Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring med trekking av visdomstann?


macciato

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lenge bedøvelsen virker 100%, så er det lydene som er det verste, ja... Jeg har opplevd saging og knusing, men også trekking så kraftig at jeg var redd hele tanngarden skulle rykke ut samtidig med visdomstanna. ;)

 

Lydene er grusomme, de hjemsøker meg ennå.

 

Jeg synes forresten det er feil å kalle det "trekking", for tennene blir jo strengt talt jekket ut.

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt enda ei tann. Denne gikk visst lettere ut, og tannlegen mente jeg ikke kommer til å oppleve de samme smertene som ved den forrige tannen (beskrevet tidligere her).. Så jeg satser på at de verste smertene er over til helga.

 

Startet forøvrig dagen (jeg sov etter tannlegebesøket) med paracet & ibux, guds gave til mennesket :p

 

Det som irriterer meg mest er at jeg nå har et krater på hver side av kjeften, og ikke to på samme side. Nå har jeg ikke noen "tyggeside"... så det blir vel å svelge spagettien hel :p

Lenke til kommentar

Trakk visdomstann i går jeg... er ganske greit nå, er ikke så fryktelig vondt, så lenge jeg holder kjeften rolig. Litt vondt når jeg spiser, men det mest irriterende er at jeg begynner å blø hele tiden, for ingenting... bah.. stress... Noen som vet hvor langtid det pleier å gå før all denne blødningen slutter?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

Jeg trakk min første visdomstann i går i underkjeven på venstre side. Jeg har tannlegeskrekk så det holder og har problemer med søvnen den siste uka før jeg skal til kontroll og sliter i det hele tatt veldig psykisk når jeg må til tannlegen.

Jeg skulle egentlig inn for kontroll og borring av hull i visdomstanna, men den viste seg å ha vært betent og ganske så rotten invendig, så da var det ingen vei tilbake.

Bedøvelsene var ikke noe problem og de virket så og si med en gang. Da hun begynte å skrape oppi tanna kjente jeg en smule vondt og fikk dermed en ny dose bedøvelse. Der etter skulle hun bikke på tanna for å få den løs og da kjente jeg også litt smerte og fikk en real dose bedøvelse. Så bikket hun et par ganger til før det bare gjenstod å nappe den ut.

Det var nesten mere behagelig enn å borre siden det hele var over på ca 15 minutter.

Jeg sluttet å blø etter 10 minutter men sprakk opp litt inni mellom utover kvelden. Ble faktisk sykemeldt pga. alt presset jeg hadde vært igjennom psykisk, men ellers minimale smerter. Da bedøvelsen gikk ut sovnet jeg og når jeg våknet 3 timer etterpå var det ingen smerter kun litt sviing fra såret. Jeg hadde sluttet å blø og kunne spise fast føde. Har ikke hatt noen problemer i dag, kun litt trykk ved gropen når jeg har fått matrester oppi der.

 

Alt i alt var det aller verste med denne opplevelsen lyden når de bikket på tanna, smaken av bedøvelsen og matrestene i gropa etter spising. Jeg håper jeg er like heldig med de andre hvis de må trekkes en gang.

 

Hilsen en fornøyd jente med ekstrem tannlegeskrekk!

Lenke til kommentar

Det var ikke verst, Gjest :)

 

Da jeg trakk de nedre visdomstennene hadde jeg så vondt i kjeven etterpå at jeg klarte ikke gape ordentlig på flere dager. Og jeg trakk dem med to ukers mellomrom, altså. Det blødde også rimelig mye, i mange timer, og jeg klarte ikke spise på over en dag etter den første nedre var trukket. Nå er jeg bare glad jeg har fått ut tre av dem, så venter vi og ser an den siste øvre. De øverste er uansett piece of cake i forhold til de nedre, så.

Lenke til kommentar

Trakk ei visdomstann på Onsdag, og skal skal spele kamp i dag (fotball). Men er veldig usikker på om eg skal gjere de, er litt redd for ting som kan skje. Noken som har noke erfaring med de å trene etterpå? Og kor lang tid de bør gå mellom du har trekt før du kan begynne å trene igjen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Kim

Og så var det min tur..

Merket at høyre mandel var blitt litt hoven på dagen i går, og noen timer senere verket det noe grusomt i kjeven. Ibux og voltaren fjernet smertene, og turen gikk ned til tannlegevakta litt senere på kvelden. Der bekreftet de at problemet skyldtes betennelse rundt visdomstanna og at denne burde opereres bort så snart som mulig.

Spurte tannlegen om info rundt prosessen med å fjerne denne. Lokalbedøvelse, dele tannen i to og det hele er over på en halvtime..

 

Håper han får rett dah.. (grue seg..)

 

Mvh Kim :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_kissa_*
Akkurat nå sitter jeg med verdens tannpine...Har aldri hatt så vondt i kjften før :cry:

Har begynt å få visdomstenner på begge sidene på nedre del av kjeven. Den ene går helt greit, mens den andre her gjør skikkelig vondt! Det klør, og verker...og tannkjøttet under den jekselen ved siden av er betent :dontgetit:

 

Så jeg tror vel egentlig jeg blir nødt til å trekke ut greia, men problemet er at jeg har aldri vært nødt til å gjøre noen ting hos tannlegen i mitt liv! Så jeg har jo ikke peiling på hvor vondt dette kommer til å bli! :ermm:

 

Noen som har trukket visdomstenner? Eller hatt skikkelig vondt/betennelse når de kom?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...