Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Huff. Så en gang for alle, det er de samme reglene for brukte varer som for nye, og varer med verdi over 1000 må alle momslegges.

 

Ja, men med ett unntak: "Veteranvarer" slipper man å betale mva på ved innførsel. F.eks har jeg to ganger tidligere sendt melding til Tollvesenet om at kameraet jeg innførte er over 30 år gammelt og er å betrakte som et samlerobjekt uten reell bruksverdi. I begge tilfeller slapp jeg mva, men jeg understreker at det jeg fortalte Tollvesenet i begge tilfeller var sant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk, mye nyttig info her som har hjulpet. Mye stress med mye forskjellig som skal betales her. Og er veldig kritisk til tollvesenet. Betale MVA for varens verdi, frakt OG toll, hva er det for noe tull?

Ikke noe tull i det hele tatt. Det er slik lovverk/Importregler er. Moms skal betales av varens totalverdi (en del av varens verdi er frakten til Norge og tollavgifter ved importen).

 

Jepp, som du skriver så er det slik lovverk/importregler er, og det er nettopp det jeg stiller meg kritisk til.

Og hva er det ved disse reglene som er feil? Det er bl.a. disse inntektene som går til å betale lønninger til ansatte i stat og kommune, finansiere sykehus, gamlehjem, barnehager, leger, skole, tannlege for de under 18(?) år etc etc etc.

 

MVA er statens største inntektskilde, i 2003 tjente staten mer på MVA enn på olje. Så du mener at disse tilbudene ville blitt redusert om vi slapp og betale MVA på varens verdi+frakt+toll? Syns det er utrolig kjipt at posten skal ha monopol i Norge, kan sitte og melke alle nordmenn for penger.

Lenke til kommentar
MVA er statens største inntektskilde, i 2003 tjente staten mer på MVA enn på olje. Så du mener at disse tilbudene ville blitt redusert om vi slapp og betale MVA på varens verdi+frakt+toll? Syns det er utrolig kjipt at posten skal ha monopol i Norge, kan sitte og melke alle nordmenn for penger.

 

Det er jo ikke Posten som tar pengene, det er Kristin Halvorsen som skal ha dem. Og dessuten har ikke Posten monopol på annet enn små brev i Norge i dag.

Lenke til kommentar
MVA er statens største inntektskilde, i 2003 tjente staten mer på MVA enn på olje. Så du mener at disse tilbudene ville blitt redusert om vi slapp og betale MVA på varens verdi+frakt+toll? Syns det er utrolig kjipt at posten skal ha monopol i Norge, kan sitte og melke alle nordmenn for penger.

 

Det er jo ikke Posten som tar pengene, det er Kristin Halvorsen som skal ha dem. Og dessuten har ikke Posten monopol på annet enn små brev i Norge i dag.

 

Jeg mente ikke at Posten tok inntektene fra mva. Og om du skal bestille fra inn- eller utlandet, har du noe annet valg en Posten? Ikke Posten som importerer varene fra utlandet nei, men så snart de er over grensen er det Posten som tar over.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

UPS leverer ihvertfall pakkene hele veien selv, og det går jeg utfra at andre speditører og kan gjøre. Raskt er det og, jeg fikk levert pakke fra USAs østkyst på døra omtrent 30 timer etter søndag ettermiddagen jeg bestilte. Men mener å huske tollbehandlingsavgiften deres var rimelig høy. Kan det stemme at de tar det dobbelte av hva posten gjør?

Endret av switch1
Lenke til kommentar

Hjelp!!

 

Har finni noe klær jeg vil bestille fra USA. Kommer på NOK 450,- og porto på ca NOK 230,-

 

Det jeg trenger hjelp til nå er detta toll, moms og MVA greiene. Hvor mye ca må jeg punge ut med ekstra?

 

Og hvordan fungerer dette egentlig med betaling av det. Betaler man når man kommer å henter pakka si eller får man no giro i posten? Har aldri betalt toll osv. på varer fra USA før så ville vært fint med litt hjelp her =)

Lenke til kommentar
Hjelp!!

 

Har finni noe klær jeg vil bestille fra USA. Kommer på NOK 450,- og porto på ca NOK 230,-

 

Det jeg trenger hjelp til nå er detta toll, moms og MVA greiene. Hvor mye ca må jeg punge ut med ekstra?

 

Og hvordan fungerer dette egentlig med betaling av det. Betaler man når man kommer å henter pakka si eller får man no giro i posten? Har aldri betalt toll osv. på varer fra USA før så ville vært fint med litt hjelp her =)

 

Det kommer på:

 

Klær inkl toll:

450 + 10,7% toll = 498,15

 

Klær inkl toll + frakt:

498,15 + 230 = 728,15

 

Totalt + MVA:

728,15 + 25% MVA = 910,19

 

Pluss Postens tollbehandlingsgebyr på 97 kroner blir det 1007 kroner.

 

Toll og MVA tar Posten for deg om du vil, du får skriv i posten der du blir bedt om å fylle ut og godta at Posten gjør jobben for deg. Du får da pakken i oppkrav der du betaler MVA og toll når du henter pakken.

Lenke til kommentar

Alt dette har sikkert blitt posta tidligere, men om det ikke har blitt det så står det i alle fall rimelig klart her:

 

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen.

 

Varer fra 200 kroner må fortolles

Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CD-er.

 

Gaver fra utlandet

Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner.

Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie.

 

Reparasjon av varer

Hvis varen du har kjøpt på Internett skal sendes tilbake for reparasjon, må den også ekspederes ut via Tollvesenet.

 

- Dersom det er en garantireparasjon (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved innførsel av varen igjen.

- Dersom det er en reparasjon du må betale for, må du betale avgifter for selve reparasjonskostnadene og for frakten (frem og tilbake).

 

Kilde:

Netthandel: import av varer kjøpt på Internett

Gaver fra utlandet

Lenke til kommentar

Hei,

 

spørsmål; jeg bestilte en dyrere klokke fra USA og fikk denne i posten i går. Jeg måtte ikke betale for mva når jeg hentet denne på posten. Jeg måtte derimot betale gebyr for rekommandert sending på kr 800.

 

Noe som vet hva jeg har i vente her? Kommer det regning for mva senere? Får man ut varen før mva er betalt?

 

Håper noen tar seg tid til å besvare spørsmålet!

 

Mvh

Lenke til kommentar

Veldig usikker på den, men vær beredt på no ulumskheter i posten, man vet aldri. Ikke dra på handletur og svi av et par tusenlapper, lissom ;)

 

Selv kjøpte jeg meg et dyrere tegnebrett fra USA for et par dager siden. Fikk selgeren til å sende det slik at det så ut som en erstatting på en vare jeg allerede har kjøpt. Quoter meg selv:

 

- Dersom det er en garantireparasjon (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved innførsel av varen igjen.

 

Venter i spenning. Får jeg no ekstra avgifter nå så blir det dyrt og j***i irriterende...

Lenke til kommentar
Fins det måter å unngå mva. ved import/innførsel av varer? (som er lovlege/ikkje uloveleg)

 

1) Om du bur i utlandet,kjøper en pc og bruker den der; -må du då betale mva og toll for varen når du flytter tilbake til Norge?

 

2)Om du får en utlandsk statsborger til å ta med seg en pc inn til Norge og "selger" den til deg i Norge, må du då betale mva og toll?

 

3)Om en skal bu i utlandet i 1-2år, kan en ikkje kjøpe varer i Norge og få igjen monsen når en reiser til ut?

 

4)Om en tar med en vare inn til Norge og "glømmer" å fortolle den, kan en bli oppdaga seinare f.eks ved videresalg og reperasjon.

 

1) Nei, den vil da regnes som del av flyttegods.

 

2) Du er da sluttbruker i Norge og den skal betales MVA for, men kan aldri tenke meg det blir håndhevet.

 

3) Stemmer det, men da må du betale MVA i landet du skal bruke den i.

 

4) Nei, i praksis ikke. Men du vil ikke få reparasjon på garanti-/reklamasjonsgrunnlag med mindre produsentet opererer med felles garanti for hele verden.

 

Er rimelig sikker på svarene mine her, men om noen har korreksjoner så for all del si fra. Så lærer jeg noe selv og.

 

 

For å få noe inn som flyttegods til Norge må du ha bodd i utlandet i mer enn 1 år.

Lenke til kommentar
UPS leverer ihvertfall pakkene hele veien selv, og det går jeg utfra at andre speditører og kan gjøre. Raskt er det og, jeg fikk levert pakke fra USAs østkyst på døra omtrent 30 timer etter søndag ettermiddagen jeg bestilte. Men mener å huske tollbehandlingsavgiften deres var rimelig høy. Kan det stemme at de tar det dobbelte av hva posten gjør?

 

UPS tar minium 120 kr i utleggsprovisjon... Om det blir høyere kommer ann på vareverdien

Lenke til kommentar
Veldig usikker på den, men vær beredt på no ulumskheter i posten, man vet aldri. Ikke dra på handletur og svi av et par tusenlapper, lissom ;)

 

Selv kjøpte jeg meg et dyrere tegnebrett fra USA for et par dager siden. Fikk selgeren til å sende det slik at det så ut som en erstatting på en vare jeg allerede har kjøpt. Quoter meg selv:

 

- Dersom det er en garantireparasjon (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved innførsel av varen igjen.

 

Venter i spenning. Får jeg no ekstra avgifter nå så blir det dyrt og j***i irriterende...

 

 

Om du skal få inn noe som erstatningsvare må du ha:

Utgående tollpapirer fra da varen ble sendt ut. + garantiavtale på det spesifikke produktet.

 

For å få inn som garantirep må du ha: Utgående tollpapirer fra da varen ble sendt ut.

 

Uten dette har du ikke sjans til å få inn dette mva fritt, med unntak av posten.

 

De opererer under helt andre regler enn de stakkars speditør firmaene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Først av alt takk for tidligere hjelp i denne tråden =)

 

så har det poppet opp et lite spørsmål i hodet mitt igjen:

hvis jeg bestiller klær fra en nettbutikk i usa og verdien er over 200 og under 1000 og jeg krysser av på at det skal være gave.

 

må jeg betale noe moms og sånne tollgreier da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...