Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring med trekking av visdomstann?


macciato

Anbefalte innlegg

Akkurat nå sitter jeg med verdens tannpine...Har aldri hatt så vondt i kjften før :cry:

Har begynt å få visdomstenner på begge sidene på nedre del av kjeven. Den ene går helt greit, mens den andre her gjør skikkelig vondt! Det klør, og verker...og tannkjøttet under den jekselen ved siden av er betent :dontgetit:

 

Så jeg tror vel egentlig jeg blir nødt til å trekke ut greia, men problemet er at jeg har aldri vært nødt til å gjøre noen ting hos tannlegen i mitt liv! Så jeg har jo ikke peiling på hvor vondt dette kommer til å bli! :ermm:

 

Noen som har trukket visdomstenner? Eller hatt skikkelig vondt/betennelse når de kom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har trukket visdomstenner, kjente faktisk ikke noe som helst når han tok de.. bedøvelsen virket med andre ord meget bra.

Det som gjorde mest vondt vil jeg si var når han brukte sprøyta for å bedøve, men dette er ikke noe du trenger å bekymre deg om.

 

I ettertid vil du sikkert kjenne litt smerte siden bedøvelsen avtar, men jeg klarte meg fint uten noen form for tabletter.

 

Tror smertene du har nå er (mye?) verre enn de du vil ha hos tannlegen og i ettertid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har trukket visdomstenner, kjente faktisk ikke noe som helst når han tok de.. bedøvelsen virket med andre ord meget bra.

Det som gjorde mest vondt vil jeg si var når han brukte sprøyta for å bedøve, men dette er ikke noe du trenger å bekymre deg om.

 

I ettertid vil du sikkert kjenne litt smerte siden bedøvelsen avtar, men jeg klarte meg fint uten noen form for tabletter.

 

Tror smertene du har nå er (mye?) verre enn de du vil ha hos tannlegen og i ettertid.

Lykke til!

8801693[/snapback]

Takk=) Håper det ikke blir ille hvertfall :)

Sprøyta går sikkert helt greit vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Gjør ikke vondt å trekke, men de to neste dagene blir et helvete, den tredje bedre og den fjerde bedre enn det igjen :)

 

Det er spesielt hvis det er en betenelse eller noe sånt det gjør vondt på ettertid, aner ikke hvorfor.. det er bare sånn :p

 

Men som det her har blitt sagt; etter noen dager er det helt sikker dobbelt så smertefritt og bra som hva det er nå

Lenke til kommentar

Trekking av tenner går så fint så, et lite stikk med sprøyta og du merker ikke annet enn litt knirk og knas når tannlegen vrir og knekker tanna di ut... og det kan være ekkelt nok å høre på det ;).

 

 

Men, ikke for å uroe deg, men er det ikke så at bedøvelse får liten effekt når det har gått betennelse i tannkjøttet rundt? Tannlegen min sa det når jeg skulle operere ut min 90graders visdomstann fra kjevebenet...

 

 

Og som de andre sier, regn med at det blir litt sårt og hovent en liten stund etterpå. Selv er jeg littegran sår enda etter ei uke, men det er nok fordi de måtte fjerne deler av kjevebenet mitt for å få ut tanna mi.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Trekking av tenner går så fint så, et lite stikk med sprøyta og du merker ikke annet enn litt knirk og knas når tannlegen vrir og knekker tanna di ut... og det kan være ekkelt nok å høre på det  ;).

 

 

Men, ikke for å uroe deg, men er det ikke så at bedøvelse får liten effekt når det har gått betennelse i tannkjøttet rundt? Tannlegen min sa det når jeg skulle operere ut min 90graders visdomstann fra kjevebenet...

 

 

Og som de andre sier, regn med at det blir litt sårt og hovent en liten stund etterpå. Selv er jeg littegran sår enda etter ei uke, men det er nok fordi de måtte fjerne deler av kjevebenet mitt for å få ut tanna mi.

8808696[/snapback]

Deler av kjevebenet? du kødder? Jeg har vondt der også jeg..så nå skremte du meg :ohmy:

Lenke til kommentar

Det verste er egentlig når han "knekker" tanna ut av kjeften, selv om du ikke kjenner noen fysisk smerte hadde jeg vondt psykisk. Ble direkte uvel av å høre knekke lyden av tanna. Også blør du som en gris etterpå og det varer vel stort sett dagen og er også ganske kvalmt siden du kan få en del blod i kjeften viss du ikke holder dotten godt på plass på såret.

 

Ellers lite...

Lenke til kommentar

Når jeg skulle trekke visdomstannen min, så hadde jeg også en betennelse i området rundt tannen. Men dette fikk jeg pencelin for og betennelsen forsvant. Men når tannen skulle trekkes satt den visstnok for godt så den måtte deles opp i 3 biter for å få den ut. Det gikk egentlig helt greit. Det eneste er at det tar en del tid og man lurer fært på hva de gjør med alle de greiene de stikker ned i kjeften på en. Det værste var egentlig dagene etterpå, hvor man spyttet blod og var høy på paralgin forte. :)

Lenke til kommentar

Jeg må trekke den ene visdomstannen en gang i fremtiden og det skremmer meg noe helt jævlig. Men de trekker den ikke hvis den er betent, hos meg skar de opp tannkjøttet rundt betennelsen slik at guffen forsvant. :O

 

edit: Ja, jeg har litt tannlege-skrekk..

Endret av Tiamin
Lenke til kommentar
Deler av kjevebenet? du kødder? Jeg har vondt der også jeg..så nå skremte du meg :ohmy:

8809821[/snapback]

Hehe, slapp av :), høres nok verre ut enn det er. Husk at du får en solid porsjon bedøvelse og merker ikke smertene egentlig (jeg merka det litt da de saget seg innover kjevebenet til tanna). Og det er ikke snakk om å sage benet i to, bare fjerne det lille som skal til for å nå inn til tanna, som jo ikke er spesielt stor. Slapp helt av, kommer til å gå så fint så. :thumbup:

Om du _skal_ grue deg til noe så er det ei uke etter "operasjonen", da er du ganske sår og øm i kjeften. Sørg for å spise godt før du drar og kjøp gjerne inn "sugerør-mat" dagen før:)

Jeg var heller ikke spesielt høy i hatten før jeg dro, og ble vel litt nervøs der jeg lå i stolen og de dekker til alt utstyr, lampa, stolen og hele meg med slik grønn "duk" du ser de bruker under operasjoner og sier at "det kommer til å sprute litt her nå" :cry:.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Jeg hadde betennelse i tannkjøttet pga visdomstanna mi. Fikk en slags butt sprøyte for å spyle med antibakterielt skyllevann. Det var ikke vondt. Det var faktisk behagelig ettersom det lindret smerten. Men synes du kan trekke visdomstennene likevel. De er unyttige og må sikkert trekkes før eller senere.

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Jeg fikk betennelse i en av mine visdomstenner for ca 6 uker siden. Jeg kunne kjenne med tungen at det var et stort krater på baksiden av tannen, under en gammel fylling.

Jeg ringte å bestilte tannlegetime, men kunne ikke komme før det var gått ca 14 dager.. Det gjorde bare vondt når jeg tygde direkte med tanna.

 

Betennelse kan IKKE bedøves.. Den kan eventuelt fjernes med pencilin.

 

Men området rundt ble bedøvet etter 4-5 sprøytestikk..

 

Tannlegen kilte noe verktøy mellom visdomstanna og neste tann, slik at de skulle komme litt fra hverandre.. Så bikket hun tanna fram og tilbake forsiktig ca 20-30 ganger.. Så løsnet tanna.

Det randt blod og jeg kunne ikke drikke eller skylle munnen med noe som helst væske de neste 2 timene. Bare spytte blod etterhvert og tygge på kompress som absorberte blodet.

 

Jeg kunne kjenne et blodig krater..

 

Etter bedøvelsen forsvant, har jeg ikke hatt noen smerter! :tease:

 

Så det gikk over all forventning..

 

Men en venn av en kamerat av meg, var skikkelig uheldig..

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han skulle trekke alle 4 visdomstenna. En av gangen.

Etter at den første var trukket, fikk han kraftig betennelse rund (antakelig pra bakterier i krateret).

Etter andre tannen var tukket og han kom hjem og skulle snyte seg, kom det en del ut gjennom bihullene og ned gjennom krateret i munnen! (kan skje i enkelte tilfeller at bihullene går helt til tannroten, men det skal tannlegen sjekke rett etter tanna er trukket..)

Når de trakk tredje tanna, var de uheldig ok knakk kjeven. (Antakeligvis litt for brutal tannlege.. Hvis ikke tannlegen får tanna ut greit uten bruk av for mye makt, skal tanna normalt opereres ut på sykehus e.l.)

 

an venter litt med den siste tanna...

 

:roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...