Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et lite spørsmål her og beklager omd et er feil postet:

 

Etter hva som står HER så lurer på om det ble fortolling og moms betaling eller om den gikk igjennom tiollen kosnadsfritt

9128515[/snapback]

 

Du er nok føcked.

 

Se her: Posten om forenklet fortolling

 

Staten lar nok ikke en krone slippe unna moms-monsteret...

 

Har dere noen gang tenkt over hvor mye dere egentlig betaler i skatter og avgifter?

Lenke til kommentar
sidewindercomputers.com

 

Men den egentlige verdien var jo på 2600,- inkl frakt da :roll:

 

men som sagt på selve pakken var verdien skrivd ned til 23$ eller 26$ eller noe rundt der ;)

 

Ja Ja alt dette finner vi ut imorgen

9129422[/snapback]

Er ca sinnsykt bitter da jeg nettopp svidde av 700 spenn i moms på en pakke fra Vcore.dk. Tolker det dithen at SWC er en medgjørlig gjeng. Da blir det GPU-blokk og chipset-cooler derfra.

Lenke til kommentar

kan legge til en ting som kan være greit å bite her, om en butikk/business o.l merker pakken som gave/gift har ingenting å si, tollvesenet aksepterer kun at en pakke kan klassifiseres som gave om den er sendt fra en privatperson.

 

Så er pakken merket som gave men sendt fra en bedrift/butikk o.l så gjelder fortsatt grensen på 200, gave fra privatperson derimot = 1000

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestillt en haug med ting fra Tyskland.

Blant annet kompressor til bil med en del rør etc. Pakken kom på ca 5000,- men smatt rett gjennom tolla da jeg fikk avsender til å skrive den som "garanti".

Uten dette så pleier jeg å ordne med avsender at det er "gift" eller verdi under 200.

Eneste gangene jeg måtte ha fortollet er via Amazon da de smeller på kvitteringen på utsiden av eska.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å søke meg fram til hvor mye i toll jeg skal betale hvis jeg skal kjøpe en forsterker fra utlandet.

 

Står ingenting på toll.no om hvor mye jeg skal betale, og den søkemotoren virket ikke på bilstereo, forsterker eller andre ting som den kan klassifiseres under.

(i tillegg til at toll.no ikke virker etter 5 min med søking)

 

 

Forsterkeren koster 699USD borti statene.

Noen som kan hjelpe meg med å finne det ut?

Lenke til kommentar

Etter et raskt søk vil jeg gå ut i fra at forsterker går under tariff nr. 85.18.5000

 

85.18 Mikrofoner og stativer dertil; høyttalere, også med kabinett, ramme e.l.; høretelefoner, også kombinert med mikrofon, og sett bestående av en mikrofon og en eller flere høyttalere; elektriske hørefrekvens­forsterkere; elektriske lydforsterkeranlegg.

 

.5000  -  elektriske lydforsterkeranlegg

 

Kan hende jeg tar feil, men det er uansett virkemåten som forteller deg hvordan den skal tarifferes. Det går uten tvil ett eller annet sted under kapittel 85.

 

Hår dårlig erfaring med Opera på toll.no. Det beste jeg kan bruke på den siden er internet explorer :(

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å søke meg fram til hvor mye i toll jeg skal betale hvis jeg skal kjøpe en forsterker fra utlandet.

 

Står ingenting på toll.no om hvor mye jeg skal betale, og den søkemotoren virket ikke på bilstereo, forsterker eller andre ting som den kan klassifiseres under.

(i tillegg til at toll.no ikke virker etter 5 min med søking)

 

 

Forsterkeren koster 699USD borti statene.

Noen som kan hjelpe meg med å finne det ut?

9191511[/snapback]

 

Verdien av varen + frakt * 1.25(moms) + fortollingsgebyr (avhengig av hvilket firma som gjør det)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt litt ulike ting fra det store utland, og verdi + frakt er med i grunnlaget for merverdiavgift (ikke slik førsteinnlegget sier). Så om varen koster 199 kr og det er 2 kr i porto (hypotetisk), så blir det fortolling. Gebyrene som Posten opererer med er så vidt jeg vet 95 kr for varer under 1000 kr i verdi, og 182 kr for varer over 1000 kr i verdi.

 

Om pakken har verdi + porto under 200 kr, vil mottaker normalt sett ikke få brev om pakken før pakken ankommer det lokale postkontoret. Om pakken ikke inneholder tilstrekkelig dokumentasjon på verdi (f.eks. kvittering) og det er sending fra en butikk, vil Posten sende brev om de skal fortolle pakken og spørsmål om dokmentasjon på verdi. Om du får en slik henvendelse kan du også velge å fortolle ved tollstasjon, som kan være praktisk om du bor ved et slikt en. Der vil du kunne spare gebyret til Posten, men må likevel betale avgiften til staten.

Lenke til kommentar
for verdi mellom 200 og 1000 så er det brae forenklet fortolling uten fortollings gebyr bare selve moms man betaler for er iværtfall vært sånn for meg :S

9247061[/snapback]

Jeg har ivertfall betalt gebyr, men det er mulig at Posten har fjernet gebyret i det siste? (det er noen måneder siden sist jeg fortollet til denne verdien) Endret av efikkan
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...