Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å kjøpe noe på amazon.com til bursdagen til en venn. Selv om den ikke kommer frem i tide, kjøper jeg den uansett pga. prisen.. ;D Så det jeg lurte på var om jeg trykker "this will be a gift", må jeg fortolle da? Har hørt at man ikke trenger det, men det er jo kanskje feil? Takker for svar :D

Gave gjelder generelt KUN som personlig gave fra én person til en annen. Avsender av gave kan IKKE være butikk. Amazon pleier å være flinke med å sette stemplet sitt på pakkene de sender ut, så tviler sterkt på at det går ubemerket gjennom tollen.

Kan være heldig, men tviler på at det går særlig bra.

 

Så om prisen er bra, så er det bare å bestille, men regn med en hundrelapp i fortollingsgebyr og 25% moms på pakken. Unntak er bøker. Det kan du bestille så mye du vil av uten problemer

Lenke til kommentar

 

Gave gjelder generelt KUN som personlig gave fra én person til en annen. Avsender av gave kan IKKE være butikk. Amazon pleier å være flinke med å sette stemplet sitt på pakkene de sender ut, så tviler sterkt på at det går ubemerket gjennom tollen.

Kan være heldig, men tviler på at det går særlig bra.

 

Så om prisen er bra, så er det bare å bestille, men regn med en hundrelapp i fortollingsgebyr og 25% moms på pakken. Unntak er bøker. Det kan du bestille så mye du vil av uten problemer

Så om jeg bestiller fra en privatperson fra f.eks. ebay, så kan jeg be ham om å merke det som en gave fra ham til meg? Ville jeg da fått den inn uten flere avgifter enn frakt og det jeg betaler ham?

Lenke til kommentar

Så om jeg bestiller fra en privatperson fra f.eks. ebay, så kan jeg be ham om å merke det som en gave fra ham til meg? Ville jeg da fått den inn uten flere avgifter enn frakt og det jeg betaler ham?

Hvis du kjøper noe fra en privatperson, så er det jo ikke en gave, og da spørs det om det hjelper å merke pakken som gave ...

Kanskje er du heldig, kanskje blir det ansett som forsøk på momsunderslag. Who knows ...

Lenke til kommentar

Dersom jeg setter på flyet og drar til Danmark og kjøper der kamera til 89.995,- DKK eks mva.

Hvor mye må jeg betale mva?

23.688,30 NOK med valutakursen akkurat nå (1DKK=1,0529NOK).

 

Og dersom jeg må betale mva, hvor mye kan jeg få igjen på tax-free?..

Ingenting. Du kan få tilbake den danske mva-en om du har betalt det.

Lenke til kommentar

Dersom jeg setter på flyet og drar til Danmark og kjøper der kamera til 89.995,- DKK eks mva.

Hvor mye må jeg betale mva?

23.688,30 NOK med valutakursen akkurat nå (1DKK=1,0529NOK).

 

Og dersom jeg må betale mva, hvor mye kan jeg få igjen på tax-free?..

Ingenting. Du kan få tilbake den danske mva-en om du har betalt det.

Tror ikke det gjelder for personer med nordisk pass/nasjonalitet. Det er handelssamarbeid mellom Norge, Sverige og Danmark etter hva jeg har fått med meg, så du kan ikke benytte deg av Global Tax Refund-systemet med passet ditt.

Tror jeg da... Nesten litt sikker, ikke helt

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det gjelder for personer med nordisk pass/nasjonalitet. Det er handelssamarbeid mellom Norge, Sverige og Danmark etter hva jeg har fått med meg, så du kan ikke benytte deg av Global Tax Refund-systemet med passet ditt.

Tror jeg da... Nesten litt sikker, ikke helt

 

Det har du rett i.

Men det skal betale mva i Norge og man har krav på å få refundert Dansk mva.

Når kvittering "kopi" for Norsk mva er gitt til Dansk selger skal selgeren tilbakebetale mva og slippe å betale mva til den Danske stat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

raskt spm: Jeg tenker å bestille denne bilradion for 219$ + 50$ i frakt.

 

etter som jeg har forstått, er denne varen tollfri?? noe som betyr at det eneste jeg må betale er 219+50=269$*1,25=336$ som er 1950kr?

 

stemmer dette eller er det mer jeg må ut med? trenger svar fooort ^^

Lenke til kommentar

raskt spm: Jeg tenker å bestille denne bilradion for 219$ + 50$ i frakt.

 

etter som jeg har forstått, er denne varen tollfri?? noe som betyr at det eneste jeg må betale er 219+50=269$*1,25=336$ som er 1950kr?

 

stemmer dette eller er det mer jeg må ut med? trenger svar fooort ^^

 

Som påpekt så har tollvesnet en egen kurs,hver tirsdag bruker de aktuelle kurs hele uken fram til neste Tirsdag,i tillegg er det et behandlingsgebyr,EMS/posten tar 110.- i behandlingsgebyr hvis verdien er under 1000.-,over er jeg ikke helt sikker da tollvesnet selv må foreta dette.

Du kan selv foreta tollbehandling men frakter tar uansett er behandlingsgebyr.

Lenke til kommentar

Dersom jeg setter på flyet og drar til Danmark og kjøper der kamera til 89.995,- DKK eks mva.

Hvor mye må jeg betale mva?

23.688,30 NOK med valutakursen akkurat nå (1DKK=1,0529NOK).

 

Og dersom jeg må betale mva, hvor mye kan jeg få igjen på tax-free?..

Ingenting. Du kan få tilbake den danske mva-en om du har betalt det.

Tror ikke det gjelder for personer med nordisk pass/nasjonalitet. Det er handelssamarbeid mellom Norge, Sverige og Danmark etter hva jeg har fått med meg, så du kan ikke benytte deg av Global Tax Refund-systemet med passet ditt.

Tror jeg da... Nesten litt sikker, ikke helt

 

Okay, men jeg er russisk statsborger med russisk pass. Betyr det at jeg kan få igjen dansk MVA når jeg forlater Danmark med kamera?..

Lenke til kommentar

raskt spm: Jeg tenker å bestille denne bilradion for 219$ + 50$ i frakt.

 

etter som jeg har forstått, er denne varen tollfri?? noe som betyr at det eneste jeg må betale er 219+50=269$*1,25=336$ som er 1950kr?

 

stemmer dette eller er det mer jeg må ut med? trenger svar fooort ^^

 

Som påpekt så har tollvesnet en egen kurs,hver tirsdag bruker de aktuelle kurs hele uken fram til neste Tirsdag,i tillegg er det et behandlingsgebyr,EMS/posten tar 110.- i behandlingsgebyr hvis verdien er under 1000.-,over er jeg ikke helt sikker da tollvesnet selv må foreta dette.

Du kan selv foreta tollbehandling men frakter tar uansett er behandlingsgebyr.

 

ok.. om jeg må betale et par hundre kroner så oppå mva så er det greit.. det jeg er redd for er at jeg får et sjokkbeløp på 1000kr... det vil jeg ikke siden bilradio ikke er tollpliktig? planer om å bestille asap sså fint med raskt svar :D

Lenke til kommentar

Okay, men jeg er russisk statsborger med russisk pass. Betyr det at jeg kan få igjen dansk MVA når jeg forlater Danmark med kamera?..

 

Du skal få refundert Dansk mva,men du må først kunne dokumentere at du har betalt mva til et annet land,jeg vet ikke om dette gjelder kun intern innad i EU/Efta landene.

 

Dette er litt knotete for man må normalt reise tilbake.Jeg har handlet fra et svensk selskap,der har vi fikset det sånn at jeg betaler svensk mva og når jeg kommer til Norsk grense betaler jeg Norsk mva,hjemme igjen så sender jeg nødvendig informasjon og kvitteringen "kopi" tilbake til butikken og de setter inn et beløp tilsvarende Svensk mva til min konto, får vel også understreke at mange butikker kun utfører denne tjenesten for næringsdrivende,kun et fåtall som gjør dette for private,normalt må du som privat reise tilbake og kunne fremvise Betalt mva til et annet land.

 

Kanskje tax-free kan fungere,her er "Norsk utgave" skulle tro Dansk er tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok.. om jeg må betale et par hundre kroner så oppå mva så er det greit.. det jeg er redd for er at jeg får et sjokkbeløp på 1000kr... det vil jeg ikke siden bilradio ikke er tollpliktig? planer om å bestille asap sså fint med raskt svar :D

 

Du skal ikke få noe andre utgifter enn de du selv har utregnet samt behandlingsgebyret, da går jeg utifra at du har skjekket angående ikke- tollplikt på bilradio/dvd.

Lenke til kommentar

Har et scenario her som jeg lurer på hva som kan bli billigste løsning:

 

Har funnet et musikkanlegg på en svensk nettbuttikk til SEK 18 000,- (14 400 uten MOMS)

(dvs 16084,8 NOK, 12867,84 NOK uten MOMS)

 

Nettstedet frakter gratis til hele Norden.

 

Hva vil billigste måte å få dette til Norge på?

 

Takker og bukker for alle svar :D

Lenke til kommentar

Jeg regner med det - men det må du sjekke med dem. De aller fleste som shipper utenlands, spesielt dyre varer, har rutiner for å trekke fra eget lands moms, slik at du bare betaler pris eks. mva. til butikken, og moms+behandlingsgebyr til fraktøren. Butikken skal oppgi på siden sin hvor mye frakten koster. Strengt tatt skal du ikke betale noe mer da (bortsett fra momsen), men mange glemmer å ta med gebyret til fraktøren. Du kan prøve å finne det ut ved å lete på sidene til dhl, men sist jeg forsøkte var det ikke mulig. Men en liten mail til dem (eller kanskje heller butikken) bør gi deg svar. Tror ikke det var så alt for galt egentlig, men da jeg hadde kjøpt en billig vare, ble prisen mer enn doblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...