internett. Tollvesenet krever kun inn merverdiavgift og eventuell toll for varen. Transportører vil derimot ofte belaste deg med gebyrer når de sender varen til deg. Ønsker du å rette klage på dette beløpet ber vi deg sende denne til det firmaet som har stått for forsendelsen av varene."

 

Posten sier videre dette om fortolling / internettfortolling på Postens nettsider (link): "Kr 97,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad. Kr 97,- Forenklet tollbehandling per oppdrag."

 

Neste gang du prøver å rette på folk, så sørg for at du faktisk har noe å rette på.

 

Da har de isåfall endret reglene sine etter april ifjor. Da mottok jeg ufortollet pakke fra Posten og fikk beskjed om å fortolle denne selv. Det gjorde jeg via toll.no hvor jeg ble avkrevet et beløp tilsvarende det Posten krever.

 

Det latterlige her var at siden dette var en ekspresspakke skulle jeg egentlig sluppet alt slik tull hadde tollfolkene til Posten og de ansatte på det lokale Postkontoret gjort jobben sin :s

Lenke til kommentar
Da har de isåfall endret reglene sine etter april ifjor. Da mottok jeg ufortollet pakke fra Posten og fikk beskjed om å fortolle denne selv. Det gjorde jeg via toll.no hvor jeg ble avkrevet et beløp tilsvarende det Posten krever.

 

Det latterlige her var at siden dette var en ekspresspakke skulle jeg egentlig sluppet alt slik tull hadde tollfolkene til Posten og de ansatte på det lokale Postkontoret gjort jobben sin :s

 

Nei, for på toppen av siden på toll.no som jeg linket til tidligere står det "Publisert: [07.11.2005]", hvilket da vil si at de ikke har endret noen regler.

 

Ekspressforsendelse er vel ikke nødvendigvis unntatt fortollingsgebyr, slik jeg har forstått det er det bare EMS som er unntatt (og fortolles da ved Postens EMS-avdeling).

Lenke til kommentar
Nei, for på toppen av siden på toll.no som jeg linket til tidligere står det "Publisert: [07.11.2005]", hvilket da vil si at de ikke har endret noen regler.

Da vil det for meg se ut som tollvesenet samlet inn pengene fra Posten. Jeg betalte ikke 5 øre til Posten for pakken, men betalte et gebyr tilsvarende Postens gebyr til Oslo og Akershus Tolldistrikt. Det ser hvertfall for meg ut som de har endret betalingsmåte på internettfortollingen. Nå må man gjøre dette med betalingskort, mens når jeg gjorde dette måtte jeg gjøre en bankinnbetaling til Oslo og Akershus Tolldistrikt på konto 6345.05.06003.

 

Ekspressforsendelse er vel ikke nødvendigvis unntatt fortollingsgebyr, slik jeg har forstått det er det bare EMS som er unntatt (og fortolles da ved Postens EMS-avdeling).

 

EMS = Express Mail Service

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som kan hjelpe meg med dette???

 

Har finni noen klær på nettet som jeg vil kjøpe, men så er det detta toll greiene og sånt… skjønner ingen ting av det for å være ærlig, så hadde vært fint om noen kunne vært en engel å hjulpet meg med det =)

 

Summen på klærne ble til sammen på 22.80(116,- ca) dollar og portoen er på 34.95(180,- ca)..alt til sammen kommer på 57.75 (296,- kan jo runda av til 300,-)

 

Hvor mye må jeg punge ut på toll og mva?

 

evig takknemlig =)

Lenke til kommentar

Hei.

Har bestilt: 11 t-skjorter, 2 gensere og 2 belter fra en nettbutikk i statene.

Priser

Klær : 300$ (1 572.-)

Frakt: 110$ ( 576.-)

SUM : 410$ (2 149.-)

-----------------------

Klær+frakt=sum

1572+578=2150

 

Sum/100*moms=sum

2150/100*10,7=230

 

Sum+mvasum=sum2

2150+230=2380

 

Sum2/100*mva=sum3

2380/100*25=595

 

Sum2+sum3=sum4

2380+595=2975.-

-----------------------

Er det noen som vet hva prisen blir til slutt?

Etter det jeg kan skjønne blir total summen: 2975.- (Dette uten personen som gjør dette for meg, fordi jeg vet ikke hvor mye dette koster)

 

Er det en rimeligere måte å gjøre dette på? F.eks om jeg toller produktene selv?

 

Takker for hjelpen:)

Endret av eikum
Lenke til kommentar

Du er ikke langt unna med beregningen din.

 

Om en tar utgangspunkt i vekslingskursene Tollvesenet bruker ut uka blir verdiene

Klær: 1521,-

Frakt: 557,70

 

Utregningen blir vel som følger:

 

Klær pluss toll: 1521 + 10,7% = 1683,75

Klær ink toll pluss frakt: 1683,75+557,70 = 2241,45

Totalt pluss MVA: 2241,45 + 25% = 2801,80 ≈ 2802,-

 

Om Posten tar fortollingen for det koster det 196,- i tillegg, andre speditører har sine priser. Husker ikke hva Tollvesenet tar for fortollingen, men Posten skal ha 97,- for "Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad" om du gjør det selv. Det koker vel ned til at det ikke lønner seg.

Endret av switch1
Lenke til kommentar
Heisann, Jeg har nettopp bestilt en GPS fra USA.

Selve GPSen + frakt kom på til sammen 1.341 NOK.

 

Stemmer det at jeg ikke må betale toll?

Hvor mye må jeg betale i avgifter og slikt?

Til hvem/når betaler jeg dette?

 

:)

 

Ingen toll på elektronikk.

25% MVA (335,25 kr)

Tollgebyr avhengig av transportør (Posten tar 196 kr)

Til sammen (med Posten) kr 531,25.

Hvis det er Posten som leverer, betaler du til dem ved mottak av varen.

Andre leverandører tar enten betalt ved levering, eller sender deg giro i etterkant.

Lenke til kommentar
Heisann, Jeg har nettopp bestilt en GPS fra USA.

Selve GPSen + frakt kom på til sammen 1.341 NOK.

 

Stemmer det at jeg ikke må betale toll?

Hvor mye må jeg betale i avgifter og slikt?

Til hvem/når betaler jeg dette?

 

:)

 

Ingen toll på elektronikk.

25% MVA (335,25 kr)

Tollgebyr avhengig av transportør (Posten tar 196 kr)

Til sammen (med Posten) kr 531,25.

Hvis det er Posten som leverer, betaler du til dem ved mottak av varen.

Andre leverandører tar enten betalt ved levering, eller sender deg giro i etterkant.

 

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Fins det måter å unngå mva. ved import/innførsel av varer? (som er lovlege/ikkje uloveleg)

 

1) Om du bur i utlandet,kjøper en pc og bruker den der; -må du då betale mva og toll for varen når du flytter tilbake til Norge?

 

2)Om du får en utlandsk statsborger til å ta med seg en pc inn til Norge og "selger" den til deg i Norge, må du då betale mva og toll?

 

3)Om en skal bu i utlandet i 1-2år, kan en ikkje kjøpe varer i Norge og få igjen monsen når en reiser til ut?

 

4)Om en tar med en vare inn til Norge og "glømmer" å fortolle den, kan en bli oppdaga seinare f.eks ved videresalg og reperasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...