Gå til innhold

Bør det være lov å diskutere kjøp av gull++ i WoW?


Bør det være lov å diskutere kjøp av gull++ i WoW på forumet?  

273 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å diskutere kjøp av gull++ i WoW på forumet?

    • Ja
      152
    • Nei
      136


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke si at jeg ser logikken i at "dette er i følge Norsk lov legalt - ergo må det tillates på diskusjon.no sine sider"

 

Saken er jo den at gullkjøp under enhver tvil er svært ødeleggende for WoW-communitien - og dette forumet er til for WoW-communitien!

 

Når faktum er at gullselgerne stjeler kontoene til WoW-spillere, for så å stjele alle eiendelene som de respektive spillerne har brukt tid og krefter på å tilegne seg, for så igjen å omsette disse til gull som de selger tilbake til andre spillere, hvordan kan man da som WoW-spiller si at man støtter dette??

 

Hvordan kan et forum som ønsker å framstille seg selv som seriøst, tillate underbygging av en slik ativitet på sine sider?

 

Svaret burde være innlysende for alle: det kan ikke tillates.

 

Å referere til at virtuellt tyveri ikke er forbudt ved norsk lov, viser bare mangelen på noen som helst slags sterke argumenter for å tillate dette.

8795088[/snapback]

 

Støtter dette 100%. Godt skrevet og oppsummert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Piratkopiering er noe som faktisk er ulovlig ved norsk lov, og diskusjon.no ville risikert reaksjoner fra plateselskaper (som desverre har en del makt gjennom advokater), eller til og med myndigheter. Blizzard har for lite kapasitet til å kontrollere hva som diskuteres på internett,  og har lite makt over store forum som Diskusjon.no. Og la oss nå ikke følge EULAen til punkt og prikke, for den er jævlig urettferdig.

Med tanke på at alle som spiller WoW har akseptert EULAen bør det ikke være noe problem at vi følger den til punkt og prikke også på forumet. Dessuten er kjøp av gull ødeleggende for økonomien på serverne og i mine øyne juks. For å dra eksempler til CS kategorien er det strengt forbudt å linke til sider hvor man kan laste ned WallHack og lignende, selv om dette neppe er nevnt i norsk lov.

Lenke til kommentar

Å referere til at virtuellt tyveri ikke er forbudt ved norsk lov, viser bare mangelen på noen som helst slags sterke argumenter for å tillate dette.

8795088[/snapback]

 

Faktum er at dette foregår enten du vil eller ikke. Dette med norsk lov var bare et svar på argumentasjonen i en tidligere post vedr. piratkopiering, og jeg ville bare forklare hvorfor jeg var uenig i sammenlikningen. Hvorvidt argumentasjonen er sterk eller ikke, skal jeg ikke si noe om. Det er også et ubestridelig faktum at Blizzards EULA ikke er forumets regelverk.

 

Hvis jeg mener at å kjøpe gull er mer praktisk for meg enn å grinde det, så kan det godt hende at jeg kjøper meg litt gull. For eksempel kan det hjelpe meg å holde tritt med venner som spiller mer enn meg. Jeg har mindre tid å bruke på underholdning, men hvis jeg mener at å bruke lønna mi på wow vil øke underholdningsverdien betraktelig (for eksempel gjøre meg i stand til å spille med venner), så ser jeg ikke noe galt i det.

 

Jeg kjenner ikke til hvordan gullselgere opererer, men jeg går ut i fra at de fleste grinder, for hvis alle skulle hacket accounter, ville det blitt mye oppstyr. Altså gjelder argumentasjonen min ikke virtuelt tyveri, men virtuelle handelsvarer,

Lenke til kommentar

DoNotWant: Det er et velkjent faktum at gullselgere hacker accounts i stor skala. Først stripper de alt av verdier, så lager de low level characters på kontoene som brukes til å spamme annonsering med.

 

Kontoene blir også brukt til å legge ut linker med keyloggers i på det offisielle WoW-forumet. Blizzard har for tiden en federal lawsuit gående mot peons4hire, som er et av de største gullselgerfirmaene.

 

For å sette det i perspektiv, så er en stjålet WoW-konto verdt dobbelt så mye som et stjålet Visa-kort nummer på svartebørsen.

Lenke til kommentar

Salg av kontoen når man slutter er ganske greit synes jeg, man får flere tusen kroner, og dette motiverer når man skal slutte. Selvsagt finnes det negative sider, som at det kommer folk i endgame som er idioter og ikke kan noe som helst, men så er det også positivt at de som kan spille ikke orker å bruke tid på å lvle en char til 70 når de vil game en annen char.

 

For de mer hardcore raiderene i guilds så blir man nesten nødt til å enten grinde etter gull konstant, eller å kjøpe et par tusen gull for å kunne kjøpe pots og annet som trengs i raids. Jeg forstår mange som ønsker å raide endgame, men de klarer ikke å jobbe samt grinde konstant for å kunne raide, da er det svært enkelt å bare kjøpe gull.

Lenke til kommentar

Jeg er bare i prinsippet mot restriksjoner på diskusjonen rundt spillet. Men jeg ser ikke det store behovet for diskusjon av gullkjøp. Det er stort sett for eller i mot, og så er det ikke særlig mer enn det. Om man ikke klarer å finne et sted å kjøpe gullet, og har behov for å diskutere det her inne, så må man jo være idiot.

 

Men, det jeg virkelig er for, er cross-server gull trade. Jeg har for eksempel en del gull på Burning Blade som jeg gjerne skulle byttet mot gull der jeg har aktive characters. En diskusjonstråd hvor slike gullhandler foregår burde tillates.

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar

At folk "er nødt" til å kjøpe gull for å kunne raide er reinspikka tull. Det er ingen som tvinger dem til å raide. De står fritt til å velge et guild som har mere moderate timeplaner og forventninger. De står også fritt til å velge å spille WoW i det hele tatt.

 

Det som gjør at raidere kjøper gull er deres egen grådighet etter kjappe epics.

 

Synes det er ganske morsomt med alle de syltynne argumentene som blir dratt fram når dette diskuteres. Sier endel om hvor direkte latterlig det er å prøve å forsvare gullkjøping.

 

Det finnes ingen gode argumenter. Det eneste forsvarere av gullkjøp ender opp med når dette blir diskutert er å bli fornærma og si "Javel, men jeg driter i alle andre, så det så!"

 

Sannheten er at gullkjøpere stjeler fra andre fordi de er grådige. Heleri = tjuveri.

 

 

Face it. Alle som har litt mellom øra holder kjeft hvis de kjøper gull, de prøver ikke å forsvare det.

Lenke til kommentar

Hadde jeg jobba og tjent penger hadde jeg kjøpt gull, men siden jeg er student må jeg nok farme. Jeg spiller for å ha det gøy. Og for meg hadde det vært en del mere gøy uten all farmingen. Så jeg skjønner godt at folk kjøper gull. Jobbe 1 time eller farme i 12.

 

 

Så jeg er for at folk skal kunne diskutere dette.

Endret av GtReBra
Lenke til kommentar
At folk "er nødt" til å kjøpe gull for å kunne raide er reinspikka tull. Det er ingen som tvinger dem til å raide. De står fritt til å velge et guild som har mere moderate timeplaner og forventninger. De står også fritt til å velge å spille WoW i det hele tatt.

 

Det som gjør at raidere kjøper gull er deres egen grådighet etter kjappe epics.

 

Hva med de som jobber, men fremdeles elsker wow fordi det er gøy å raide? Det finnes faktisk folk som liker å raide/gjøre framskritt, uten å måtte grinde mats så utrolig mye hver dag.

 

Sannheten er at gullkjøpere stjeler fra andre fordi de er grådige. Heleri = tjuveri.

 

Hvis med grådig du mener å ikke orke å bruke timesvis hver dag for å grinde/bli ganket for å kunne raide, men heller velger en lettvint måte, så joda, da er de grådig.

 

Face it. Alle som har litt mellom øra holder kjeft hvis de kjøper gull, de prøver ikke å forsvare det.

 

Og hvorfor skulle man ikke argumentere her for å kjøpe gull hvis man selv kjøper det?

Lenke til kommentar

Bruktbilen: ALLE liker å gjøre fremskritt og få masse epics. Forsvarer det å jukse på andres bekostning? Nei. De kan fint trappe ned tempoet og gjøre framskritt uten å jukse.

 

Hvis man "elsker" WoW, så burde man holde seg for god til å kjøpe tjuvegods stjålet fra sine egne medspillere. Ja eller nei?

 

Grinding og ganking er en del av dette spillet. Hvis man ikke tåler at det er sånn, så er det bare å slutte og grine og trykke på "cancel account".

 

For å gjenta meg selv (noe som virker nødvendig for å trenge gjennom): Synes du det er greit å utradere andres fremskritt for å gjøre ditt eget fremskritt litt mere behagelig? Ja eller nei?

 

Synes du gullkjøp er skadelig for WoW-communitien. Ja eller nei?

 

Hvis ja, så er det jo åpenbart at gullkjøp ikke burde snakkes om i noen størrre grad enn det gjøres akkurat nå. Strengt tatt så er jeg ganske overbevist om at diskusjonen rundt gullkjøp heller aldri kommer til å nå noe lenger enn de labre argumentene for det som allerede har blitt presentert, så why bother?

 

Hvis nei, så blir jeg vel nødt til å banke argumentene enda mer.

 

For å gjenta det en gang til: det finnes ingen argumenter for å kjøpe gull hvis man samtidig er interessert i å støtte WoW-communitien

 

Hvis man ikke er interessert i å støtte WoW-communitien, så finnes det sikkert andre fora som ikke bryr seg om det. Men, så vidt jeg har forstått, så er det ikke slik man vil ha det på diskusjon.no sitt WoW-forum.

 

Med "grådighet" så mener jeg å via juksing ødelegge for andre og for communitien generellt for å oppnå fordeler raskere for seg selv. Er du enig i at dette kan defineres som uakseptabel grådighet, ja eller nei?

 

 

Virker som jeg er nødt til å ramse opp den samme jævla leksa en gang hver 6. mnd. Er det så sinnsykt vanskelig å skjønne at juksing ikke er greit? :wallbash:

Lenke til kommentar
Bruktbilen: ALLE liker å gjøre fremskritt og få masse epics. Forsvarer det å jukse på andres bekostning? Nei. De kan fint trappe ned tempoet og gjøre framskritt uten å jukse.

 

Hvem andre er det som skades i wow av at man ikke orker å grinde i en evighet?

 

Hvis man "elsker" WoW, så burde man holde seg for god til å kjøpe tjuvegods stjålet fra sine egne medspillere. Ja eller nei?

 

Hva tenker du på som er stjelt fra medspillerene? Chinafolkene gir et glimrende salg på AH mot kvelden, med svinbillige priser på alt slags items langt under normal pris, og ikke nevn folk som blir hacket hvis det er det du tenker på. Folk som er dum nok til å laste ned trojaner, eller dele kontoen med folk dem ikke kjenner fortjener å miste accen.

 

Grinding og ganking er en del av dette spillet. Hvis man ikke tåler at det er sånn, så er det bare å slutte og grine og trykke på "cancel account".

 

Joda, helt riktig, MMORPGs er selvsagt preget av grinding, siden det tar tid. Nå er det enkelte som hopper over grindedelen, som jeg mener er helt greit. Når det gjelder ganking så kan man også bare rerolle pve hvis man ikke liker det.

 

For å gjenta meg selv (noe som virker nødvendig for å trenge gjennom): Synes du det er greit å utradere andres fremskritt for å gjøre ditt eget fremskritt litt mere behagelig? Ja eller nei?

 

Litt mere behagelig? Det er en ganske stor forskjell, og til spørsmålet, ja.

 

Synes du gullkjøp er skadelig for WoW-communitien. Ja eller nei?

 

Nja, har ikke svaret på det. Slik som det er nå(enkelte kjøper) så er det ikke skadelig i mitt syn. Hvis det blir slik at alle(noe som ikke skjer, men la oss si 50%) kjøper gull for å få kjøpt potions/mats/epicmount/gear så vil chinafolkene se at etterspørselen vil stige, noe som fører til at prisen stiger, noe som fører til at færre folk kjøper gull, noe som da fører til at prisen synker, som gjør at folk kjøper når prisen av lav. Og prisen varier SVÆRT mye selv nå. Så man må nesten vente og se hva som skjer.

 

Med "grådighet" så mener jeg å via juksing ødelegge for andre og for communitien generellt for å oppnå fordeler raskere for seg selv. Er du enig i at dette kan defineres som uakseptabel grådighet, ja eller nei?

 

Helt akseptabelt i et slikt spill, ja.

Lenke til kommentar
DoNotWant: Det er et velkjent faktum at gullselgere hacker accounts i stor skala. Først stripper de alt av verdier, så lager de low level characters på kontoene som brukes til å spamme annonsering med.

 

Kontoene blir også brukt til å legge ut linker med keyloggers i på det offisielle WoW-forumet. Blizzard har for tiden en federal lawsuit gående mot peons4hire, som er et av de største gullselgerfirmaene.

 

For å sette det i perspektiv, så er en stjålet WoW-konto verdt dobbelt så mye som et stjålet Visa-kort nummer på svartebørsen.

8796460[/snapback]

Hvis det er tilfelle er ihvertfall jeg imot det.

Lenke til kommentar
Bruktbilen: ALLE liker å gjøre fremskritt og få masse epics. Forsvarer det å jukse på andres bekostning? Nei. De kan fint trappe ned tempoet og gjøre framskritt uten å jukse.

 

Hvem andre er det som skades i wow av at man ikke orker å grinde i en evighet?

 

Hvis man "elsker" WoW, så burde man holde seg for god til å kjøpe tjuvegods stjålet fra sine egne medspillere. Ja eller nei?

 

Hva tenker du på som er stjelt fra medspillerene? Chinafolkene gir et glimrende salg på AH mot kvelden, med svinbillige priser på alt slags items langt under normal pris, og ikke nevn folk som blir hacket hvis det er det du tenker på. Folk som er dum nok til å laste ned trojaner, eller dele kontoen med folk dem ikke kjenner fortjener å miste accen.

 

Grinding og ganking er en del av dette spillet. Hvis man ikke tåler at det er sånn, så er det bare å slutte og grine og trykke på "cancel account".

 

Joda, helt riktig, MMORPGs er selvsagt preget av grinding, siden det tar tid. Nå er det enkelte som hopper over grindedelen, som jeg mener er helt greit. Når det gjelder ganking så kan man også bare rerolle pve hvis man ikke liker det.

 

For å gjenta meg selv (noe som virker nødvendig for å trenge gjennom): Synes du det er greit å utradere andres fremskritt for å gjøre ditt eget fremskritt litt mere behagelig? Ja eller nei?

 

Litt mere behagelig? Det er en ganske stor forskjell, og til spørsmålet, ja.

 

Synes du gullkjøp er skadelig for WoW-communitien. Ja eller nei?

 

Nja, har ikke svaret på det. Slik som det er nå(enkelte kjøper) så er det ikke skadelig i mitt syn. Hvis det blir slik at alle(noe som ikke skjer, men la oss si 50%) kjøper gull for å få kjøpt potions/mats/epicmount/gear så vil chinafolkene se at etterspørselen vil stige, noe som fører til at prisen stiger, noe som fører til at færre folk kjøper gull, noe som da fører til at prisen synker, som gjør at folk kjøper når prisen av lav. Og prisen varier SVÆRT mye selv nå. Så man må nesten vente og se hva som skjer.

 

Med "grådighet" så mener jeg å via juksing ødelegge for andre og for communitien generellt for å oppnå fordeler raskere for seg selv. Er du enig i at dette kan defineres som uakseptabel grådighet, ja eller nei?

 

Helt akseptabelt i et slikt spill, ja.

8801757[/snapback]

 

Herregud mann. Ikke bare har du moral langt under hva som regnes for lavmål, men du synes tydeligvis det er greit at gullet som selges kommer fra stjålne kontoer? At du klarer å prestere uttalelser som "Hvem andre er det som skades i wow av at man ikke orker å grinde i en evighet?" viser jo at du ikke har filla peiling på hva du prater om.

 

"Folk som får accounten sin hacket har bare seg selv å skylde"? Hallo? Får lyst til å slenge noen gloser etter deg, men skal holde meg for god til det. Keylogging blir stadig mer utspekulert. WoW er for spillere fra 12 år og oppover. Tenk litt over det...

 

Du tilhører kategorien som jeg tidligere nevnte: "jeg har ikke noen gode argumenter, så jeg bare sier at jeg driter i alle andre istedenfor". Det er ikke å diskutere, det er bare massiv fail.

 

Du er herved satt på ignore. Hej då.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Gold kommer lite fra stjålne accs nå :p

 

Men denne diskusjonen er _IKKE_ _IKKE_ _IKKE_ om dette er lovlig elnz.

 

 

Rata101, du vet så mye om dette, eller iallfall du har dine meninger, vil du virkelig ikke at folk skulle kunne komme til forumet å lese folk sine meninger, ta del i en debatt og dermed få info de ellers ikke ville ha fått? (stjålne accounts osv)

 

 

Problemet er at folk tror at det er om at gold kjøp burde være lovlig eller ei.

Lenke til kommentar

"Gold kommer lite fra stjålne accs nå" - kilde?

 

Nei, jeg vil ikke det, fordi det lager bare kvalm på forumet, og jeg har bedre ting å ta meg til enn å drive brannslukking på heltid.

 

Men, som jeg nevnte tidligere. En sticky som forklarer hvorfor juksing er fy kunne jo vært fint.

Lenke til kommentar
Herregud mann. Ikke bare har du moral langt under hva som regnes for lavmål, men du synes tydeligvis det er greit at gullet som selges kommer fra stjålne kontoer? At du klarer å prestere uttalelser som "Hvem andre er det som skades i wow av at man ikke orker å grinde i en evighet?" viser jo at du ikke har filla peiling på hva du prater om.

 

Vel, kan ikke du forklare meg det da? Siden du prøver så febrilsk å få inn argumentene dine.

 

"Folk som får accounten sin hacket har bare seg selv å skylde"? Hallo? Får lyst til å slenge noen gloser etter deg, men skal holde meg for god til det. Keylogging blir stadig mer utspekulert. WoW er for spillere fra 12 år og oppover. Tenk litt over det...

 

Selv de på 12 år som låner mamma sitt visa må også lære seg farene på internett, det er ikke bare i wow.

 

Du tilhører kategorien som jeg tidligere nevnte: "jeg har ikke noen gode argumenter, så jeg bare sier at jeg driter i alle andre istedenfor". Det er ikke å diskutere, det er bare massiv fail.

 

Du er herved satt på ignore. Hej då.

 

Heh, du var ganske halvseriøs fram til dette, jaja det får så være.

 

Edit: Drar og legger meg, venter spent på et seriøst svar :thumbup: men jeg har ikke høye forhåpninger, så bare ta det rolig.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...