Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring med trekking av visdomstann?


macciato

Anbefalte innlegg

Kan vel dele mine erfaringer og. Hadde to vannrette(litt unormalt ja) jeksler i underkjeven. Nå har jeg bare en. Gikk til kjevekirurgisk avdeling, livredd, da jeg var blitt fortalt av tannlege at de kom til å sage tennene i to, deretter trekke. Det gjorde de ikke. I stedet for borra de bort mye kjevebein, for så å rive og slite i tanna. Noe som viste seg å være vanskeligere enn først antatt. Etterhvert som kirurgen rev og slet ble han ganske svett, og til slutt holdt assistenten hodet mitt, mens kirurgen brukte alle sine krefter inne i kjeften. Trodde de skulle hekte av kjeven en stund. Ubehagelig. Bedøvelse eller ei. De fikk da knekt tanna i flere biter, og endelig var det over. Men det skal litt til for å knuse tenner utelukkende ved bruk av håndmakt.

 

Resten av dagen var helt jævlig, sykle hjem med venstre hodehalvdel lammet, ute av stand til lukke kjeften, med det resultat at jeg siklet blod overalt. Fikk etterhvert i meg 1 g paracet + 600mg sterk ibux, da ble alt bra :)

 

På tredje dagen sliter jeg fortsatt med å tygge, kinnet er fremdeles opphovna, og trynet er skeivt som på en gammel alkis. Om et halvt års er det tid for tanna på andre sida. Artig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg trakk en tann for rundt ett halt år siden, er ikke sikker på om det var visdommstann, men er rimelig sikker på at det var det.

 

Først fikk jeg en bedøvelse ganske kraftig, når jeg var ferdig hos tannlegen klarte jeg nemmlig ikke å holde kjeften skikkelig igjen, så blodet bare randt ut, så sikkert ut som en gal jævel når jeg kom ut fra kontoret.

 

Ok tilbake til når jeg trakk tannen, først fikk jeg som sagt bedøvelse, deretter begynte han å skrape noe sykt i denne tannen, før han tok en helsikes gedigen tang inn i munnen min. Deretter begynte han å vri å dra så mye at jeg var redd for at han skulle dra ut hele gebisset mitt, til slutt fikk han faktisk assistance fra fru assistent til å holde holdet mitt slik at han fikk nappet ut tannen.

 

BEskymringene mine stoppet ikke der med at tannlegen nappet å dro så sykt i tennene mine, var nemmlig redd for at tannen putselig skulle glippe å tannlegen skulle knuse tennene som befant seg rett ovenfor målet han allerede holdt på med.

 

Uansett..

 

Etter sikkert rundt 20 minutter, som forøvrig kjentes ut som flere timer, var tannen ute. Merket faktisk ganske godt når tannen ble nappet ut, vel jeg merket ikke noen form for smerte, jeg ble bare sinnsyk varm, å var - <- så langt fra å besvime. Besvimelse delen var faktisk det mest jævlige med det hele, neste gang jeg skal trekke tann er jeg ikke redd for når han holder på å dra ut tannen, men faktisk når den er ute.

 

Blodet fosset var lite deilig å ligge der i halvsvime, mens svetten randt nedover ryggen, å tannlegen såvidt klarte å suge blodet ut av munnen min.

 

JEg ble faktisk så dårlig at jeg endte opp med å ligge opp ned i tannlegestolen med surstofftilførsel, + jeg haddesikkert hele munnen full av slike dotter som suger opp blodet.

 

Forøvrig var det anntydning til blod i spyttet mitt hele 4 dager etter jeg trakk den.

 

Kan det ha vært en slik beryktet vidsommstann jeg har trukket ?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Her kommer en liten solskinnshistore.

 

Jeg har skjært ut en visdomstann i underkjeven i dag og det gikk helt fint.

Det tok maks ti minutter etter at bedøvelsen var satt og jeg kjente ingenting.

Blør nesten ikke noe, smertestillende hjelper helt supert og jeg har spist vanlig mat.

Har heller ingen problemer med å gape.

 

Det å fjerne tennene var blåbær i forhold til smertene ved tannkjøttbetennelsen.

Klar over at jeg antagelig er av de heldige, men det finnes nok flere som meg. :)

Lenke til kommentar

Siden du har vært så heldig kan jeg komme med fortsettelsen på min historie. Det har nå gått seks dager siden operasjonen, og nå begynner ånden min å bli virkelig ille. Mye tyder på at det har gått betennelse i dritten. Selv om jeg har skylt med saltvannsløsning tidlig og sent.

 

I går kveld dukket det også opp en skarp splint som er på vei ut av tannkjøttet, på innsiden av kjeven under der som tannen var. Frykter at dette er en beinsplint. Jævlig bra. Dette kan bli artig!

 

Siste kapittel er nok ikke skrevet her for min del.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer, som akkurat er ferdige.(håper jeg)

 

Har trekt 4 visdomsjeksler.

 

Felles for alle er at bedøvelsen er pyton. Spesielt den som går bak i ganen. Jeg liker IKKE sprøyter/stikk :(

 

1: En blodåre ble skadet og pumpet ut blod, tannlegen hadde ikke sett lignende. Sydde fast noe tampong-greier og jeg dro hjem. Dagen etter skulle tannlegen fjerne tampong-greiene, og da pumpet fortsatt blodet ut. Ble sendt til sykehus der de fikk stanset blødningen og sydde noen sting.

 

2. Denne gangen gikk alt helt supert. Tannen var ute på få minutt. Kun bedøvelsen som var ekkel.

 

3. Det skjedde omtrent det samme som nr. 1. Jeg har tydligvis noen tykker blodårer like under eller ved røttene til tennene:/ Men slapp sykehus. Ble noen sting, og det sluttet å blø etter etpar dager.

 

4. Denne gikk nesten like bra som nr. 2. Men "blåsetesten" viste at det nå var åpning mellom bihulene. Tannlegen holdt for nesen min, og bad meg blåse i nesen. Da surklet blodet i hullet der som tannen hadde vert. Ble satt på antibiotika-kur.

 

 

I et par uker etter siste tannlegebesøk slet jeg med hodepine og litt verk bake på ene siden. Med kraftig lampe og speil fant jeg en hvit liten klump som stakk ut av kjevebeinet/tannkjøttet under der som tannen hadde vert. Denne ble større å større for hver dag. (Det såg slik ut. Det som skjedde var jo at den ble støtt ut av kroppen, etter det folk har sagt. Jeg tok til slutt en pinsett og dro den ut. Blødde litt men det gav seg. Håper det ikke er flere biter av røtter/tenner igjen.)

 

Det var plass til alle 4, og de stod fint på rekke, men pga hull valgte vi å fjerne dem.

Lenke til kommentar
I et par uker etter siste tannlegebesøk slet jeg med hodepine og litt verk bake på ene siden. Med kraftig lampe og speil fant jeg en hvit liten klump som stakk ut av kjevebeinet/tannkjøttet under der som tannen hadde vert. Denne ble større å større for hver dag. (Det såg slik ut. Det som skjedde var jo at den ble støtt ut av kroppen, etter det folk har sagt. Jeg tok til slutt en pinsett og dro den ut. Blødde litt men det gav seg. Håper det ikke er flere biter av røtter/tenner igjen.)

 

Den klumpen har jeg også nå, gjør litt vondt og jeg må ha smertestillende for å sove. Satser på at den kommer ut snart.

Lenke til kommentar

Eg trekte begge visdomsjekslane nede i munnen, der blir 2 store høl som sanker store matbeta. eg meiner det ligge noko igjenn som har ligga der lenge som eg ikkje får vekk, vatn smaker snålt for tida.

skal eg stikke til tannlegen å sjekke, eller pusse super utlra hardt nedi gummane

Lenke til kommentar
Eg trekte begge visdomsjekslane nede i munnen, der blir 2 store høl som sanker store matbeta. eg meiner det ligge noko igjenn som har ligga der lenge som eg ikkje får vekk, vatn smaker snålt for tida.

skal eg stikke til tannlegen å sjekke, eller pusse super utlra hardt nedi gummane

 

Stikk til tannlegen du, og få tak i sånn plastsprøyte som du fyller med vann og spyler ut matrestene. Tannlegen vil nok råde deg til å kjøpe corsodyl hvis det er betent, og det hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Pedro_*

Jeg har en visdomstann som jeg tror bør trekkes.. har i alle fall litt ubehag i munnen og føler at det nesten er litt hovent.. (har ikke råd akkurat nå til å dra til tannlegen..)

 

Nå har nakken min også på den siden blitt stiv og støl.. så jeg lurer på om det har noe med det å gjøre...? Kan nakken bli påvirket av at tennene ikke er iorden rett ogslett? eller kan dette være noe helt annet?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Delorian_*

Trakk 2 visdomstenner for noen år siden. Etter den første hadde jeg vondt i flere dager etterpå. Den satt nemlig veldig hardt fast og tannlegen brukte sikkert 15-20 minutter bare på å få den ut. Den andre satt relativt løst og var ute på noen sekunder. De store kraterne som ble igjen etter tennene er nå borte (sammenvokst). Bra, fordi det samlet seg mye mat der...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg har trekt 3 av 4 visdomstenner, og kommer til å trekke den 4. det øyeblikket jævlen kommer frem. Jeg har problemet at visdomstennene aldri kommer seg gjennom tannkjøttet, dermed får jeg en hudflapp som samler bakterier og matrester, lukter jævlig og gir meg betennelser.

 

Jeg har trukket alle tre med bedøvelse. Bortsett fra stikket kjente jeg ingenting på de to første, og selv om røttene alle vendte inn mot midten og derfor tok med seg en god bit av tannkjøttet mitt, var det ingen problemer med den første tanna. De to andre måtte syes et sting hver på for å holde tannkjøttet sammen og la den gro bedre, og tannlegen la inn en liten fille dyppet i penicillin for å forhindre betennelse i begge disse.

 

Den siste tanna jeg trakk (januar i år) kosta nær tusenlappen på grunn av den syke mengden bedøvelser, røndken og spesialtenger som trengtes for å trekke den. Den satt stygt hardt i kjeven, så jeg var støl hele resten av dagen. Dette var den verste å trekke, men bortsett fra det at jeg silblødde i et kvarter, gav den meg null problemer. Jeg har til gode å måtte ta mer enn en ibux etter å ha trukket en visdomstann.

 

Det verste synes jeg egentlig er den ekle gropen man får der tanna har vært, siden den må pusses ekstra nøye og noen ganger er så dyp at det er nært umulig å få den rein. Det kan ta så mye som en måned før den har grodd seg opp på nivå med resten av tannkjøttet hos meg.

 

Så over til skrekkhistorien ;)

Den andre visdomstanna fikk jeg den jævligste betennelsen i som tenkes kan; puss som lå under tanna og trykket mot nerven der så det føltes som om hele kjeven min stod i brann. Den gjorde så sykt vondt at jeg til tross for paralgin forte ikke fikk noe søvn fra jeg først kjente betennelsen i eleve-tiden på kvelden til jeg ringte tannlegen klokka syv neste morgen. Tannlegen lot meg heldigvis slippe inn på timen og trakk den ut, sydde igjen gapet, stappet inn den obligatoriske penicilin-fillen og gav meg penicillin-kur og håpet på det beste.

 

Problemet var bare det at jeg var så hoven i kjeften at hun hadde sydd tannkjøttet mitt fast til kinnet.

 

Jeg merket det ikke de første dagene. Jeg var fremdeles så hoven at jeg så ut som en slagpasient, og helt vekk på grunn av feberen betennelsen hadde gitt meg. Først en uke senere, når alt hadde gått vekk og det fremdeles gjorde faen så vondt å åpne munnen, snakke eller spise begynte jeg å skjønne at noe var galt.

 

Det tok ikke mye studering i speilet før jeg skjønte at det var stinget som var problemet. Jeg endte opp med å ta turen ned på mitt lokale apotek, kjøpe en engangs-skalpell for å fjerne stinget. Det var først når jeg trakk det ut av kjeften at jeg kjente det gå ut av innsiden av kinnet mitt, som blødde godt. Tannlegen hadde rett og slett sydd kjeften min fast til innsiden av kinnet mitt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...