Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082

Hvis du ikke har noe antispywareprogram, så burde absolutt installere det i tillegg. Da anbefaler jeg som vanlig SuperAntiSpyware. Eller så trenger du ikke noe mer enn det. :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Avira Antivir Classic - antivirus

2. Superantispyware Free (det vil si at du bare kan kjøre den on-demand, f.eks. en scan i uken. God nok beskyttelse)

3. Comodo Firewall

4. F-Secure Blacklight - Rootkit (On-demand)

Og ccleaner som opprydding.

 

Ja helt enig dette er et kjempeoppsett og gratis :thumbup:

Dette er det jeg anbefaler og.

Like bra som alle betalpakker der ute.

 

Kansje lage en link som heter gratis sikkerhetspakke.

Med toppen 3 anbefalinger.

 

Nr.1

Avira Antivir Classic + Comodo Firewall + Superantispyware + F-Secure Blacklight

Opprydding:ccleaner

Online støtte (post HijackThis logg "Antivirusprogrammer og datasikkerhet")

He ikke mange sikkerhetspakker som kommer med bedere hjelp enn det ;)

 

Ja tar med et forslag.

nr.2

AVG Free + AVG AntiSpyware + Online Armor Personal Firewall + AVG Anti-Rootkit

Opprydding:ccleaner

Online støtte (post HijackThis logg "Antivirusprogrammer og datasikkerhet")

 

Gjerne begrunne hvorfor oppsettet er bra.

Bruk da kun linker til steder som er kjent for og gjøre bra tester.

 

Når det gjelder oppsett nr.1 så tar det lite systemresusser,dette er kan være viktig og ta med.

 

Grunn til Online Armor Personal Firewall er p.g.a denne testen.

http://www.matousec.com/projects/windows-p...rewalls-ratings

 

Når det gjelder nr.1 skal vi være enig om den?

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Grunn til Online Armor Personal Firewall er p.g.a denne testen.

http://www.matousec.com/projects/windows-p...rewalls-ratings

 

Når det gjelder nr.1 skal vi være enig om den?

Når jeg leser den testen ser det for meg ut som dette kun er snakk om resultater av leaktest. Jeg ville ikke valgt brannmur kun på grunnlag av evne til å stoppe utgående trafikk. Såvidt jeg kan se kårer matousec.com Zone alarm pro til den beste brannmuren totalt sett. Men dette er da mot 6 konkurrerende programmer, og den testen ser ut til å være gammel, når det feks er snakk om Norton NIS2006, og ikke NIS2008, er resultatet av den delen neppe relevant lenger.

http://www.matousec.com/projects/windows-p...sis/results.php

 

Arrester meg for all del hvis jeg tar feil, men jeg ser ikke noen andre og totale resultater av Online Armor Personal Firewall på den siden. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
*snip*

 

Når det gjelder anbefaling nummer 1, så er vi enige, ja! :)

 

Ellers, så ser jeg på anbefaling nummer 2 at du har valg AVG Free, AVG Antispyware og AVG Rootkit. Nå er det slik at i neste uke hvis alt går som planlagt, så vil Grisoft (AVG), lansere versjon 8 av AVG. AVG 8 vil ha AVG Rootkit, AVG antispyware og AVG antivirus intregert i programversjonen og GUI'et. Så synes ikke du det blir litt dumt hvis folk velger denne pakken nå, og får beskjed om å oppgradere til versjon 8, forså ha to av de samme programmene liggende på PC-en? Det er sikkert ikke alle som får med seg at AVG 8 har dette med i programmet. Eller hva sier du? Og når AVG 8, så kan man lage en anbefaling utifra det, og velge noen andre antispyware.

 

Forvirret? Ble mye dårlig forklaring her, men si ifra hvis du ikke har klart å følge med.

 

Men det er en ganske gode idé, ja. Det med å legge til linker hvor det blir gjort tester, er noen ganger litt forvirrende. F.eks AV-TEST og AV-Comparatives, bruker AVG Anti-Malware i stedet for AVG free, som mange tror. Og AVG Anti-Malware har da en helt annen motor. Og de to sidene er de man helt klart kan stole på og tester programmene ordentlig. Ikke noe tull test fra PC World, hvor de utroper AVG Free som vinner hele tiden. Det er bare tull og vas, og helt usant.

 

*snip*

 

Nei, du har rett i det. Det at en brannmur er gode på leaktester, er ikke bare det eneste man burde se på. Brukervennlighet, support, systemressurser etc. Dog som du sier så er den testen du linker til litt gammel. Og nå er f.eks. Online Armor veldig lett og brukervennlig. Men så klart, det har jo noe med hva man selv foretrekker.

 

Matousec fokuserer bare på leaktester nå, ikke noe annet.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
AVG Internet Security har innebygd antivirus, antispyware, antispam og firewall... er altså AVGs antispyware ikke tilstrekkelig?

 

 

Takk :)

 

Beklager, jeg så ikke at du nevnte AVG Internet Security. Trodde du hadde AVG Antivirus. Men jo, AVG's Antispyware er så absolutt tilstrekkelig. AVG AntiSpyware er et veldig godt antispywarepgoram, så du skal ikke ha noe å uroe deg for.

Lenke til kommentar
ÜberNinja Lagt til I dag, 13:26

Nei, du har rett i det. Det at en brannmur er gode på leaktester, er ikke bare det eneste man burde se på. Brukervennlighet, support, systemressurser etc. Dog som du sier så er den testen du linker til litt gammel. Og nå er f.eks. Online Armor veldig lett og brukervennlig. Men så klart, det har jo noe med hva man selv foretrekker.

 

Matousec fokuserer bare på leaktester nå, ikke noe annet.

Ok, det var slik jeg oppfattet det ja.

Dette med utgående trafikk er jo viktig for spredningen av svineri, så det er jo fint at noen setter fokus på det. Windows XP SP2 brannmur har vel ingen kontroll på dette og derav 0 poeng. På den annen side er det vel først aktuelt når noe har kommet inn, og dermed sluppet gjennom inngående og sanntids kontroll...

 

ÜberNinja Lagt til I dag, 13:26

Men det er en ganske gode idé, ja. Det med å legge til linker hvor det blir gjort tester, er noen ganger litt forvirrende. F.eks AV-TEST og AV-Comparatives, bruker AVG Anti-Malware i stedet for AVG free, som mange tror. Og AVG Anti-Malware har da en helt annen motor. Og de to sidene er de man helt klart kan stole på og tester programmene ordentlig. Ikke noe tull test fra PC World, hvor de utroper AVG Free som vinner hele tiden. Det er bare tull og vas, og helt usant.

Dette er riktig og viktig ja, og jeg syns det er vanskelig å finne tilsvarende gode/troverdige tester av en del av de frie alternativene.

Jeg formoder også at man på samme måte som med Grisoft hos AV-comperatives, ikke uten videre kan overføre resultatene fra feks AntiVir PE Premium og Avast! Professional til de respektives gratis versjoner...?

Jeg lurer også litt på om tester, anbefalninger, og erfaringer fra XP er direkte overførbart til Vista?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Det er ikke mange ordentlige tester hvor de bruker gratisversjoner av antivirusprogrammer, og det er ganske synd. Som tidligere nevnt så kan man ikke stole på f.eks. PC World sine tester, da de bruker kanskje bare noen få virus i sine tester. Mens f.eks AV-Comparatives bruker flere tusen, av forskjellige varianter. Altså ormer, gamle dos-virus, spyware etc.

 

Nei, du kan ikke overføre resultatene fra betaltversjoner, da f.eks. Antivir PE Premium til Classic. Premium har spyware beskyttelse noe i motsetning Classic ikke har. Det er slike små ting som er veldig viktig for resultatet. Dog kan det gi deg en pekepinn på hvordan gratis versjonen er. AntiVir PE Classic er ikke mye dårligere enn Premium.

 

Ellers, anbefalinger og erfaringer fra XP er direkte overførbart til Vista, ja. Det skal ikke utgjøre noe forskjell hvis du leser tester hvor de bruker XP som OS.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Ja det er kansje ikke lett og bli enig om for mange altrenativer.

 

Tror det hadde vært greit og ta med et par alternativer hvordan man kan sette sammen

en bra sikkerhetpakke som er gratis.

 

Nr.1

Avira Antivir Classic + Comodo Firewall + Superantispyware + F-Secure Blacklight

Opprydding:ccleaner

Online støtte (post HijackThis logg "Antivirusprogrammer og datasikkerhet")

 

Nr.2??

 

Det er nok mange som blir forvirret over all software og om disse kan brukes sammen.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Hva med PC Tools AntiVirus Free Edition?

 

Kan den anbefales?

 

EDIT: http://www.pctools.com/free-antivirus/

 

Ja, den kan absolutt anbefales. I de forrige versjoner så bruke PC Tools, VirusBuster som motor, som er ganske dårlig. Men nå i den nyeste versjonen så har de byttet den ut, med en egen motor, som absolutt er brukbar. Så det er ikke noe dårlig valg det der. Skal liste den opp under gratis alternativer, så som programmet begynner å ta form.

 

Jeg bare lurte... Er det AVG Anti-Malware-motoren som brukes i Internet Security, eller er det den samme motoren som i Free-versjonen?

 

Nei, Anti-Malware motoren (Ewido), brukes ikke i AVG Internet Security. AVG Internet Security bruker den samme motoren som i AVG Free. Men som sagt, så kommer jo AVG 8 snart, og da vil alle AVG produkter få samme motor. Slik at det ikke blir noe forvirring slik som det er nå.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

1. Avira Antivir er en god del bedre enn PC Tools' antivirus. Eller, bedre er i hvert fall Avira Antivir. Som egentlig slår nesten alle andre antivirus på markedet. Er ikke mange programmer som klarer å gjøre det like bra i tester. Men PC Tool's antivirus er ikke dårlig, og holder veldig bra. Det vil nok ikke slippe inn noe virus på din maskin.

 

2. AVG 8 kommer i en gratis versjon den og. Men den vil mangle mer beskyttelse i sammenligning til den betalversjonen. Nå er jo forskjellen på AVG Free 7.5 og den betale versjonen, bare support og raskere nedlasting fra servere. Men i AVG 8 så vil den betalte versjonen ha bedre beskyttelse. Jeg tror gratisversjonen vil mangle HTTP scanner i tillegg til support, og high-speed oppdateringer.

 

Det er ikke enda helt bestemt hva Free versjonen vil mangle i forhold til den betalte, men mest sannsynlig HTTP-scanneren. Mulig Free versjonen også vil mangle eller ha mindre effektiv rootkit-scanner. Får beskjed fra AVG (Grisoft) om dette om ikke lenge.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...