Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Sjokolade og brus er ikke sammenlignbart med Cannabis, eller Tobakk og alkohol for den saks skyld. Akkurat som at en trehjulssykkel ikke er sammenlignbart med en bil. Man kan kjøre seg ihjel på begge deler, right?

Vel, jeg vil ikke akkurat si at en trehjulssykkel og en bil kan sammenlignes med cannabis og sjokolade.

Jeg regner med at poenget her er at mat generelt kan bli misbrukt, noe det også blir, om man ser på befolkningens fedmeproblemer. Likevel skal man ikke skylde på maten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjokolade og brus er ikke sammenlignbart med Cannabis, eller Tobakk og alkohol for den saks skyld. Akkurat som at en trehjulssykkel ikke er sammenlignbart med en bil. Man kan kjøre seg ihjel på begge deler, right?

Vel, jeg vil ikke akkurat si at en trehjulssykkel og en bil kan sammenlignes med cannabis og sjokolade.

Jeg regner med at poenget her er at mat generelt kan bli misbrukt, noe det også blir, om man ser på befolkningens fedmeproblemer. Likevel skal man ikke skylde på maten.

 

Selve analogiene har ingen relevanse i diskusjonen. Det du burde fokusere på er irrelevante påstander om at alt er farlig derfor er X på samme nivå som resten.

Slik jeg forstår det, så sier dere det samme som at livet er farlig, derfor kan du rettferdiggjøre allslags farlige ting. Sukker er farlig i ekstreme doser, men det rettferdiggjør ikke at Cannabis generelt har helseskadelig effekt ved enkeltes bruk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Cannabisen er farligere når den er ulovlig enn når den er lovlig, noe JWH er et godt eksempel på.

 

Følgelig vil man kunne redusere det allerede moderate skadeomfanget ved cannabisbruk dersom man legaliserer stoffet, og selger det under kontrollerte former, og ikke minst lar folk få dyrke sin egen weed.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neida, jeg sier bare at når vi snakker om skadevirkninger av cannabis (som er tema), vil legalisering sørge for at stoffene blir bedre tilrettelagt for sikkert bruk.

 

Vi diskuterer tross alt: "Bør vi legalisere cannabis?"

 

Det er vel heller strengt tatt ingen som har legitimert overdreven bruk av cannabis, men derimot påpekt at det finnes verre, lovlige ting å misbruke.

Endret av Magnusjs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget mitt omhandler ikke hvordan vi kan minimalisere skadevirkningene til Cannabis, jeg prøver heller å slå ned disse stråmenn-argumentene.

 

Det finnes verre ting å ødelegge kroppen på, men jeg gjentar at dette ikke rettferdiggjør bruken av Cannabis. Om folk har ting å ødelegge livet sitt på, så skal ikke dette åpne for andre skadelige ting. Derfor sier jeg at Cannabis ikke er sammenlignbart med X, for det brukes som en legitimisering.

Dette er ikke i henhold ved hvilke liv en eventuell legalisering vil redde; da dette drar diskusjonen ut av proporsjoner, noe som medfører at jeg må svare på ørten antall forskjellige argumenter.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å åpne for andre skadelige ting. Disse skadelige tingene (altså i dette tilfellet cannabis) er allerede på markedet, og når det distribueres og produseres på den måten det gjøres i dag, blir cannabis farligere enn det egentlig bør være.

 

Det er ikke lovgivningen som definerer bruken av cannabis, men derimot kulturen. Analogien med sukker var en rent svar til dem som mener at cannabis ikke bør legaliseres på grunn av faren for misbruk. Det var et konkret eksempel på at vi ikke behøver å være redde for at cannabis kan misbrukes, ettersom det kommer helt an på brukeren selv. På samme måte som sukker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er dette ikke en legitimisering? Du sier at sukker og Cannabis begge er på markedet, og at begge deler kan misbrukes, men spørsmålet er bare hvem brukeren er. Forstår jeg dette riktig?

Ting kan ikke brytes ned til om det kan misbrukes eller ikke. Ting skal brytes ned til i hvilken grad det kan skade deg og hvordan et satt bruk vil påvirke deg.

 

Sukker kan drepe deg i store mengder, men det rettferdiggjør ikke Cannabis-bruk på noen måter, og siden det ikke kan sammenlignes så har sukker ingenting i diskusjonen å gjøre.

 

Jeg vil ikke sette meg inn i BirgerCaC sine argumenter, men om man sammenligner Cannabis med sukker/fett/søtsaker/vann så er det ikke riktig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke lurt på langt sikt...

 

Og det begrunner du hvordan?

Jeg begrunner det med at cannabis er ett middel som kan bli missbrukt.

Cannabis blir allerede både brukt og misbrukt. Spørsmålet er hvorvidt forbud er det som gir færrest skadevirkninger totalt sett.

Hvis Cannabis blir lovlig så vil den nok bli missbrukt i en større grad.

Lenke til kommentar

Argumentet til BirgerCaC var begrenset til at cannabis ikke skal legaliseres fordi det kan bli misbrukt, eller med andre ord at ting som kan bli misbrukt skal være forbudt. Sammenlikningen til sukker forstod i hvert fall jeg som en måte å påpeke at det argumentet ble for tynt.

 

Det er forsåvidt greit, men med en gang du sammenligner Cannabis med sukker, så legitimiserer du Cannabis fordi du ikke ser på Cannabis som et mer potent middel til å medføre misbruk og helseskader.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvis Cannabis blir lovlig så vil den nok bli missbrukt i en større grad.

Tallene fra landene som har avkriminalisert viser at dette ikke skjer.

Og en annen viktig sak er at dette er ment som ett legemiddel. Hvorfor skal folk som er friske og raske ha Cannabis når de ikke trenger det? Da er det bedre å bruke det til medisinering...

Lenke til kommentar

Hvorfor skal noen andre bestemme om jeg, som frisk og rask, skal kunne bruke cannabis eller ikke? Hvorfor tror alle at de vet hva som er bedre for meg enn det jeg selv vet?

 

Veldig enkelt fordi folk flest ikke har peiling på hva som er best for samfunnet.

 

Dette er ikke grunnen til min posisjon i saken, men det er ikke bare du som tar konsekvensene for dumme handlinger.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt greit, men med en gang du sammenligner Cannabis med sukker, så legitimiserer du Cannabis fordi du ikke ser på Cannabis som et mer potent middel til å medføre missbruk og helseskader.

Det kan jeg forsåvidt være enig i. For min del er det mer relevant å sammenlikne med alkohol, og da både ift. skadevirkninger og erfaringer man har gjort ift. forbudspolitikk.

 

Tallene fra landene som har avkriminalisert viser at dette ikke skjer.

Og en annen viktig sak er at dette er ment som ett legemiddel. Hvorfor skal folk som er friske og raske ha Cannabis når de ikke trenger det? Da er det bedre å bruke det til medisinering...

Hvem er det som sier at dette kun er ment som et legemiddel? Cannabis er ikke menneskeskapt - det er i utgangspunktet en natrulig forekommende plante.

 

Hvorvidt vi mennesker trenger rusmidler eller ikke er forsåvidt også ganske fåfengt og uinteressant å diskutere. Faktum er at mennesker har brukt rusmidler "siden tidenes morgen" og fortsatt gjør det - det er det vi må forholde oss til. Det man så må fokusere på er hvordan man tilrettelegger for at bruken av rusmidler får færrest mulig negative konsekvenser.

 

For øvrig er det jo symptomatisk at du ikke besvarer argumentene du blir møtt med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...