Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er det summen av varenes verdi i en forsendelse som er utgangspunkt for toll og mva, eller den enkelte vare?

 

For eksempel når jeg nå skal kjøpe t-skorter og postere som hver koster 150kr, vil det da lønne seg og bestille disse hver for seg? Ser de på at den totale summen er 600kr og beregner utifra det, eller at den enkeltes vares verdi er under 200kr og derfor ikke beregner noe?

Lenke til kommentar
Er det summen av varenes verdi i en forsendelse som er utgangspunkt for toll og mva, eller den enkelte vare?

 

For eksempel når jeg nå skal kjøpe t-skorter og postere som hver koster 150kr, vil det da lønne seg og bestille disse hver for seg? Ser de på at den totale summen er 600kr og beregner utifra det, eller at den enkeltes vares verdi er under 200kr og derfor ikke beregner noe?

 

Det er summen i en forsendelse som utgjør grunnlag for MVA, dessuten vil porto inngå i summen. Det vil si at du skal betale 25% av varenes verdi+porto, i tillegg til et fortollingsgebyr.

 

Vil for øvrig anbefale deg å se om det går an å sende varene separat i forskjellige bestillinger. Det kan ofte bli billigere.

Lenke til kommentar
Hva vil tollvesenet gjøre om jeg får en venn som er bosatt i USA til å fjerne merkelapper, kvitering o.l. som vitner om at varene er nye, og sender pakken til meg? Er snakk om klær.

 

Hvis vennen din sender dette som en gave, skal det gå greit. Dette kan du da dokumentere, og du vil slippe moms hvis verdien er mellom 200 og 1000. Om varene er nye eller ikke spiller ingen rolle når det er snakk om gave, for det er jo som regel nye ting man gir bort.

 

Vennen din kan jo også skrive verdien ned under 1000 hvis den er litt over, men jeg vet ikke helt hvor langt over 1000 du bør gå før tollvesenet fatter mistanke om at det kan være lureri på gang. Da vil det i så fall bli lovbrudd.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle informere litt om hvilke opplevelser jeg har hatt når jeg har mottatt "gave" fra utlandet.

 

I sommer fikk jeg krav på moms på en vare til verdi over 200,- kr. I utgangspunktet greit hadde det ikke vært for at det var merket som gave. Pakken var i tillegg sendt fra en privat avsender.

 

Jeg sendte mail til Posten for å få en begrunnelse for dette (hadde allerede betalt momsen for jeg orket ikke å vente et par dager på at de skulle behandle pakken på nytt) og fikk følgende svar

 

Sendingen ble ved tollundersøkelse, vurdert å ikke være en privat gave, og er forenklet fortollet etter avsenders informasjon om innholdets verdi. Sendingen var ifølge registreringer i fortollingssystemet, ikke påført informasjon om avsenders navn og adresse.

 

Om en sending er krysset av for å være gave eller ikke, er altså ikke det eneste kriteriet som gjelder, ved tollundersøkelsen som gjøres av både Postens og Tollvesenets personale, etter Tollvesenets rutiner for dette.

 

Gjør oppmerksom på at Posten vil ta betalt med kroner 406,- for å søke om omfortolling for deg. Du kan alternativt søke selv, direkte til Tollvesenet. Vedlagt følger kopi av registrering ved sendingen, som ble gjort ved tollundersøkelse og -behandling ved vårt brevimportlager. Denne bes medbrakt, ved eventuell søknad til Tollvesenet.

 

Jeg svarer:

Hvordan vurderes det å ikke være en privat gave? Det var påført tydelig avsenders navn og adresse i stor tekst rett ved siden av toll-klareringsklistremerket, så dette kan jo ikke være grunnen. Dere klarte til og med å klistre giroen over avsenders navn og adresse.

 

Hvis ikke avkryssning for gave gjelder, hva er da gjeldende? Hensikten med tollklareringen forsvinner jo hvis den ikke blir etterfulgt?

 

... og får følgende svar:

 

Som informert er det flere kriterier som er avgjørende ved tollvurdering. For å kunne gi en detaljert forklaring om hva som var bakgrunnen for en vurdering av en sending, eller for å kunne avgjøre om en slik vurdering har vært feil - må sendingen sendes inn til vårt brevimportlager igjen, slik at vi kan forevise den til Tollvesenet.

 

Dette er ikke lenger mulig, etter at sendingen er valgt å ta ut fra Posten sin varetekt.

 

Det er forøvrig slik at dersom mottaker i ettertid kan dokumentere at den konkrete sendingen var en privat gave, så kan det søkes om ny fortolling, vedlagt slik dokumentasjon. (Her må nødvendigvis avsender dokumentere at innholdet i denne sendingen var kjøpt og betalt av ham/henne, og sendt til deg uten kostnad). Kopi av detaljer ved sendingen kan eventuelt også være til hjelp.

Siden avsender ikke er registrert, kan dette være vanskelig. Sendingen er imidlertid en rekommandert sending, så kvittering for sendingen skal være utstedt til avsender

 

Så det er tydeligvis ikke så enkelt å ha sendingen markert som gave og sendt fra privat-person. Heller ikke det at man ikke kunne sende over dokumentasjon i ettertid når man hadde hentet ut varen fra posten ble det ikke opplyst om på forhånd, men dette burde jeg kanskje ha forstått selv.

Innholdet i pakken var forøvrig hair-extension som min bedre halvdel hadde bestillt.

 

Noen andre med lignende opplevelser?

Lenke til kommentar
Handlet på DealExtreme for en uke siden, det kostet $35.30 USD. Jeg regnet det (i følge tollvesenets kurs) til å bli under 200 kr. Men ser på nettbanken min nå at det er trekt 200,27 kr.

Vil jeg måtte betale noe avgift på dette? :p

 

Om din pakke kommer Posten i hende før 16.12, noe jeg regner med den gjør om du bestilte for en uke siden er omregningskursen 5.5, om den kommer før 9.12 er den 5.43. Uansett vil da 35.30 USD mindre enn 200 kroner, og du "slipper unna".

 

Om din pakke da blir stanset i tollen og posten ber deg om papirer på verdien gir du dem da ikke en kopi av kontoutskrift der det står du er trukket 200.27, men i stedet videresender ordrebekreftelsen som viser at du har betalt $35.30.

 

Om du sporer pakken og ser den blir liggende med status "STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING" sender du bare en mail [email protected] der du refererer til kollinummeret og sender med kopi av ordrebekreftelsen. Det går langt raskere å sende en mail uten å vente på at posten skal summe seg til å sende deg et brev der de ber deg sende bevis på hva du har betalt.

Lenke til kommentar
Handlet på DealExtreme for en uke siden, det kostet $35.30 USD. Jeg regnet det (i følge tollvesenets kurs) til å bli under 200 kr. Men ser på nettbanken min nå at det er trekt 200,27 kr.

Vil jeg måtte betale noe avgift på dette? :p

Det er tollvesenets kurs som gjelder. Den gjelden vel i en uke og så kommer det nye kurser.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å kjøpe litt julegaver fra Amazon, og lurte litt på hvordan det er å blande bøker og DVDer i en forsendelse. Bøkene er tollfrie, og DVDene kommer på under 200 kr. Men vil det bli moms på forsendelsen når totalverdien blir nærmere 700? Noen som har gjort dette før?

 

Vil nødig måtte betale 25% ekstra, så vil være 100 % sikker.

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å kjøpe litt julegaver fra Amazon, og lurte litt på hvordan det er å blande bøker og DVDer i en forsendelse. Bøkene er tollfrie, og DVDene kommer på under 200 kr. Men vil det bli moms på forsendelsen når totalverdien blir nærmere 700? Noen som har gjort dette før?

 

Vil nødig måtte betale 25% ekstra, så vil være 100 % sikker.

Du vil måtte betale moms av DVDene og deres andel av frakten (+tollbehandlingsgebyr) så lenge forsendelsens verdi er 200 kroner eller mer, uten frakt. Så i ditt tilfelle lønner det seg vel å dele opp bestillingen slik at DVDene kommer for seg selv med verdi under 200 kroner per forsendelse.

 

Forsendelser som inneholder både avgiftsfrie og avgiftspliktige varer

Bestiller du avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én sending, må du fortolle forsendelsen dersom den overstiger en samlet verdi på kr 200,-.

 

Eksempel:

En sending inneholder en avgiftsfri bok med til kr 150,- og en avgiftspliktig CD til kr 100,-. Ettersom sendingens samlede vareverdi er på kr 250,- må den fortolles. I dette tilfelle beregnes det avgift på CD-en og for CD-ens andel av frakten.

 

Se her nederst på siden.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

 

Lurte på om dere kan svare meg på dette.

 

Jeg har forstått det slik at om jeg bestiller noe i utlandet med en verdi (inkludert frakt, pga. tollen regnes ut ifra hva du som kjøper har betalt i all helhet) over 1000 kr må det betales toll.

 

I dette tilfellet klær, her er det 10,7 % toll, men om avsender sender med bevis på at disse klærne er produsert i et land innenfor EU og ikke feks. Kina betaler du ikke toll!

 

På den andre siden er alle prisene til de fleste nettbutikker i utlandet inkludert deres avgifter, men vi i Norge må jo allerede betale 25 % (mva) avgifter i Norge. Dette blir jo feil, avsender skal jo ikke betale avgiftene deres i deres land når de eksporterer varene til andre land!

Er det noen som vet hvordan en fikser dette?

Jeg har snakket med den gjeldende nettbutikken men de sier at dette er noe som må avtales med den Norske tollen, det går jo ikke, de har jo ingen kontroll på nettbutikkes mva og priser.

 

Altså hvordan skal jeg avtale med nettbutikken (England) hvordan de skal ta bort mva'en på deres priser når de selger dem til meg i Norge, da de ikke betaler mva til deres land fordi de eksporterer varene til meg i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg har et bra spørsmål her som jeg etter noen dager med mail frem og tilbake med Posten Tollavdeling ENDA ikke har fått svar på (Tusen takk til xxx for hennes fantastiske standardsvar):

 

Dersom jeg betaler portoen på en gave, er dette da ikke lenger en gave? Jeg mottok et hovedkort i Posten fra statene hvor tilbudet var noe sånt som "I'm cleaning out my closet. Pay for S&H and it's yours!" Jeg betalte porto, og pakken kom til Norge med en verdi på 50 USD og merket som gave. xxx har da kommet til den fine konklusjonen at siden jeg sendte penger til vedkommende for s&h via PayPal, så har jeg kjøpt en vare. Nevner man at PayPal er en måte å sende penger (ikke bare å betale på ebay) så får man det døve øret til. Anyways, nok drittslenging om xxx....

 

Fra et tollmessig standpunkt, får man en gave eller en vare når man har betalt for shipping, men ikke innholdet i seg selv?

Endret av KVTL
Navn på behandler sensurert.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...