Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring med trekking av visdomstann?


macciato

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Trakk min siste visdomstann igår, og det verker ennå, og den veka med tetracycline tror jeg har løsnet, og havnet i magesekken, hvor den blir kremert av magesyra.

 

Jeg har hevelse der, aner ikke hvor normalt det er dagen etter at visdomstanna på underkjeven venstre side, men enten kan ha det sammeheng med at jeg har fått infeksjon, eller at det faktisk er vanlig med hevelse dagen etter som en naturlig reaksjon på at kroppen merker at det er ingen tann der, hvor det tidligere har vært.

 

Jeg er usikker på om jeg bør ta en tur til tannlegen imorgen, for å få en erstatningsveke med tetracycline eller om jeg skal la være.

 

Alt i alt er det vondt, ekstremt, fjernet den på høyreside 10.oktober, og det ble ekstra ille, da jeg fikk noe som het dry socket, og nå sliter jeg veldig med denne, men jeg veit at smertene vil gi seg, og siden det ikke er så veldig lenge siden siste fjerning av visdomstanna, så har jeg blitt halvveis vant med smertene, og terskelen min har kanskje økt.

Lenke til kommentar

Jeg har fire visdomstenner som er problemfrie. Hadde en gang i tiden hele fem stykker. Men når jeg var på tur i Amazonas og milevis ifra sivilisasjonen, så brakk plutselig en del av den femte. Resten av den fjernet jeg med fingrene, smertestillende, alkohol og pinsett...

 

Roughing it in the bush... :!:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hiver meg på denne tråden. Vart ganske satt ut av alle disse horror historiene her, og idag var det min tur å operere ut visdomstann i kjeven. Det skjedde på OK klinikken (Oral kirurgisk) i Bergen, jeg må si de folka virket temmelig proffe.

 

Selve kirurgen, Christensen var navnet,en trivelig mann i 50åra, gikk rett på sak med å fjerne tannkjøttet som dekte den delvis retinerte tanna, så boring, deretter knakk han av toppdelen, krona, med eit lite smell. Alt dette var fullstendig smertefritt etter injeksjoner med Xylocain, som er en lokalbedøvelse. Så plukka han ut dei to røttene med ei slags tang, og sydde 3 sting. Og det var det. Tok kun 15min totalt. Har fjerna jeksler før når jeg var yngre, og det var mye verre da tannlegen bare vrikka ut heile tanna på gamlemåten.

 

Fikk ein del verk og banking etter bedøvelsen gav seg, men avtok utover kvelden. Er litt ubehagelig nå men ikke veldig smertefullt. Blødinga varte vel i 2 timer eller sånn. Regner med å kunne droppe smertestillende i mårra. Skal skylle med corsodyl for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_tine_*
Hey. spør i denne tråden jeg :

 

Jeg har trekki min nedre visdomstann igår. de måtte kutte mye og sydde etterpå tre sting. problemet er at jeg blør enda.. er det normalt?.. eller bør jeg ringe tannlegen igjen?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_tine_*
Hei! Her er min erfaring med å trekke to visdomstenner, begge i underkjeven.

Den første trakk jeg for et par år siden hos Spesdent i Hegdehaugsveien.

Jeg kan absolutt anbefale stedet, selve operasjonen gikk helt smerefritt for seg.

De var ferdig før jeg egentlig trodde de hadde begynt å fjerne tanna. Problemet mitt

var at jeg begynte å blø voldsomt etter at de fjernet stingene, de fjernet stingene bare

fire dager etter eller noe sånt, under en uke hvertfall. Jeg våknet klokken fire om natten

med blod i munnen og blødde til klokken åtte, da stod jeg utenfor kontoret med en blodig fille

da de åpnet... Da slapp jeg hvertfall å vente på hjelp. Årsaken var at de hadde truffet en dyp blodåre, noe som visstnok kan skje av og til. Det var hvertfall ikke en hyggelig opplevelse. Mistet masse blo og var ganske dårlig.

Denne gangen var jeg hos Theresesgate tannlegekontor. Veldig hyggelige og flinke folk.

Kjente ikke sprøytestikkene i det hele tatt, veldig rart. Måtte fjerne litt ben denne gangen, men merket ikke noe mer.

Så alt i alt er det ganske greit, bedøvelsen sitter fortsatt i, så jeg er spent på hvor vondt det kommer til å gjøre etterpå.

Der jeg var nå tilbyr de kortison sprøyte som skal dempe hevelsen etterpå, noe som kan være ganske greit.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

To av mine visdomstenner har kommet frem, på høyre side. Var veldig plaget med store smerter tidlig i år, og bestemte meg for å fjerne dem.

 

Den første (øverst, høyre) ble fjernet mandag morgen (altså snart 2 dager siden). Selve trekkingen gikk helt uten komplikasjoner og tannen forsvant på 1-2-3. Men siden har jeg knasket paracet og ibux omtrent hver 3-4 time, ellers har det vært uutholdelig. Knasket noe kraftige greier jeg hadde liggende fra da jeg var operert (voltaren), men fikk bare sove ca 3,5 time, så våknet jeg nå for 10 minutter siden med rimeligt store smerter (hele høyre side av munnen samt hele hodet, helt umulig å få sove).

 

Burde jeg ringe tannlegen min tro? Jeg leser her at folk har hatt vondt i alt fra bare i noen timer, til flere dager, men jeg er jo selvsagt litt redd for en infeksjon. Men på den andre siden har jeg vært litt syk i det siste, og vet jo av erfaring at smerter i kjeften/hodet blir forverret hvis man er litt pjusk..

Lenke til kommentar

Jeg opererte ut to på samme side i går, og føler jeg ikke helt har fått nok informasjon.

 

Jeg fikk en lapp der det står at jeg skal bruke "anbefalt munnskyllevann", men fikk ikke anbefalt noe. Er det samme hvilken jeg bruker?

 

Hva kan jeg spise? Er det stor risiko for at det setter seg mat i hullene hvis jeg spiser f. eks. grøt eller pasta? Den ene tanna var temmelig stor, såpass at kirurgen og tannpleieren måtte vise meg den etterpå.. :p

Lenke til kommentar
Har du fått antibiotika etter trekkingen? Det er jo bare å ringe tannlegen, skader ikke det.

 

Tannlegen sa at det varierte ofte, men at trekkingen min ikke var komplisert, så litt uvanlig var det nok. Jeg skulle se det ann, og var det ikke gått over innen mandag skal jeg inn på dagen for kontroll.

 

Jeg opererte ut to på samme side i går, og føler jeg ikke helt har fått nok informasjon.

 

Jeg fikk en lapp der det står at jeg skal bruke "anbefalt munnskyllevann", men fikk ikke anbefalt noe. Er det samme hvilken jeg bruker?

 

Hva kan jeg spise? Er det stor risiko for at det setter seg mat i hullene hvis jeg spiser f. eks. grøt eller pasta? Den ene tanna var temmelig stor, såpass at kirurgen og tannpleieren måtte vise meg den etterpå.. :p

 

Jeg fikk faktisk ikke informasjon om noe som helst - bare at jeg skulle vente 3 timer med å drikke/spise/røyke. Men jeg har forsøkt å være nøye med å ikke få mat nedi der, samt skylle grundig..

Lenke til kommentar

Jeg har trukket en visdomstann nede på venstre side, og en på høyre.

Selve trekket er ikke smertefritt i det hele tatt, men det er jævlig ekkelt de første 3-4 dagene, spesielt første dagen... Blør konstant og verker, dessuten har du et stort, bløtt, følsomt krater baki munnen som du ikke klarer å slutte å slikke på :S

 

Ikke noe særlig kos. Men alt i alt går det greit, etter et par dager er det over :)

Lenke til kommentar

Har fått trukket to visdomstenner i underkjeven. Det gikk helt smertefritt, det var til og med ganske behagelig. Fikk en ekse Pinex Forte og hadde det kjempefint.

 

Jeg fikk en stor kul på hvert kinn, da man ofte reagerer på bedøvelsen hos tannlegen. Det gikk over etter et par dager (uker...husker ikke helt).

 

Men gå til en spesialist!

 

Offentlige tannleger har det med å bare rote og pirke rundt i tennene, det kan bli både vondt og lite estetisk i ettertid. Ting skal som regel gjøres billig og fort, og da blir ikke resultatet pent.

 

Han jeg var hos var både utdannet tannlege og lege, og var veldig dyktig. Private tannleger er som regel bedre.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Har også uendelig mye bedre erfaring med private. En offentlig tannlege var faktisk så lite tillitvekkende at bedøvelsen ikke virket (jeg har ihvertfall ingen bedre forklaring). At moren min hadde beskrevet vedkommende som "en galning som elsker å trekke tenner" hjalp vel ikke.

 

De injiserte vel 3+ (ikke sikker på tallet) ladninger før de ga opp og sendte meg hjem.

 

 

Gikk gjerne noen år mellom hver trekking, men til slutt var det slutt på visdommen.

Lenke til kommentar

Har vedlagt et bilde av mine to visdoms tenner. Har ingen betennelse eller lignende i hverken tennene eller tannkjøttet. Men jeg kjenner press av og til på den som ligger på høyre side i bildet.

 

I følge bildet der så er jo tanna nesten kommet inni den andre tanna som ligger der. Kanskje grodd sammen? Jeg har vært til offentlig tannlege, blir nok sannsynlig at jeg trekker/operer den men ventetiden er vist ganske lang siden det ikke er akutt. Og ingen av tennene har kommet ut av tannkjøttet ennå. Håper bare at jeg ikke får betennelse før den tid :)

post-135084-1241416561_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er på tide for barry å trekke litt visdomstenner snart. :thumbup:

 

begge visdomstennene i nedre kjeven står skeivt. tannlegen sa at de måtte kjære i kjevebeinet, sage tanna, sy og drepe meg.

 

Kan de ikke trekke tanna uten å sage? hvor mye sager de? hvorfor sager de av kjevebeinet mitt, jeg vil ikke ha en kjeve som er halveis vraka.

 

 

Hva er best narkose eller sprøyter? har tatt narkose før når jeg trakk tenner, men gjorde vondt når jeg våkna :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...