Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Er det toll på instrumenter? (elektrisk gitar hvis det har noe å si)

Prøvde å lete litt på toll.no, men fant ikke noe.

 

Et søk i tolltariffen etter "instrumenter, musikk" ga følgende (er vanskelig å finne med en gang):

92.07

 

"Musical instruments, the sound of which is produced, or must be amplified, electrically (for example, organs, guitars, accordions).

Guitars 0 kg,item"

 

Det er med andre ord ikke toll på instrumenter, men du må betale 25% MVA + gebyr til posten (hvis det er de som fortoller for deg).

Er du sikker? Mener en kompis fikk et eller annet greier til trommesettet sitt gjennom tollen uten verken mva eller toll ettersom det brukes i produksjon av kunst (under samme paragraf hvor det står at bøker er mva-frie). Skal ikke banne på dette siden jeg ikke fant noe konkret på toll.no

Ser nok ut som jeg må ut med 25% merverdiavgift.

Man slipper merverdiavgift hvis er kunstner selv importerer det visstnok. Som f.eks. tar med seg et maleri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du sikker? Mener en kompis fikk et eller annet greier til trommesettet sitt gjennom tollen uten verken mva eller toll ettersom det brukes i produksjon av kunst (under samme paragraf hvor det står at bøker er mva-frie). Skal ikke banne på dette siden jeg ikke fant noe konkret på toll.no

Det jeg fant om kunst er dette:

 

Enkelte varetyper er også helt fritatt for toll og avgifter. De vanligste fritakene gjelder

 

* bøker (etter nærmere bestemmelser)

* kunst innført av kunstneren selv

* båter til bruk i passasjertrafikk

Lenke til kommentar
Har bestilt en asus eee 4g, når jeg søker på sendingsnummeret på posten.no står det at det er forenklet tollbehandling, er det da posten som finner ut hvor mye det er verd ?

Det stod nok en pris på pakken som de har gått utifra. Kan også hende de har åpnet pakken og funnet ut prisen på den måten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vurderer å kjøpe en Nintendo Wii gjennom Ebay, men verdien blir på over 2000 kr. Selgeren har gitt uttrykk for at hun kan sende pakken som gift, men tar ikke ansvar for eventuelle tollutgifter som kan forekomme. Noen som har kjøpt en spillkonsoll gjennom Ebay og fått den sendt som gift uten at det har oppstått problemer? Dersom jeg må betale toll + mva for varen, hvor mye tror dere vil komme på?

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe en Nintendo Wii gjennom Ebay, men verdien blir på over 2000 kr. Selgeren har gitt uttrykk for at hun kan sende pakken som gift, men tar ikke ansvar for eventuelle tollutgifter som kan forekomme. Noen som har kjøpt en spillkonsoll gjennom Ebay og fått den sendt som gift uten at det har oppstått problemer? Dersom jeg må betale toll + mva for varen, hvor mye tror dere vil komme på?

Toll slipper du, mens mva er på 25%. Mulig at du må ut med nærmere 200 kr. til posten også for tollbehandling (eller hva det heter).

Hvis verdien er over 2.000 kr. ville jeg heller lagt på noen hundrelapper og kjøpt en splitter ny i en butikk her hjemme. Den har du 5 års reklamasjonsrett på i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe en Nintendo Wii gjennom Ebay, men verdien blir på over 2000 kr. Selgeren har gitt uttrykk for at hun kan sende pakken som gift, men tar ikke ansvar for eventuelle tollutgifter som kan forekomme. Noen som har kjøpt en spillkonsoll gjennom Ebay og fått den sendt som gift uten at det har oppstått problemer? Dersom jeg må betale toll + mva for varen, hvor mye tror dere vil komme på?

 

Toll slipper du, mens mva er på 25%. Mulig at du må ut med nærmere 200 kr. til posten også for tollbehandling (eller hva det heter).

Hvis verdien er over 2.000 kr. ville jeg heller lagt på noen hundrelapper og kjøpt en splitter ny i en butikk her hjemme. Den har du 5 års reklamasjonsrett på i tillegg. :)

 

Takk for svar! :) Ser nå at det trolig ikke er så mye å spare på å kjøpe fra Ebay i og med at frakten blir såpass dyr. Men er det ingen tollavgift på elektroniske varer?

Lenke til kommentar

Jeg har ett spørsmål som jeg håper folk kan svare på her:

 

Er relativt ny på eBay, og skal begynne å handle. Det med send som Gift? Hva innebærer dette i praksis for en forsendelse med usps/ups, etc. Hva må avsendere gjøre i praksis???

 

-Kan avsender (i usa) bare bruke sprittusj og skrive "GIFT" på den, for så at den slipper unna tollen, eller må avsender fylle ut ett spesielt skjema for dette med varens verdi o.s.v?

 

-Noen som kan svare meg på hvordan dette fungerer i praksis? / Hvilke instrukuksjoner som bør gis avsender?

Lenke til kommentar

Som oftest så sender de med USPS. Med pakken ligger det som oftest med en "Customs Declaration Dispatch Note". På den står det om det er gave, dokumenter, vareprøve etc. Det står også hva for no som sendes, antall og pris i USD.

Frakt og avgifter står også spesifisert og så blir alt regnet sammen til en totalverdi (som igjen kan bli forsikret avhengig av frakttype).

De som sender vet utmerket godt hva de må gjøre. Blir som å sende en norgespakke, bare man skriver ned hva man sender og verdien på pakken. Er verdien i norske kroner over 200 og den er sendt fra et firma må du regne med 25% mva. Er den sendt fra en privatperson og merket med gave slipper du mva hvis verdien er under 1.000 kr.

Hvis den er over en av grensene må du regne med å betale henholdsvis 97 eller 196 kr. i tollbehandling som posten utfører.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leste ein plass (i denne tråden) at varer som er kjøpt i USA skal fratrekkast Amerikanse moms avgifter før den sendast slik at du ikkje betaler MVA på dette når pakken kjem til Norge.

 

Stemmer det her, kan forstå at du gjerne ikkje skal betale norsk moms for den amerikanske momsen og at du derfor kan trekke den fra totalverdien men du kan vel ikkje få fritak fra og betale den?

Lenke til kommentar
Leste ein plass (i denne tråden) at varer som er kjøpt i USA skal fratrekkast Amerikanse moms avgifter før den sendast slik at du ikkje betaler MVA på dette når pakken kjem til Norge.

 

Stemmer det her, kan forstå at du gjerne ikkje skal betale norsk moms for den amerikanske momsen og at du derfor kan trekke den fra totalverdien men du kan vel ikkje få fritak fra og betale den?

 

Praksis varierer fra selger til selger. Noen nettbutikker trekker fra landets mva før varen sendes ut av landet, andre tar seg ikke bry med det. Jeg regner med at de som trekker fra lokal mva må dokumentere at varen er sendt utenlands, hvis ikke ville det jo bare blitt utnyttet.

Lenke til kommentar

dersom eg får trekke frå MVA trur eg vara kjem under 1000kr altso slepp eg stresse med eit eventuelt fortolloing's gebyr.

 

Btw korleis gjer eg det må eg sende ein mail til dei som seller vara om at den skal fortollast av meg på internett og at eg må ha pris uten moms opgitt?

Lenke til kommentar

Nøyaktig hva slags fremgangsmåte du bør følge er jeg ikke sikker på, men du kan jo for eksempel spørre om de kan trekke fra amerikanske skatter på tolldeklarasjonen, ettersom du selv skal fortolle den så fort den kommer til Norge.

Lenke til kommentar
Leste ein plass (i denne tråden) at varer som er kjøpt i USA skal fratrekkast Amerikanse moms avgifter før den sendast slik at du ikkje betaler MVA på dette når pakken kjem til Norge.

 

Stemmer det her, kan forstå at du gjerne ikkje skal betale norsk moms for den amerikanske momsen og at du derfor kan trekke den fra totalverdien men du kan vel ikkje få fritak fra og betale den?

 

I statene legges normalt sales tax på varens verdi til slutt da denne varierer fra stat til stat og skal betales til staten hvor mottaker bor (på samme måte som eksport ut av land).

 

Når det gjelder land i EU, så vet jeg f.eks at i Polen så må selger betale et gebyr for å få selge ut av EU og uten EU-mva. I de fleste tilfeller er dette gebyret høyere enn mva'en du betaler. Amazon.co.uk f.eks trekker dette av som standard når du velger shipping ut av EU.

 

Til spørsmålet i det andre innlegget ditt, husk at frigrensen er 200,- og ikke 1000,-. 1000,- er grensen ved gaver sendt fra en privatperson til en annen. Gaver blir veldig ofte stoppet og du blir bedt om å bevise varens verdi eller la Tollvesenet gjøre en uavhengig verdivurdering. Vær obs på at denne verdivurderingen er absolutt og du kan ikke komme med kvittering i ettertid dersom de krever deg med for mye mva da du fikk dette tilbudet først.

Lenke til kommentar
dersom eg får trekke frå MVA trur eg vara kjem under 1000kr altso slepp eg stresse med eit eventuelt fortolloing's gebyr.

 

Btw korleis gjer eg det må eg sende ein mail til dei som seller vara om at den skal fortollast av meg på internett og at eg må ha pris uten moms opgitt?

Hvis firmaet gjør det så er det nok en standard prosedyre. Amazon.com gjør blant annet dette.

Er usikker på hvordan det blir med gave. Siden den sendes fra en privatperson så er det nok ikke så enkelt å få mva trukket fra. Er jo ikke akkurat en vare med faktura som sendes.

Lenke til kommentar

Sendte dei ein mail for ei stund sia so får sjå om dei kjem tebake te meg iløpet av måradagen. Antar at det er sånn dei må gjer det ja, hadde jo vert kjekt om eg kunne få pressa greiene under 1k får satse på at amerikanarane er nokon galningar når det kjem te høge moms satsar :devil:

Lenke til kommentar
Sendte dei ein mail for ei stund sia so får sjå om dei kjem tebake te meg iløpet av måradagen. Antar at det er sånn dei må gjer det ja, hadde jo vert kjekt om eg kunne få pressa greiene under 1k får satse på at amerikanarane er nokon galningar når det kjem te høge moms satsar :devil:

Det er ingen høy sats der, nei... enkelte steder har de ikke VAT i det hele tatt så vidt jeg vet. New York ligger vel på 8,25%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...