Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Lurer på om fettern min i USA sender meg et keyboard til under 1000 kr. Må jeg betale mva og/eller toll? Og skal frakt være med når man skal regne ut prisen?

 

Og hvor koster det egentlig å sende keyboard fra USA til Norge? Tror det skal veie 5 kg ellerno..

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Leste en gang om slike firma i USA som spesialiserer seg på å videresende ting til tollpålagte land som Norge, men jeg finner ikke igjen URL'en. Noen som vet hva jeg snakker om?

 

Jeg tror det funker slik at man kjøper noe, f.eks på eBay, så får man et navn og en adresse som man oppgir som leveringsadresse. Så videresender firmaet pakken som gave eller garanti, kanskje gir den en annen verdi dersom den er verdt mer enn 1000,-. Så tar de en prosentandel i provisjon.

Lenke til kommentar
Men man må likevel betale moms? Jeg mener det finnes lignende aktører som klarer å unngå momsen...

Jet Carrier har selvfølgelig ingen reell mulighet til å kontrollere hva varen opprinnelig kostet (like lite som Posten, DHL, FedEx osv), så om du får den/de du handler hos til å skrive ned verdien er det lite sannsynlig det oppdages (med mindre oppgitt verdi virker helt usannsynlig).

Men du finner neppe noen seriøs fraktformidler som er villig til å forandre på verdien på forsendelser; Det er å hjelpe til med skatteunndragelse, og er ulovlig (også for den som mottar varene). Et selskap som lever av å frakte ting til Norge ville måtte stenge dørene ganske raskt hvis det ble kjent at de gjorde denslags. Og kjent ville det blitt (tip: Tror du vil finne at det er ansatte hos Toll og Avgift som er noe flinkere til å finne denslags informasjon på nettet enn den gjennomsnittlige forumbruker. Tidligere nabo driver med opplæring i bl.a. akkurat dét, og setter stor pris på alle som tar denslags opp i klartekst på åpne forum. Gjør det veldig lett å følge med på avsendere og evt fraktselskaper det er ekstra verdt å følge med på).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurte på en ting her, vurderer å bestille litt fra England og Tyskland og ettersom Sverige også er med i EU kan man jo sende varer dit uten å tenke på toll og moms. Og ettersom jeg bor i Østfold, har jeg bare 20min til Strømstad. Og da kan jeg få dem jeg bestiller fra å sende på Post Restante til Strømstad. Er dette en plan som vil fungere? Noen som har gjort noe lignende før?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lurte på en ting her, vurderer å bestille litt fra England og Tyskland og ettersom Sverige også er med i EU kan man jo sende varer dit uten å tenke på toll og moms. Og ettersom jeg bor i Østfold, har jeg bare 20min til Strømstad. Og da kan jeg få dem jeg bestiller fra å sende på Post Restante til Strømstad. Er dette en plan som vil fungere? Noen som har gjort noe lignende før?

Det skal fungere, jeg har ikke prøvd det selv så hvordan det fungerer i praksis kan jeg ikke si. Husk på at det er fortsatt en grense for hvor mye du kan handøe for når du tar ting personlig over grensa til Norge uten å fortolle. Jeg er usikker på hva den er når du går rett fram og tilbake. Selvsagt er det god mulighet for å ta det med uten å bli kontrollert.

Lenke til kommentar
Lurte på en ting her, vurderer å bestille litt fra England og Tyskland og ettersom Sverige også er med i EU kan man jo sende varer dit uten å tenke på toll og moms. Og ettersom jeg bor i Østfold, har jeg bare 20min til Strømstad. Og da kan jeg få dem jeg bestiller fra å sende på Post Restante til Strømstad. Er dette en plan som vil fungere? Noen som har gjort noe lignende før?

 

Britene er flinke til å trekke fra engelsk MVA når du bestiller til Norge, så jeg ville heller tatt sjansen på at pakka ikke blir stoppa i tollen. Da slipper du både norsk og engelsk MVA. Om pakka blir stoppa betaler du kun norsk og ikke engelsk MVA og du må betale det samme som du ville gjort om du bestilller poste restante til Strømstad.

 

Gebyret Posten tar er vel omtrent det samme som du ville brukt i bensin for å hente pakka, avhengig av hvor du bor selvfølgelig.

 

EDIT: konsekvent begrepsbruk er fint

Endret av switch1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøpte 2 blue ray filmer på amazon der det var 2 for prisen av 1 salg. En disc kostet rett under 25 USD. Har nå fått beskjed fra posten at det må betales toll på denne forsendelsen. Kan dette stemme? Hvor kan man evt klage på tollbehandling hos posten?

Toll? Du mener vel merverdiavgift/moms. Og nei, hvis du har betalt totalt under $25 for varen skal du ikke betale moms.

 

Fra posten.no:

Spørsmål 11: Toll/moms må være feil utregnet. Hva gjør jeg?

 

Svar: Vare- og verdiangivelse påført/medsendt sendingen danner grunnlaget for avgiftsberegningen. Kan du dokumentere at verdiangivelsen er feil og derav krever ny beregning kontakt oss straks du får hentemeldingen eller senest 2 dager før hentefrist. Du kan ta kontakt med Kundeservice utland på telefon 23147600 mandag-fredag kl. 08.00 - 16.00.

 

Dokumentasjon kan være ordrebekreftelse/kvittering fra din Amazon konto eller din epost eller en utskrift fra banken som viser overført beløp.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Hva betyr gave under 1000kr, er ikke gaver gratis? Eller går det på varens opprinnelige verdi?

 

F.eks hvis jeg får en playstation3 tilsendt fra en jeg kjenner i usa og han merker den med 0$ fordi han gir den til meg, blir det riktig?Ser ikke tollen da at dette er en playstation3 som umulig kan være verdt mindre enn xxx kr ? Eller må han da merke den med det han kjøpte den for, f.eks 20$ ? Og vil ikke tollen stusse på at en pakke med en ps3 i er merket med 20$ ?

 

Er det noen som har kjøpt en ps3 på ebay og fått den tilsendt og sluppet toll? Leste at noen fikk en mp3 spiller tilsendt og det ble svart at den var tollfri, er ikke spillkonsoller da også tollfritt?(datautstyr)

Lenke til kommentar

De fleste varer er tollfrie, men ikke mva-frie. ;)

Gaver som sendes av slik verdi som PS3 merkes med verdi. Såklart kan han merke den med $20, men ofte blir det tatt stikkprøver og da må du betale norsk verdi av en PS3. (25% av 4000-5000 kr.)

Han som sender den med en lavere verdi bryter vel også loven borti USA, men som sagt... de aller fleste går rett igjennom tolla uten spørsmål, men tunge og store ting som en PS3 blir nok stoppet oftere enn en dvd i en eske.

Lenke til kommentar

En kollega som tidligere jobbet på pakkesortering på Alnabru fortalte at det som kommer med fly og dermed blir sortert på Gardermoen ikke blir kontrollert på langt nær like ofte som det kommer til terminalen på Alnabru. Stemmer forsåvidt godt med egne erfaringer og da jeg aldri har fått stoppet en pakke som går via Gardermoen.

Endret av switch1
Lenke til kommentar

Satan, dette var en av de mer nyttige trådene jeg har kommet over på lenge! :)

 

Driver og vurderer Jetcarrier og skulle undersøke litt angående dette, da jeg kom over denne her..

 

 

Den greia med Sverige og Strømstad var også litt smågenial.. jeg bor i Oslo, men er prisen rett, så kan man sparre masse på dette også..

 

 

Hvordan skaffer man seg Post Restante -adresse i Strømstad da?! Noen som vet? (Ikke riktig tråd, kanskje..)

 

 

:)

Lenke til kommentar

En poste restante er ikke noe du skaffer. Du setter bare leveringsadresse til poste restante og hvilket postkontor du ønsker den levert til. Du må selve finne ut når pakka er ankommet postkontoret, og den må hentes innen to uker.

 

Noen godtar vel forsåvidt ikke leveringsadresse annet enn den som er registrert på betalingskortet du bruker.

Endret av switch1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...