Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Hvordan er dette ikke en legitimisering? Du sier at sukker og Cannabis begge er på markedet, og at begge deler kan misbrukes, men spørsmålet er bare hvem brukeren er. Forstår jeg dette riktig? Ting kan ikke brytes ned til om det kan misbrukes eller ikke. Ting skal brytes ned til i hvilken grad det kan skade deg og hvordan et satt bruk vil påvirke deg.

 

Sukker kan drepe deg i store mengder, men det rettferdiggjør ikke Cannabis-bruk på noen måter, og siden det ikke kan sammenlignes så har sukker ingenting i diskusjonen å gjøre.

 

Jeg vil ikke sette meg inn i BirgerCaC sine argumenter, men om man sammenligner Cannabis med sukker/fett/søtsaker/vann så er det ikke riktig.

For å ta det første først:

Ja, men det du siterer meg på her betyr ikke at jeg legitimerer misbruk. Jeg sier bare at misbruk er individuelt, og at det er veldig mange ting som er lettere å misbruke enn cannabis. Du kan umulig påstå at det er det samme som å legitimere misbruk.

 

Videre legger du ut om at ting skal brytes ned til spørsmålet om hvorvidt cannabis i hvilken grad kan skade og påvirke brukeren. Da kan jeg bare si at cannabis ikke er spesielt skadelig, og medfører helsegevinster for en god del syke mennesker. Dette vet du sikkert allerede, ettersom vi er på side 330 i denne tråden allerede.

 

Og jo, ting kan sammenlignes om vi skal forklare skadeomfanget av cannabis. Det er ikke nok å argumentere med at "cannabis er nokså lite farlig". Det er en diffus konklusjon. Om jeg derimot sier at "cannabis er ikke farligere enn sukker" eller "cannabis er mindre farlig enn heroin", har du et bilde av hvor skadelig stoffet er. Sukker, heroin etc er referansepunkter. Her er også en rekke andre referansepunkter, kategorisert som rusmidler av forskjellig art:

 

Drug_danger_and_dependence.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så at stoffet er lovlig gjør at det er større sjans for å gå over til hardere stoffer? Hva skjer da viss Cannabis blir lovlig? ;)

 

Ikke legg ord i munnen på meg, det har jeg ikke sagt overhode. Det jeg sier er at alkohol er den største synderen, ikke cannabis. Alkohol er gjerne det første rusmidlet (sammen med røyk) som man begynner å bruke. Men man kan fremdeles ikke kalle det gateway-drug. Alkohol er i tillegg langt skadeligere enn det cannabis er, og du ser ikke stonere gå rundt å slå hverandre i rus, og hører heller ikke om karen som stakk på byen, tok seg noen joints for så å dra hjem og banke dritten ut av kona.

 

Hvis cannabis blir lovliggjort så får vi det bort fra gata! Og DET i seg selv vil gjøre det mye vanskeligere å få tak i. Trust me, hasj er MYE ENKLERE å få tak i for en 15 åring sammenlignet med det å få tak i alkohol og røyk. Alle slike varer vil bli solgt ''under disken'' noen steder, det kan vi ikke komme bort fra, men hvis du drar til oslo sentrum vil du gjentatte ganger bli spurt om du vil ha hasj, amfetamin, heroin eller kokain! Ingen av dem står der å selger røyk eller alkohol! Det er disse dealerne som gjør at det er så enkelt! De sjekker for faen meg ikke ID heller! Istedet for å få BRA cannabis solgt over DISK helt LOVLIG så lar vi dealerne selge dritten sin til våre barn! Det er mye mindre sannsynlig at man får kjøpt øl eller røyk enn det å få tak i hardere stoffer. Har du lyst på hard narko så stikker man bare til byen.

Jeg mistenker at de fleste her inne bor i Oslo, så da er selvfølgelig tilgjengeligheten større. På tide å få opp øyne og innse at bare 500 000 bor i Oslo, resten bor spredt rundt i landet der tilgjengeligheten er mindre. Ingen ungdommer på 15 år reiser 100 mil for å skaffe seg stoff. Viss dem gjør det sier det litt om avhengigheten til dette ;)

 

Og jeg gir meg ikke. Alkohol er MYE lettere å få tak i som 15 åring enn et narkotisk stoff. Dette henger sammen med at mange kjenner myndige personer som er dumme nok til å kjøpe alkohol til dem, dem prøver å kjøpe selv da det ikke påløper straff å bli avslørt, eller dem "stjeler" av foreldre, noe mange gjør. Det skal litt til før en 15 åring tør å gå ned på "plata", viss dem i det hele tatt bor i by.

 

Kan legge til at jeg har selv tilgang på dette gjennom venner som bruker det, så jeg er ikke helt blåst. Jeg vet hva som skjer i den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Sjokolade og brus kan bli misbrukt. Alt kan misbrukes.

Det er en så dårlig argumentasjon at du kan spare deg for å bruke den. Mat kan også bli misbrukt, men det er allikevel en nødvendighet viss en ønsker å overleve. Det er ikke Cannabis. Det fører ikke med seg noe positivt, bare sløve mennesker som ikke gidder å jobbe Men klage på dagpengene, det kan dem. Et spark bak er det dem trenger. Jeg har sett nok til å vite hva det er, og håper våre politikere har sett det samme..

Lenke til kommentar

Hvis Cannabis blir lovlig så vil den nok bli missbrukt i en større grad.

Tallene fra landene som har avkriminalisert viser at dette ikke skjer.

Og en annen viktig sak er at dette er ment som ett legemiddel. Hvorfor skal folk som er friske og raske ha Cannabis når de ikke trenger det? Da er det bedre å bruke det til medisinering...

jeg vet det er mange som vil ha det legalisert som medisin, men jeg vil ha det legalisert også rekreasjonelt og det er jeg ærlig om

 

beklager monstersitering, men jeg sitter på mobilen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

fordi..?

 

Neineineinei. Det er du som kommer med en påstand, og da har du ansvar for å støtte den opp. Du kan ikke be andre motbevise en påstand du ikke har noen argumenter for i en saklig diskusjon, det blir ihvertfall en veldig dårlig måte å argumentere på.

Du tåler ikke å høre sannheten, det er problemet her.

 

Jeg kommer med en påstand som alle med sunn fornuft vil støtte seg bak, og han mener det ikke er en gyldig begrunnelse. Da må han forklare hvorfor.... Det skjønner alle..

Lenke til kommentar

Unngår du konsekvent å svare på noe av det jeg skriver?

Ja, fordi du angriper person i hvert innlegg, istedenfor å motsi det du eventuelt er uenig i.

Men det er ikke noe poeng å diskutere med deg. Du har null kunnskap om det som blir diskutert.

 

Jeg går ikke på deg som person. Jeg påpeker at du i utgangspunktet ikke har nok kunnskap om emne til å komme med uttalelser. Når det er sagt svarer du heller ikke på noe av det jeg skriver, men strør rundt deg med stråmenn og ubegrunnede påstander som ikke har rot i virkeligheten.

Du sier ikke hvorfor det ikke har rot i virkeligheten, du sier bare at det ikke har rot i virkeligheten. Det viser en enda større kunnskapsløshet etter min mening.

 

Forklar meg gjerne hvorfor argumentasjonen min ikke kan brukes. Jeg mener tross alt det flertallet i alle vestlige land mener, så det kan ikke være så alt for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjokolade og brus kan bli misbrukt. Alt kan misbrukes.

Det er en så dårlig argumentasjon at du kan spare deg for å bruke den. Mat kan også bli misbrukt, men det er allikevel en nødvendighet viss en ønsker å overleve. Det er ikke Cannabis. Det fører ikke med seg noe positivt, bare sløve mennesker som ikke gidder å jobbe Men klage på dagpengene, det kan dem. Et spark bak er det dem trenger. Jeg har sett nok til å vite hva det er, og håper våre politikere har sett det samme..

 

Hurtigmat er vanligvis det man sikter til når man prater om misbruk av mat i den vestlige verden. Er McDonalds en nødvendighet for overlevelse?

 

De aller fleste mennesker behøver en eller annen form for rus i livet sitt for å overleve, og der er cannabis et av de mer fornuftige og forsvinnende lite skadelige alternativene. Synd at du har noen sløve drittsekker av noen venner som du baserer mye av det du sier på, for de er for ørtende gang ikke representative for vanlige mennesker som bruker cannabis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv i indre Kautokeino får du tak i hasj. Det er ikke slik at med en gang du bor utenfor Oslos grenser blir det vanskelig å få tak i noe, selv om det er ekstremt enkelt i Oslo (som i alle andre storbyer).

Selvfølgelig finnes det over alt. Men det er mye vanskeligere å finne det i indre Kautokeino enn i Oslo, dermed er også forbruket mindre blant ungdom.

 

Sjokolade og brus kan bli misbrukt. Alt kan misbrukes.

Det er en så dårlig argumentasjon at du kan spare deg for å bruke den. Mat kan også bli misbrukt, men det er allikevel en nødvendighet viss en ønsker å overleve. Det er ikke Cannabis. Det fører ikke med seg noe positivt, bare sløve mennesker som ikke gidder å jobbe Men klage på dagpengene, det kan dem. Et spark bak er det dem trenger. Jeg har sett nok til å vite hva det er, og håper våre politikere har sett det samme..

 

Hurtigmat er vanligvis det man sikter til når man prater om misbruk av mat i den vestlige verden. Er McDonalds en nødvendighet for overlevelse?

 

De aller fleste mennesker behøver en eller annen form for rus i livet sitt for å overleve, og der er cannabis et av de mer fornuftige og forsvinnende lite skadelige alternativene. Synd at du har noen sløve drittsekker av noen venner som du baserer mye av det du sier på, for de er for ørtende gang ikke representative for vanlige mennesker som bruker cannabis.

McDonalds er også mat, så ja. Spiser du ikke noe annet, så blir hurtigmaten en nødvendighet for overlevelse. Cannabis er og vil aldri være noe som sikrer overlevelsen.

Lenke til kommentar

Forklar meg gjerne hvorfor argumentasjonen min ikke kan brukes. Jeg mener tross alt det flertallet i alle vestlige land mener, så det kan ikke være så alt for dumt.

 

Dette stemmer ikke. Det betyr bare at den generelle befolkningen lar seg påvirke av propaganda, og ikke tar seg tid til å lese opp om ting (noe som er tragisk fordi vi har et privilegium her i Vesten angående tilgang til fakta, enten i form av bibliotek eller Internett).

For å sette tankegangen din i et annet perspektiv: siden folk flest i verden er kristne, gjør det kristendommen sann?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv i indre Kautokeino får du tak i hasj. Det er ikke slik at med en gang du bor utenfor Oslos grenser blir det vanskelig å få tak i noe, selv om det er ekstremt enkelt i Oslo (som i alle andre storbyer).

Selvfølgelig finnes det over alt. Men det er mye vanskeligere å finne det i indre Kautokeino enn i Oslo, dermed er også forbruket mindre blant ungdom.

 

Det er mye vanskeligere, men fortsatt bare relativt vanskelig.

 

Det andre du sier er rimelig åpenbart. Det er ingen tvil om at jo høyere et sted er på urbanitetsgraden, jo større forbruk er det av rusmidler der.

 

McDonalds er også mat, så ja. Spiser du ikke noe annet, så blir hurtigmaten en nødvendighet for overlevelse. Cannabis er og vil aldri være noe som sikrer overlevelsen.

 

Nei.

McDonalds og lignende var originalt et bra konsept, men etter at det slo så forferdelig godt an blant folk innså sjefene at folk faktisk ble avhengige av hurtigmaten deres. Sjefene av disse kjedene er ikke noe bedre enn mørkemennene som styrer narkotikaen.

Men likevel er det ikke selve hurtigmaten som er problemet, men brukerne som ikke greier å styre seg.

Hvis du ikke spiser noe annet enn hurtigmat, er hurtigmaten en nødvendighet for å overleve, og det legitimerer liksom billig og usunn hurtigmat?

 

Ingen har påstått at cannabis er nødvendig for å overleve. Nå tvinger du meg til å gjenta det jeg sa tidligere, at i et menneskestadie hvor vi (folk flest) trenger rus for å komme gjennom hverdagen, er det et fint alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg har selv tilgang på dette gjennom venner som bruker det, så jeg er ikke helt blåst. Jeg vet hva som skjer i den virkelige verden.

 

Nei det gjør du tydeligvis ikke for en annen bruker skrev til og med rett under mitt innlegg at han selv bodde i LØTEN, som har ett innbyggertall på rundt 4000, og selv der var det mye enklere å få tak i narkotika enn alkohol og røyk.

 

Du kan ikke bare velge å se de argumentene du selv vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor skal folk som er friske og raske ha Cannabis når de ikke trenger det? Da er det bedre å bruke det til medisinering...

 

Hvorfor er det så akseptert og straffe friske og raske mennesker pga lovbrudd som kun innebærer rus, og ikke noe annet?

Hvorfor er det så greit og være ukritisk til at dagens politikk er basert på moral, ikke vitenskaplige hold?

Hvordan er det greit og fullstendig akseptert og bruke politi\straff\rettsystem for å kurere rusmisbruk selv om rusmisbruk er ett helserelatert problem?

Hvorfor er dagens politikk så akseptert, politikere har null vilje til og diskutere det. Selv om dagens politikk er en fiasko og tidligere erfaringer med forbud førte til mange av problemene man ser i dag og forbud skaper en del problemer som får null oppmerksomhet. Eller problemene blir vinklet slik at det skal støtte dagens politikk.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg har selv tilgang på dette gjennom venner som bruker det, så jeg er ikke helt blåst. Jeg vet hva som skjer i den virkelige verden.

 

Nei det gjør du tydeligvis ikke for en annen bruker skrev til og med rett under mitt innlegg at han selv bodde i LØTEN, som har ett innbyggertall på rundt 4000, og selv der var det mye enklere å få tak i narkotika enn alkohol og røyk.

Og dermed er det sant? Jeg bor i Stavanger og her går vi alle nakne. Jeg har skrevet dette så det må jo stemme.

 

Folk finner opp alt mulig rart for å vinne en diskusjon.

Lenke til kommentar

Forklar meg gjerne hvorfor argumentasjonen min ikke kan brukes. Jeg mener tross alt det flertallet i alle vestlige land mener, så det kan ikke være så alt for dumt.

 

Dette stemmer ikke. Det betyr bare at den generelle befolkningen lar seg påvirke av propaganda, og ikke tar seg tid til å lese opp om ting (noe som er tragisk fordi vi har et privilegium her i Vesten angående tilgang til fakta, enten i form av bibliotek eller Internett).

For å sette tankegangen din i et annet perspektiv: siden folk flest i verden er kristne, gjør det kristendommen sann?

Det første du sier minner om konspirasjonsteorier på høyeste nivå, så det gidder jeg ikke å kommentere.

 

Folk flest i verden er ikke kristne, så den "tankegangen" kan du kaste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjefene av disse kjedene er ikke noe bedre enn mørkemennene som styrer narkotikaen.

hehe, dette begynner å bli morsomt. Dette må du nesten komme med noen kilder på. Glem heller ikke at McDonalds mat ikke inneholder et rusmiddel, så å diskutere eller sammenligne det med Cannabis faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Folk finner opp alt mulig rart for å vinne en diskusjon.

Ser du ironien?

Nei. Alle argumentene jeg har lagt frem for hvorfor jeg ønsker et forbud er argumentene og årsakene til at Cannabis er forbudt.

 

Forskningen viser både positive og negative virkninger, og viser i nesten alle sammenhenger to helt ulike resultater. Det er derfor ikke lenger vits i å legge frem forskning, da det finnes like mye fra begge sider, og alle sier to forskjellige ting. Da er det bare sunn fornuft som står igjen, og jeg velger et forbud, basert på de argumentene jeg har hørt fra begge sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...