Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Fins det måter å unngå mva. ved import/innførsel av varer? (som er lovlege/ikkje uloveleg)

 

1) Om du bur i utlandet,kjøper en pc og bruker den der; -må du då betale mva og toll for varen når du flytter tilbake til Norge?

 

2)Om du får en utlandsk statsborger til å ta med seg en pc inn til Norge og "selger" den til deg i Norge, må du då betale mva og toll?

 

3)Om en skal bu i utlandet i 1-2år, kan en ikkje kjøpe varer i Norge og få igjen monsen når en reiser til ut?

 

4)Om en tar med en vare inn til Norge og "glømmer" å fortolle den, kan en bli oppdaga seinare f.eks ved videresalg og reperasjon.

 

1) Nei, den vil da regnes som del av flyttegods.

 

2) Du er da sluttbruker i Norge og den skal betales MVA for, men kan aldri tenke meg det blir håndhevet.

 

3) Stemmer det, men da må du betale MVA i landet du skal bruke den i.

 

4) Nei, i praksis ikke. Men du vil ikke få reparasjon på garanti-/reklamasjonsgrunnlag med mindre produsentet opererer med felles garanti for hele verden.

 

Er rimelig sikker på svarene mine her, men om noen har korreksjoner så for all del si fra. Så lærer jeg noe selv og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Nei, den vil da regnes som del av flyttegods.

 

2) Du er da sluttbruker i Norge og den skal betales MVA for, men kan aldri tenke meg det blir håndhevet.

 

3) Stemmer det, men da må du betale MVA i landet du skal bruke den i.

 

4) Nei, i praksis ikke. Men du vil ikke få reparasjon på garanti-/reklamasjonsgrunnlag med mindre produsentet opererer med felles garanti for hele verden.

 

Er rimelig sikker på svarene mine her, men om noen har korreksjoner så for all del si fra. Så lærer jeg noe selv og.

 

takker for svar.

 

1)fant dette på toll.no:

 

Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:

du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.

du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.

gjenstandene bærer preg av å være brukt.

 

3)Mva i andre land er vel stort sett mykje lavere enn i Norge.

 

 

4) Men den garanti-/reklamasjonsretten mister en vel uansett om en kjøper en vare i utlandet og fortoller inn til Norge?

Endret av knutaas
Lenke til kommentar
takker for svar.

 

1)fant dette på toll.no:

 

Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:

du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.

du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.

gjenstandene bærer preg av å være brukt.

 

3)Mva i andre land er vel stort sett mykje lavere enn i Norge.

 

 

4) Men den garanti-/reklamasjonsretten mister en vel uansett om en kjøper en vare i utlandet og fortoller inn til Norge?

 

1) Med noen unntak for spesielt avgiftsbelagte ting, f.eks bil, alkohol og tobakk. Kan aldri tenke meg de sjekker om en PC e.l er seks måneder eller seks dager gammel heller.

 

3) I EU-land ligger den rundt 20%, i Sverige og Danmark er den lik den norske, altså 25%. Litt spart er det jo, men som regel ikke mange hundrelappene.

 

4) Det er forsåvidt riktig ja, så det blir ingen problemstilling. Du skal ha maksimal uflaks for å bli tatt for momsunndragelse ved videresalg/reparasjon.

Lenke til kommentar

Jeg skal bestille en gitar fra en butikk i L.A.

 

Gitaren er brukt, koster $2150 + $350 i fullt forsikret UPS frakt = $2500.

 

Hvordan kan butikken sende meg pakken uten at jeg blir nødt til å betale mva? Jeg skjønner ikke hvordan moms kan beregnes på en brukt vare, si at jeg fikk tilsent en selvlaget gitar fra en kompis der borte, skulle det blitt beregnet moms på denne også?

 

Uannsett, er eneste måte for butikken å erklære lavere verdi, eller finnes det noe annet de kan gjøre?

 

Regner med å måtte svelge 3k til Jens.

Lenke til kommentar

Sikkert ett ti-talls spørsmål om dette. Men uansett hvor mye jeg leser og søker skjønner jeg det ikke og trenger litt hjelp. For det er 3 t-skjorter jeg ønsker og kjøpe fra en nettbutikk i USA. Prisen kommer totalt på $76, ca 378kr. Det vil si at den egentlig skal betales toll og MVA på. Men la oss si at det er en gave, og da går jo grensen på tollfritt på 1000kr. Skal jeg bare bestille varen og late som ingenting når de krever toll og mva, eller hvordan fungerer dette?

 

Helt blank på dette området, aldri bestilt fra utlandet og ingen erfaring med toll.

 

Edit: Jeg har en kompis i Russland som noen venner av meg skal besøke i sommer. Reglene for toll og MVA er annerledes der er de ikke? Kunne jeg spart noe på at vennene mine tok med seg pakken fra Russland til Norge, hvis han som bor i Russland (har russisk statsborgerskap) bestiller varen?

Endret av siindre
Lenke til kommentar
Sikkert ett ti-talls spørsmål om dette. Men uansett hvor mye jeg leser og søker skjønner jeg det ikke og trenger litt hjelp. For det er 3 t-skjorter jeg ønsker og kjøpe fra en nettbutikk i USA. Prisen kommer totalt på $76, ca 378kr. Det vil si at den egentlig skal betales toll og MVA på. Men la oss si at det er en gave, og da går jo grensen på tollfritt på 1000kr. Skal jeg bare bestille varen og late som ingenting når de krever toll og mva, eller hvordan fungerer dette?

 

*snip*

Gå inn på Toll.no.

Gaver gjelder kun fra privatperson til privatperson der ingen motytelse (f.eks. penger) er gitt for varen. Å late som hjelper ikke.

Bare å høre med kompisen din i Russland hvor mye det koster å få pakken inn i Russland.

 

Ha en fin dag

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

 

Vil dette si:

Varens verdi: $76 ca. 380kr

Frakt: 120kr

Toll: 10.7% = 53kr

mva: 25% = ca 137kr

 

Alt i alt blir det da ca 638kr. Ingen gebyrer siden jeg fortoller varen selv på nett. Kan jeg regne med noen andre utgifter? Finnes det noen veier rundt for å unslippe/redusere utgiftene? Jeg sparer litt på det, i og med at de 3 t-skjortene i Norge ville fått en samlet sum på 1200kr, men da må jeg være sikker på at jeg faktisk sparer på det...

Endret av siindre
Lenke til kommentar
*snip* Ingen gebyrer siden jeg fortoller varen selv på nett.*snip*

Hvis det sendes med posten må du betale 97 kroner til posten uansett om du fortoller selv eller om de gjør det så det er like greit å gi dem fullmakt til fortolling. Hvis pakken kommer med posten vil du få et brev med spørsmål om du vil la posten ta seg av fortollingen. Denne fullmakten gjelder til du trekker den tilbake så alle fremtidige forsendelser med posten vil de automatisk fortolle.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Takk, mye nyttig info her som har hjulpet. Mye stress med mye forskjellig som skal betales her. Og er veldig kritisk til tollvesenet. Betale MVA for varens verdi, frakt OG toll, hva er det for noe tull?

 

Tror nok jeg smører meg med litt tålmodighet og venter til noen jeg kjenner skal over dammen, så jeg slipper alt styret med avgifter og gebyrer. Men som sagt, takk.

Lenke til kommentar
Takk, mye nyttig info her som har hjulpet. Mye stress med mye forskjellig som skal betales her. Og er veldig kritisk til tollvesenet. Betale MVA for varens verdi, frakt OG toll, hva er det for noe tull?

Ikke noe tull i det hele tatt. Det er slik lovverk/Importregler er. Moms skal betales av varens totalverdi (en del av varens verdi er frakten til Norge og tollavgifter ved importen).

Lenke til kommentar
Takk, mye nyttig info her som har hjulpet. Mye stress med mye forskjellig som skal betales her. Og er veldig kritisk til tollvesenet. Betale MVA for varens verdi, frakt OG toll, hva er det for noe tull?

Ikke noe tull i det hele tatt. Det er slik lovverk/Importregler er. Moms skal betales av varens totalverdi (en del av varens verdi er frakten til Norge og tollavgifter ved importen).

 

Jepp, som du skriver så er det slik lovverk/importregler er, og det er nettopp det jeg stiller meg kritisk til.

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å bestille noe klær fra smartguy, jeg fant opp en faktura fra posten fra 2007 hvor jeg også har kjøpt fra smartguy. Da hadde jeg kjøpt en t-shorte til 200kr, med frakt 230kr (DDK) og i norske totalt 240kr. Jeg ser at jeg bare har betalt 60kr i MVA og 93kr i forenklet tollbehandling, men ikke noe i toll. Dette stusset jeg litt på, men uansett så har jeg tenkt å handle noe fra smartguy igjen som vil komme på 685kr med frakt. Må jeg da betale 11% toll + 25% moms av toll + 685 + 97kr i forenklet tollbehandling? Eller vil det bare bli 25% i moms + 97kr i forenklet tollbehandling.

Er usikker her, den første gangen så kjøpte jeg jo klær for over 200kr med frakt og på fakturaen står det bare 60kr i mva og 93kr i forenklet tollbehandling. Blir det samme denne gangen eller må jeg betale toll og?

Med toll og moms vil det bli ca. 950kr, eller 953kr med forenklet tollbehandling og moms. Hvis jeg må betale toll, moms og forenklet tollbehandling så blir endelige prisen på over 1000kr, må jeg ikke betale enda mer da? :S

Endret av Kapli
Lenke til kommentar
Takk, mye nyttig info her som har hjulpet. Mye stress med mye forskjellig som skal betales her. Og er veldig kritisk til tollvesenet. Betale MVA for varens verdi, frakt OG toll, hva er det for noe tull?

Ikke noe tull i det hele tatt. Det er slik lovverk/Importregler er. Moms skal betales av varens totalverdi (en del av varens verdi er frakten til Norge og tollavgifter ved importen).

 

Jepp, som du skriver så er det slik lovverk/importregler er, og det er nettopp det jeg stiller meg kritisk til.

Og hva er det ved disse reglene som er feil? Det er bl.a. disse inntektene som går til å betale lønninger til ansatte i stat og kommune, finansiere sykehus, gamlehjem, barnehager, leger, skole, tannlege for de under 18(?) år etc etc etc.

Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å bestille noe klær fra smartguy, jeg fant opp en faktura fra posten fra 2007 hvor jeg også har kjøpt fra smartguy. Da hadde jeg kjøpt en t-shorte til 200kr, med frakt 230kr (DDK) og i norske totalt 240kr. Jeg ser at jeg bare har betalt 60kr i MVA og 93kr i forenklet tollbehandling, men ikke noe i toll. Dette stusset jeg litt på, men uansett så har jeg tenkt å handle noe fra smartguy igjen som vil komme på 685kr med frakt. Må jeg da betale 11% toll + 25% moms av toll + 685 + 97kr i forenklet tollbehandling? Eller vil det bare bli 25% i moms + 97kr i forenklet tollbehandling.

Er usikker her, den første gangen så kjøpte jeg jo klær for over 200kr med frakt og på fakturaen står det bare 60kr i mva og 93kr i forenklet tollbehandling. Blir det samme denne gangen eller må jeg betale toll og?

Med toll og moms vil det bli ca. 950kr, eller 953kr med forenklet tollbehandling og moms. Hvis jeg må betale toll, moms og forenklet tollbehandling så blir endelige prisen på over 1000kr, må jeg ikke betale enda mer da? :S

 

Du betaler toll kun for klær produsert utenfor EØS, men i praksis opplever jeg det sånn at du betaler toll kun på klær som sendes fra et land utenfor EØS. Jeg har ihvertfall kjøpt klær produsert i Brasil fra butikk i Sverige, og jeg slapp unna med kun MVA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...