Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal sende en egenemballert CarryOn Cash til en bedrift i USA, må da mottaker (altså denne bedriften) betale toll ved innførsel av varen i USA? Det er nemlig et par sko som skal returneres tilbake til ralphlauren.com, for så å bli byttet med en annen størrelse, og dermed sendes tilbake til meg igjen.

 

Jeg tviler på om de er villige til å betale toll på varen, for at jeg skal bytte størrelse. Er det mulig at jeg da belastes for eventuelle summer i anledning fortollingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er noen ekspert på området mener jeg at det ikke skal betales toll verken inn til USA eller tilbake til Norge.

 

Det som er viktig er at du sender varen tilbake på riktig måte og oppgir grunnen til at den sendes tilbake. Dette må du ha dokumentert slik at du kan henvise til utfortollet vare når du mottar erstatning (annen størrelse) fra leverandør.

 

Dette var i hvert fall forklaringen jeg fikk fra Tollpost da jeg for noen år siden sendte et defekt skjermkort til forhandleren i England. Jeg sendte varen som A-post uten noen form for dokumentasjon og da jeg fikk et nytt skjermkort som erstatning fra leverandør endte jeg opp med å måtte betale moms og gebyr til Tollpost.

Lenke til kommentar

Jeh gar bestilt meg en vannpipe fra USA.

Verdien var på under 200 kr, menjeg har fått brev fra posten om at pakken må fortolles.

Jeg fikk to alternativer:

1: Jeg sender dem faktura eller kvitering på varen så den kan åpne pakken og fortolle den.

 

2: Jeg kan selv fortolle pakken på lokalt tollsted også sende dem meg pakken når jeg har sent inn dokumentasjon på at sendingen er fortollet.

 

Hva burde jeg gjøre?

Og hvordan foregår det medå fortolle selv på lokalt tollsted?

Dem ser jo ikke pakka der.

Lenke til kommentar

Alternativ 1 pleier å fungere godt. Og om varens verdi er under 200 kroner gitt tollvesenets omregningskurs er alt i orden, og de sender ut pakken uten krav. Skulle den bikke over er det 25% MVA. Men dette regner jeg med du vet.

 

Jeg har pleid å sende kopi av ordrebekreftelsen/faktura e.l til [email protected]. Gjerne med en utdypning, men det er nok mest for eget sinn. Regner med de klarer å lese de rette tallene.

 

EDIT: linkkluss + utdypning

Endret av geil
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe KEF 3005 SE høyttalersett fra ebay.com. Har familie i USA så pakken kan sendes privat. Verdien på høyttalerne er ca 8000 kr (1200 USD) på ebay. Kan jeg få sender til å sette verdien på pakken til f eks 3000 kr for å slippe unna en del moms? Og har dette noe å si hvis varen blir ødelagt under frakt?

Lenke til kommentar

Skulle ikke være noe i veien for å skrive ned verdien av forsendelsen, om ikke akkurat lovlig. Regner med den skulle passere greit, da det ikke akkurat er noen urealistisk verdi. Men om pakken da skulle blir ødelagt vil du kun få erstattet den oppgitte verdien.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kjøpt privat? De har tidligere godkjent både kontoutskrifter fra bank og Paypal. Ellers vil de kunne gjøre en skjønsmessig vurdering, mao finne en pris det er sannsynlig at du må betale. Det kan dog fort slå dårlig ut for deg.
Jeg har en pakke som sannsynligvis ikke går igjennom nå (Avvik i prodiuksjonen osv, og da går det jo som regel galt.)

 

Pakken er en telefon som av selger ble kjøpt med binding i England. Kan jeg linke til selger/operatørs sider, og vil de godta prisen som er oppgitt der? Det er jo den opprinnelige kjøpsprisen. Eller vil de begynne å regne seg frem til hva sumen av de faste utgiftene i bindingstiden ville utgjort?

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på hvordan det er med fortolling på innreise fra utlandet?

Skjekket toll.no, og der står det at tollfri kvote for innreise etter 24t er 6000kr.

 

Vurderer å ta en tur til england for å shoppe litt. Klær, ny gitar, og muligens no elektronikk. Blir dette skjekka på flyplassen? Det jeg bekymrer meg mest over er gitaren ettersom den kommer til å koste rundt 8-9000kr.

Lenke til kommentar

Det er totalen av det du kjøper som brukes som beregnesgrunnlag (minus 6000 som er bunnfradraget ved reie over 24 timer). Forsøk på at at det inn på grønt er smugling og gir høyere gebyr, evt bot/fengsel avhengig av hvor grovt det er samt at varene kan konfiskeres.

Lenke til kommentar
Det er totalen av det du kjøper som brukes som beregnesgrunnlag (minus 6000 som er bunnfradraget ved reie over 24 timer). Forsøk på at at det inn på grønt er smugling og gir høyere gebyr, evt bot/fengsel avhengig av hvor grovt det er samt at varene kan konfiskeres.

 

Ja gå på Rødt nesten uansett hvis du er usikker. De er mye greier når du går på rødt og spiller med åpne kort.

Lenke til kommentar
Det er totalen av det du kjøper som brukes som beregnesgrunnlag (minus 6000 som er bunnfradraget ved reie over 24 timer). Forsøk på at at det inn på grønt er smugling og gir høyere gebyr, evt bot/fengsel avhengig av hvor grovt det er samt at varene kan konfiskeres.

 

Så hvis jeg for eksempel har handla for 10000, må jeg betale mva for 4000?

Og hvordan er det med klær? Står at det er toll på tekstiler, blir vel ekstra for det da?

Har jo reist før, men har ikke tenkt på noe av dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lurer litt på noe om bestillinger fra amazon,

 

Amazon UK spør ved bestilling om en ønsker å få produktene tilsendt pakket inn i gavepapir, sammen med et kort. Regner med at det i tollsammenheng ikke vil bli sett på som gave og at gaven uansett er pakket inn i amazon-papp - eller hva trur dere?

Lenke til kommentar
En bruker her inne prøvde det, men Amazon (UK) skriver uansett priseen på selveste gift pakken, og dermed slipper du dessverre ikke unna toll. Har hatt planer om det samme, men fikk bekreftet at det ikke gikk.

 

Fin tråd forresten :)

 

 

tror en nå får valget om prisen skal skrives på pakken eller ikke men jeg tviler fortsatt litt på at ytterste laget av pakken egnetlig er gavepapir sånn at prisen allikevel er på emballasje som er rundt gavepapiret.

Lenke til kommentar
En bruker her inne prøvde det, men Amazon (UK) skriver uansett priseen på selveste gift pakken, og dermed slipper du dessverre ikke unna toll. Har hatt planer om det samme, men fikk bekreftet at det ikke gikk.

 

Fin tråd forresten :)

 

 

tror en nå får valget om prisen skal skrives på pakken eller ikke men jeg tviler fortsatt litt på at ytterste laget av pakken egnetlig er gavepapir sånn at prisen allikevel er på emballasje som er rundt gavepapiret.

 

Reglene for gift/gaver gjelder uansett ikke når pakkener sendt fra en bedrift, bare fra privatpersoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...