Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring med trekking av visdomstann?


macciato

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_kissa_*

Tannlegeskrekk - Ja det har jeg

 

Så kl 13.15 idag møtte jeg opp til tannlegen min i Stavanger.

Bedøvelse og boret et hull. Det tok ca 15 miniutt.

 

Så var det tanntrekking på gang. Han tok fram sprøyta og bedøvde meg.

jeg var redd for at det var for lite bedøvelse- Da spurte han meg om jeg hadde vondt. jeg sa nei. Da sa han at jeg hadde fått nok bedøvelse, fordi han hadde stikki noe skarpt nede i tannkjøttet som sto av seg selv..... WOOW hjelp!

 

Så begynte han å trekke. Etter 10 sekunder sa han. Nå er den snart ferdig. så fortsette han å trekke i 5 sekunder og der sto han med tanna i hånda si.... Jeg kjente det ikke :) Johoo han er fortsatt tannlegen min neste gang også. Jeg ønsket han en god sommerferie..

 

Har blødd siden jeg dro derfra. men nå er det kun bittelitt blod som kommer. Har brukt hvite dotter i kjeften i hele dag

Jeg har litt vondt i tanna. men ikke mye. Har heller ikke trengt å bruke smertestillende.

Håper jeg får sove og at alt er bra i morgen :) og at blodet har stoppet helt

 

God natt. NB : det gikk jo kjempebra...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jippi, jeg er nestemann. Irriterer meg mest over at jeg har arva noen forferdelige tenner. Jeg pusser og pusser, og likevel får jeg masse unødvendig(kanskje ikke så unødvendig, men det suger litt) styr med tenna. Har hatt tre hull fra før.

Tannlegen var ikke norsk, så jeg skjønte ikke helt hva ho sa mens jeg lå der, utenom at jeg har tannsten, hull i den ene visdomstanna, men den kunne de ikke borre, så må trekkes. Snakka også om å trekke den ved siden av tror jeg. Og kanskje en annen visdomstann, men den hadde ikke kommet ut enda. Snakka også masse andre hull, men skjønte ikke helt hva ho mente:p

 

Får helt fnatt av å tenke på at jeg må trekke, men ser ut som det har gått greit med alle i tråden her så:p Lurer på om jeg har en smule tannlegeskrekk, men har gått fint å borre før, såå... :)

Lenke til kommentar

Går så fint så. Jeg har trukket begge mine visdomstenner i nedre kjeve og det gikk bra. Den ene måtte opereres ut, pluss at den satt som ei påle. Assistenten måtte holde hodet mitt mens tannlegen vrei og vriddE SOM EN MANN i 20 minutter før den endelig løsna = BAD ASS hodepine og ømhet i kjeften i ukesvis etterpå. Heiv nedpå med smertestillende mange ganger om dagen.

Endret av Peppermynte
Lenke til kommentar

Hvordan blir det med piercing i leppa? Har ring, så er forsåvidt lett å bare skyve ned på siden, og stikker ikke inn på hverken tann eller tannkjøtt.

 

Og smerter i ukesvis? Jeg skal på en 12-dagers reise til Sør-Afrika 1 oktober, og tannlegetimen er 10 september. Burde jeg ringe å høre om jeg kan komme tidligere, eller etter reisen for sikkerhetsskyld?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

det dummeste jeg gjorde før jeg trakk mine tenner, var å gå inn på denne siden!!

TIL ALLE DERE SOM KUN KOMMER INN HIT FOR Å SKRYTE AV HVOR VONDT DERE HAR HATT DET: fuck dere!

Dere som har opplevd fæle ting, det er greit, men fortell det på en ok måte, og legg gjerne til hvis tannlegen sier dette er uvanlig!

 

jeg trakk to visdomstenner i går, var så redd før (pga denne tråden) at jeg måtte få beroligende på forhånd. men det gikk helt greit, bedøvelsen var noe ubehagelig, og jeg ville ikke løpt maraton i dag, men jeg har opplevd værre! mye heller dette enn omgangssyke feks:)

 

så alle dere som er nervøse, kutt ut å lese denne siden, for det blir aldri som for andre uansett hva som skjer!

Lenke til kommentar

Bah, jeg har visst pådratt meg litt tannlegeskrekk... ikke moro, og da jeg lå hos tannlegen i går trodde jeg at jeg skulle dø. Men så kom sprøytene og jeg måtte spørre om tanna var ute da jeg skulle skylle munnen:p

Gikk veldig bra, klarte ikke spise på et døgn, men jeg kommer nok ikke til å være så redd de tre neste gangene:)

 

Er litt ekkelt i dag, men går helt bra:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_yepes_*

Idag trakk jeg min 2. visdomstann i nedre del av munnen. Har kun tatt en stk smertestillende like etter operasjonen, og ligger her nå og kjenner at det gror, en deilig følelse igrunn:P Jeg fikk anbefalt Theresesgate Tannlege ved Bislett i Oslo, og det angrer jeg ikke på! Veldig profesjonelt, og forklarte nøye alt som skulle skje. Det som var spesielt der var at de tilbøy en kortisonspryte etter endt tannlegetime for å hindre hevelse og for å gjøre at bedøvelsen skulle gå raskere ut av kroppen, jeg sa JA TAKK, for 200 kroner! LETT! Tannlegen sa at han idag hadde blitt en bedre tannlege på grunn av min visdomstann fordi den var såpass komplisert å få ut;p Assistenten hans, som jeg tror var meget ny i gamet, var også i ekstase over å få oppleve en en såkalt komplisert operasjon;)

Håper bare denne trekkinga ikke byr på komplikasjoner, og at det går like smertefritt som den første gangen jeg trakk visomstann. Selv om jeg nå blør mye mer enn sist jeg trakk! Matlysten er så som så, men så lenge snusen får plass er jeg fornøyd:D

 

Hiver meg med på det andre har sagt før i denne tråden; å trekke en visdomstann med full, deilig bedøvelse er faktisk bedre enn den kontrolltimen man går til hvert 2.år hvor tannlegen pirker og skraper i 30 min uten bedøvelse!

Lenke til kommentar

Trakk selv 2 stk visdomstenner torsdag i forrige uke. Vondt kun i et par timer etter operasjonen. Brukte 3 ibux utover kvelden og var i fin form dagen etter. Stiv i kjeven, men det var helt borte etter litt mindre enn en uke.

 

Det eneste jeg ikke liker med trekking av visdomstann er skarpe ting i munnen min. Noe som er rart med tanke på at jeg ikke er redd for sprøyter og liknende ellers. Stivheten i kjeften er også irriterende.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Trine_*

Hjelp!!!

Hei! Jeg tok ei visdomstann i underkjeven på tirsdag, snart fire dager siden nå. Har kjempevondt og tar paralgin forte og ibux ennå. Fikk også en antibiotikakur i dag. Men det verste er HEVELSEN! Det sprenger skikkelig på og jeg ser ikke ut!!!

Vet noen om det finnes noe som hjelper mot hevelse. Reiser til Island på mandag og begynner å bli litt desperat. Kan ikke reise i denne tilstanden... Vær så snill og kom med noen råd.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opererte ut min visdoms tann for 2 dager siden. Kan si at det er det verste jeg har vært med på! Fikk 6 sprøyter med bedøvelse, men likevel var det vondt som faen. Smertene kom ikke fra tanna men fra kjeven.

 

En og en halv time lå jeg på den jævla stolen og gapa :p Tanna nekta å slippe. Så ja, det var et reint helvette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk fjernet 2 visdomstenner oppe for et par timer siden, gikk så fint så :)

Har sprøyteskrekk så det værste med hele opplevelsen var egentlig å sette bedøvelsen, men det er mye enklere enn f.eks blodprøver eller vaksiner (fikk den svineinfluensasprøyten, og bivirkningen var prikking i hele armene så kraftig at det overdøvte all annen følelse,inkludert smerte :S).

Den ene tannen tok mindre enn 1 minutt å fjerne, helt smertefritt og lydfritt :)

Den andre satt litt hardere og tok litt lengre tid, men ikke noe værre av den grunn.

 

Det blør ingenting heller, satser på å unngå å lage undertrykk inne i munnen slik at såret ikke åpner seg igjen :)

Alt i alt en tur i parken :)

Endret av Mr.Hamburger
Lenke til kommentar

Trakk ei visdomstann på høyre side nede i kjeften for 8 dager siden. Uka i forkant hadde jeg hatt en mildt sagt heftig betennelse rundt den tanna. Hovna opp til det så ut som jeg hadde en golfball i kjeften. Dro til tannlegen og fikk beskjed om at den burde trekkes. Takka med glede ja, for jeg ville bare bli kvitt smerten og faenskapet som forårsaket det. Ble satt på antibiotika og bedt om å returnere 1 uke senere for å trekke den. Smerten fra betennelsen er uten tvil det verste jeg har opplevd av tannsmerter. Trekker heller samtlige tenner i flabben enn å ha noe sånt igjen.

 

1 uke senere kom jeg. Satt 10 minutter å venta. 3 sprøyter og 10 minutter senere var jeg lam i halve ansiktet og kjente null og niks da han begynte å styre. Litt knaking og knasing så var tanna ute 10 minutter etter bedøvelsen var gått i effekt. 2 sting rikere og 1700kr fattigere sto jeg uttafor døra igjen. Alt tok vel ca en halvtime til sammen.

 

Slutta så og si å blø utpå kvelden samme dag. Var litt groggy i noen timer rett etterpå, men det kom seg etter noen timer på sofaen. Tok litt smertestillende ettersom bedøvelsen gikk ut, just in case. Var også litt hoven på den siden i et par dager etterpå, men det var ikke store greiene.

 

I går var jeg å fjernet stingene, og tannlegen sa at det hadde grodd veldig bra, fortere enn forventet faktisk.

 

Så jeg var en av de heldige i alle fall! Virker i alle fall sånn! Alt har gått temmelig smertefritt. Eneste som man kjente litt smerte fra var når han satt bedøvelsen, men det gikk jo over etter et par sekunder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Husker med skrekk og gru når jeg plutselig skulle trekke en visdomstann. Var ikke forberedt i det hele tatt, men tannlegen sa at det var lurt og bare trekke den med en gang. Har aldri hatt noe frykt for tannleger før, men så har jeg aldri hatt hull eller noe galt før den tid.

Bare det og få sprøyte.. huff. Når man får sprøyte, er det normalt at det renner ut veske i fra sprøyten og inn i kjeften? Lurer på om det var derfor det gjorde vondt..

Jeg begynte og hyperventilere og skjelve som pokkern, assistenen kom og holdt meg i hånda lol. Så tok han den der groteske tangen sin, og røsket til. Og røsket og røsket. Det knaste i hele hodet mitt, og det gjorde vondt. Tanna mi satt godt fast, den hadde faktisk 3 røtter. Så han brukte litt lengre tid. Han var så hardhent. Ikke tok han bilde av tanna før han trakk den heller. Når tanna var løs, mistet han den i kjeften min. For en idiot av tannlege.

Når vi var ferdige gikk det helt rundt for meg, og svimte nesten av.

Så jeg har dårlig erfaring.

 

Positivt: Gjorde ikke vondt i tiden etterpå. Ikke behov for smertestillende ol.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Jeg trakk en visdomstann i dag, nede på venstre side. Det var en ganske kjip opplevelse da tanna hadde kroket seg fast i tannkjøttet, og selve trekkinga tok over to timer. :thumbdown: Ubehagelig og slitsomt at det varte så lenge som det gjorde, men ikke særlig vondt.

 

På den positive siden er bedøvelsen nå borte, og jeg kjenner ikke veldig mye. Det blør litt og jeg kan ikke tygge på den sida, men jeg spiste nettopp knekkebrød og det gikk helt fabelaktig!

 

Helt sikker på at det er verdt det i ettertid!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...